Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Monoperms meten... Type Super, 6V
    Pile gearbox 3:1. Eerder wat gemeten en op motor gemarkeerd.
    Toerentallen zijn op de vertraagde as.

    2BE8367B-6CB6-473A-9853-3D3F4DAD012E.jpeg


    Dan de spanning op een hypothetische LifePo4 3S gezet.
    Gemeten over de uiteinde van de voedingskabels... dus de trafo staat hoger.


    F4DC66D8-A157-4FE9-B899-FAC347391FCB.jpeg

    Monoperm kan de spanning vlekkeloos verwerken, mits je de 3A grens overschrijd. Varend altijd met zekering beschermd. Geblokkeerde schroef en het is een flitslampje.
    Dunne motorassen helpen mee, ruimhartige koolborstels. En een drupje olie vinden ze lekker.

    Waar ze niet tegen kunnen is brusk ompolen. Dan werken zich of collector of anker los. Paar van die reparatiegevalletjes weer keurig in het gareel gekregen.


    Motor en infrarood meter. Reflector op een oud Dremel-schuurtonnetje...


    0B7BB627-090D-4A81-9BD1-E3DA4668F784.jpeg


    Meetresultaat in vrijloop met Pile... wel op 9,9V van een LifePO4 3S accu..
    Doorsnee meting. Maar ruim 3.800 toeren...


    C9A52997-D0BD-497B-BEB5-8D2328C29B72.jpeg


    Amperemetertje meet dan dit... volgens het boekje zo een beetje, 0,2A. bij 9.9V

    0A00005A-E4D8-4E09-A6F1-0E904D2D33F9.jpeg


    Dan de zaak in het model... proefdraaien. Met de hand vast gehouden bij de meting...


    1D2DECC8-A89A-4EDF-8852-A2D468E02914.jpeg


    Toeren... gemiddeld... even ompolen... want dat geeft verschil bij een borstelmotor.
    Bij een brushless heb je dat effect niet...


    DA6DB62D-3809-40E0-A7DE-C09C08FE25B6.jpeg

    A03AAE02-C2A3-4A04-9CAF-9CBBA55B9E9C.jpeg


    Amperage...

    77AD78B4-2336-4EF8-9368-09D6DE193350.jpeg

    Opvallend is... Monoperm geeft een fractie grotere toeren val.
    Draait zomaar lagere toeren dan de Speed 600, die op 6V stond en 100 toeren zakte, maar Amperes zijn vrijwel gelijk. Speed heeft een hogere efficiëntie. Niet alleen door de spanning
    Maar ook door de constructie.

    Zo! Tijd om af te sluiten.
    Rustig verder gisten in aandrijfconcepten.

    Een brushless. Wel die waarden geven geeft de FL8 wel aan...
    getest in het dieppe en goed bevonden. Maar de gearboxen zijn uit productie. Erg jammer.
    Breng ze nog wel in beeld voor wie dat wil weten...
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel, zoals ik al schreef, de Distlers zijn ingestort. Uiteen nemen is de enige optie en dan de collector opschonen.
    De borstelhouders zijn ook niet geheel jofel. Ik laat ze voor wat ze zijn.

    Het echte klassiek aangedreven concept laat ik nu los.
    Omdat ik besloten heb er toch mee te gaan varen, moeten ook alle barstjes in het schilderwerk aangepakt worden.
    Eerst voorzichtig primen met iets verdunde epoxy... tast immers niets aan... en dan kleur bij zoeken. En netjes
    patchen ook. Dacht nog even met loodmeniekleur... maar het is een werkschip, dus een jachtje bling, bling.

    Kijken bij Krikke in Groningen of ze ergens matching enamels hebben, dus moet ik een deel meezeulen
    en doe ik liever niet. Zeulen is altijd ellende.
    De Graupner tinten zijn niet gebruikt op het model. Nergens, het oranje gaf het aan.

