Van het gas af?

Je krijgt dan dus toch en dat voelt onaangenaam aan.
Nu is ons huis van 2000 en dus een beetje geïsoleerd (vergeleken de huidige isolatie normen)
Nu dacht ik als ik een wtw plaats.
Dan blaas ik de opgewarmde verse buitenlucht naar mijn zolder.
Dan is het daar warmer.
Een wtw zal weinig besparen hier.

Normaal wordt verse lucht altijd in verblijfsruimten ingeblazen en eventueel afzuigen op zolder.

Je kan mogelijk de isolatie opdikken dat scheelt altijd

Ik zit nog net niet in een monumentaal pand, maar qua isolatie is het hier nagenoeg 0, owkee ik heb buiten de VVE om vele jaren geleden het vensterglas vervangen voor HR++
Anders zat het er nu nog niet in.
En ook qua verwarming en koeling, de buitenunit van de airco/warmtepomp die fluisterstil is staat rustig zijn werk te doen op het balkon.

Zo'n ding is best wel aan de prijs.

Waar je naar moet kijken, is hoeveel kuub verse lucht minimaal nodig is op zolder.
Staat volgens mij in het bouwbesluit en dan zou ik niet meer lucht verversen dan wat voorgeschreven is.
Dan hoef je niet zo te gokken qua dimensionering van de WTW en hou je de investeringskosten binnen de perken.
Het blijft altijd lastig waar je goed aan doet.
Zolang je rekent kost het niets;)

Een lege zolder heeft geen ventilatie eis volgens bouwbesluit.

Als je goedkoop het warmteverlies wilt beperken is bubbeltjes folie een optie. Daarvan heb je nu ook rollen.

Laatst bewerkt:
Als je goedkoop het warmteverlies wilt beperken is bubbeltjes folie een optie. Daarvan heb je nu ook rollen.
Die rollen zijn al een hele tijd op de markt, maar als je echt goedkoop een lege zolder wilt isoleren, dan kun je beter de vloer isoleren, zo dat de ruimte daaronder niet gemakkelijk via het plafond de warmte kwijt kan.
Een woning bestaat uit allemaal hokjes waar convectie in op treed en dit kan met of zonder kachel.

Ow ik bedoel een opslagruimte heeft ook geen ventilatie eis. Alleen verblijfsruimten moet verse lucht naartoe volgens bouwbesluit.

Ik heb nog nooit een lege zolder gezien en met isolatie kan je er niet meer lopen ook.

Onze zolder is een hele mooie slaapkamer die overigens niet in gebruik is.
Ik dacht als ik daar nu voorverwarmde lucht in blaas die anders naar buiten blaas, wordt de zolder warmer dan zonder te stoken.
Waardoor er minder warmteverlies van de eerste verdieping is.
Dat was een beetje mijn idee, maar of dat klopt weet ik niet.

Ik weet niet waar de lucht vandaan komt? het komt dan vanuit de badkamer oid?
Het moet dan idd wel via een wtw dan levert het nog iets op maar ik zou het niet investeren. wtw maken is veel werk ook extra pijp naar buiten.

Zelf heb ik een afventilatorbox met co2 regeling en daarmee wordt er alleen geventileerd als het nodig is. Dat scheelt best wat energie ook van de ventilator die niet hoeft te werken.

De enige voorverwarmde lucht die ik naar buiten blaas komt van boven het gasfornuis. Maar om die nou naar zolder te blazen ?

De enige voorverwarmde lucht die ik naar buiten blaas komt van boven het gasfornuis. Maar om die nou naar zolder te blazen ?
Nee, dat ga je niet willen Sta je 's morgens op in de lucht van de spruitjes die je gisteren gekookt hebt.
Of, met een beetje pech, de kolendamp van de aangebrande piepers... :(

Ik heb nog nooit een lege zolder gezien en met isolatie kan je er niet meer lopen ook.

Dan mag je bij ons komen kijken. De zolder!!! Is in principe leeg. Er is geen vloer. Je ziet de balken en het plafond van de slaapkamers. Aan de bovenzijde zie je de strocementplaten van het dak. De balken zijn te dun om daar een vloer op te leggen die je kan belasten. We mogen er van de woningstichting niet op, maar wel wat lichte spullen opbergen.

