Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Even twee 'afraffel-filmpjes' gemaakt...
    Stuurstangetje uit de grabbelbak geratst...
    Kwiklink... nee, die is niet goed doorgeperst... gaat het niet om :D






    Groet Bas
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaat als de brandweer Bas. Weinig kracht voor nodig zo te horen. Gaat denk ik haast met een 1kg/cm miniservo. Hoor helemaal geen tandwielen. Maar jij hebt nog geen robothanden denk ik. Enig idee hoeveel trek- of duwkracht je moest leveren? Heb je toch eer van al je voorbereidingen. Je neemt de uren toch niet mee in de kostenberekening hè? Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hee dat werkt prima bas, ziet er top uit :yes:
    Grt peter.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dit is nog puur handbediening. Servo's gaan niet zo rap.
    Maar ik heb eens even wat servo's ter hand genomen...
    Oude Futaba 148, oude Graupner C5055... analoge servo's
    Je krijgt ze wel tegen gehouden... zeer kort natuurlijk... standaardservo's
    Maar de Profi Digi Van Multiplex zeult rustig door. Dat is echt een 4 to 5 kg servo.
    Daar breek je een stuurstang kwiklink op, drukt hem in een boog.
    Maar stroom trekken doet de servo dan wel...
    De gedachte van de kracht die nodig is voor een modelvlieger...
    Weegt je kist om de 3 kilo... minimaar 3 kilo servo bij een brandstofmodel.
    Is het een elektrokist, zonder dat gerammel... mag de servo lichter in klasse zijn.

    De lichtheid is fractie zwaarder dan bij een modelvliegtuig. Dat gaat echt vederlicht.
    Maar zelfs met een 1 kg servo is dit nog probleemloos te sturen.
    'Sowieso komen er geen nieuwe', er is nog oude UNI stekkervoorraad... nog oudere Futaba of Simprop.
    Profi-Digi ook nog het een en ander. Ook nog wat 10kg servo's maar die heb ik voor een P-40 Warhawk,
    die ook nog eens af moet... dit is oude voorraad, toen je spullen van kwaliteit voor een prikkie
    kocht...

    De stuurstang gaat vrijwel lijnrecht naar achteren, als de servo tussen de assen bij de
    olienippels zou komen te staan. Vol wordt het er wel, komt nergens meer bij straks.

    Verder heb ik ook nog wat oude servo-montage-houders... uit oude vliegmodellen gesloopt.
    Kijken wat ik daarmee kan aanvangen.
    Anders een montage meer naar voren, naast de accu, ook een optie...
    en dan zou ik met een sullivan-bowden-doorvoer of andere kunnen werken, een kunststof doorvoer.
    Die kunststoffen vangt de swing van de hevel beter op, en beter dan een metalen stang.

    De stuurstang moet immers straks door een volledig waterdicht schot komen te lopen.
    Dat was de planning. Natuurlijk is de uitslagbeweging, meer naar het hart van het scharnierpunt
    een stuk minder dan op het end.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Bas, ik denk dat je de stuurstang van de servo nog wel een gaatje dichter naar de as kunt brengen. Met drie roeren vlak achter de schroeven kan de uitslag waarschijnlijk nog wel kleiner. Misschien eens op een vaarwater testen met een (provisorisch) gesloten hekklep, voordat je de boel dicht bouwt en je nergens meer bij kunt?

    En omdat je stuurstang straks door een waterdicht schot moet: behoefte aan een lineaire servo? Dan heb je minder last van zijdelingse beweging op je stuurstang.
    Ik heb er nog eentje uit m'n nieuwe FL-8. De vorige eigenaar gebruikte die om de schakelaar van de waterpomp te bedienen.
    Hoewel... jouw kennende reken jij waarschijnlijk uit op welke plaats je stuurstang het minste zijdelingse beweging heeft met een 'gewone' servo...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat laatste... Roel... verdomd als het niet waar is! Net mee bezig! Haha...
    Nou ja, rekenend oog dan...
    Op z’n kop op de graden tekening voor de uitslagen van de roeren.... 40 graad... heen en weer...

    Kijk ik naar de hevel, kan dichter naar de as.
    Verder een Graupner DES 657 BB Carbonite gear, de hevels daarvan, de gaatjes komen exact overeen met de rode Robbe hevels... cq copy cat messing hevels.

    Bij het pakketje hevels zit een kruishevel, de gaatje zijn 1 op 1 met achterop, zelfde radius van de oogjes.
    Tip oog correspondeert met nu gebruikte oog. We gaan er mee aan de slag dus.

