Netjes, Bas! Ik heb deze week de schroefaskokers van de FL-8 opnieuw gesmeerd met verse uierzalf. Motoren vervangen door direct-drive brushless...
En dan merk je dat het in mijn hobbyschuurtje toch best fris is: Met de amperemeter tussen accu en regelaar en de motor op langzaam vooruit trekt hij 08A. Laat je de motor 5 minuten zo draaien is het toerental hoorbaar opgelopen en het verbruik verminderd tot 0,7A. Vol gas? 2,1A op de kant. In het water zal het iets meer zijn.

Schroefassen en -kokers heb ik overigens grondig moeten schoonmaken. Eerst maar met moeite uit de kokers kunnen halen, vervolgens in de accuboor geklemd en met Brasso gepolijst. Héél veel Brasso...
Het vet wat in de kokers zat (was overigens niet zo veel) was gitzwart en tussen de vingers voelde je gewoon de metaaldeeltjes.
Uiteindelijk de kokers gespoeld; eerst met benzine (buiten) en uiteindelijk met heet water (binnen) Na een aantal keren spoelen kwam het water er 'redelijk schoon' uit.
Vervolgens nieuwe uierzalf er (warm!!) in om alle troep er uit te persen.
Héél veel keukenpapier in de romp gelegd... en terecht. De nieuwe uierzalf nam nog steeds vieze troep mee naar buiten.
Enfin, nu zitten de assen dik in de zalf... Geen rare geluiden en lopen als een tierelier.
Dit weekend de eerste brushless proefvaart. Ben benieuwd.

@ Klaas: Stuwringen zijn nylon van de Hornbach, zo ook de messing ringen. Vandaar dat aantal...
watergesmeerd minder frictie?
Moet nog effen beraden of er keramische druklagers bestaan, water gesmeerd.
De ringen heb ik net zo op de FL-8. Is eigenlijk om de afdichtring te beschermen.
De ringen leunen aan op de lagercups. Dus 100% ideeal is het ook niet.
Bij de FL-8 zit al een hele tijd zo. Slijten ook niet.
Maar ik moest meten met de maten die ik had. De keuze in zulke kleine afdichtringen is zeer beperkt.
Buitenmaat 8mm asdoorvoer 4. Mooiste was wellicht 6 mm doorvoer geweest met een busje direct op het lager.
Dan drukt de schroef direct daar op. Maar goed... zoveel vaar ik niet.

@Roel: Ontbaggerd dus! Zwaar ingedikte oude vettigheid koekt flink aan.
Remmenreiniger wil ook goed ontvetten. Tegenwoordig is dat goedje een soort verdienmodel op poetsen geworden. Ofwel... een bus toont mooi in de kast... maar vooral niet gebruiken. Baal ik een beetje van. Kost niks om het te maken.

In Emmen zit een adresje... daar hanteren ze nog een schappelijke prijs. Maar ik heb het vooral voor de oude wagens nodig... als er driftig gesleuteld moet worden... en vooral aan de remmen.

Dat verbruik per motor blijft hier laag. Ook onder zwaardere belasting. Je hoort de boxjes dan iets meer gieren. Maar blijven dus op vrijwel nullast doordenderen.
Deze motortjes lazen kaal 0,9A af op de meter, met box fractie hoger. Ik zal eens meten op de multimeter.
De assen lijken geen vermogen te willen kosten. Zijn ook nog niet afgevuld. Alleen lagers aangetipt met olie.
De middenas, de zwaardere loopt ook licht.. door die kogellagers. Echt benieuwd wat het straks gaat doen!

Anders... die brushless direct drive, hebben zoveel over vermogen. Malen en chompen overal doorheen. Pure staafmixerij!