    In de jaren 60 werd veel Humbrol gebruikt, elk Airfix-kitje wat thuis driftig gebouwd werd,
    door mijn broer en ik, ging immers daarmee...
    Ik vermoed op het hier staande model niet anders.
    Het geeft een unieke gloed aan het model. Zeer fraai.

    Andere aandrijving vraagt om grote aanpassingen. Wilde ik eigenlijk niet.
    Ga ik dat aanpassen, dan wil ik dat op basis het Van Der Bussche recept doen.
    Ondersteund met eCalc.ch data in gegevensinvoer.
    Alles in 2003 al doorgerekend, en brushless motoren doen het nog beter dan welke
    can-motor dan ook. Kat in het bakkie, lange vaartijd...

    Wel heb ik dat oude 'oefenmodel', daarop kan ik ze handig maten aflezen en plannen.
    Van alles rtechnisch uitgetekend in die jaren 2003 t/m 2005, daarna omslag in aandacht...
    op een motregenachtige dag, op doorreis, langs een veldje in Odoornerveen,
    het modelvliegvirus XXL toegeslagen.

    Dan...
    Het +50 jaar oude showroom model wat ik hier heb staan heeft volgens
    de instructies/tekeningen 2x 2mm assen en 1x 4mm as voor de middenmotor.

    Propkeuzes zijn niet meer legio voor 2 mm assen.
    Graupner is over en uit als grootaanbieder.En een paar avonden doorgezocht op de Ali-Etcetera...
    Hoewel veel ingeslagen van Graupner, is alles speedschroef.
    Raboesch is geen optie, de spoedverhoudingen kloppen niet.
    Te gering en moet ik veel te veel toeren draaien en dat zijn kostbare Watts.
    Propshop heb ik wel vertrouwen, maar lijkt meer op een juweliers bedrijf...

    Heb de propellers die bij de kit horen nog nieuw, maar dat zijn dan weer zondagzwemmertjes,
    spoedgetal 0,55 zoiets... en mijn toen trotse aanwinsten werden in die vroege jaren,
    linea-recta doorverwezen naar obscure doosjes in laatjes. Weggezet als slagroomkloppertjes.

    Daarvoor in de plaats 3x Ø 40mm speed propellers, spoed 1,6
    en die geven bij 3500-4000 toeren een behoorlijke bende stuwkracht.
    En daar heb ik wel een aangename puntzak vol van in dropjes kleur.
    Niet schaal maar wel harde werkers.

    Romp van zolder, proppen en assen uit de lades... en zelf weer even instaren...
    Al lang niet meer zoals Graupner het uitgedacht.
    Externe Mallen en bijschaven om de symmetrie te behouden en vloeiender lijnen.
    Een plan gemaakt waarbij de romp pardoes uit karton gevouwen had kunnen worden.
    Als je epoxy niet afschermd van UV... dan vergeeld het. Zelf een TL lamp doet vergelen.


    IMG_0219.jpg


    IMG_0220.jpg


    Ja... en dan dat neusje... daar is de schuurlat fors langsgekomen...
    mooi epoxylaminaat er over (nu vergeeld)
    De snuit nu mooi scherp... de foto weer net niet... Origineel erg bot en lomp.


    IMG_0218.jpg


    Het motorspant had ik ook mooi uitgewerkt, speciaal voor Monoperms Supers,
    Pile 3:1 er op. Van 6V naar 9,6V (...wel met een zekering, want ho!)


    Schermafbeelding 2019-11-07 om 20.53.25.png


    Hier dan even zaakje met een brushless aangeleund... Kardans die er achter moeten komen.
    Een speedboat flens met assen, met een starre koppeling, alles mooi uitgelijnd is ook een optie. En zoek ik nog na of dat een optie is.
    Schuift wel het gewicht erg naar het achterschip. Waar al een massa aan mechanica zit.
    Zit het alles aan motor net achter de vaaraccu... is het denk ik beter verdeeld...
    De oude bak oogt nu allemaal wel als een oude kalksteengroeve...Schuim en Asch...


