Van het gas af?

24 / 7 kokend water voorhanden hebben is handig maar kost meer energie dan een waterkoker die je even aanzet voor thee of wat dan ook.
 
24 / 7 kokend water voorhanden hebben is handig maar kost meer energie dan een waterkoker die je even aanzet voor thee of wat dan ook.

Dat zal zo zijn, maar op jaarbasis valt me dat heel erg mee.
Rond de 320 kWh per jaar.
Daar zit dus sluip verbruik bij, maar ook wast mijn vrouw altijd de pannen met de hand.
De auto was ik met een paar emmertjes warm water.
De ramen worden er mee gezeemd en lekker thee niet te vergeten natuurlijk.
Je gooit geen water weg en je hebt gelijk warm water.
 
maar de CV ketel kan dan weg.

De ketel kan weg, maar je moet wel het douche water eerst moeten verwarmen tot 65°C om de legionella bacterie te doden.
Daarna kun je door bijmenging koud water de gewenste douchewater temperatuur instellen.

die gaat dan op een dikke electrakabel en je hebt direct warm water. Kost wat geld voor aanleg.

Nu dat klopt wel, het voor het opwarmen van het badwater vraagt zoveel vermogen dat dit niet uit een standaard 16A stopcontact is te trekken.
Je zult dus een extra groep moeten late installeren, krachtstroom.

Op het bijgevoegde bestand is een berekening te zien voor een standaard douchekop 7l/min.
 

Bijlagen

Nu dat klopt wel, het voor het opwarmen van het badwater vraagt zoveel vermogen dat dit niet uit een standaard 16A stopcontact is te trekken.
Je zult dus een extra groep moeten late installeren, krachtstroom.
Als ik jou berekening als voorbeeld neem en ietsiepietsie piet leuterig met de getallen aan de sla ga.
De 400V 37A dat is de stroom als het doorstroom toestel op 2 fases wordt gevoed.
Bij kracht heb je 3 fases beschikbaar, dan is het handiger om een 3 fase doorstroom toestel te gebruiken.
Hierdoor daalt de stroom per fase naar nog maar 21A.

Officieel moet dit met minimaal 25A voor gezekerd worden.
Niet om het apparaat te beveiligen, maar om de voedende kabel tegen affakkelen te beschermen bij overbelasting of kortsluiting.

Een 3x25A woonhuis aansluiting gaat dit qua selectiviteit niet trekken, deze moet dan verzwaard worden naar een stap hoger.

En daar komt meteen een stevig financieel maandelijks terugkerend vastrecht getalletje bij kijken.
Waardoor douche en bad water verwarmen met aardgas goedkoper is dan met deze elektrische variant.
 
Als ik jou berekening als voorbeeld neem en ietsiepietsie piet leuterig met de getallen aan de sla ga.
De 400V 37A dat is de stroom als het doorstroom toestel op 2 fases wordt gevoed.
Bij kracht heb je 3 fases beschikbaar, dan is het handiger om een 3 fase doorstroom toestel te gebruiken.
Hierdoor daalt de stroom per fase naar nog maar 21A.

Officieel moet dit met minimaal 25A voor gezekerd worden.
Niet om het apparaat te beveiligen, maar om de voedende kabel tegen affakkelen te beschermen bij overbelasting of kortsluiting.

Een 3x25A woonhuis aansluiting gaat dit qua selectiviteit niet trekken, deze moet dan verzwaard worden naar een stap hoger.

En daar komt meteen een stevig financieel maandelijks terugkerend vastrecht getalletje bij kijken.
Waardoor douche en bad water verwarmen met aardgas goedkoper is dan met deze elektrische variant.
Zou dat als je een thuis accu had wel lukken?
Dat je het gecombineerd kan gebruiken.
Dus een stukje van het net en een stukje van de accu?
Zelf zou ik tzt graag een doorstroom verwarmer willen.
Hij hoeft dan alleen maar te werken als je wilt douchen.
Dat scheelt 24 7 een boiler warm te houden.
 
Dus een stukje van het net en een stukje van de accu?

