Hallo Lex,
Gefeliciteerd met de maiden!
De vierblad Raboesch zijn niet erg geschikt voor de hoge toeren die je inzet, zoals je gemerkt hebt.
Het wordt beter als je de bladen gaat bewerken, zodat de botte randen scherp zijn, dat scheelt enorm in de wervelingen.
Die wervelingen in combinatie met de snelheid zorgen ervoor dat er veel lucht in de tunnels komt, waardoor de roeren (die 'ECO dicht' op de props staan) in een lucht-water mengsel staan en weinig tot geen werking meer hebben en zorgen voor voon onvoorspelbaar vaargedrag.
Mijn MAS heeft vanwege de gestepte romp last van hetzelfde euvel, daar is de oplossing een grote prop, zodat die altijd voldoende water krijgt, gecombineerd met een vergroot roer, dat opzettelijk ver van de prop is geplaatst, om een weker stuurgedrag te krijgen.
Heb je met de Graupner props nog op 3S gevaren?
Eigenlijk zou de boot wel een hogere topsnelheid kunnen hebben, vind ik...
Groeten, Jan.