De logica van de huidige economie zegt mij, dat geen enkele monteur meer, bij wélk probleem dan ook, aan die carb gaat zitten prutsen, omdat arbeidsloon nu eenmaal duurder is dan een nieuwe carb… Heeft weinig met de kwaliteit van brandstof te maken.Dat er toch nog steeds veel problemen komen door brandstof die niet goed meer is.
En die gaan niet eens meer knoeien om een carburateur schoon te krijgen die zetten er voor kost prijs van 50 euro gewoon een nieuwe erop.
Bij de lokale landbouwmechanisatie waar ik mijn benzine-spullen haal, hebben ze geeneens membraankitjes en dergelijke meer liggen, alleen nieuwe carburateurs (en een enorme bak met oude carburateurs, maar dat terzijde).
Het kan niet eens uit om uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Dus hoe moet zo'n monteur überhaupt weten dat het aan de benzine ligt?
De kwaliteit van een olie alleen bepaalt niet de mengverhouding... de benodigde filmdikte bepaalt dat, en die is heel cru gesteld, niet zozeer afhankelijk van de oliekwaliteit maar ook van de fabriekstoleranties (zuiger/cylinderpassing) en gebruikte materiaalsoorten en dergelijke, en daarnaast van het gebruik van de motor: Dezelfde Zenoah 23 cc heeft in een kettingzaag of kantenmaaier 1:25 nodig, kan in een RC-heli met 1:40 toe, maar in een speedboat heeft zo'n ding eerder in de richting van 1:15 nodig.omdat de fabrikant blijkbaar vrij voorzichtig is.
Ze gaan uit van de slechtste olie en aangezien stihl van goed kwaliteit is draaien sommige gewoon 1 op 50 zonder problemen
De pest is alleen, dat een tweetakt niet onmiddellijk in elkaar loopt als je er schraler mee draait. Je merkt het dus pas later, als je onverhoopt toch te schraal smeert.