Hoe wil je deze elektrische stromen samenvoegen, de ene is wissel- en de andere gelijkspanning.
Je zult dus moeten kiezen.
Bij gelijkspanning kun je nog kiezen voor de hoogte van de spanning, maar je zult toch 14,7 kW in het douchwater moeten pompen.
Zie ook mijn bijdrage in #404.
Bedenk ook wel, dat bij opladen van en accu ook verliezen optreden.
 
Zou dat als je een thuis accu had wel lukken?
Dat je het gecombineerd kan gebruiken.
Dus een stukje van het net en een stukje van de accu?
Zelf zou ik tzt graag een doorstroom verwarmer willen.
Hij hoeft dan alleen maar te werken als je wilt douchen.
Dat scheelt 24 7 een boiler warm te houden.
Je kan dit met bijvoorbeeld hybride omvormer koppelen aan je meterkast.
Misschien is er een regeling nodig die meet wat de netafname is en dan bij schakelt.

Dan heb je alsnog wel aanpassing nodig voor voeding van de heater met 3 fase kabel.


Het is trouwens wel besparing in de gasaansluiting van vaste kosten als je die laat vervallen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, was voor 2 fase.
Ik zal aanpassen.
Oeps, vanmiddag had ik het niet gezien, je mag nog meer aanpassen.

Als uitkomst geef je een getal van 14,7kW.
Dat is in seconden 1 joule is 1 watt/seconde.
En met 4200 Joule, kun je 1 liter water met 1°C verwarmen.

Die 14,7 moet je nog wel even delen door 3,6 om in kWh uit te komen.
En dan worden de stroom getalletjes van de doorstroomverwarming heel wat gunstiger.
4 kW/h / 230V = 17,4A
 
Verbruik douchekop 7 liter/ min = 0,117 l/sec.
Opwarming 30 gr.C
1 liter verhoging 1 graad is 4200J
W = J/sec
Dus opwarming nodig per sec. 0,117 x 30 x 4200 = 147000 J/sec = 14,7kW.

kW/uur is het verbruikte vermogen per tijdseenheid uur en heeft geen verband met het op een moment gevraagde vermogen.
Indien de 14,7 kW slechts 10 minuten gevraagd wordt, dan is er slechts gebruikt : 14,7 x 10 / 60 = 2,45 kW/uur.
 
Laatst bewerkt:
Verbruik douchekop 7 liter/ min = 0,117 l/sec.
Opwarming 30 gr.C
1 liter verhoging 1 graad is 4200J
W = J/sec
Dus opwarming nodig per sec. 0,117 x 30 x 4200 = 147000 J/sec = 14,7kW.
Oeps, ja je hebt gelijk heb de getallen in de koffiemachine warm water calculator ingevoerd om te berekenen of de vers gezetten koffie in theorie op temperatuur is.

kW/uur is het verbruikte vermogen per tijdseenheid uur en heeft geen verband met het op een moment gevraagde vermogen.
Indien de 14,7 kW slechts 10 minuten gevraagd wordt, dan is er slechts gebruikt : 14,7 x 10 / 60 = 2,45 kW/uur.
Toch nog een puntje van opmerking, doorstroming 7 liter / minuut, dan zijn dat na 10 minuten toch 70 liters?
 
och nog een puntje van opmerking, doorstroming 7 liter / minuut, dan zijn dat na 10 minuten toch 70 liters?

De 10 minuten is een keuze om aan te geven het kW/uur gebruik..
Bij een stroomprijs van laten we zeggen € 0,33, heeft het douchen gekost € 0,81
Inderdaad heb je na 10 minuten 70 liter door het putje gespoeld.
Korter douchen of tijdens inzepen de kraan sluiten geeft een wezenlijke besparing.
Dit alles, zonder veel inlevering van comfort.
 
Laatst bewerkt:
Als je nog kleinere douchekop neemt met 4 l/min is de aansluiting nog wat kleiner.