    IMG_0215.jpg

    IMG_0216.jpg

    Voor wat het waard is...
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2019
    k-k vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dank voor je reactie Klaas!
    Allemaal overwogen... helemaal doorgerekend. Vier bladen of niet, spoed is spoed... en dan moet mijn toerental omhoog.
    Heeft wel een grote DAR ratio... dus bladoppervlak, stuwdruk.
    Raboesch maakt systeemschroeven op basis van een eenvoudig ontwerp.
    En dat kunnen ze met een grote kwaliteitsconstante produceren.

    Schroefsverliezen:
    Nv = Nx x Ø x 10 tot de -4de (Watt) Groef gezegd kost het nu 1,43 Watt, bij een verwacht 3580 rpm dat ik moet draaien.
    Zog werking is een wild guess... mijn oude bak is meer een halfglijder dan de standaard schuimromp.
    Maar dat motor en schroefgedoe is alleen maar pure leut. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
    En het is een belofte aan het verleden.

    Ten tijde van de Heuss en de Bermpohl kits, waren de rompen nog fabrieksgeheim.
    Nog zo een beroemd model, de Oceanic, was ook geheim.... was ook een erg lang schip voor een sleper.
    Net als onze SS Rotterdam, die ook nog een militair doel kon hebben, ding kon als een tiereliier vooruit...

    De spoed van het origineel, de Heuss, de 3 -blads, is enorm.
    Lijkt iets weg te hebben op de bladstand van een een Schnellboot S130
    Die van de naoorlogse Zobel zijn nog veel groter is spoed. Je hebt propeller en propellers...
    maar ze konden ook goed stuk. Ik denk dat de as wel getrokken kon worden.
    Enorme belasting op de aslagers... en door aangroei van zeeleven, daar waar je het niet wil hebben.

    De verstel propellers konden ook op een zekere speedstand worden gezet.
    De middenmotor werd voor snelheden boven de 11 knoop gezet om de 19 Knoop te kunnen halen.
    Elders las ik weer dat het 21 knoop was, waarmee het zich verplaatste.
    Spoed van de schroef is in schaal uit te rekenen.
    Bij de propshop hebben/hadden ze spoed schroeven van 1,7x drieblads links en rechts.
    De zwarte 'pads' beschermen de romp tegen cavitatie. De schroeven zaten met klappen
    drukgolven op de romp te knallen. Blijkbaar dempte het. De conservator wist er niets van.


    DSCN4805-Bew.jpg


    Zobel 'peddels'... Ze zijn waanzinnig! Deze noch van Schnellbootnet.
    De eigenaar is er mee gestopt.
    Vooral het WOII verleden baalde hij van. Zoveel diep duister kwaad bijeen.
    Helaas geen grotere foto... maar in ieder geval een registratie... Internetsites komen en gaan...
    Weg is ook weg...


    016.jpg


    Holy crap... 3500 pk per schroef!!!!!


    schnellboot-typ-140-jaguar-klasse-5.jpg


    Hier zie je dan ook dat er geen reet van het 3-schroevige Wiesel model klopt... nog van het hek...
    Op en top Zobel... hier overvierkant... Ze waren sneller en groter dan de oude S130 schepen...
    Vroeger was het militair geheim... de Russen wisten echter alles en alles...
    Opvallend is het grote bladoppervlak. 'DAR' ofwel 'Disc Area Ratio'
    Dat zie je nimmer terug in modelschroeven.


    005.jpg

    003.jpg


    En dat heeft Raboesch dus niet... Elon Musk ook niet...

    propeller.jpg


    En dan hier proof of the pudding... vaart de hele dag door, zo groot als je accu is
    op 3,35A per motor... dat is het vermogen waar een Monoperm Super net is doorgefltst 3A...
    12 km/h, en dat is nog net mooi om niet zot te ogen. Met 1A per motor loopt het al prachtig...
    Ik heb het op 7A gehad per motor, optimaal rendement van een Speed 600 BB 12V
    Romp letterlijk half uit het water. Lurssen Effect aan, neus naar benee... spectaculair. Zelfde schroeven.

