van benzine naar aspen

Dat er toch nog steeds veel problemen komen door brandstof die niet goed meer is.
En die gaan niet eens meer knoeien om een carburateur schoon te krijgen die zetten er voor kost prijs van 50 euro gewoon een nieuwe erop.
De logica van de huidige economie zegt mij, dat geen enkele monteur meer, bij wélk probleem dan ook, aan die carb gaat zitten prutsen, omdat arbeidsloon nu eenmaal duurder is dan een nieuwe carb… Heeft weinig met de kwaliteit van brandstof te maken.
Bij de lokale landbouwmechanisatie waar ik mijn benzine-spullen haal, hebben ze geeneens membraankitjes en dergelijke meer liggen, alleen nieuwe carburateurs (en een enorme bak met oude carburateurs, maar dat terzijde).

Het kan niet eens uit om uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Dus hoe moet zo'n monteur überhaupt weten dat het aan de benzine ligt?

omdat de fabrikant blijkbaar vrij voorzichtig is.
Ze gaan uit van de slechtste olie en aangezien stihl van goed kwaliteit is draaien sommige gewoon 1 op 50 zonder problemen
De kwaliteit van een olie alleen bepaalt niet de mengverhouding... de benodigde filmdikte bepaalt dat, en die is heel cru gesteld, niet zozeer afhankelijk van de oliekwaliteit maar ook van de fabriekstoleranties (zuiger/cylinderpassing) en gebruikte materiaalsoorten en dergelijke, en daarnaast van het gebruik van de motor: Dezelfde Zenoah 23 cc heeft in een kettingzaag of kantenmaaier 1:25 nodig, kan in een RC-heli met 1:40 toe, maar in een speedboat heeft zo'n ding eerder in de richting van 1:15 nodig.

De pest is alleen, dat een tweetakt niet onmiddellijk in elkaar loopt als je er schraler mee draait. Je merkt het dus pas later, als je onverhoopt toch te schraal smeert.
 
Ach. beetje extra olie is nooit weg :D
Ja, aspen en zo zeggen dat je het probleemloos overal in kan gooien.
grappig genoeg is dat voor de 'kantenmaaiers" en zo ook het geval.

in de hobbymotor meng ikzelf grappig genoeg dan toch 1:33 (omdat die verhouding een mooi rond getal aan olie opleverd)
motor loop er goed mee.. bougie blijft mooi.. geen gespetter uit de pijp (wat ik zie dan), dus ik blijf er lekker op zitten.
gevoel en "wat kan" zijn ook nog 2 dingen die bepalen wat er in een motor gaat (of juist niet)
 
Ik zit the denken om van castrol power rs naar stihl hp ultra te gaan schijn met goed spul te zijn.

Groet,
Dennis
 
Is alleen wel veel duurder: Stihl HP Ultra heb je niet onder de 20 euro de liter, Castrol kun je al voor ongeveer 7 euro in huis hebben. Moet je wel 12 liter in één keer bestellen want dan omzeil je de verzendkosten, maar mijn ervaring is dat ik hooguit 4 flessen uit een doos zélf op kan maken, want iedereen wil wel een flesje voor die prijs... https://www.oliewereld.nl/product/castrol-power-rs-2t/

En ik kan je verzekeren, dat je het verschil in kwaliteit niet merkt... Echt niet.

Maar doe waar je je goed bij voelt. Niet lullig bedoeld, maar 90% van alle gebruikers van merk "X" gebruiken dat merk omdat ze denken dat dat het beste is, zonder überhaupt te weten of het ook daadwerkelijk verschil maakt, en waar je dat aan zou kunnen zien.
 
Back
Top