Benieuwd naar de boenderactie in je vaarwater! Maak je nog een testfilmpje? Errug nieuwsgierig!
Hier werd nog het Hoornsemeer schoon geborsteld. De vissen aan de overkant zullen het geluid vast gehoord hebben.
Speed 600 BB 14,4V 5 polers aan het werk...
Van de Mabuchi RS550PF heb ik geen filmpje meer.
Die ging 1,5 tot 2x zo snel... dat was wel 7A per motor... beetje te veel van het goede...
Takke herrie... Haha... nu zoveel rustiger.

Laatst bewerkt:
@klaas! Deze zijn handig. Chroomstaal met bronzen lagerhouder...
Op de Heuss zit het nu verkeerd... Moet wezen, 2x messing ring en 1x nylon. Zou ook uit Delrin kunnen
maar dat heb ik niet liggen. Liefste dan meerdere ringetjes. Verdeeld de frictie dan een beetje.
Ik zal eens wat Delrin bestellen. Kan voor je sleper dan wel een paar ringetjes voor je adsteken.
Ach... of 1 massieve... net zo goed den ik...

https://www.ebay.com/itm/2x-High-Sp...hash=item2886e85ebb:m:mScw27unRG6STtt6TiA3AWA

En de roeren eens uitgetekend in een eerste opzetje...
Wederom eerst maar eens in karton te testplakken...
Daarna in dunne epoxyplaat uitwerken... Roerkonengènnen uit RVS rondstaf 3 mm
Haaks buigen, de hoekjes even kort 'week' maken door stevig te verhitten, anders breekt het...

Schermafbeelding 2020-01-30 om 16.10.18.png

Min of meer 1:1... meer veel vertonning in het beeld.
Zit een beetje in de buurt van de DGzRS bouwplannen.
Hoop niet dat er iemand komt nameten met een schuifmaat, of het wel klopt!
De druppels er in bouwen is vers 2...

Schermafbeelding 2020-01-30 om 16.43.40.png

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Een paar zetpillen doorsnijden in de lengte geeft mooie druppels, Bas. Zijn wel te gieten in epoxy denk ik. Heb nog even naar die druklagers gekeken, maar hoe lang zouden die het uithouden in water? Al draaiend geen probleem, maar stilstand ben ik toch bang voor roest. Denk erover om een test te doen met een rubber ringetje. Invetten en dan met een beetje voorspanning monteren. Rubber en water zijn smeertechnisch geen vijanden en met een beetje geluk dicht het nog mooi af ook. Het laatste schip, waarop ik mijn brood verdiende, had een rubber mof tussen schroef en askoker. Tegen de askoker een bronzen slijpring. Was met voorspanning gemonteerd. Van binnenuit werd de boel gesmeerd met een vetkanon. Weinig lekkage op de binnengland. Hoefde daar amper de glandmoeren aan te draaien. Helaas hadden ze de moer achter de schroef niet goed geborgd en viel dat ding er bij het achteruit draaien voor de sluis van Gaarkeuken af. Naar de kant gestuurd en met staaldraad kunnen stoppen. Jouw geknutsel haalt heel wat herinneringen op. Succes verder met je roeren. Gr. Klaas.
https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=329791#p329791

Laatst bewerkt:
Wel, bij de middenas hoeft het niet af te dichten. Daar zit een heusse oliekeerring.
Die zitten ook in de FL-8, aan beide zijden van de kokers.
Het is dus meer de stuwdruk die op de koker komt.

Ik ga die druklagertjes testen. Roest... dat is druppen met wat olie of vetten.
Bijkans zijn deze chroomstalen roestvast?

Wat trekt de sleper aan de unster?
En... Wat is de diameter van de koker bij jouw Smidtje, as maat 4 mm?