Inderdaad, als je een douchekop neemt met een kleinere doorlaat, dan is het stroomverbruik lager.
Maar als je iets schoon wilt maken heb je afhankelijk van de vuilgraad een bepaalde hoeveelheid water nodig.
Voorbeelden, wassen van vuile handen duurt langer, dan schone handen, uitspoelen van lang haar vraagt meer water, dan van kort haar.
Het gevolg is, dat je met een kleine doorstroom hoeveelheid langer moet spoelen, dus eigenlijk de besparing gedeeltelijk teniet doet.

Mijn streven is het besparen zonder te veel aan comfort in te leveren.
Ook het kritisch bekijken van de isolatie kosten ten opzichte van de besparing.
Als voorbeeld noem ik het isoleren van het dk.
Volgens de experts verdwijnt 20% van de warmte in het huis via het dak.
Maar deze warmte krijg je niet meer, een of twee verdiepingen lager, in de huiskamer.
Dus wat is dan het nut van het isoleren van een goed sluitend en niet tochtend dak?
De wind moet natuurlijk niet door de kieren waaien.
 
De warmte gaat via tussenverdieping naar het dak.
Isolatie van dak heeft natuurlijk meer effect als de verwarming op de verdieping gebruikt wordt maar ook zonder verwarmen heeft het effect.
Spouwmuurisolatie heeft in dit geval misschien meer effect.
 
Ik kijk er ook na of ik de investering terug verdien.
Dit jaar zit ik met gas en stroom voor 10 euro in de maand.
Daar kan ik niets voor kopen om te bezuinigen.
Ik kijk dus wel wat er nog zou kunnen maar ik doe het niet vanwege de kosten.
Mijn hybride warmtepomp en cv zijn nu 6 jaar oud en kunnen hopelijk nog dezelfde leeftijd mee.
 
Dus wat is dan het nut van het isoleren van een goed sluitend en niet tochtend dak?
Lucht is een slechte warmte geleider, maar als er een stroming ontstaat, kan de lucht veel warmte vervoeren.
Ook met alle kieren potdicht.
Een dak/zolder isolatie heeft als doel om de luchtcirculatie in de ruimte zo laag mogelijk te krijgen.
Warmte stijgt op, koelt tegen het koude dak af (mits het buiten kouder is als binnen) De koude lucht valt naar beneden.
En zo wordt het steeds kouder in het hok, tot het net zo koud is als buiten.

Wordt in de ruimte daaronder of daarnaast wel gestookt, dan zal een gedeelte van de warmte door het plafond en muren heen komen.
De koude lucht in de neerwaartse stroming zal warmte tot zich nemen van de muur en de vloer om vervolgens weer op te stijgen en die meegevoerde warmte aan het dak weer af te geven.
 
Je krijgt dan dus toch en dat voelt onaangenaam aan.
Nu is ons huis van 2000 en dus een beetje geïsoleerd (vergeleken de huidige isolatie normen)
Nu dacht ik als ik een wtw plaats.
Dan blaas ik de opgewarmde verse buitenlucht naar mijn zolder.
Dan is het daar warmer.
 
Nu is ons huis van 2000 en dus een beetje geïsoleerd (vergeleken de huidige isolatie normen)
Ik zit nog net niet in een monumentaal pand, maar qua isolatie is het hier nagenoeg 0, owkee ik heb buiten de VVE om vele jaren geleden het vensterglas vervangen voor HR++
Anders zat het er nu nog niet in.
En ook qua verwarming en koeling, de buitenunit van de airco/warmtepomp die fluisterstil is staat rustig zijn werk te doen op het balkon.
Nu dacht ik als ik een wtw plaats.
Dan blaas ik de opgewarmde verse buitenlucht naar mijn zolder.
Zo'n ding is best wel aan de prijs.

Waar je naar moet kijken, is hoeveel kuub verse lucht minimaal nodig is op zolder.
Staat volgens mij in het bouwbesluit en dan zou ik niet meer lucht verversen dan wat voorgeschreven is.
Dan hoef je niet zo te gokken qua dimensionering van de WTW en hou je de investeringskosten binnen de perken.
 
Back
Top