Haha... er is geen betere raad, dan voorraad...
Ja, hoop in 'storage' wat betreft. En dan nog de improvisatiefactor.

Maar dikker rondstaf is ook mogelijk. Ik heb nog een aantal stukken met 10 mm
Dat moet grip geven. Excentisch zou kunnen, dan moet ik even een boormalletje voorboren.
Anders gaat de boor van het rechte pad af... hapje invrezen... wil ook. Boormal het beste.

Lange hevels doen het beter dan korte in het parallel effect van drie hevels met 1x offset..
Een lange hevel laat zich minder uit het gareel drukken door schroefdruk. Vooral is dat aan de orde bij de zij-roeren.
Uitslag wordt beperkt door de schuimrompdikte. Dus zij-roer-hevels op zekere hoogte afstemmen.
En ter plekke sleuven aanbrengen in het schuim.

Heel anders... gewoon ieder roer eigen servo. 3x doorvoer door het aanstaande waterscherm.
Alle servo's de puls gekoppeld, en zou ook bij de voedingen kunnen.
Ga je trimmen, trim je ze alle drie... dat wel, maar er is voldoende stelmogelijkheid.
De aansturing via bowden, dat kan probleemloos via lichte bochten. Moet wel gefixeerd zijn op een aantal
steunpunten, maar het kan net zo goed.

Mooiste uitdaging is 1x stang. Anders 3 op een rij!
Gr Bas
 
De imbus schoefjes zijn ook te bot, soms hebben die een kuiltje er in, andere een scherpe pin.

Twee schepen met het zelfde probleem.
Eerst over de binnenzeskant stelschroefjes(made schroeven). Deze zijn er in twee varianten, met punt of kratereind(holle punt).
Bij het gebruik van de uitvoering met punt ontstaat er een uitstulping in de as, waardoor het verwijderen van het huis moeilijk is. Stelschroeven met punt zijn eigenlijk ontworpen om een inlegspie te borgen.
Stelschroeven met kratereind geven geen uitstulping op de as. Nadeel, de weerstand tegen een moment is lager.

Maar ik moet de roeren wel goed vast kunnen zetten op de RVS rondstaf.

Gelet op het bovenstaande heb ik gekozen voor het snijden van schroefdraad M3 op de roeras. Overigens draadsnijden op RVS is onder gebruik van de juiste snijolie geen probleem.
Mijn probleem ontstond, toen ik een waterdicht schot maakte tussen de "Badewanne" en de binnenkant met de electronica.
Bij het verstellen van de stuurstang tussen de servo en het hoofdroer heeft deze een zijdelingse verstelling. Hetgeen inhoudt een sleuf voor de beweging van de stuurstang. Een sleuf geeft lekkage Ondertussen was ik er achter gekomen, dat door achteruit varen de "Badewanne" volliep met water.
Mijn oplossing was het maken van een waterdichte doorvoer naar de binnenkant van het schip.
Helaas kan ik geen foto laten zien hoe de inbouw is, reparatie van de schegt.
Op de onderstaande foto zijn de stuurstangen met de waterdichte doorvoer te zien.
SAM_2805.JPG


In het midden is de waterdichte doorvoer te zien. Daar deze geen zijdelingse beweging toelaat, heb ik twee gaffelstukken gemaakt, die enerzijds de hoek verdraaiing van de servo en anderzijds de hoekverdraaiing van de roerhandel compenseren. Het geheel is gemaakt in messing staf 2mm.
Mijn volgende probleem was het vastmaken van de klemgaffel aan de arm van het hoofdroer.
In tegenstelling tot jouw, heb ik nog minder ruimte onder de helling van de bijboot.
Daarom heb ik de verstelarm van het hoofdroer gemaakt uit messing met een klinkmoer.
SAM_2806.JPG


Op de foto is aan de onderkant van de verstelarm de klinkmoer te zien en aan de bovenkant de contra moer voor de borging van de roerstand.
Ook nog te zien, de gaffelaansluiting op de verstelarm.
Gezien de hoogte tussen de vloer en de roer verstelarm en de kracht, die je moet uitoefenen op een standaard RVS gaffel, heb ik deze aangepast, pen eruit en aan de onderkant een messingmoer M2 gesoldeerd.
 
Laatst bewerkt:
Wat je schrijft over de imbus stifttappen klopt. Die ervaring heb ik ook.
Stalen stelmoeren laten zich vaster zetten dan messing. Die zitten ook op de landingsgestellen van mijn modellen.
Laat mijn tactische voorraad nu voornamelijk uit M4 en groter bestaan. Haha.

De stuurgeometrie, ja bij modelvliegtuigen heb je dat ook, alleen de uitslagen zijn veel minder. 45 graden komt bijna niet voor op hoogte en richting, tenzij er kunstvlucht 3D wordt
gewerkt.

