Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Klaas...
    Nee, het is een foamie... styreen. Een oerexemplaar in aanzienlijke museum-contitie.
    Toch heeft ze nu wel wat retouche nodig. Barstjes in het hout, wanne niet meer dicht.
    Die kraakjes moet ik sealen met epoxy en weer retoucheren. Snuitje onerwaterschip heeft wel eens iets geraakt,
    barstjes en die moet ik ook sealen met lamineer epoxy.

    Kleuren verwachte ik Alfyfix, maar het oranje komt niet overeen. Dat is oxidatie van de lak, veroudering?
    Die Alkyfix is overigens prachtig uitgehard. Leuk is dat toch.
    Of het is een Humbrol Enamel pallet?

    Heb er een RAL waaier bij gehouden, en de basis tinten zijn een fractie er van af. Voor retouche zou dat nét kunnen.
    Ik hoop dat Krikke in Groningen een goed overzicht in Humbrol heeft.
    Ik tors dan niet het model mee.. maar het bijbootje...

    Dat bijbootje is ook een weer verhaal apart, want de ontvangfrequentie is zoek. Dat wordt dan gissen. Kan wel met de EVO-9
    kanaal voor kanaal afstropen... 40Mhz is hier ver te zoeken...
    Geheel staat op 2 of 3 volt of iets daar tussen. Mijn Broertje in Den Haag wilde ik vragen het eens door te lichten aan de scope.
    Hij is TH-elektronicus. Maar denk dat het drammen wordt... het is ook al zo een hobby-gek... maar dan muzikaal.

    Elektronica is zelfbouw. Vast iets uit oude RC tijdschriften.
    Heb het niet aangesloten. De motor in een Microperm 2-3 volt. Gaf ingebouwd geen sjoega, roertje echter wel.
    Roer is met een tandrad gestuurd dmv een T05 micromotor (Siemens) Graupner en haakse overbrenging.

    Handig zo een telefoon... het inwendige van het bijbootje... het roer direct mechanisch
    onderdeel van de 'servo' techniek... tip-tip aansturing vermoedelijk?
    Alleen volle uitslagen... geen proportionele werking.


    IMG_0069.jpg


    Plan 2 dat uit te vissen, zo te laten en alles weer terug (en een nieuw bootje opzetten).
    Het Micropermpje gaf geen leven, olie in de lagers gedipt, loopt nu wel,
    maar wel en zag dat het lagerhuis gebroken was. Oud plastic, spiraal verend afgehangen gietstuk.
    Heeft de lijd niet overleefd. Broos plastic.

    Ik heb voor een ander bijbootje alle reserve deeltjes. En zelfs nog een Microperm, maar dan 6V motortje.
    Minste werk wellicht en met moderne elektronica kan het zo verschrikkelijk licht gehouden, en via grotere
    accu gecompenseerd worden. Overigens zo ik er dan toch ook weer iets van een gearbox in willen zetten uit een
    micro vliegtuigje.... en met wat tandwieltjes ook best zelf te maken.

    Speedpropje er op voor wat meer stuweffect...

    Dat varen lijkt me leuk. Hier in Exloo om de hoek... is een mooie zandput. Geen steigers, dus laarzen of blote voeten, maar wel een mooie locatie.
    Zat ik even te turen bij een vaarclub nabij Leek, Nienoord. Maar dan ben ik snel 3 kwartier onderweg. In Emmen zit verder niets meer... of ik moet een dependance van mijn vliegclub op gaan zetten... Haha... OVC... of vaarclub 'EVO'... gezien het dorp Exloo en Valthe om de hoek.

    Zijn allemaal zanddorpen op de hondsrug. Hoog en semi-droog...
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    [​IMG]


    Voer boven, links in de hoek bij no 11. In het rode stuk zit het zwembad en een cafetaria. Dus faciliteiten genoeg. En buiten het park. Had bij de bungalow een eigen vissteigertje. Helaas was dat na 1 dag onder gelopen. Maar mocht me uitleven in het haventje.
    Afijn je hebt er in de SAR-hoek weer een "kind" bij en een uitdaging. Het mooist zou zijn om Tedje weer in originele staat te brengen, maar dat kost tijd en moeite.
    Aan de andere kant om het bedrijfszeker te krijgen (en te houden) misschien toch wat nieuwer spul erin 180 gr. miniservootje, mini buitenlopertje en miniregelaartje.
    En dan kijken hoeveel ruimte/vrijboord er is voor de "bunkers". Wordt dus een competitie met het vliegende spul. Succes ermee! gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Van de winter zal het hem denk ik niet worden Klaas?
    Maar volgend vaarseizoen, mocht je je daar nederzetten? Dan verwacht ik een berichtje :)
    Stijger gevonden!