    De bovengenoemde servo is een 5 kilo servo. Digitaal. 22 gram...
    zeer krachtige jongen.
    Daar ga ik nu mee oefenen.

    Weet bij god nog niet waar ik hem plaats.
    Kan maar zo dat het uiteindelijk naast de accu wordt... nu eerst even los...

    En moet uiteindelijk een houdertje flansen...

    Ook een kudde van drie regelaars moet gehuisvest worden...

    Lineair... dat is antiek, en mooi!
    Microprop had die... Graupner ook nog... en op zolder ook nog een ranzig geworden Futaba... nog met foute stekkering!


    Dat zichtbare roerdeel wordt afgedekseld met uitneembare elementjes. Maar inderdaad, als dat weer dicht is kom je slecht in dat donkere hok deel... achter het spant...
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2020
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Moet nog een rode lineaire Microprop hebben, maar daar moeten nieuwe "hersens" in. De oude snappen het niet meer. Broer of zus doet het al 43+ jaren in mijn Bugsier 3. Grijze eigenbouw in mijn Avatar. Met een beetje geluk is er ook nog een alu houder. Mocht je er brood in zien Bas dan wil dit spul wel naar Drenthe. Het voordeel bij die dingen is dat er een neutraalstelschroef op zit. Kijk maar. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @k-k Het kan zijn dat dergelijke servo's wel te herstellen zijn. Het is nog geen extreem SMD werk.
    Nog even een opgerookte Profi-Digi bekeken... veel SMD... de nieuwe Jeti R9 ging mee in de val...
    vers uit de verpakking. SMD.. print? Nader tot Krakatau. Dat was een duur dagje... waar-de-loos!

    Naast wat oude Microprops... die doen het niet lekker op een moderne ontvanger...
    ook niet met nieuwe UNI stekkers.
    Dus dat is de puls etc. Of toch de ouderdom... Daar is en wordt wel over geschreven
    hier op MBF... zit niet vers in mijn brein dat soort kunde.

    De andere zijn een niet meer frisse Robbe Terra S1 en een FP-S11 IC servo... die ik niet getest heb...
    oude meuk zeg maar... Ik ga die niet inzetten. Ik mik op een goed werkende servo.
    En gezien de verscheidenheid aan maatvoeringen... daar op mikken, en dan laten zitten.

    De swing van de hevels is echter niet buitenproportioneel of onoplosbaar...
    dus ook @Roel, ook dank voor het aanbod, zeer, zeer gewaardeerd...
    Ik kijk nog even de kat uit de boom. Van het weekend verder...

    En nog een punt heren... die lineaire zijn vaak niet zo heel snel...
    Een Futaba Terra opengetrokken... lineaire... die binnenwerkjes zijn nu niet bepaald robuust te
    noemen. Onze moderne servootjes zijn lang zo slecht nog niet! Eigenlijk zijn die uitermate puik!

    De hevel van de Graupner DES maakt thans een fractie te grote uitslag 1:1 met het roer.
    Digitaal inperken, via de zender of een schijf er op met nieuw gaatje de gewenste uitslag
    getuned naar wat het moet wezen. Heb je direct de volle resolutie van de servo te pakken.
    De radius servo afgestemd op 40 graad uitslag van de roeren.

    Het moet gaan lukken hoor?!
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2020
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nu is het even wachten op een mooie low profile servo van Hitec. Toch andere servo?
    Yep! Ik had nog een retract-servo liggen. Low Profile. Dacht, dat komt wel verdomd mooi uit.
    Nog even de tekening van Graupner er bij... Bellamatic II... Een compacte stuurautomaat.

    De kustof gear, analoge was niet in NL verkrijgbaar, wel in USA... HS-77BB, eBay... USA...
    Dus dan maar een gewichtiger digitale MG variant via Lindinger...
    dan is ie van de week binnen. HS-777MG... voor de voortgang... ding is ook spatwaterdicht.

    Om de spindel-as zit een Heusse olie seal. Nifity! De HS-75BB opengetrokken en bestudeerd.
    Mooi van binnen. Traag en sterk.

    Waarom low profile?
    Net zo hoog als een Graupner Bellamatic II dus... +/- 1963...
    en dat komt heel goed uit in het aansturen van de roerhevel... servo-hevel
    is dan level met de roerhevel, met houder en al.
    En wat er boven nog hangt aan messing constructie, steekt vrij diep. Lijkt het mooi uit te komen.

