Ja Bas, waar blijft de tijd. Leuk dat het nog werkt. Zal kijken wat er nog aan Microprop rudimenten ligt en dan breng ik dat in juni mee. Ik doe er toch niets meer mee. Er moeten ook nog wat kabeltjes met stekkertjes zijn. Heb eerst even een "winter"break van een week in IJhorst. Gr. Klaas.
 
Klaas... toch wel erg leuk... Wellicht dan om de eigentijdse Hegi WSP-9
aan te sturen?... er stond er een op eBay.de...
je ziet ze niet zo vaak meer... klein bakkie...

https://www.ebay.de/itm/HEGI-Aerona...8j2vf63C5g%3D&orig_cvip=true&nordt=true&rt=nc


Ik zat er gister nog even met mijn oudste broertje aan te pielen, even op bezoek vanuit het verre Den Haag. Hoogfrequent TH-Delft.
Vond het allemaal wel lollig... hij was de aanstichter van al modelbouwleut...
De paar testjes... maar kort dag...

Keek naar het stokoude ontvangertje van het bijbootje...
Jaja... zei hij overdenkend... ratelde alle componenten af... tip tip mompelde hij?

Doe maar allemaal nieuw en modern. Moderner, lichter en makkelijker... Haha.
 
Laatst bewerkt:
Taak voor het weekend... tekenen en een nette servosteun maken voor de D777MG Servo...

465_1_800x600_DSeries_line_Drawings_D777MG.jpg



Wordt vervolgd...
Gr Bas
 
Wel... het kon ook voor 20 euro, een vergelijkbare analoge uit de USA...
Zusje van een retract-servo, maar dat kan thans lang duren met inklaren.

Bij Lindiger staat het onder de 50 euro.. dat is nog wel te overleven...
Bijkans is die morgen binnen!
Er is ook een duurdere variant op... die kost iets van 145,- Euronauten.
Die is waterdicht. Maar idd, de kosten hopen zich op.
Tweede restauratie/upgrade 2050?

Technisch... in de hoogte heb ik niet veel ruimte door de constructie.
De hevel staat exact level met de hevel achterop, en geeft dan een mooiere stuurstang-oplossing.

Gisteren van twee lineaire servo's een werkende gemaakt.
Uit de sloopvoorraad. Nogsteeds te 'bulky' van afmeting voor het Heussche'.

De ene had een los motorrondsel (ook te lijmen met Loctite en 10x vergrootglas)
en de ander had een uitgelopen spindel-as van een van de tandwielen, waardoor deze kon wegklappen en tandenpoetsen, wellicht door ooit een groots tarten deszwaartekrachts.

Dus de Terra is FP-S11 kruising geworden.
Naar huidige maatstaven zijn deze servo's serieuze flut.
Niet zozeer in het elektronische deel, maar het mechanische, acht ik deze zeer kwetsbaar
en zwak in constructie. Maar goed... is een servo van rond 1977. Terra 1975? Zoiets?
En het was toen duur spul. Best of best.

Hou de eBay link boven in de gaten van het 'cultus' bijbootje...
Voor minimaal 160,- euro heb ik die wel zien voorbijkomen, ook hoger.
De Heuss doos in zeer goede staat voor lager... dus er zit tussen de Duitse breinen een
soort 'doorslaan-curve'... de man met de muis op de zondag-avond en een volle pens... en souzende
kop... daarna komt de cognitieve dissonantie.... dan is het te laat...

Voor Henk heb ik even een bouwdoos uit de zak genomen (plastic folie + mottenballen)
Ik heb nog een nieuwe Bausatz staan. Compleet. Boekje daarvan is netjes...
Dan heb ik er geen eindeloze fotoretouche aan.
De ander is flink beduimeld... is als bijbel gebruikt...
 
Laatst bewerkt:
Taak voor het weekend... tekenen en een nette servosteun maken voor de D777MG Servo...
Maar in de hoogte heb ik niet veel ruimte door de constructie.

Daar ben ik ook benieuwd naar.
In mijn TH heb ik de stuur servo op zijn kop moeten monteren, stuurhevel omlaag.
Destijds afgesteund op een spant van het bovendek. Dit was geen succes, de vorige eigenaar had deze niet stijf genoeg gemaakt.
Maar nu eerst de aandrijving van de dokdeur maken.
 
De servo komt op de plek van de Bellamatic te staan, tussen de twee
askokers. Gaat op 4 boorgaatjes vast zitten, lijm verzonken draad-coils, ingelijmd met 5 minuten epoxy.
4x boutjes... vorm van overkill... anders gewoon twee... met stelogen in het hout...
dan wrikt/tordeerd het niet. Gewoon M3 imbusboutjes voor montage gemak.
Framepjes worden deels open houten doosjes voor de stijfheid... uit berkentriplex
Een U met weerszijden strookjes multiplex, ook weer voortorsiestijfheid.
Uiteindelijk in dek-groen opgelevert... meer voor de sfeer, net als de motorsteun.