    Zeg was de Bugsier of de Fairplay nu van jouw op dat ene fotootje?

    Ja, alles is er voor moderne aandrijving. En het kan echt zeer licht. 7,4 volt, BEC 5v voor ultra light Jeti 2.4 en servo...

    De ontvanger is eenvoudig. Kan geen kristal herkennen. Dus een Tip-Tip of Ghost? Later toon ik nog wel effe een plaatjes. Komt!
    Want is natuurlijk wel tof om zo iets ouds weer te wekken. Maar modern is de kortste klap!
    En het mag geborsteld gedreven worden... vaartijden van 4 uur met zo een minispeedwatervlooi... is me wel te gortig...
    Who cares! Komt! Vliegerij? Beetje... maar ik had een afspraak met mijzelf staan in deze...
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2019
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Als ik weer in de buurt kom laat ik het weten.
    Bugsier 3 heb ik in 1976 gebouwd. Was voorzien van een Monoperm Super met 1:3 vertraging.
    Een jaar of 7 geleden gehermotoriseerd met een Bühler Zon03 en RVS schroefas. De eigen gemaakte 60 mm messing schroef vervangen door een 55 mm Raboesch exemplaar. Later de verlichting werkend gemaakt. 3 Jaar geleden een Beier module ingebouwd, waarmee geluid en licht wordt gestuurd. Staat vanaf nieuw in een vitrine. Gisteren in dok voor schroefas inspectie en uierzalf aangevuld. Nu bezig met winterslaap.
    Fairplay V is van Bas (Forumnaam acura), een van de vaarmaten uit Maasdam. Als hoofdmotor heeft de boot een 750 KV Racerstar buitenloper met een 10A HK autoregelaartje. Bas heeft deze boot zeer netjes gebouwd en vaart prima. Zie eerste filmpje gemaakt door Bertus, onze havenmeester in Maasdam. In het tweede filmpje B3 als rescueboot. Op 2:16 wordt de dreg gelanceerd. Zit met elastiek op een stokje en wordt los gelaten door de op afstand bedienbare sleephaak. Leuke vaarboot en is na 43 jaar nog steeds een plaatje. Stukje Graupner kwaliteit. Gr. Klaas.



     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Leuke filpjes... fraaie modellen hoor? Maar... hoe kleiner de schaal, hoe sneller ze varen... in de verte een race-slepert :) Haha...
    En toch lijkt het rompsnelheid. Is wel, hoe vetter de romp, hoe dieper het golfdal, en het gevoel dat er iets van water in beweging komt?

    Hier nog even de Distler. Onder de tape moeten dan de plastic (Polystyreen of ABS) borstelhouders zitten.
    Eerst hier nog wat klussen afronden, dan van het weekend bouw ik de BB motor uit voor inspectie.
    Zal ik ook eens even wat verbruik en toeren meten... hem een beetje remmen/belasten.


    Knetters... deze had ik al gepost... laat maar staan... pffff

    IMG_0114.jpg

    Voor de Nautocraft heb ik nog patente kardans liggen. Dat zijn redelijke recente... vast zo een beetje de laatste restanten van... naja...
    van wat ooit was... Maarrrr daarmee ook verser plastic, wegens de torsie-taaiheid.
    Mijn oude Ür-Marx-Lüder-Kardannemannen stammen natuurlijk uit '70... sigaartje er bij...


    Nog even het mooie werk verstopt in deze Heuss... Het is echt genieten....
    Het 'excentriek' wordt aangezet met een servo SB onder het Wahldeck.... met een keurige schakeling
    Het witte dopje kon ik niet plaatsen... bouwfoutje... antennevoetje?
    Tuigage uit draad dient als antenne. Toch een extra antenne plug aan het dekhuis, dus het werkte niet 100%
    2,4Ghz wordt uiteindelijk de aansturing... verstopt in antiek bakelieten zekeringenkastje... haha
    Nu nog even een 2,4Ghz Jeti inbouwen in een Variophon zenderkast... en dan ben geheel anachronistisch bij de tijd.


