Van mal tot romp in 9 maanden

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door jkB, 10 mrt 2012.

  1. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Zo de fles wijn staat al koel, vandaag mijn eerste vlucht en hovering gedaan met de Pegase, als of er geen winterstop geweest is de heli hangt aan mijn lippen....euh vingers. Nu snel een romp maken en kijken welke invloed deze heeft op het vlieggedrag. Maar eerst moet de mal nog geboren worden. Dit had plaats op 3 maart op de bouw-dag/avond schaalhelicoptermodelbouwvrienden. Hier enkele sfeerbeelden.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    grtz

    Jos
     
  2. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Van isomo-blok tot bruikbare mallen is er in werkelijkheid een jaar over heen gegaan. Nu deze maand, voor het eerst, het maken van de werkelijke rompdelen aangevat met de nodige feelings- and don't know issues. De gebruikte materialen zijn epoxygelcoat, harder, glasvlies 40gr/m² en glasweefselsdoek van 80gr/m² met epoxy twee componentenhars.

    De mallen zuiver gemaakt en met een viertal lagen loswas voorzien. De laatste laag was is een vloeibare W2 genaamd die zeer goed samenwerkt met de PVA.

    [​IMG][/URL][/img]

    De PVA laag na het drogen.

    [​IMG][/URL][/img]

    Het aanbrengen van de gelcoat.

    [​IMG][/URL][/img]

    De gelcoat laten we weer lichtjes opstijven en knippen onder tussen de glasvezeldoeken op maat.

    [​IMG][/URL][/img]

    De werkwijze voor polyester en epoxy zijn nagenoeg hetzelfde. Mijn indruk is dat je bij epoxy iets meer tijd heb tijdens het lamineren.
    Het lamineren van het glasvlies.

    [​IMG][/URL][/img]

    Het lamineren van de glasweefseldoek.

    [​IMG][/URL][/img]

    Na het lamineren worden de twee halve mallen tegen elkaar geschroeft. Aan de ene zijde wordt de glasweefseldoek aan de bovenkant gelijk met de mal afgesneden. Aan de onderkant laat je +/- 1,5cm gelijkmatig afgesneden staan. Met de andere halve mal doe je het tegenover gestelde.

    [​IMG][/URL][/img]

    De overlapping wordt dan met een roller of borstel aangedrukt tot de lucht er overal uit is en het weefsel verzadigd is met de hars. De twee helfden vloeien in elkaar over zonder veel verdikking en met een stevige samenbouw. Je kan ook de glasdoek volledig weg snijden en met een strip glasweefsel of kevlarband de delen aan elkaar bevestigen.

    [​IMG][/URL][/img]

    Nu het geheel laten uitharden.

    Grtz

    Jos
     
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Wat een cliffhanger..... De spanning is te snijden.
    Ik ben benieuwd hoe hij wordt !!!
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    ik eigenlijk ook wel......

    Steven
     
  5. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Morgen, zaterdag, is het grote moment. Op de Heli-day's te Edingen zal de maiden plaats vinden. Na het weekend volgt er hier natuurlijk een verslag met foto's. Ben zelf benieuwd hoe de romp vliegt en hoovert. Morgen weten we meer ;).

    Grtz.

    Jos
     
  6. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Zoals beloofd een verslag van mijn nieuwe romp, maar eerst wat er vooraf ging. Van de laatste post tot eind mei.

    Het ontmallen van de eerste kap gemaakt in epoxy met een witte gelcoat verliep niet zoals het zijn moest. Eigen schuld, dikke buld maar ik was veel te snel om de kap te ontmallen. Reeds de dag na het lamineren (korte 24 u) heb ik de mal in het bad ondergedompelt en lekker warm (zeg maar heet) water gebruikt. De reactie van de epoxy kap was........ ze werd bijna een latex kap (maar kwam wel snel los :) ). Het gevolg was dat de kap vele oneffenheden vertoonde. Ik heb de kap terug in de mal geduwd en enkele dagen laten zitten. De epoxy is verder uitgehard maar de oneffenheden zijn gebleven.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG][/img]

    De kap is wel bruikbaar voor verdere testvluchten en werd daarom ook op de heli geplaatst.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    Mijn eerst indrukken zijn dat de kap zeer goed zijn functie doet. De heli is naar mijn gevoel sneller dan de kap van de Nova 3. En het gewicht is 230 gram.

    Om een lang verhaal kort te maken werd er een volledige fuselage gemaakt uit polyester.
    Het resultaat:

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    Met het verbazingwekkend gewicht van 398gram.
    De kwaliteit is niet optimaal maar voor een eerst romp vind ik het uitmuntend. Mijn techniek voor het lamineren moet ik nog aan passen en een andere werkvolgorde.