    Bij 12km/h geen Lurssen Effekt mogelijk... maar het oogt beter zo... Spoed 1,6! Helaas geen drieblads links/rechts... Desalniettemin... schip vaart als een tierelier op die schroeven.
    Propshop UK... maar dan kom je met die maat weer uit in Drive-Dog aansluitingen.
    Zit je snel op 30 Euro met een bronzen drieblads. Roestvast staal kan ook...
    Dat hoort er eigenlijk ook onder... stalen schroeven! Niks geen messing blinky-blinky!


    IMG_0222.jpg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2019
    k-k vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu nog een paar plaatjes rubber onder de kont Bas! Jij en ik weten wel waar die voor dienen. Reken maar dat zoiets klappen geeft. Gr. Klaas.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie materie Klaas :)

    Maar om over te gaan naar het vaar klaar maken van het 'historische' model...
    moet de rommel wel uit de kuip om er een motorschot in te lijmen.
    De Monoperm loopt als een zonnetje, zeker met het PFTE vet mooier dan ooit.
    Maar drie stuks... ga je horen. De FL8 moderne reductiekasten lopen zoveel stiller.
    Die van Maxon/Multiplex... bij dat toerental... zijdezacht.

    De Monoperms zijn wel meer tijdsgetrouw aan het model. De extra boxjes die ik nu besteld heb,
    geven een zachte best mooie turbine whine... 3x geeft een mooie interferentie in het geluid.

    Vrees dus... alle assen richten... nieuwe assen er in. Met het motorschot geplaatst, laat het zich wel uitstekend
    richten voor een kaarsrechte verbinding, as-motor....

    Dat hout moet er dan uit... en wel heel voorzichtig en 'behoudzaam'....

    IMG_0195.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2019
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vanmiddag even richting Groningen, dingetjes... en even bij de jongens van Krikke langs.
    Steeds mooie zaak, maar al lang geen RC meer. In de stad rijden parkeerwachter voordurend met hun diesels door de stat om parkeerillegalen te betrappen. Soort van nazi-maffia.
    Verder ligt alles overhoop. Nog steeds. 20 jaar gewoond, altijd alles overhoop...

    Krikke had nog wat restantjes scheepstoebehoren hangen aan het bord, en wat op gekocht. Wat daar hangt wordt niet meer aangevuld. De vroeger volle sorteerlaatjes met van alles en nog wat zijn leeg... En ze hadden beslist heel erg veel, bijna specialistisch te noemen.

    Wat positie lampen, wat propellertjes... 2x Raboeschjes en 1x 25 mm vierblads voor het bijbootje (hoort drie te zijn)

    Dan het kleuren retouche verhaal... mooi pallet Humbrol en Revell kleuren, en restanten Alkyfix, waar ik niets aan heb, qua kleur. Alle buiten het kleurenbeeld van het model.
    Pootje rood en potje groen... maar echt op tint is het niet.

    Dus een dezer dagen eens naar Musselkanaal waar een uitstekende verfzaak zit.
    Een lokale beroemdheid heb ik begrepen. Bossina in Groningen is al lang niet meer, jammer, het waren kleurenkunners.

    Zit er niets anders op dan Histor alkyd lak te laten mengen. Mooie verf.
    RAL is met de waaier bij benadering haalbaar, daar de oude kleuren door UV inwerking zijn
    veranderd in de afgelopen 50 jaar.
    Dus dat voor later...

    Voor een ander miniprojectje heb ik positielampen meegenomen van AeroNaut, wat er op zat was van Hegi. (WS-9 Wasserschutzpolizeiboot... ik hou wel van die lange woorden)
    Op het internet trof ik nog een Beschlagsatz voor 45 euro, maar dat is sneu geld voor een hoopje schrale troost.