Maar we zien ook tussen de muren en het dak de buitenlucht. Dus om dat te isoleren is een geheel nieuw dak nodig.
Als ze de spouwmuur vol gaan pompen met isolatiemateriaal dan ben ik bang dat we heel veel schimmel in huis op de muren gaan krijgen en dat we meer moeten gaan stoken om dat weg te krijgen.
We gaan het de komende tijd wel zien en ervaren. Als de energierekening omhoog gaat ga ik de woningstichting ter verantwoording roepen.

Waarom blaas jij voorverwarmde lucht naar buiten dan ?
Ik zal het even beter uitleggen.
Nu draait er een centrale afzuiger heel de dag lucht uit de kamer de wc en de douche naar buiten.
Met een wtw waar een warmtewisselaar in zit warmt de verse buitenlucht op met de afgezogen lucht die naar buiten gaat.
Ik weet alleen de temperatuur niet van de lucht die hij naar binnen blaast.
Dat is natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur.
Nu stoken we dus niet op zolder en als het het daar 5 graden warmer kan krijgen dan gaat er ook weer minder warmte van de eerste verdieping naar de zolder is dus mijn idee.
Er zit al een buis naar de huidige afzuiger.
Er hoeft volgens mij hooguit 1 gat naar buiten gemaakt te worden.
De uitlaat van de centrale afzuiger zit er al.
Met 1 inlaat er bij zou ik al klaar zijn.
Ik weet alleen niet hoe een wtw met vochtige douche lucht om gaat.

Ik zal het even beter uitleggen.
Nu draait er een centrale afzuiger heel de dag lucht uit de kamer de wc en de douche naar buiten.
Met een wtw waar een warmtewisselaar in zit warmt de verse buitenlucht op met de afgezogen lucht die naar buiten gaat.
Ik weet alleen de temperatuur niet van de lucht die hij naar binnen blaast.
Dat is natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur.
Nu stoken we dus niet op zolder en als het het daar 5 graden warmer kan krijgen dan gaat er ook weer minder warmte van de eerste verdieping naar de zolder is dus mijn idee.
Er zit al een buis naar de huidige afzuiger.
Er hoeft volgens mij hooguit 1 gat naar buiten gemaakt te worden.
De uitlaat van de centrale afzuiger zit er al.
Met 1 inlaat er bij zou ik al klaar zijn.
Ik weet alleen niet hoe een wtw met vochtige douche lucht om gaat.
Een wtw systeem werkt zoals je het beschrijft maar dan heeft deze in alle verblijfsruimten een toevoer rooster.

Nu heb je onderdruk waardoor de verse lucht binnenkomt.
Dat gaat dan veranderen door de luchttoevoer op de zolder, eigenlijk ventileer je dan de slaapkamer met veel lucht terwijl je die niet gebruikt. (Beetje zonde van de stroom voor de ventilatoren. )

Ik zou kiezen dan minimaal alle slaapkamers toe te voeren. Maar dat is natuurlijk niet zo eenvoudig gemaakt.

Vandaar het alternatief om de ventilatie te regelen op CO2, dan wordt er alleen warmte weggezogen als het nodig is.

Wtw kan iig vochtige lucht verwerken.

Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoelt.
Maar nog even een aanvulling op mijn verhaal.
Oorspronkelijk zat op de zolder een toevoer voor verse lucht (op de cv uit en inlaat zat nog een derde) deze lucht kan netjes helemaal naar beneden.
Op deze manier is dus de lucht circulatie in ons huis geregeld naast de roosters boven de ruiten in de ramen.
Nogmaals ik weet nog niet of ik er aan begin maar ik loop al wel langer met het idee rond.

Vandaag voor het eerst wat problemen met mijn warmtepomp.
Vanmorgen hoorde ik een raar geluid in huis.
Na de warmtepomp uit gezet te hebben zag ik buiten dat er ijs op de schoepen van de ventilator zat en dus een onbalans.
Ik dacht even uit laten dan dooit het er zo weer af.
Dat was te makkelijk gedacht.
Aangezien het super vochtig is en toch onder nul heb ik ons huis het verdere van de dag met de airco's verwarmt.
Het is de eerste keer in bijna 7 jaar dus heb niets te klagen.
Ik heb veel geleerd de afgelopen 7 jaar.
De volgende stap zou zijn volledig van het gas af.
Zelfs de keuze die ik nu nog heb om de cv ketel aan te zetten is me veel te duur.
Met 12 kWh aan verwarmingskosten is dat nog minimaal tov gas.

Back