Rankere besturingen bestaan uit pull-pull. Dunne staaldraden. Haalt speling weg en lost ook de swing van de stuurstang op.

Is een mooie oplossing in techniek Henk, met wat je in de foto toont.
Maar waar heb ik dat toch eerder gezien???? Hmmm... grijze cellen maar
eens op stoom zetten. Haha

Als je swing had willen behouden, dan had je een waaier sleuf ‘moeten’ maken. Is ook weer wat. Wellicht een gedrocht.


Hier heb je zulke sleuven om de slag van de stangetjes voor de Heckklape met slipway ruimte te geven...

80B415A0-2C33-4ACB-BD91-FD51FDFAF1F1.jpeg



Hier jouw oude model van je eerste plaatjes.
Even snel getest in de opstelling.
Deze manier van werken nu even
Prettiger, heb anders strijd met de imbus. Het is 1:1 met het model.
Is de richtplaat voor de schroefassen en roeren. Maar dit was even een snelle schets uit draad gebogen, en zonder schade in de oogjes past.


De proefopstelling...

5F995D4B-22AA-4C22-8D75-600EC451A212.jpeg



Het testconcept anno 2003...
Bij forceren slaat het door.
Speling ontstaat door de flex van het plastic, dat ontstaat met deze manier van koppelen. Gaat ook iets stroef.
Een 3kilo servo heeft daar geen last van. Licht is altijd beter.

Dit gaat goed...

FAB5295A-9708-4519-848D-F483A713204A.jpeg



En deze slaat door als je forceert...
Het is de kortere hefboom die eerder doorslaat... hoek en koppel te maken.

8E7ECDFE-0906-4DE8-A216-482C06A0AD5E.jpeg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bij 3 van mijn schepen zitten bij 4 roeren de hevels tussen M3 moeren geklemd, maar komen soms los. Vandaar dat ik bij de laatste het binnenwerk van een kroonsteentje heb gebruikt. Die klemt met twee madenschroefjes op een 3 mm RVS asje. Gr. Klaas.
 
De roeren bij de FL-8 zijn nooit los gekomen. Stalen stelmoeren.
Ook M3. Je kan die iets stijver vast zetten. Er stond 100 Watt op te klapperen, ook met Lürssen Effect.
Bediening met 4 kilo MPX Royal Digi...
Het zit vast met krater stifttapjes...

M3 in messing geeft opvallend snel mee...

Ook de Robbe hevels zoals boven, zitten goed vast... maarrrrrrrr dat zijn weer messing rondstafjes... Haha.

Nou... eerst maar eens een hapje gaan koken...
Kijken wat het weekend ons brengt.
 
Ja! Het wordt Earth and Fire weer!
Zolang het maar uit het Noorden of Westen waait. Bij sterke Oostenwind gaan onze Ikea Persjes klapperen...
Vliegen doen ze dan nog niet... Whoeha
 
Als je swing had willen behouden, dan had je een waaier sleuf ‘moeten’ maken. Is ook weer wat. Wellicht een gedrocht.

Deze begrijp ik niet. misschien de verdraaiing/opening van de dokdeur?
Hoe verder de deur onder de achtersteven verdwijnt, hoe lager je de uitzetrail/helling van de bijboot kunt plaatsen.
In mijn geval heb ik de dokdeur uit koper aan het schip bevestigd met een soort van scharnier, dat ook in de deuren van auto's wordt toegepast.
SAM_2808.JPG

Je ziet, dat door dit scharnier de dokdeur onder de kiel scharniert/uitkomt.
 
Ja, bijvoorbeeld?
Zie foto hier onder.
Beetje afhankelijk, maar een langere
Hevel kan een behoorlijke beweging maken.


Stap is gezet... klep is gelost van de scharnierpen... het mes kan er in.
Moed, beleid en trouw! Weer een stukje verder uit elkaar...


9ACFEC13-8975-479D-9C64-3FB2E5680B1C.jpeg



Bij het maken van roeruitslagen op een modelvliegtuig gaat
de carbon push rod eveneens aardig heen en weer. Je moet een zekere afstand tot de hevel hebben, anders krijg je een de sterke doorbuiging en te veel krachten op het stuurorgaan.
Ik heb in deze de stuurstangen dan weer zelf gemaakt.
Soldeerhuls met een crimptang geklemd bij een vloeibare secondenlijm. Daar kan je bijna een emmer water aan hangen.

De carbon staf is veel lichter en stijver dan staal. Klapt niet weg bij een vliegfiguur.

Zou de stang meer naar achter uit de romp komen, dan wordt deze beperkt in zijn slagen en wordt de frictie heel hoog bij de uitgang van de doorvoerbuis.
En zou je een platte trechter in de romp moeten maken om die swing
beweging mogelijk te maken.