    Het is een trieste bende geworden op modelbouwgebied. Het heft zich zelf ook op door een absurd prijsbeleid. Geen enkele jonge instapper kan zich dat veroorloven.
    Waar de zere plek ligt van die kosten spiraal? Bijkans de Europese overheden.
    Geld verslindende Red-Tape draait alles en alles de nek om.
    China is de lachende toekijker...
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2019
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Heb vermoeden en vrees dat de liefhebbers van dit soort schepen en bouwdozen een uitstervend ras is. Tegenwoordig moet alles snel en komt er steeds meer uit de 3D-printer. Zoiets vind ik jammer, maar denk dat we dat tij niet meer kunnen keren. Dus koester ik maar datgene wat ik heb (ook de herinneringen aan) en probeer de vloot in de vaart te houden. Heb jij ook nog de handicap, of zo je wilt de uitdaging, dat je het regelmatig hogerop zoekt en dat gaat dan ten koste van de tijd die je aan je vloot kunt besteden. Ook weer een soort luxe-probleem. Hadden we toch nooit kunnen bevroeden op het moment dat we ons vergaapten aan de Graupner en Robbe catalogi. Gr. Klaas.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De wereld veranderd sterk!

    En nu kijk ik in het AeroNaut zakje... 11.10 Euro!... twee lantaarntjes... bakboord en stuurboord met rood en groen gloelampjes...
    Maar de bakjes... allebei rechts... dan heeft er toch echt echt iemand zitten snurken... :mad::confused:
    In de vlugheid van de parkeermeterdruk let je daar niet op...

    Kat in het zakkie...

    IMG_0223.jpg


    Blik is gewillig, maar toch...
    Ik vind het zo grappig, dat ik er maar een mailtje aan AeroNaut ga wijden?...
    Laat de verpakking gesloten... 'wie weet, of je een koe aan het kazen krijgt' :)

    Je zou er bijna aan gaan denken om een 3D-printed Graupner Heritage Collection op te zetten!


    Toch nog effe een plaatje... Propje voor de 1:25 Graupner-China Beiboot Tedje, 25 mm
    Zou dat schaal zijn? Een 62cm schroef? Vast niet :)
    Drieblads moet het wezen'n...
    Hing er ook porto-loos mooi te wezen... 1 blad extra gratis...al was het dat niet bepaald...
    De kikkers op de 'hatch-back' heb ik zelf gemaakt... en! Het stof is niet op schaalgrootte!

    IMG_0224.jpg


    Ik kruip in mijn blauwe oude mannetjes stofjas... twee brillen op de neus,
    en nog een paar plukjes haar op mijn kruin... en dan maar bedachtzaam kijken in een vervreemde wereld...
    Modelbouw-look, vintage styled, uitstervende en bedreigde diersoort!...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2019
    k-k vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog even Bas en dan staan we ook in het museum. Knullig van die lantaarnbakken. Waarschijnlijk door een stagiair in laten pakken. Als je ze dan toch aan gaat passen, zet dan voor in de bakjes een schotje. Zo voorkom je dat de lampjes scheel gaan kijken om de neus van Ted te kunnen zien. Hart filament lamp en buitenkant schotje moeten parallel lopen met hartlijn schip. En 63 cm diameter schroef voor Tedje zou wel eens kunnen kloppen. Misschien niet in het model, maar in het echt zat er dacht ik een tunnel in het vlak, waardoor je een gereduceerde diepgang kreeg. Iets van 50 cm. Kun je allemaal nog "meenemen", of is de stofjas alweer uit?;). Gr. Klaas.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klopt... de Chinese Tedje heeft die tunnel niet. Model is een beetje een platgeslagen tor.
    Moet deze nog eens nameten aan de hand van het AeroNaut bouwplan,
    dat ik ook naar Stoompomp heb gestuurd.
    De eierschaal Tedjes van de oude Graupner...
    hadden ook keurig een tunneltje...met het kleinste propje uit de reeks schroeven.

