Zoals beloofd een verslag van mijn nieuwe romp, maar eerst wat er vooraf ging. Van de laatste post tot eind mei.
Het ontmallen van de eerste kap gemaakt in epoxy met een witte gelcoat verliep niet zoals het zijn moest. Eigen schuld, dikke buld maar ik was veel te snel om de kap te ontmallen. Reeds de dag na het lamineren (korte 24 u) heb ik de mal in het bad ondergedompelt en lekker warm (zeg maar heet) water gebruikt. De reactie van de epoxy kap was........ ze werd bijna een latex kap (maar kwam wel snel los

). Het gevolg was dat de kap vele oneffenheden vertoonde. Ik heb de kap terug in de mal geduwd en enkele dagen laten zitten. De epoxy is verder uitgehard maar de oneffenheden zijn gebleven.
[/URL]

[/img]
De kap is wel bruikbaar voor verdere testvluchten en werd daarom ook op de heli geplaatst.
[/URL]

[/img]
Mijn eerst indrukken zijn dat de kap zeer goed zijn functie doet. De heli is naar mijn gevoel sneller dan de kap van de Nova 3. En het gewicht is 230 gram.
Om een lang verhaal kort te maken werd er een volledige fuselage gemaakt uit polyester.
Het resultaat:
[/URL]

[/img]
Met het verbazingwekkend gewicht van 398gram.
De kwaliteit is niet optimaal maar voor een eerst romp vind ik het uitmuntend. Mijn techniek voor het lamineren moet ik nog aan passen en een andere werkvolgorde.
En nu vorig weekend werd de romp ingevlogen op de Belgium Heliday's te Edingen.
[/URL]

[/img]
Het resultaat:
De romp weegt nu met de horizontale vinnen en enkele verstevigingen 455 gram. Het vliegbeeld is zeer goed en strak. Het meskant vliegen had zo'n indruk op mijn dat ik vergat negatief te geven tijdens de daarop volgende rugvlucht. Ik kwam nog net tot mijn positieve, niets gebeurd. De snelheid is merkbaar sneller dan pot/boom uitvoering. De heli hoovert ook nog eens zeer strak. Nog enkele kinderz....(ingenieursfouten)..iekten er uithalen en we hebben een winner.
Een zeer tevreden modelbouwer ben ik.
Toch één zwaar nadeel werd ondervonden. Tijdends de pull-back met achterwaartse rol sloeg de staart onwijs weg. Ik ben op dit moment aan het uitvissen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Suggesties en meedenkers graag hier jullie post. Is het het staartvlak? Is het de gyro?
Grtz.
Jos