Nee, servo's ondersteboven is niets. Onderhoudsvriendelijk is altijd wel prettig...
Maar maak het wat omslachtiger omdat dat juist leuk is.

Zo nu aan de slag... lijnen trekken in Illustrator...
 
Laatst bewerkt:
Had je ook het Heuss bouwdoos instructieboekje Henk?
Ik heb de zaak op LAN netwerk staan...

Op eBay kwam ik deze constructie op een Bermpohl nog tegen.
Een servo is de spil... en een extra scharnierpunt er achter...

s-l1600-1.jpg s-l1600-4.jpg s-l1600.jpg

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Steeds een verrassing om te zien hoe anderen een uitdaging aanpakken. En vaak nog simpel ook! Die "WSP 9" kan me toch niet zo bekoren. De Duitse overheidsschepen uit die tijd hadden wat meer rondingen en uitwaaierende stevens dan de Nederlandse. Zelf von ik de politieboten die destijds op het IJsselmeer en Zeeland voeren mooier. Nu is het allemaal eenheidsworst. Technisch waarschijnlijk hoogstandjes, maar mooi is anders. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Had je ook het Heuss bouwdoos instructieboekje Henk?
Bas,
Ik kreeg het schip, destijds in 2010?, in mijn handen gedrukt als een restauratie project van een afgedankt model. Het model, de romp zat vol deuken, de elektronica, sturing ontbrak.
De aandrijving van de dokdeur, motor, werkte niet meer, aandrijving liep vast. Nog maar te zwijgen van de aandrijving, schroefas. Deze zat vastgeroest. Naderhand heb ik een nieuwe gemaakt. Op de eerder getoonde foto's zijn de roestplekken nog te zien.
De servo voor de roeren was nooit gemonteerd.
Ik denk, indien men nu een schip in dergelijke toestand zou krijgen, er geen tijd in de herbouw besteed zou worden.
Kortom, buiten de documentatie die jij hebt verstrekt heb ik niets.
De summiere documentatie van mijn wijlen clublid is door de gedwongen verhuizing naar Den Brielle verloren gegaan.
Henk.
 
Servo is binnen! Maandag besteld... duurt wel effe? maar was rap binnen.
Mooi ding!


IMG_1078.jpg



De retract servo er bij... helft lichter zo lijkt... maar kan maar 1 ding... heen en weer...
De D777MG is een robuust gevalletje... Kloek en moedig!



IMG_1079.jpg



Premium brand... waar rook is, is vuur!
Mooie sjor-kabouter!


IMG_1080.jpg



Nu kijken of de tekeningetjes kloppen...
Maatfoutje in de technische tekening... optellen is een kunst,
ook al heet je Hitec... en 'is je een Premium'...

Vanwege die inbouwhoogte... ben ik weer eens gaan zoeken op 'Bellamatic II'
Trof op internet hier zo een 'actuator' met houder,
zoals je het ook op de bouwtekening terug ziet...
Primitiever in kunnen, maar toch ook compact apparaatje...


$_59.JPG




@k-k WSP-9 is me in de handen gedrukt geworden geweest...
Punt met dat ding... geen grote liefde... er zat een Monoperm in, grote liefde,
stond in mijn 1971 Hegi catalogeus... Nee, een Oceanic is er nooit van gekomen.
Maar het kreng is oud, schaars, dus je moet het koesteren.
En een dergelijk schip bestaat nog, ligt in de Museumhaven van Hamburg...
En het model was best netjes gebouwd... Mehhhh...
Zja... Staukeil en draagvleugels er onder... Haha...

Toet zovers van de pers...

Gr. Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Getekend en gemaakt... Beziet de servoarm...
die versterking in de kunststof zit nog in de weg... vraagt om nabewerking.
5 kg servo, maar de aansturing is verderlicht. Enige factor van belang was de inbouwhoogte
en een vlotte verkrijgbaarheid...


IMG_1086.jpg



Kastje gemaakt, en dan nog even nauwkeurig de bevestigingsgaatjes boren
via het papieren boorsjabloon, en de punten voorbereid met een center
voor doelgericht boren... Goed mikken... anders zit het scheef...


IMG_1088.jpg



En in positie getest... vast met 4x MPX parkertjes... direct in de epoxy bewapening...

IMG_1087.jpg



Proefopstelling voor de maatvoering... oogje dichtst bij de servo as...
loopt vast op de vorm van de arm... dus de arm moet ik even nabewerken zodat de slag
vrijelijk gemaakt kan worden... Bakje is aanstaande te worden vergroend...


IMG_1093.jpg



Een Z-bend gaat met behulp van een tang... geeft de meest slanke oplossing
het uiteinde slijp ik bij. Slanker, steekt er niets uit, en gaat in deze vorm
wat minder geforceerd door het arm gaatje...
Om de hoek echt strak te zetten gaat de verklemming nog eens in de bankschroef,
en als het nog niet naar de zin is, een extra klap van de hamer...


IMG_1090.jpg



En uiteraard er weer een opmerkelijk clipje bij...
Servo is zo snel... je kan er mee wrikken op schaalsnelheid!
Voer voor neuroten! Da's nog eens servo-power!