    Hier een Tedje van het net... als voorbeeld... gelukkig heb ik ook nog zo een exemplaar in doos
    Algemeen een ontstellende zoektocht... om het betaalbaar aan te treffen...


    1001371016832G.jpg


    Plaatje van de Roland in Norddeich, 1994, op internet een keer aangetroffen...
    Duidelijk een zwaar ruig leven gehad...


    roland_norddeich_1994_05_2x 2.jpg


    Op het internet trof ik ook fraaie foto's van een zelfbouw Tedje...
    Meen dat deze bij dat gigantische model hoort wat ik bij Stoompomp heb geplaatst...
    Treft em ook op Flickr


    28784986934_2b60e371b5_b.jpg


    Erg goed gedaan... en de foto's tonen bijna 1:1... je moet echt goed kijken. Hilarisch, echt mooi werk...
    En Duitse meligheid...


    29300751252_7bb70695f6_b.jpg


    Geavanceerde schepen... 1957... maar nog niet geheel uitontwikkeld...
    Je zal er maar staan met wat flinke grondzeeën...
    Plaatje is zeer verhelderend voor de schaalbouwer...

    Die aanpassingen had ik al uitgewerkt in 2003 meegenomen... Weet niet waarom Graupner de brede
    laadvloer in het model heeft gezet. Roeren wellicht makkelijker te bouwen en later bij te stellen.
    Ik had een 'nat' roergedeelte in mijn hoofd, en stang roerdoorvoer via een balg.
    Waarom... omdat ik ooit begreep dat die korte asjes water zouden doorsijpelen op
    schroefdruk. Zo een waterdicht schot direct achter het roermechanisme omhoog, tot aan dek...
    Drijven doet het toch wel... Schuimkern.


    k1071.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2019
    k-k vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Opgenomen bij Laboe. Je zou toch zweren dat de laatste foto een 1:1 is. Je ziet details die haast niet te maken zijn. Maar het oog in het touw laat me twijfelen. Jammer dat ik in 1982 geen foto's heb genomen. Lag toen met de zeilboot een paar nachten daar en ben met de kinderen op de reddingboot geweest. Maar toen schoot je nog niet zo royaal foto's. Gr. Klaas
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat oog gaat aan dit...

    DSCN4740.JPG


    De lier zit onderaan de schoorsteen... de lier zelf er in... Ik wist wat te fotograferen.
    (En dat laat zich prima nabouwen in schaal. Met een kringloop lijn, via een zeilwinch.

    Maar ik had ook een 'deftige' afspraak met de toenmalige conservator van de scheepvaartafdeling...
    Dat opende deuren op die grijze rustige dag.
    De openingen in de rubber matten... zijn de prisma's zichtbaar voor het daglicht naar binnen.
    En dat wekt werkelijk heel goed...

    DSCN4741.JPG
     
    k-k vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel, ik heb toch maar weer wat techniek aangeschaft. De kardans. Besteld bij Hobby Lobby in DE.
    Ø 10 mm met diverse verloop stukken. Ook dan voor een voorraad alsnog een rib uit je lijf.
    Kosten lopen op!

    Elke winkel in NL prijst zich X-maal uit de markt. Ik verbaas me hier over.
    Dus die gummen zich vanzelf uit, die willen niet verkopen. Geen wonder! Wat er leeft onder hun klanten weten ze denk ik niet.
    Ik tref stalen kardans made in China... ze kosten een scheet bij inkoop, echt helemaal niets, en zie ze hier voor het 5 voudige.
    De post uit china is gratis bij enige exemplaren... toch er niet voor gekozen. Ik vind de verbindings-schacht te kort op de as.