Laatst bewerkt:
Bugsier heeft een as van 4 mm. Smit Finland 2 x 5 mm. Denk dat Bugsier 400 gram trekt en S-F een kleine kilo. Beide gemotoriseerd met Bühler Zon03. B3 heeft een 55 mm Raboesch schroef zonder en S-F twee 60 mm Chinezen in een straalbuis. B3 is erg rank en S-F gaat met meer kracht onder haar boeggolf door. Beide halen hun rompsnelheid met gemak en grote sleepobjecten zijn er niet (meer). Wel eens een proef gedaan met een 750 KV buitenloper in S-F, maar dat werd een fiasco. Trok meer dan 10 A en blies de zekering eruit. Gr. Klaas.
IMG_4411 Bootjevaren in Zuidland.JPG

Laatst bewerkt:
Blijf me verbazen over de technische kennis alhier.
Ben zelf van het type als de pieper begint tebleren moet er een verse accu in.
Net als van hoeveel verbruikt je auto, zou het niet weten weten als die leeg is mot je het vullen.

@Bas ben nog bezig met de fairplay rustig plakken niet echt spannend om daar over te schrijven.
Poog wel om plaatjes te maken :-)

En nog een ander bootje klaar gemaakt en proefvaart gedaan.
Mag gewicht in en toch eens kijken voor een 3 bladsschroef.
Nog eens zien hoe ik dat filmpie hier op ga krijgen.

Oja en bij je "vriend" Klaus geweest van de vliegboerderij hahaha

10A is toch niet zoveel? Behalve dat de accu veel te snel leeg raakt! Haha...
Maar als je er even een boom mee omtrekt, de steiger het water in zeult... is het eventjes okay :) En Klaas... als ik een stuk Delrin binnen heb, of iets vergelijkbaars.. steek ik ringetjes
voor je af! Zeer kleine moeite.

Hoe lager dat kv des te beter... alleen worden de motoren dan veel groter. Is des brushless.
Met de reductiekasten kan je het kv mooi foppen, vandaar. Hoog koppel krijg je cadeau.

Ik heb zo een 400 kv motor liggen. Redelijke knol L5055A van Turnigy
Onbelast trekt deze om en nabij de 1,5A, maar doet 1 kilowat op z'n sloffen, doet het goed in een modelvliegtuig, direct aangedreven.
Sleurt ie aan een propeller 4 kilo pardoes de lucht in.

Op een boot? Draait op 12V al snel 4800 toeren. Dat is al behoorlijk hoog voor een 1,1 spoed... die gaat dan al rap caviteren.
En als je as glijlagers heeft, gaat dat met oplopende toeren ook vermogen kosten. Zeker met een dikker vet.
Lager RPM beheersen... Dan moet je iets zakken in de spanning. Alleen op 6V wil de motor denk ik niet meer goed rond? Niet getest...
Ding heel even in de buurt van de FL-8 gehouden. Maar is zwaar, en lomp en
ligt te hoog tov de waterlijn, en dat komt de stabiliteit niet ten goede.

Algemeen. Beste is lage toeren op de as, en een zo groot mogelijke schroef.. of naar schaal vertaalde grootte en spoed.
Lage toeren is immer minder weerstand op de as. Kogelgelagerd... dan gaat de frictie opmerkelijk flink omlaag.
Hoe dikker de as, des te groter de weerstand bij glijlagers. Immers een toenemende omtrekmaat, en die moet meer afstand afleggen om rond te gaan.

Van die wijsheden maak ik nu beetje gebruik in het modelletje. En die 2 mm asjes doen het goed.
Maar zijn ook pardoes krom als je even iets stoot. Ultra oppassen dus!

@flugelplace... bedolven onder de koffie? Haha... Is een alleraardigste figuur. Mooi bedrijf en een heerlijke locatie.
In de zomerweekends wordt er druk gevlogen. Ook leuk om te bezoeken.
Is ook goed gesorteerd. Prettige is... als je iets nodig hebt, je het ook in je hand kan houden.
Essentieel voor modelbouwers. Ogen de kost geven en voelen! Wat daar dan niet is, bestel ik dan maar bij HobbyIn of RC-Point.

Ik haal er de epoxy, hout en andere grondstoffelijkheden. Kost je 3 uur... 5 minuten kopen... rest is kijken
de broodnodige slok koffie, en de heen en de terug rit... Straks ook een mooi uitje voor Klaas!
Is ook nog eens een mooi gebied!