    IMG_0117.jpg

    Groet Bas
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Net even Distler op de "proefstand". Loopt aan bij 0,14 Volt. Voeding levert helaas maar 175 mA. Daardoor geen stroomsterkte bij blokkeren. Gr. Klaas.





     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtig Klaas!
    Dank voor je filmpjes! Wat een inzet! :wave
    Top! :yes:

    Mooi brommertje! Weekend zal ik de linker eens gaan poetsen.
    Weet nu zo een beetje hoe ze ineen steken.

    Gr Bas
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi klaas, ben ook weer aan het meten geslagen.
    Schaalsnelheid voor de Heuss gaat er niet inzitten met deze aandrijving. Tussen de 7 en 8 kmh... zeg 10... voor een beetje oversnelheid.

    Heb beide Distlers gemeten. Jou Distler komt mooi overeen, de mijn meter van Conrad is stuk. Balen!
    IC is opgerookt. Ohms wil die ook niet meer...
    Maar losse Ampere metertjes heb ik wel, en een oud hobby-voltmetertje ook nog.
    Bij de Amperes moest ik de meter vlak houden. Het gewicht van de wijzer was te zwaar voor de -0,01A

    Bij de Bakboord motor kom ik 2.300 toeren te kort ten opzichte van de rechter!
    Die mooi loopt. De linker geeft iets meer resonantie op toeren. Iets meer lagerspeling?

    De linker Distler... met 5.560 rpm... (de ander heeft 5.850)... of zou die diode? lekken?

    IMG_0151.jpg

    IMG_0129.jpg


    Dan het vermogen dat er uit komt. Dat is verwaarloosbaar. Ik denk dat de prop al remt in het water.
    De Nauto-craft heeft dampf. Die wil wel. In een nieuw schip zou ik hem niet bouwen.
    Die trekt iets van +0,1A onbelast. En klink naar behoren.
    Op 6V zo rond de 5.370 rpm. Afhankelijk van de draairichting.
    De props hebben alle drie een spoed van 0,5 x de diameter. De twee kleine 35 mm zoiets.
    Dat zijn eigenlijk een slagroomklopperts. Cream servé cavité... dampbellen.

    De Nauto-Craft...

    IMG_0156.jpg


    Bijzonder Campagnolo Super Sport editie... aan de andere kant een zelfbouw-fan
    die aanzuigt... stof... wel heel leuk... stukkie tuning...
    maakt nog geen hot-rod... Kort-Kokertje er om en de fan zuigt echt aan. Fotootje... met de kleur spaghetti...
    anders raak ik de draad kwijt...


    IMG_0135.jpg


    De 'flex-kardan' heb ik los. Die is gewoon wat verstijfd geraakt. Ik moet wat bijeen scharrelen uit de laatjes. Marx, Graupner/Robbe type...

    Het gaat lastig worden de Distlers te vervangen. Wellicht toch even er mee proefvaren,
    zien wat het doet.

    Ook voor de grap een Speed 360 op spanning gezet. Dezelfde diameter, kwart van de lengte.
    Die remmen en je verbrand je vingertoppen. Dat super kleine torretje geeft een bende power!
    Trekt wel +0,2A. Of iet heet wordt met een klein propje? Maakt wel herrie...

    Filmjes volgen later... nu te laat...


    Dan... Simprop S1 servo open getrokken, keurig van binnen. Opgedroogd vet. Dus dat aangevuld.
    Servo op de 0 stand gezet, zo kan het ook. Maar de pot is bijstelbaar.
    Maar alles is ingedroogd en zou met lichtere frictie versteld kunnen worden.
    Ik heb het nog stroef gelaten. Beetje vet daar gaat het wat makkelijker?
    Potmeter is zeer robuust en dient ook als as om krachten op te vangen. Dus!
    Zo een S1 is bere traag. Het roer van een echt schip heeft ook tijd nodig op te reageren.
    Deze servo heeft dat ook. Last heb je er niet van op een model als deze.