    En nu vorig weekend werd de romp ingevlogen op de Belgium Heliday's te Edingen.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    Het resultaat:
    De romp weegt nu met de horizontale vinnen en enkele verstevigingen 455 gram. Het vliegbeeld is zeer goed en strak. Het meskant vliegen had zo'n indruk op mijn dat ik vergat negatief te geven tijdens de daarop volgende rugvlucht. Ik kwam nog net tot mijn positieve, niets gebeurd. De snelheid is merkbaar sneller dan pot/boom uitvoering. De heli hoovert ook nog eens zeer strak. Nog enkele kinderz....(ingenieursfouten)..iekten er uithalen en we hebben een winner. ;)

    Een zeer tevreden modelbouwer ben ik.

    Toch één zwaar nadeel werd ondervonden. Tijdends de pull-back met achterwaartse rol sloeg de staart onwijs weg. Ik ben op dit moment aan het uitvissen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Suggesties en meedenkers graag hier jullie post. Is het het staartvlak? Is het de gyro?

    Grtz.

    Jos
     
  7. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Jos, eindelijk dan een eigenbouw heli met een eigenbouw romp die ook vliegt. Veel respect man, ik weet ondertussen zelf hoeveel werk alleen al het maken van een romp met zich meebrengt. Gewicht van de romp valt erg mee , alleen ben benieuwd wat hij weegt met verf.

    Afgelopen 2 f3c wedstrijden in de nederlandse competitie heb ik heel toevalig al diverse malen met Ronald van Lent gesproken over het vliegen met wwn romp bij de huidige f3c figuren en ook Ronald ondervind met name bij de pull back enige problemen. Helemal vreemd is het dus niet. Ik vraag het mij af of het de gyro is.

    Ronald vliegt op dit moment als enige met een romp en je kn duidelijk zien dat hij veel meer snelhied in zijn machine heeft dan de overige deelnemers die zonder romp vliegen. En verder zijn de rompen in het f3c vliegen machtig mooi!
     
  8. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Mooi gedaan.
    Mooie Romp.
    Jakkie op een heli als hij niet gespoten is ;)
    Maar dat gaat helemaal goed komen :p

    Kom je uit met koeling in de romp?
    De motor wordt niet te heet?
     
  9. Ronald van Lent

    Ronald van Lent

    Lid geworden:
    3 sep 2007
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Nunspeet
    Hey Jos,

    Dat ziet er goed uit zeg, gefeliciteerd! Nu nog een mooi kleurenschema erop.
    Zoals John al zei heb ik dat ook ondervonden dat de staart niet bleef staan. Bij mij zat het in 2 dingen, de afstelling van de heck aansturing/programmering Gyro en mij zelf, dus 2x mij zelf eigenlijk............:hammer:
    Maar goed vandaag 4 rondes FAI gevlogen en 4x een fatsoenlijke Pull Back met backwards roll gemaakt.
    De heli kwam dus zo als trainer in de romp en heb verder niks veranderd of bekeken want hij vloog als trainer immers goed. In de romp is het toch heel wat kritischer.
    Wat bij mij heeft gewerkt was de gain van de gyro iets opschroeven, de mechanische uitslag op de hevel van de heck naar maximaal gezet en ik had een programmeer misser in de SL720?? De geselecteerde servo snelheid stond niet goed 0,08 ipv 0,06.
    Verder heb ik de Pull Back ook een stuk rustiger gevlogen dan anders en tijdens het nicken wanneer je achteruit gaat goed wachten tot de heli vlak ligt, ga je hier wat met de staart naar beneden of uit het midden dan wordt het een hele kluif.

    Maar goed wat je nog zou kunnen bekijken (ik ken je setup immers niet):

    # Mechanische uitslagen maximaal
    # Gain wellicht verhogen
    # Eventueel langere heck blaadjes
    # Nog eens kritisch naar je zender/gyro/servo instellingen kijken

    Hopelijk heb je er wat aan aan.

    Groet Ronald

    PS: Wat voor overbrengingsverhouding heb jij op de heck rotor?
     
  10. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Hey bedankt jongens,

    een likje verf kan hij best gebruiken en ik ben ook benieuwd wat het eind gewicht zal zijn. Nu weegt ie al 5.8 kg. Maar we zitten nog steeds met prototype 1 en bij pro2 (binnen kort meer hier over in het andere draadje) heb ik een gewichtbesparing van 200gr. Dus komt wel goed. Wat betreft de temperatuur zit het goed. De motor is 42° bij een buiten temperatuur van 28°. De regelaar net zo. De batterijen handwarm. Gemeten na 4min hoveren.

    @Ronald, mijn setup is/was een GY601 van Futaba. Net zoals bij jou ging alles goed tot ik de romp er heb rond geplaatst. GY601 vervangen door een GY611. In hoover is dit reeds een groot verschil. Maar bij de derde poging van de pull-back sloeg de staart weer keihard om. Moet wel zeggen dat ik met klein heck blaadjes vlieg namelijk 92mm. De gain staat op 37% wat voor geschreven staat. Met de piro in de looping heb ik ook problemen, de heli blijft hangen en schiet dan door. Waarschijnlijk ook een parameter te wijzigen. De verhouding van de heck rotor is 1/4,99.
    Ik ga al de stappen nog eens nagaan, zoals de limiten, geen bindingen, maximum uitslag, verticale vin verkleinen/open snijden en grotere heck bladen. Natuurlijk niet alles te gelijk maar stap voor stap.