Ja die techniciteit... gewoon meelezen en niet bedolven voelen! Met complexe elektronica... dat is mijn werkelijke
muur waar ik doorheen moet. Dan wordt het voor mij heel veel huiswerk maken! Verschrikkelijk! Haha[emoji39]

Laatst bewerkt:
Ik schat ongeveer een half uurtje tuffen... punt is...
waar hij zit, is geen begaanbare overgang... dus via Ter Apel of via Bourtange?
Zo een beetje de grens over.

Moeilijke achternaam heeft die Klaus. Inderdaad niet zo ver van Vlagtwedde. Is wel te combineren om Griebenschmalz te kopen. Niet geschikt als schroefasvet, maar daar gaat het nu niet over. Gr. Klaas.

Ja, ja... aardige lieden.

Aldus... even aan het schetsen geweest. In dun karton, beplakt met print. Satéstokjes... en tape. Werkwijze verkennen, wat het oplevert.

Plakken en knippen...

DB28D7E8-0E78-4EC5-BD0C-FE53E2324DC1.jpeg

Eerst de voorlijst met CA, dan het houtje en vervolgens de achterlijst...
opletten dat je het goed richt en niet scheef plakt...

26F4D91E-62AA-4BCB-8E39-35CA2D3647E7.jpeg

Middenroertje... misschien fractie korter... paar mm...

2D7E276E-FF76-4BB6-8B94-892EFE9247DA.jpeg

Bakboord roertje...

D539C467-B231-492F-9A3B-10557F005757.jpeg

En nog even de zaak onder een andere invalshoek...

5B391D68-8816-4CF7-ABC6-2CA144E0FA5E.jpeg

Tot zover maar weer...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Het hogere kekvo-werk I assume! Wordt wel wat! Succes! Gr. Klaas.

Vorderingen. Roeren.

Eerst de vormen snijden uit epoxyplaat. De printjes erop geplakt met losbare spuitlijm.
Goed insnijden, daarna kan je het materiaal losbreken, gelijk styreenplaat.

4E9CA334-4D4B-4EEC-980A-F78E20AB64AE.jpeg

Voorlijst plakken met dunne CA, als voorlijst een M2 rondstaf carbon vliegerstaf.
In de print een referentielijn voor recht plakken. Beter om te mikken.

D5A14A80-9B05-4DA5-8F5C-89FEA75F8B2F.jpeg

1E3D7253-2E99-41F6-804C-14EDA473DFBD.jpeg

Dan de zaak zekeren met UHU Endfest, 2K epoxy. Bekisting uiteinden met tape, opdat de lijm
blijft zitten waar het moet, dan de lijm aanbrengen. Dat is dan nog een stroef goedje.
Maar in de oven vervloeit het naar dun, zakt het keurig naar onderen.Versterkt de voorlijst,
want zo een carbon stafje splijt even hard als een houtje.
Vlot uitharden bij 85 graad, iets van 35 minuten. En heeft het behoorlijk sterke.
In het doosje staat een staffel welke eindsterktes kunnen worden gehaald.

5D4E4DC1-8B23-4992-A486-2A28E61FCC80.jpeg

De lijm heeft mooi gevloeid... tape kan weer weg... Top!

72A10A9A-79CD-4DE3-8F79-75946B53BE0A.jpeg

Dan de zaak getrimd van de uitstekende carbon stukjes rondstaf.
Tijd om de asjes te gaan voorbereiden. Met het verlijmen van de asjes
en de achterlijst komt en een mooi 'vleugelprofiel' in het geheel te staan.

FE91D440-0A13-4D7E-AA83-2AFC4E27FD8F.jpeg

9D224462-6B42-4DB0-AEE1-D8B4D95D3E33.jpeg

Tot zover...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Oven bezet, dus broodmaaltijd of naar de Chinees! Ziet er goed uit Bas! Je maakt er werk van. Ben bnieuwd hoe je de "torpedo's" op de roerflanken gaat vormen. Gr. Klaas.