    Open getrokken Simprop S1 Servo... na smeren van de gears weer ineen. PTFE vet er op.

    IMG_0158.jpg


    Speed 600 7,2V getest op 6V... keurige waarde. Ook 4.200 toeren gemeten.
    De box is iets rumoerig. Inpakken met ductape en dan een klets PFTE vet er in...
    wordt het een stuk stiller van. In een boot, moeten ze in de rubbers.
    En nog even de afstand tussen de tanden bijstellen? Helpt soms ook. Te strak is niet goed...
    Deze 3:1 bij Lindinger weggehaald. Heb er nog 2 in zakje. (made in China). De markt wordt er
    mee bedolven en dan is het plots ... weer helemaal verdwenen... nergens meer iets...
    of ze vragen de hoofdprijs, incidenteel aangeboden... en dan dat voor deze low-cost bakjes. Foei!


    IMG_0157.jpg


    Ook de Monoperm Super met Pile Getriebe 3:1 getest (weer eens na 10 jaar!).
    Pile gesmeerd met PFTE vet, een dunner type. Merk Super Lube.
    En daar wordt zo een Pile aanmerkelijk stiller van. De koffie is er uit...
    Maar moet op 9V staan om voor een speed prop een goed schroeftoerental te halen.
    Dat moet boven de 3500 as-toeren zitten voor iets oversnelheid. Stevige spoed en rond de 42 mm diameter. oogt niet mooi, maar werkt perfect.

    Heb enkele even aangesloten gehad op een UBEC van HK. Die is van 5-9V instelbaar.
    Een zware 20A jongen.
    Daarmee kan ik een Lipo met een teveel aan cellen reduceren. Gaat wel ten koste van vermogen, vaartijd. Zo een ding werkt niet gratis... maar ik heb wat oude 4S 4000 pakketten liggen.
    UBEC Ampere moet ik nog maar eens meten onder belasting, tussen accu en UBEC. Zien wat het trek aan de voor en de achterkant tussen motor en BEC... ja... mooie aandrijvingen zijn leuk...

    De FL-8 van Robbe... Mijn mooiste ingebouwde drive zit daar in... dat loopt als een zonnetje...
    en sappelt stroom... 12 kmh en op 4x 10A Headway cellen vaar je eeuwig...
    Ook hier weer...Waarom maakt MP-Jet deze planeten niet meer!!!!
    1.000 KV 35XX Lindinger brushless... meen die ook al verdwenen.
    Props kunnen stapvoets draaien door de reductiekasten. Ze doen dan eigenlijk niets meer... maar toch.
    47 mm, met spoed 1,6 x de diameter. Ook voor deze boxjes weer... wordt voor overvraagd.
    Heb je er geen flens bij, dan hang je. Kan je er niets mee aanvangen... niets!

    DSCN7467.JPG


    Eerst gevaren met deze zelfbouwreductie op hoog rendements Graupner Speed 14.4V op
    12 Volt gezet. En op 2x 3600 Panasonic NiMh...Gaf een indrukwekkende tubine-sound!
    Ik heb er ook RS550SH op gedraaid... maakte dat het Lürssen Effekt Ruder
    ook daadwerkelijk werkte. Schip liep echter echt weel te hard op het geweld... Mee naar de
    overkant van het Hoornsemeer in Groningen gevaren tot een piep klein stipje. Verrekijker er bij,
    en weer braaf terug... feestje! Later kon ik pas snelheid meten met de GPS en telemetrie,
    werkelijk alles gemeten. 2009. Zat het al op brushless.

    DSCN6437.JPG



    Op jacht naar een zakje met kardans! Waar ligt dat ook al weer... Beste raad is voorraad!

    Voor wat het waard is,
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2019
    Cnn vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk, die Nauto Craft. Zelfcentrerende lagers en kan helemaal uit elkaar geschroefd worden. Mocht je een Distler nodig hebben? Hier liggen er twee. Gr. Klaas.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kan jij daarvan toeren meten?
    Ik heb hem aan de borstel contacten op 6v van de labvoeding staan.
    Spanning daarvan wat hoger. Zit 1,5 meter kabel aan... haha...

