Roel van Essen
Forum veteraan
Netjes, Bas! Ik heb deze week de schroefaskokers van de FL-8 opnieuw gesmeerd met verse uierzalf. Motoren vervangen door direct-drive brushless...
En dan merk je dat het in mijn hobbyschuurtje toch best fris is: Met de amperemeter tussen accu en regelaar en de motor op langzaam vooruit trekt hij 08A. Laat je de motor 5 minuten zo draaien is het toerental hoorbaar opgelopen en het verbruik verminderd tot 0,7A. Vol gas? 2,1A op de kant. In het water zal het iets meer zijn.
Schroefassen en -kokers heb ik overigens grondig moeten schoonmaken. Eerst maar met moeite uit de kokers kunnen halen, vervolgens in de accuboor geklemd en met Brasso gepolijst. Héél veel Brasso...
Het vet wat in de kokers zat (was overigens niet zo veel) was gitzwart en tussen de vingers voelde je gewoon de metaaldeeltjes.
Uiteindelijk de kokers gespoeld; eerst met benzine (buiten) en uiteindelijk met heet water (binnen) Na een aantal keren spoelen kwam het water er 'redelijk schoon' uit.
Vervolgens nieuwe uierzalf er (warm!!) in om alle troep er uit te persen.
Héél veel keukenpapier in de romp gelegd... en terecht. De nieuwe uierzalf nam nog steeds vieze troep mee naar buiten.
Enfin, nu zitten de assen dik in de zalf... Geen rare geluiden en lopen als een tierelier.
Dit weekend de eerste brushless proefvaart. Ben benieuwd.
En dan merk je dat het in mijn hobbyschuurtje toch best fris is: Met de amperemeter tussen accu en regelaar en de motor op langzaam vooruit trekt hij 08A. Laat je de motor 5 minuten zo draaien is het toerental hoorbaar opgelopen en het verbruik verminderd tot 0,7A. Vol gas? 2,1A op de kant. In het water zal het iets meer zijn.
Schroefassen en -kokers heb ik overigens grondig moeten schoonmaken. Eerst maar met moeite uit de kokers kunnen halen, vervolgens in de accuboor geklemd en met Brasso gepolijst. Héél veel Brasso...
Het vet wat in de kokers zat (was overigens niet zo veel) was gitzwart en tussen de vingers voelde je gewoon de metaaldeeltjes.
Uiteindelijk de kokers gespoeld; eerst met benzine (buiten) en uiteindelijk met heet water (binnen) Na een aantal keren spoelen kwam het water er 'redelijk schoon' uit.
Vervolgens nieuwe uierzalf er (warm!!) in om alle troep er uit te persen.
Héél veel keukenpapier in de romp gelegd... en terecht. De nieuwe uierzalf nam nog steeds vieze troep mee naar buiten.
Enfin, nu zitten de assen dik in de zalf... Geen rare geluiden en lopen als een tierelier.
Dit weekend de eerste brushless proefvaart. Ben benieuwd.