"Veur wat'tet waard't is't!"

Gr. Bas
 
Laatst bewerkt:
Het betere roerwerk Bas! Hitzler patent is er niets bij. Servo is veel te snel voor roerwerken met veel massa. Dat wordt 14/6 slalom varen. Krijg je de gangboorden wel mee aan het water. Gr. Klaas.
 
Zender heeft een anti ADHD stand... servo vertraging... gaat het als dikke stroop :D
Haha :) Anders idd de grote slakom in de Alpine omgeving...
 
Laatst bewerkt:
Verder met klein stukje ruwbouw.
Daar zat al op te spinnen het te maken. Een Kielbalk. Later weer met de roeren verder.
Zo een ding ‘hoort’ er onder. Ook al is het semi schaal.

De beschadigde boeg reparatie is ook aanstaande.

Aldus, balsa, 1-zijdig, dubbel gelaminneerd, met tussen het glasdoek een papierprint met de contour tekening.

Na harden kan het schoongesneden worden, en met epoxy gehecht aan de kiel. Bijkans een extra laag 50 grams om het te sealen als het verlijmd is, en een mooie finish... de zijkant van het hout licht nog open, en dat moet afgesloten worden.

Tevoren even een verkenning met een latje.
Beestje is een beetje scheef. Romp is krom, of de matrijs was destijds niet zuiver. Maar heb een afwijking van een aantal mm gemeten.
Mag de pret niet drukken, gaan maar door.


D24C0AEF-2B16-4B44-B146-6CD996DB9B37.jpeg


Dan de kielbalk. Reeds in 2004 uitgetekend... toen ik met de andere kit bezig was.
Hoe die vorm gemaakt? Beetje geïmproviseerd. Betrouwbare gegevens had ik niet van het schip.
Het dek had ik plano samengesteld vanuit het bouwplan in Photoshop. Een fotomontage.
Om zo een glasvezeldek te kunnen maken met carbon versterking etc
Die tekening had ik sterk versmald. Zo ontstond de basisvorm, met een zekere stroomlijn. De breedte bepaald aan de
hand van de DGzRS ‘werf’ tekening.


Morgen bekijken wat het is geworden.
Overigens een plaatje juist dubbelzijdig lamineren wordt
enorm sterk. Licht, en bijvoirbeeld mooi voor een servo of elektronica plankje. Balsa is dan slechts licht vulmateriaal. En servoparkers kan je, met voorboren, er goed op vast zetten.
Daar kan je hele leuke grappen mee uithalen. Dubbel gelamineerd vliegtuigtripex... supersterk.

In de vliegtuigmodelbouw tref je zoiets wel vaker.

B05C29E2-BC86-425A-8B94-D23FF81D18D2.jpeg



Naja... voor wat het waard is!

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Ga nog steeds super Bas, loop inmiddels achter geloof ik.
Maar ben weer aan de pruts, zal morgen wat plaatjes pogen te plaatsen bij men chaos verslag.
 
Mwah... achterlopen? Als ik weer eens wat uit elkaar trek... en het weer eens een beetje tegenvalt, dan meer...
Loop je zeker niet achter...
Morgen en weekend wat tijd... flink in de weer met epoxy en doek!


Een gelamineerde kielbalk... dat gaat wel lukken... opgesteld voor passen en meten...

IMG_1103.jpg



Snuitje heeft een beste tik gehad... afvullen en toe met plamuur en verf...
Of toch maar de schuurlat erlangs... en kneden maar?


IMG_1105.jpg


Een contour van een gefotgrafeerde boeg er langs... Bijkans iest meer in model?
Maar het blijft suggestie... want de snuit is van een lompe schuit... bij dit model...
Uiteraard weer eens een malletje geknipt... zoals gewoonlijk...


IMG_1109.jpg



Kneden maar... eerst aftekenen op tape...
Moed verzamelen... en gaan... uitboren tot zekere diepte en beslist niet verder...
Teepje om de boor om de grens aan te geven... lichte accuboormachines zijn een zegening!


IMG_1113.jpg



Uit dubbel verlijmde epoxyplaatjes een sterke boeg-ronding gemaakt, naar model op foto's...
op basis van print & plak...


IMG_1112.jpg



En een geschoren neus... plaatje te verlijmen met 30 minuten epoxy...
Dan volgt een strakke plamuur ronde, opvolgend een laag 80 grams epoxyweefsel...


IMG_1115.jpg



Gelukkig! Rompschaal is idd keurig geglast met epoxy, geen beletsel om met glas te lamineren...
Zeker geen houtlijm met linnen of zijde als bewapening!
Dat biedt goed perspectief tot fixen... Het wordt nog een beste een klus!
Ik zal blij zijn als er weer lak op kan worden gezet! Niet om aan te zien zo!

Voor wat het waard is...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Heb de rest mogen volgen, ben daar niet zo bang voor, gaat jou wel lukken.
Weekend is regen dus knutseltijd.
Mogge eerst ff naar de oosterburen. stuk goed koper tanken en shoppen ;)
 
Back
Top