    Ik heb een oud dremel schuurtonnetje. Dat rubbertje om op te spannen. Daarop een reflectortje voor een infrarood detectie.
    Ook een Voltcraftding..
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan geen toerental meten Bas. 0-stellen van de servo gaat dat niet met een schroevendraaiertje in de keep op het eind van de potmeter-as? Je schrijft bij de Distler over een lekke diode, maar bedoel je een doorslaande condensator? Geen idee waarom die Distlers zo brommen en schudden. Moet denk ik onbalans in het anker zijn. Aan de lagers valt weinig te doen. Heb ze altijd een beetje vettig gehouden met olie. Had er ooit 3. Eentje uit de Trix locomotief en twee uit een paar gesloopte batterij platenspelers. Hebben jaren dienst gedaan als aandrijving op Lego bouwsels. Zowel bij de kinderen als bij de kleinkinderen. Heb nog getwijfeld om eentje in mijn tankertje te bouwen, maar die heeft uiteindelijk een mini borstelloze buitenloper gekregen. Je moet ook een beetje met de tijd mee willen toch? Gr. Klaas
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tuurlijk! Condensator! Vergissing!
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    En die servo 0-stellen dat zou dan moeten gaan door uit de schijf het kruiskopschroefje te verwijderen en dan met een dunne schroevendraaier door het gat naar de sleuf in de as van de pot-meter. Althans zo kijk ik er tegenaan. Potmeter-as zit met klempassing in het laatste tandwiel. Probeer maar eens. Gr. Klaas.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb deze servo gewoon losgerobt, gesteld en weer terug in de gear.
    Mijn schroevendaaier is net te kort. Te veel al van af geslepen.
    Dus ik moet een ouderwets micro schroevendraaiertje er bij pakken...
    Maar de spindel zat erg vast, de sleuf in de pot vrij breed voor een ranke.
    Het is verder ook niet een drama. Want uiteen getrokken stel je het 1 malig.
    Voor de test kan ik de spindel wel invetten. Het is meer de ontdekkingsreis en alle aanleidingen :)

    Nu stelde je daarnet al als overweging... moderne aandrijvingen...
    Ja en nu nog nee? Oud en authentiek kan ook erg leuk zijn voor het beleven.

    Maar de fut in zo een Distler is zo verschrikkelijk gering!?

    Daarom dit secret weapon of m'ass destruction. Niet bedoeld voor deze Heuzz...

    Maar dat andere project... 'Schtoff tot Nachgedanken'... niet wijzen, valt vanzelf uiteen!
    Mocht heuss niet waar wez'n!!!
    Een herfstig modelletje... 'fall appart'... brrrrr... hekwerk was het ergst. Ik heb ze uitgetekend van de tekeningen.
    Draad is er ook al... maar aan zilversolderen nog niet toegekomen...
    Plan was... verstelprops op de buitenste assen. Spul uit China. Maar ik weet niet of ze het RPM aankunnen.
    Ben je wel effe 250 euro verder! Nog niet gedaan.
    Middelste een grote schroef met hoge spoed van de Propshop, een 3 blads, nog niet besteld...
    3 vaarregelaars voor vliegtuigen... immers, ze hoeven niet achteruit te kunnen.
    Middenmotor is voor hoogste snelheid. Zo had ik het in mijn dromen voor ogen... dromen...


    DSC_1917.JPG


    Ooit uit de USA voor nog geen 10-tje per stuk uit de USA. En dus bedoeld voor de ARTR hierboven...
    Had ik maar een puntzak vol gekocht...
    Muisstille 3,3:1 ook goed voor laag belaste hoogtoerige brushless...De kast-diameter is kleiner dan de Distler's
    Dan hoef ik ook niet de buitenste assen uit te stoken... wat zit, dat zit goed en geeft bijkans gevolgschade...
    wel verplicht dan speedschroeven er op te zetten. Die geven stuwkracht. Ik heb vier van die boxjes toen besteld/geleverd... hier liggen

    IMG_0162.jpg

    Jammer dat je niet kunt meten Klaas.
    Kijk maar even of je er afstand van wil doen... hoeft niet... maar & want...

    Ik ga de Distler éérst eens goed controleren! Eerst de condensator even los. Als die lekstroom geeft.... verklaart dat het verschil.
    En anders nog inwendig een check. Mocht het dan daar aan liggen, moderne condensatoren in huis. Modern aftimmeren.