    Vanavond hopelijk even verder bouwen... weekend werd niks... (toch niks geworden, andere zaken)

    Juni nadert snel... voorjaar moet niet voorbijflitsen!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou kunnen dat die oude Microprops een afwijkende pulslengte hadden.
    Herinner me iets dat er op de print plaats was voor een extra weerstand als je een ander merk zender/ontvanger had.
    Door de stelschroef is een afwijkende middenstand wel te trimmen. Zou best kunnen dat roeruitslag nu niet meer symmetrisch is.
    Noch sleepboot, noch tanker heeft er last van. Misschien dat ze op termijn eens open gaan om de tandwielen en smering te controleren. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik had ze gister er nog even bij. Ze zijn mooi ineen gestoken. Die van mij waren bouwpakketten.
    Ontvanger zelf gesoldeerd, en de servo’s voorgesoldeerd maar zelf als lego ineen..

    Mooie Mitsumi motortjes, toen top of the bill component. Zaten ook in de Futaba servo’s.

    1,5 kg servo’s.

    Een omgesoldeerd naar UNI... maar gaf het na een aantal halen op.
    IC denk ik stuk. Geen rook. Ding had geen zin meer er in.

    Je hebt ze zo open. Die van mij hebben vierkante clips.
    Smeren met een kwak magisch PFTE vet.

    Ik wilde kijken of ik desnoods met een andere printplaat aan de praat kon krijgen.
    En gemodificeerd dan in een model te prikken dat ik in de vroeg jaren 70 heb gebouwd.
    Westerly.

    De Robbe Terra servo heb ik nog even nagezien, in staan nog in mijn Robbe catalogus uit 1977...
    Met prijslijst in DM.
    Hoela! DM 39,- koste een Decaperm :rolleyes:
    Hoza! Een Monoperm... DM 26,-

    En de FL-8 was er al... toen al geen Neuheit meer!
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2020
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Volgens mij kostten die Microprop lineaire servo's als bouwpakket rond de 35 gulden. Printje en componenten waren er los bij. Grijs huis. De kant en klare waren rood en leken iets steviger. Alu houders voor één of meerdere servo's. Ooit had ik er 2 rode en 2 grijze. Eén rode en grijze zijn nog actief. Eén grijze verkocht en van de laatste rode is de elektronica defect. Misschien past er een Modelcraft printje in. Nog maar een poosje bewaren. Eén troost, 40 jaar zal niet meer nodig zijn. Aan alles komt een eind. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Van de prijs heb ik geen info meer terug kunnen vinden.
    Wel van enige instructies.
    We hebben ze destijds in Düsseldorf gekocht bij een joekel van een modelbouwzaak.

    Ook mijn zendertje 27Mc kwam daar vandaan, evenals de ontvanger.
    De Microprop was een aanbieding, kwam zonder omdoos. Zonder accu...
    Zonder kristallen...
    De zender kon niet goedgekeurd worden door de PTT. Gaf te veel Watts af.
    Die was bovendien toen net naar Groningen verhuisd. Ook zo een leuke.
    De Nederlandse typegoedkeuringen hadden minder zendvermogen dan de Duitse.

    Er werd in die tijd nog niet gevlogen met 35 Mhz? Of was wellicht net ingevoerd.
    Begreep toen geen bal van Duits, en Pa, die deed het woord en keek in de pot van de sponsoring.
    Ook de 3 Monoperms kwamen mee dacht ik... Voor de Heuss. Zonder reductiekasten.
    Kan ook zijn dat ze toch van Quartel kwamen...
    De Pile Stufen waren niet zo duur. Met de aansluitingen er op veel duurder.
    Ik heb ze toen zelf gemaakt uit aluminium. Dat is toen gelukt. Assen gemaakt, en lagers uit
    lagerbrons. 13 jaar oud zoiets... Naar de maten die ik door had gekregen... tekeningetjes gemaakt.