Jij hebt nu scharnieren in de stuurstang ingebouwd.
Bij een vliegtuig is dat not done.
Dat geeft te veel speling, dat kan flutter veroorzaken. Elk scharnierpunt
geeft dan iets speling, en alles telt op.

Met het hoogteroer had ik ook een probleem met een forse swing in de servouitslag. En een listig bij effect.

Servo draaide in het horizontale vlak met een slag, en beide los aangestuurde hoogteroeren maakten een flinke verticale slag.
Door die 90 graad verschil/rotatie, ging 1 roer minder ver dan de ander in uitslag, paar mm.
En de tegengestelde slag eveneens. Een paar mm is veel in vliegland.

Bij een figuur in de lucht krijg je dan een trimprobleem of zelf een uitbreken.

Door de beweging voor en achter gelijk te maken, servo in een gemaakte houder op de zijkant te leggen, verdween het bij-effect.

Maar de stangen gaan nog wel flink op en neer.
Bij een lineaire servo had je dat verschil niet gekregen.
Maar die zijn in servoland grotendeels uit de gratie....

0F642839-DCB2-4E02-831A-0AFA69A0E473.jpeg


E0E909DA-17B8-4D6C-A8EF-970F3191D6F5.jpeg


9BCEC305-0709-4611-BE3D-7C2E138D1F79.jpeg




Bij mij wordt dat schot ook volledig waterdicht. Volgas achteruit mag het model niet vol stromen.
Achterop komen zelflozers, kan de zaak ook weer leegstromen...

Aansturing nog eens lekker op gisten... tot het begint te dagen.
 
Laatst bewerkt:
De drie schroefassen waren vorige week reeds velijmd.

Om daar nu geen kliederboel van te maken, geklieder te camoufleren,
lamineerepoxy, plus verdikkings en verhardingsmiddel, en wederom wit pigment gebruikt.
De airosil zorgt dat de lijm veel viscoser wordt, minder wegzakt. Dikte een beetje op het gevoel. Het liet zich er goed in de opeingen vullen. Of alles mooi wit blijft laat zich aanzien. Maar het gaat dan gelijk op [emoji39]
Aan de buitenkant moet het nog gebeuren...

E930C89E-AB99-4156-B66D-6894C9A3D64B.jpeg



Werkhoogte van de zij hevels, mócht dat zo ontstaan. Tijdelijk nylon busjes
van de Fabory.

5DB7364C-231E-468C-B6AA-2B1A02F95F62.jpeg



Maar nu iets anders... kan je me midden in de nacht voor wakker maken...
Ferris Buellers day off...


ADC1D64A-B09E-4A8D-B3A3-890A198188E6.jpeg


Snedige frasen
Fraaie kolder... jeugdsentiment.
En een icoon de afgrond in.
1x in de 10 jaar is dat leuk om weer eens te zien... gut wat ben ik oud geworden.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bermpohlens!

Uiteraard een stapel boeken uit de kast! SRK iconografie, denk wel een krat vol :D
Uiteraard ook een redelijk aantal over het S-Boot wapen. 12 jaar na de oorlog,
de Duitse scheepsontwerpers hadden een enorme kennis vergaard...

Je kan nooit genoeg geinformeerd zijn!

766FB29B-F5F0-42EA-8FA0-8E80160F8C32.jpeg



Boekjes en boekjes...
Veenstra. Roeruitslag! 40 graad.
Doe je meer? Dan gaat het remmen.
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt nu scharnieren in de stuurstang ingebouwd.
Bij een vliegtuig is dat not done.
Dat geeft te veel speling, dat kan flutter veroorzaken. Elk scharnierpunt
geeft dan iets speling, en alles telt op.

Ik kan dit begrijpen bij een toepassing op de ailerons en andere stuurvlakken van een vliegtuig. Door de hoge luchtsnelheid/turbulentie ontstaat er vibrerend/rammelend beeld op de stuurvlakken.
Bij een schip is dit mijns inziens door de hoge dichtheid van het medium water, de invloed van de speling minder.
Het maken van gaffels met een precise passing is voor mij geen probleem.
In de stoommachine van de Dockyard zijn 8 gaffelkoppelingen aanwezig, die uiterst precies zijn gemaakt, zodat de machine niet gaat rammelen. Voor een indruk van de hoog belaste gaffels/kruishoofd zie:
IMG_3804.JPG

Aan de linker en de rechterkant zie je veel pasbouten.
Dit zijn de bouten, die zitten op de gaffels, die de stoomschuif bedienen voor het omschakelen van de draairichting van de machine;
IMG_3791.JPG


Alle gaffels uit staal en de bijbehorende pasbouten heb ik per stuk gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top