    En even verder huiswerk maken op welke spanning ik wil varen...
    Klassiek 6V, lipo 7,4V of naar 12V op LifePo4 cellen van HK of Linano.de

    Tot zover de stand van zaken... lang leve de ongein!
    groetjes Bas
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog wat tegenslag met de Distlers...

    Bij de langzaam draaiende is het anker in onbalans. Dat kost toeren en energie.
    Puf hebben ze echt niet.
    De ‘tragere’ Distler... clip los en condensator desolderen...

    Dan... 'nieuw' uit de zak... Marx Kardans, modernere vormgeving dan de oude grijze.
    Rommel. De ommanteling van het messing schroefstuk bestaat op de zijkanten uit zulk
    dun plastic, dat breek al bij montage... Had er al 1 gebroken in het zakje. 10 jaar gelegen en de rek is er uit. Nu nog eentje.
    Let op... ook al zijn ze zeldzaam... het is meuk! Het zeskant messing stuk zit met de punt
    naar buiten. Had minimaal de vlakke kant moeten zijn. Flut constructie. Verleden tijd.

    De andere Kardan-delenen zijn hubjes van de Graupner kardans, 3,2 mm as.
    Middenmotor heeft 3 mm as, zou gaan wiebelen...
    Metalen koppelingen bestellen uit China...
    Wat zou de lengte van een kompleet kruiskoppelings-element zijn?
    Dan is uit 2 elementen een kardan te schroeven...

    BB5111BE-7710-4ACD-A0B8-FC60695E4CCD.jpeg


    De condensator gelost, maakt niet uit.
    Om te desolderen Klaas, moest ik de borstel clips afschuiven... en komen de borstels ook daar mee vrij uitneembaar. Bijzonder constructie. De collectoren zijn zwartig.
    Binnenzijde van de clips is geen hoogglans. Dat kan beter. En de druk van de borstel verbeteren zou ook kunnen helpen.
    Buigen is echter zeer, zeer listig. Maar toch maar gedaan, en de contactvlakken gepoetst...
    Geen verbetering... toerental gelijk gebleven. Wel duidelijk een krom anker...

    De andere 'snelle' motor met meer toeren ook losgehaald... zag ik dat de borstels versterkt waren met een laagje ‘iets’ voor meer druk. Het afschuiven van de clips leverden een nog vervuilder beeld op, op de contact makende vlakken. Nog wiebeliger geclipt dan de andere motor. Alles gepoetst... ingestort op toeren...

    Dus met beide is wel iets uitgehaald om ze gangbaar te houden.
    Mooi om te zien, maar geen blijvertjes zo... wel slank met 23 mm doorsnee.
    Zo een slap zaakje geeft niet echt voorstuwing, dus die gaan in ieder geval in de vitrine!
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ik zat een beetje andersom te denken Bas. Middenmotor deze Graupner handhaven en de Distlers zou je kunnen vervangen door een paar 750 KV buitenlopers. Die draaien op 7,2 Volt een dikke 5.000 toeren. Dan heb je power en kun je toch nog manoeuvreren. Hier liggen nog twee verkeerd geleverde regelaars. Banggood levert die buitenlopers voor een tientje. Hebben al verder contact gehad via PB, maar dit stond klaar om te verzenden en is blijven hangen. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... ja alle opties staan open hoor.
    Heb Monoperms genoeg staan. Stapels Piles.
    Nadeel drie Monopermia is de aanmerkelijk koffiemole sound. Wel stiller door goede smering.
    Maar de 6V moeten op 10V komen te staan om de as-toerentallen te halen .
    Hoge toeren geven weer vermogensverliezen op de assen. Weerstand loopt behoorlijk op.
    De Nauto-Craft trok behoorlijk stroom bij die -5.000, dat ging al richting 2A.

    De Multiplex-Maxxon gearboxen zouden ook passen met inline brushles van die maat? Zijn er niet in laag kv. overigens.
    Prop wordt dan hoge spoed om de nabij 10 km/h te halen. 0,5 plastic Graupner draaien te hoog op toeren in een dampbel.
    Als ik de schroefassen zou lossen is iedere motor te fitten.
    Maar maak ik ook een hoop stuk. Ik zit met de ruimte zoals het nu is geordend te puzzelen.
    Met een langere Kardan kan een motor meer naar voren worden geplaatst. Kan er een grotere diameter motor in.