    Propshop propellers... 42 mm of 45 mm, spoed 1,4 en driebladig... 3x 35 euro...

    Heb ik het nog niet over de MP-jet gearboxen... is het allemaal klaar,
    staat er een juweel van een boot met prachtige techniek.
    Gr Bas
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zit ik weer eens door mijn oude reconstructie-tekeningen te zoeken...
    De boeg van een Heussklasse vergeleken met de tekening van Aero-Naut...
    en dat zat behoorlijk in de buurt proportioneel geschaald :)

    TH-Boeg-AeroNaut-Model.jpg



    Hier het vergelijk met het Graupner Bauplan... aardig, maar toch van lik me vestje :)
    Dat noopte me destijds tot flink aanpassen op het rompje... uren en uren schuren en meten. Ga ik niet doen bij het vaarklaar maken van mijn
    oude gebouwde

    TH-Boeg-Graupie-Model.jpg

    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2019
    k-k vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vandaag kwamen wat gearboxjes binnen. Verhouding 3.33:1, met 980Kv Joker brommertjes die ik nog had liggen,
    als test voor de FL-8 van Robbe. (heeft nu 1.000kv). De motorjes passen op 480 flenzen
    met M3 imbusjes.
    Dit toerental van de motoren is prima.
    Even naast de Monoperm en 3:1 Pile, die in vrijloop een zeer gering gebruik van stroom heeft.
    Onder de 0,2A.
    De brushless zullen wat minder zuinig zijn, behalve op volle sterkte. Dan komen ze goed tot
    hun recht. Potentieel 3x 260W! Da's een behoorlijke magnetron aan power :D
    Slechts een fractie kan worden verstouwd via de schroeven... maar wel een zuinige loop op volle toeren bij 13,2V (LifePO4 accu, 4S)

    IMG_0266.jpg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat hang je daar als regelaar aan Bas? Lijkt wel of je qua vermogen van diesel bent overgestapt op turbines. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik denk 3x Hobby King 60A Navy? 100A slaat een beetje door in prijs.
    Max wat de motoren aankunnen is 24A. Maar daarmee heeft de regelaar het niet zwaar op de FET's.
    Max van een Monoperm is 8 Watt... die had ik dan op 3S 9,9V moeten zetten. V x A = Watt,
    is grof 0,6A aan maximum stroom.
    Dat kunnen ze hebben... maar op de grens, en afgezekerd. Tik op de schroef en de zekering moet door piepen.,
    om het heel te houden. Vooruit en achteruit moet behoedzaam en niet te bruusk, anders werkt het anker, of de collector
    zich los, maar de Monoperms waren wel binnen de norm gebleven.

    Ik ga is even een proefstukje maken uit karton of hout... kijken hoe de verhoudingen tov de schroefassen uitkomen op het geschetste schot.
    Verlengbuisje op de assen en sleufjes in de schets, dan kan ik wat aftekenen.
    En dus hopen dat ik geen assen hoef los te stoken... brrrrr
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2019
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoe groter de regelaar, des te efficiënter! De kleinere moeten veel harder werken om af te regelen, genereren meer warmte.
    Dat zie je in het online eCalch.ch programma boven water komen.
    Maar 30A is sowieso veilige zone natuurlijk...

    De FL-8 zet op volle sterkte 3,35A weg per motor, bij schroeven van 47,5 mm,
    spoed 1,6 en bij 4.000 toeren...
    Dat zijn bij 12 kilometer per uur best keurige waarden voor een scherp schip.

    Ik heb voorzien in 1x driebladig Hydrocarbon, middenmotor 45 mm x 1,6 spoed
    en buiten komen 33mm, 2-blads 1,4 spoed (helaas geen 1,6), of ik moet
    het een en ander aftoppen, dat kan. Dan krijg ik ook iets spoedvergroting dichter naar het
    hart toe.

    Alle drie de motoren wel gelijk.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2019

Deel Deze Pagina