Twee ovens (elektrische)... 1 in de bijkeuken. Geen afhaal in de buurt...
Dus Chinees maken we zelf naar goed recept.

Die kegels? Bijkans gewoon uit hout. Oude Ikea hanger...
De ronde dopjes... draaiwerk met schuurpapier...
of er moet nog ergens wat in een bakje zitten aan dopjes.
Heb ook nog een stuk styreen staf, M8... zou ik ook nog kunnen bewerken.

Eerst de roerkoningen buigen voor verband. De tips daarvan schuin slijpen.
Bedoeld tegen doldraaien. Een borging. Op de schets riant getekend. Zo groot hoeft het
niet. Verlijmd ingesloten. Het M3 rondstaf mishandeld met dremel voor betere hechting.
Ben nog wel eventjes daarmee bezig.

Zijn de holle ruimtes gevuld met epoxy, uitgehard... dan ga ik de roeren nog iets meer in model
schuren. So far, so good!

En het gaat naar m’n zin. Oventje draait overuren. Asje nog niet verlijmd.
Maar het staat goed... en vooral recht... haaks!

E7D1EB80-2EB5-4152-B6AE-0E5143B8A4F1.jpeg

Getapet met heldere polyester tape.
Daarna op 1 mm op de achtelijst geklemd de oven in om snel te harden met UHU-Endfest.
As ook hier niet verlijmd. Maar vrij geplaatst om de vorm te garanderen...

B6411D34-2D61-44F2-99DB-78E582DF43F6.jpeg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
En dan 3x mooie sterke roertjes, goed in vorm. Alleen de eindafwerking nog.

B133E61A-F5EA-4EDB-9B76-A200DFD23F54.jpeg

Voor wat het waard is.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Nog lekker bezig zien ik.
Besloten om dit weekend maar wat verder te gaan met plakken en wat plaatjes maken.

Ik ga naar "Klaus" via Musselkanaal daar binnen weg (zandpad) naar Sellingen (sellingerbeetse) vaar daar ook.
Dan ben ik al redelijk in de buurt.

Zandpaatje? Dat gaat toch alleen met een terreinwagen of een Citoen DS of CX? Haha.

Benieuwd welk botersmokkelpad dat is! [emoji39] Moet ik levendelijf verkennen...

Kijk mama... zonder handjes...
Zeggen ze niet ‘three is a crowd’?
Druk dus...

50ABC277-EA8B-4A55-B9B9-565DFD0F9C32.jpeg

Driemaal is scheepsrecht...
Ook dit roer kan straks om!

Na het wegnemen van de print, gelijmd met een niet permanente rubberachtige lijm, is dit dan het tussenresultaat.
Die lijm heeft nog een bijkomstigheid. Het maskert goed. Ook al mors je met CA secondenlijm, het drenkt het papier, maar gaat niet door de lijmlaag.
Na alle bewerkingen kan je het met een beetje wasbenzine makkelijk lossen.

CA op papier maakt het papier sterker. Zijn er veel handelingen te verrichten, zoals in dit geval, slijt je papierprint minder snel. Overleeft de oven bij 85 graad etc.

Eerst buigen, daarvoor op het vouwpunt roodheet gestookt.
Lijkt makkelijker te buigen in de bankschroef. Buigen met twee kleine vlakke hamers. De hamer die je tegen de staf legt is afgetaped om het M3 rondstaf niet te beschadigen tijdens het drijvend omzetten met de andere hamer.
Het is immers een scharnierpunt, en wil je bramen- en deukenvrij houden in de koker gestoken.

03431A0E-009F-4A34-9E94-6BCC65F24C2B.jpeg

Daarna het haakje tapered slijpen om in het holle profiel te laten passen.

4DC99C98-CDA8-4542-B697-5915C18DBD88.jpeg

Deze is nu in wording... de haak taps geslepen met de power file...

3A7ACC8E-C810-4478-A2EF-8CA1FF2FD7DE.jpeg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back