    Heb dan toch de neiging alle drie de motoren gelijk te trekken. Props dan wel verschillend. Asdiameter handhavend op 2 en 4 mm.
    Maar de boot komt denk ik al op stoom met alleen de middenmotor.

    De fietsbel motor... mogelijkheid. Regelaar brushless midden kan een vliegregelaar worden.
    Ik de FL-8 heb ik 80A zitten, ik trek echter een fractie van het vermogen. 6,7A vol gas.
    Grote regelaars hebben een beter rendement.
    Worden bij kleine vermogens nimmer warm. HiModel zat ik aan te denken...
    Buitenste regelaars vooruit/achteruit.

    Kristalliseer als rustig uit... het moet even gisten.
    Groetjes Bas

    PS: Ik lees dan in juli dit jaar Kavan failliet is gegaan... weer een modelbouwbedrijf omver...
    In handen is gekomen van het Tsjechische Pelikan... doorstart maakt...
    https://www.kavanrc.eu/
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Het laat je niet los en het is nachtwerk geworden zie ik. Hoe groot is de schroef aan de middenas? Je zou daar een 750 KV brushless buitenloper op kunnen zetten. En met een regelaar die omkeerbaar is. Dan kun je ook remmen en achteruit. De assen aan de zijkant zijn denk ik 2 mm. Zet daarvoor zo'n fietsbelmotortje. Dat moet wel passen qua diameter. Daaraan een paar vliegtuigregelaartjes. Als je dan het hele spul op 12 Volt zet heb je denk ik power genoeg en hoef je niets te fiedelen aan romp en schroefassen. Die 750 KV brushless zal behoorlijk aan je accu gaan trekken. Verwacht meer dan 10 A. Een paar maanden geleden een proef gedaan in mijn Smit Finland met die 750 KV op 12 Volt en een 30 A regelaar van HK. Ging veelbelovend van start en benieuwd wat er gebeurde bij volgas schip in positie gelegd en vooruit met de knuppels. Ze sprong bijna weg, maar na een meter of 5 viel ze stil. En bijna even snel viel bij mij het kwartje. Bijna alles goed voorbereid, maar vergeten de 10A zekering "op te waarderen". En daar dreef ze weg met de wind. Een paar pogingen met de werphengel en toen was ze buiten bereik. Ze dreef richting een paar fonteinen. gauw naar huis voor een SAR scheepje om het tij te keren. Bij terugkomst lag Smit Finland aan lagerwal in het riet. Twee meter van een vissteigertje. Dekwassen hoefde niet meer, maar meer als 50 cc water lag er niet in. Je moet niet te snel opgeven, dus 20 A zekering gestoken en daar ging ze (als de brand) weer. Even snel gerekend, maar 2x 15 A stroomverbruik werd te gek. Geeft wel trekkracht, maar ook snel de bunkers leeg. Dus kwam de Bühler weer op z'n plek en blijft het maar een tamme boot. En toch maar een siliconenpakking in het dek gefröbeld. Gewicht van die boot is 9,5 kg. Meer kan ik zo gauw niet bedenken. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Daarom zet ik die motoren op reductiekasten. Ze doen hun werk fluitend.
    Op de FL8 zitten 47,5 mm 1.6 spoeds speedschroeven, twee stuks.

    Maar vaart wel 12 kmh gemeten met gps.

    Mijn plan was dit nu ook weer te doen.

    De FL8 draait op 1000 kv, vers geladen accu 13v, zakt iets... reductie is 3.3 : 1...

    Op het droge iets van 4.000 rpm. Assen zijn voor en achter dus die kogelgelagerde zelfbouwtjes... die trekken minder dan glijlagers op die toeren. Is uit te rekenen.


    De FL8 heb ik ook op 14A totaal gehad, met twee Mabuchi RS550PF’s.
    Wederom op speedschroeven, reductie. Schip half uit het water. Speedboat.
    20 kmh. Maar relatief zuinig met stroom. 40A 40VR regelaar van Graupner. Later omgebouwd naar 14,4 600 BB. Zijdezacht, lager kv. En net geen 7A over twee motoren. Motor exact in hoogste rendement. 72%. Gaf schaalsnelheid plus iets meer... theorie bewezen.