    Nu, de romp is klaar maar heeft nog geen naam en kleurenschema. Als er iemand een blitze naam kan verzinnen, is altijd welkom. Namen die reeds gevallen zijn NEMO, WITTE HAAI, maar zie ik niet zo zitten. Elke idee is welkom :)

    Grtz.

    Jos
     
  11. Sigert

    Sigert

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Liedekerke - België
    Naam: Bolt.
    Schema: iets met nen bliksem.
     
  12. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Jos, 37% op de display neem ik aan, niet op de zender?
    En Futaba is erg blij met tuning in Normal mode.
    Gisteren toevallig de aflevering van de "Top ten troubleshooting tips" van smacktalk gekeken.

    Op jouw probleem zijn 2 oplossingen gegeven hierin:
    - Eerst tunen in Normal mode op jouw toerental. (Futaba vind dat erg fijn)
    - Anders langere blaadjes.

    Mijn aanraders:
    50 size = 95mm tailblades
    90 size = 105mm tailblades
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2012
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Het is mooi geworden Jos! Maar de grootste verandering zal komen als er een lik verf en een stoer schema op zit. Maak lange lijnen van voor tot achter dan ziet de romp er lang en slank uit. Kijk maar wat dat bij de Staysee doet....

    Naam? EEuuhhh, Chrysaor of Bellerophon om in de sfeer te blijven.....


    Ik blijf wederom benieuwd wat je gaat doen.

    Groet
    Steven.
     
  14. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium

    Hey Jos,

    idd steven heefd een punt.
    hou het in de sfeer.
    pegase staat voor pegasus


    ik zou voor hippocrane gaan.
    lange lijnen zoals steven zegt en verwerk daar een hoefijzer in.

    De hoefslag van Pegasus schiep de bron Hippocrene

    1 de pegase is jou (de hoefslag) uitvinding en door de pegase verwekte (schiep) jij de romp (de bron Hippocrene)
    2 je blijft in het thema pegase
    3 het hoefijzer staat ook voor geluk
    4 geluk is al wat je nodig hebt bij het helivliegen zeker bij F3c


    grts danny
     
  15. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    @Walter, yep 37% op display, maar komt ook overeen met de instelling in de zender.
    Het tunen ga ik opnieuw doen, maar heb ondertussen ook onder vonden dat de romp wat te los zat in zijn demping rond de staartbuis. Dit mede opgelost, de staartpallen vergroot naar 105mm:reeds beter resultaat in hoover. Upstairs heb ik nog niet kunnen proberen.

    Met de naam ben ik er nog niet uit, maar een kleurenschema staat zo goed als vast. Wat?? Nog even wachten ;) .

    Enkele foto's van de basis, de rest volgt nog.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    Als alles een beetje mee zit is ie zondag te zien op de RC.heliparts meeting.

    grtz.

    Jos
     
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Jammer dat ik niet bij de RC meeting aanwezig kan zijn om je creatie te aanschouwen maar hij begint er al heel anders uit te zien. Nog een mooie striping erop en het is een juweeltje.

    Heb je er ondertussen al meer mee gevlogen ?
     
  17. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Hey John, er komen nog meetings en daar zullen we elkaar weer treffen. Dan is de heli volledig klaar en mag je er nog eens mee vliegen. Zoals andere U voor gegaan zijn.
    Curtis Youngblood en Nix Maxwell hebben mijn creactie getest.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG][/img]

    Curtis zei: I am impressed, very stable, he is quiet.

    Ik was er ook stil van, mijn God vliegt met mijn creatie ;)

    Grtz

    Jos
     
  18. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Het zal de enige top 3 ooit in de wereld zijn waar IK in vermeld sta bij deze twee piloten :).

    Maar ehh ik weet zeker dat we elkaar nog eens treffen, anders zoek ik je gewoon op!
     
  19. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    @ John, Maar toch een mooie TOP, niet waar :) .

    En dan nu, de afwerking:
    Ik had twee kleurenschema's uitgetekend en laten keuren op de meeting zondag. Zie hier het resultaat van de keuze van het merendeel van de aangesproken piloten. Tevens een beetje mijn voorkeur. De kleuren zijn zwart, geel, rood. Waar doet mij dat aandenken ?:)

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][img/]

    En nu gaan oefenen want zondag staat de tweede wedstrijd van het Belgisch Kampioenschap op het program.

    Grtz

    Jos
     
  20. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Jij is mooi gelukt Jos :thumbsup:

    En succes met de wedstrijd. Ik ben benieuwd of de romp uit maakt.
     

Deel Deze Pagina