Verder met klein stukje ruwbouw.
Daar zat al op te spinnen het te maken. Een Kielbalk. Later weer met de roeren verder.
Zo een ding ‘hoort’ er onder. Ook al is het semi schaal.
De beschadigde boeg reparatie is ook aanstaande.
Aldus, balsa, 1-zijdig, dubbel gelaminneerd, met tussen het glasdoek een papierprint met de contour tekening.
Na harden kan het schoongesneden worden, en met epoxy gehecht aan de kiel. Bijkans een extra laag 50 grams om het te sealen als het verlijmd is, en een mooie finish... de zijkant van het hout licht nog open, en dat moet afgesloten worden.
Tevoren even een verkenning met een latje.
Beestje is een beetje scheef. Romp is krom, of de matrijs was destijds niet zuiver. Maar heb een afwijking van een aantal mm gemeten.
Mag de pret niet drukken, gaan maar door.
Dan de kielbalk. Reeds in 2004 uitgetekend... toen ik met de andere kit bezig was.
Hoe die vorm gemaakt? Beetje geïmproviseerd. Betrouwbare gegevens had ik niet van het schip.
Het dek had ik plano samengesteld vanuit het bouwplan in Photoshop. Een fotomontage.
Om zo een glasvezeldek te kunnen maken met carbon versterking etc
Die tekening had ik sterk versmald. Zo ontstond de basisvorm, met een zekere stroomlijn. De breedte bepaald aan de
hand van de DGzRS ‘werf’ tekening.
Morgen bekijken wat het is geworden.
Overigens een plaatje juist dubbelzijdig lamineren wordt
enorm sterk. Licht, en bijvoirbeeld mooi voor een servo of elektronica plankje. Balsa is dan slechts licht vulmateriaal. En servoparkers kan je, met voorboren, er goed op vast zetten.
Daar kan je hele leuke grappen mee uithalen. Dubbel gelamineerd vliegtuigtripex... supersterk.
In de vliegtuigmodelbouw tref je zoiets wel vaker.
Naja... voor wat het waard is!
Groet Bas