    Ach, die dingen fix je voor de leut, puur omdat het kan. Het proces van doen is leuk.
    Heb dat ook met mijn oude brikken. Fixen, blijft de kick geven. Ik hoop dat ik dat lang
    kan en mag volhouden. En als het weer klaar is, is de spanningsboog weg. Is het
    weer 'gewoon'. Alleen jammer dat je er geen Picasso op kan plakken.
    Met al die bouwstenen komt er geen stempel van eigenheid op, en niemand ziet het
    aan de lak of bout af. Jaja...
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Heehee, Bas... Niet zo bescheiden.
    Over 40 jaar roepen ze: " Hee kijk, die is nog gebouwd door Busking!" :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Even in mijn "archief" gedoken en zowaar een schema van die microprop servo gevonden en gelijk maar gescand. Toen ik de kopie uit het mapje trok zag ik aan de achterkant de prijs. Wat ik in mijn hoofd had was de prijs voor alleen het mechaniek. Voor de elektronica kwam er per servo nog 24 gulden overheen. Schrok toch wel een beetje toen ik de totaalprijs zag. Toen mijn "Bugsier 3" in 1976 af was had ik er zo ongeveer 800 gulden ingestoken. Was wel inclusief een zelfbouwzender. Eén en ander werd in elkaar geknutseld met support van E.M.C.R. te Rozenburg. Misschien heeft iemand nog iets aan het schema, daarom hierbij. Gr. Klaas.

    IMG_20200225_0001.jpg

    IMG_20200225_0002.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dit 'moet' ook even geplaatst worden in het oude zenderdraadje van Jef...

    Ik heb ook nog ontvanger-manual... en die moet er ook bij.
    Mijn stekkers zijn anders dan de bovenste pinnetjes, tenzij schematische afbeelding...
    Ik kom er later even op terug Klaas. Maar zal wat plaatjes posten en scannetjes trekken.

    Ik scan dan ook maar even de bouwbeschrijvng van de Heuss. Weet niet of Henk die heeft.
    Zoniet kan ik hem er mee blij maken. Er gaat niets boven goede info... en vooral het delen ervan...

    Heb je nog dat plaatje van de roerkoning gezien? Het lijkt scheef te staan.
    Staat er iets echt niet recht en gaat het wrikken...

    Vandaag even een volle agenda... later verder :thumbsup:

    Gr Bas
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk dat het in goede aarde valt. De pinnetjes waren schematisch en sloegen op een Simprop stekkertje met 4 polen. Bij E.M.C.R. gebruikten we die servo's met een Simprop ontvanger. Microprop had van die vierkante stekkertjes. De Microprop Sport en Hobby stekkers leken veel op die van Simprop. Zie bijgaande scan. Gr. Klaas.

    IMG_20200225_0006.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oerwoud aan stekkers en UNI de uiteindelijke standaard...
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Okay... even op een zijspoor desz draadt...
    ______________________________________________________________________________________________________________

    "INTERMEZZO"
    Het fenomeen... "d'n Micropokkelprop'n"!

    Het moest er eens van komen... maar het werd hem niet...
    Zender was 1,5 W. Max mocht 1 Wat wezen...

    De brief om een aanvraag. Maar de dienst was al naar Groningen... ver weg van het Haagsche...
    De strenge typografie... Bijkans nog van Piet Zwart... weet ik even niet meer...

    IMG_0998.jpg

    IMG_0999.jpg


    Kaartje moest dan ingevuld worden... werd em ook niet...

    IMG_1001.jpg

    IMG_1002.jpg


    De 4 kanaals Microprop Sport. 1x aangesloten geweest!
    Om hem te testen... eigenlijk dus nog nieuw... 27 MC
    Kristallen terug gevonden.
    Bijkans in 1974... Bij Radio Arlt, Friedrichstr. Dusseldorf.
    Waar stond het op? Op mijn oude Hegi Cat van 1971.
    Is uitbouwbaar tot 6 kanaals, er zit een uitbreidingsstekker
    aan de printplaat. Het is geen IC zender.

    De printplaat is totaal anders dan de zelfbouw. Daar trof ik nog schema's van
    op de site van RC-network... Is ook een draadje over op RC-Network.
    Deze Sport komt daarbij niet aan de orde. (weer eens nazien)

    Zou het om te bouwen zijn naar 40 Mhz? Vast ingrijpend.
    Geen radioachtergrond. Zo mooi zijn voor mijn oude WSP-9... van Hegi...


    IMG_0995.jpg

    IMG_0996.jpg

    Voorzover nu dan even...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het fenomeen Tedje... Het Heuss model kwam in 1963, samen met het bijbootje uit.
    Die prijs nimmer voor betaald. Is een soort Bitcoin-rendement... kijken wat die doet, of ie over de 200,- gaat...
    Duurste stukje polystyreen ter wereld...Het is ook zo oud, dat je dat niet meer als
    grondstof gebruikt. Te schaars, te zeldzaam... en kapitaal vernietiging...

    https://www.ebay.de/itm/Bausatz-Bei...842646?hash=item216ba42e56:g:KXgAAOSwg5ReUtGn


    Mijn intermezzo Hegi Microprop Sport gaan we hier weer zowat afsluiten?!