    Geheim van zuinig varen zit dus wel in een goede overbrenging.
    Bochtjes draaien en golven pakken zie je direct terug in de metingen door de sensoren her en der :)

    Maar dat verdiepen/vastbijten is een karaktertrekje vrees ik. Spannende prachtige puzzel.

    Die motortjes zijn niet duur. Niet altijd krijg je de juiste specs boven tafel.

    Zoals 0-last waardes. Sommige vragen al 1A onbelast.

    Lindinger heeft overigens ook een behoorlijk assorti met Joker motoren.
    Zijn eigenlijk DualSky’s... komt alles toch uit een grote emmer...

    Vele kan je op 85% zetten.

    Dat voorstel van middenmotor gestuurd zal ik eens overwegen.
    Maar dan laat ik wel los aan origineel.
    Of dat erg is?
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog even voor de meet...
    Nauto-Craft doet in de vrije uitloop 5.370 toeren. 6V...

    Aan te M4 as echter zo een 1.000 toeren minder.
    Hoe hoger dat toerental, des te hoger het vermogen dat dat kost.
    Zie je in de ampères terug.

    Door een lager toerental te kiezen, een beter presterende prop win je alweer behoorlijk op je accu-sap voorraad.
    Hogere spanning maakt daarbij de motor weer effieciënter. Maar vertaald zich in meer cellen.

    Maar ik weet de vaarduur nu al in geeuw toestand te krijgen met de moderne accu’s van nu.
    Accu is prima ballast.

    Denk ik toch aan 3 tot 4S LifePo4. Dan kom ik toch weer uit op 4.000 toeren. Door dan een juist kv 28xx motor te kiezen kom ik dan uit waar ik wil zitten.
    Te veel... en te snel wil ik voorhand vermijden.
    Maar dan op 3 motoren totaal toch weer 7A op volle stoom. Hoop minder... Maar dat is uit de losse pols en tussen de oren.

    Zou ik 3.500 draaien... stookt het grof 1,4 watt op een 4 mm as...
    Een 2 mm as veel minder.
    Maar deze as is wel een slok-op...


    Nauto-Craft doet dus dit... aan toeren in vrijloop...

    35CA4395-9628-402A-BE6F-2430463C1E48.jpeg


    Dit onbelast aan as. Varieert een beetje met de stand en op de weerstand op de borstels aan de collector. Toerentallen... M4 as...


    17FD2C35-29B2-4969-9932-91E2E9113B8F.jpeg
    7C58AB71-CF48-4247-B857-7C3F3E9A8970.jpeg


    En aan vermogen in Ampères... As kost 1 Ampère bij dat toerental, bij een onbelaste schroef...

    57F602FE-0626-48AE-B700-A2E820A416A2.jpeg


    Nog even een extra testrunnetje...
    Speed 400 7,2v op gearbox 3:1
    Zo zie je maar weer de radicale verbetering die Mabuchi wist door te voeren... en al weer een eeuwigheid gelee. Aan de kardan van de schoefas.
    Verbruik zakt naar +0,9 Ampére...

    De Speed 600 7,4v op 3:1, op 6V...
    Grof gerekend een kv = 2.000
    Met het motortje heb ik nog een ander plannetje... bestemming...


    EC462B6A-10AE-495C-923E-20739726FAF6.jpeg


    Amperes aan de as gemeten...

    FF514EA6-7B75-4AF8-88B7-2730F22CCBBD.jpeg


    Toerenval van rond 100 rpm...
    Wat anders dan 1.000!


    AF715E91-0A85-4453-B48C-3B725C798BC1.jpeg

    Maar dat verschil van uitkomsten heeft ook te maken met het rendement van een Nauto-Craft.
    Dat is bij deze motor 45 tot 50%.
    Dat andere deel, het verlies, zit in weerstand op de borstels, type borstels, magneten,
    wikkeling, glijlagers, asdiameter en straalkachelfactor.
    Maar dat kan Ron van Sommeren 20x beter uitleggen!


    Zo maar weer :)
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020

Deel Deze Pagina