    Ja, @klaas, die bouwinstructie is gelijk aan mijn 3 servootjes hier thuis.
    Doe jij niets meer met de lineaire? Ja wil ik hem best graag overnemen.
    Debet aan dit knutselweekend!
    Ik hoop dat daar nog een originele typische MP stekker aan zit?
    Want stekkers heb ik nimmer op voorraad gehad... thans te exotisch...
    Midden op de print zit die buitenaardse IC. Toen toptechnologie! 'Integrated Circuit'
    Het begin van computer...


    Oordopjes... die sponzige... ideaal als isoloator om de boel in het gareel te houden...
    Alle radertjes in het PFT-vet. Als een zonnetje!


    IMG_1068.jpg


    Aldus... dit weekend even de zaak een opfrisbeurt gegeven.

    27MC kristallen zaten er in. 9,6v accu voor de zender, 4,8v BEC voeding voor de ontvanger.
    Klaar voor de test...


    Kanaal 1 werkt niet. 1x zender-potmeter vast na inspectie, die uitgebouwd en met
    remmenreiniger en WD-40 om en om de potti-as gespoeld.
    Het zat slot-vast, geen beweging. Daarom uitgebouwd uit het knuppelarium-mechanisme.
    Pot losgesoldeerd om goed aan te kunnen pakken.
    Lijkt complex, is het niet, zeer modulair en toegankelijk.
    Asje keurig weten te lossen, voorzien van drup Italiaanse VSOP Extra Vergine motorolie,
    daarna droomsgewijs in beweging te zetten.

    IMG_1058.jpg


    Ohm's gemeten van de potjes in de zender. Alle keurig, behalve aanvankelijk de vastloper... 1 vaste waarde.
    (Knuppel bewoog, maar was los van de potti-as geschoten.)
    Even de potmeters van de Multiplex Evo-9 gemeten... identieke waarden.
    Omkatten, als je zoiets wil, is mogelijk.

    Servo's uiteen en gears smeren met servovet. Geen foto's...
    Motortjes oliën (zie boven, alleen het beste is goed genoeg)
    Een kabeltje terug solderen aan de printplaat van uiteen genomen servo....
    De servo die geacht werd 'het niet meer te doen op UNI', deed het prima op de Microprop-ontvanger-test...


    Handiger voedingskabel aan de ontvanger 4,8v naar moderner type.
    Links boven in de print de zwarte en rode draad... vers aangekoppeld.
    Nog even wat kritische solderingen nagelopen. Prima. Had ik goed gedaan op mijn 14e
    In de instructie staat... 'lakken na solderen' auf Deutsch... noooooit gedaa'n...
    Nu even de bruggen van plus en min op de print nagelopen. Leek iets kraak te geven op de servostekkerbrug.
    Zender fix, ontvanger fix, servo's fix. Gaaf!



    IMG_1063.jpg


    IC op z'n stek.. met extra IC naar 6 kanaals om te bouwen. Mis daarover info.
    Onbenutte stekkergaatjes in het rode stekkerblokje opgeboord naar 1,5 mm, zodat er bedrading door kan.
    Met strategische gaatjes door de printplaat naar de Plus en de Min bruggen, de draden door gesoldeerd.
    Oogt wat netter...


    IMG_1064.jpg


    Zo gaat alles weer toe...

    IMG_1066.jpg


    En weer netjes voor de komende 47 jaar! vervreemdend... nooit ingebouwd geweest!
    Alsmaar dromen... en toen het zover was... 2003. Verse synthesized computerzender
    en ontvangers... nooit meer kristallen drukken, scanner aan boord... zo makkelijk.


    IMG_1067.jpg

    Alles werkt uitstekend. Foto's volgen, en van de servo's een filmpje gemaakt.
    Apparatuur de dato 1973! Leut!


    Microprop IC servo... the movie... knorrende knuppelratels....




    Kan het weer het doosje in waar het al die jaren in heeft gezeten...
    altijd een stukje magie behouden... Onlosmakelijk met een Heuss verbonden...
    De witte framepjes had ik gemaakt voor inbouw in de Svenson Westerly...

    IMG_1071.jpg



    Puik zendertje! Zwarte stipjes bij de trim. Doe het zelf... aan braille heb je niets dacht ik toen...

    IMG_1072.jpg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2020

Deel Deze Pagina