VanDutch 40 speedjacht, scratchbuild

Zo .. schik niet ... even een update ... Het onderwaterschip is gespoten:

full


full


Nu nog een spiegel, de verf is nat, wordt zijdeglans.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgende keer eerst even waarschuwen, Lex, ik zit nog te trillen op de bank van deze update. :mrgreen:

Maar ziet er strak uit, chique.
 
Je durft trouwens wel. Eerst zwart en dan de romp kleuren. Ben je niet bang dat de romp straks slecht dekt door de zwarte ondergrond?
 
Ik denk dat dat wel zal lukken, wordt namelijk grijs. Waarom ik dit zo gedaan heb is dit: dan kon de techniek er in gebouwd worden.

full


full


En daarna de eerste proefvaart !!


Daarbij blijkt ze echter veel te zwaar geballast te zijn. Dan gaat ze protesteren en net als een 'normale' speedboot met de boeg omhoog op het water klimmen, ziet er niet uit! Met minder ballast vaart ze wel schaalgetrouw.


Daar zijn we meteen wijzer geworden. Hierboven vaart ze met een 3S 5400 mAh accu en zo'n 200 gram lood in de boeg zo goed als op het uiteindelijke gewicht als ze helemaal klaar is schat ik. Deze eerste run was 3S. Jeroen geeft alleen niet meer dan halfgas gevaren, anders loopt ze veeeeel te hard en gaat gekke dingen doen. (vandaar ook dat "Ho ho !!" in het eerste filmpje ;) ) Ziet er dan ook niet uit. Het besluit is dus genomen om haar op 2S te gaan laten varen voortaan. Verder ga ik denk ik kleinere roeren proberen. Dit stuurt heel zenuwachtig, en de tunnels worden bij volle uitslag zeg maar afgesloten door de roeren, krijg je een onvoorspelbaar stuurgedrag van.

Nu maar eerst weer verder bouwen, nog genoeg te doen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wauw erg mooi! idd met vooring wat meer gewicht vaart ze echt prachtig! ook leuke snelheid man. gefeliciteerd met de Maiden!

Gr. Sam
 
Ziet er goed uit, ik zie wel bekende vormen hier en daar, ik ben momenteel mallen aan het bouwen voor een grotere vandutch ;)
 
Gefeliciteerd met de eerste proefvaart. Ziet er veelbelovend uit. Wel irritant dat gepiep van die motoren/regelaars, nu natuurlijk extra goed hoorbaar zonder dek erop.
 
Het gepiep in het filmpje is erger dan in je aan de waterkant ervaart. Eigenlijk is het maar bij een bepaald toerental echt goed hoorbaar. Zal denk ik op 2S ook nog iets minder worden, dan gaan de regelaars eerder 'open' staan, dat geeft ook minder gepiep. Vanaf halverwege het filmpje is er nog een andere piep te horen, het piep ... piep ... piep van de zender die aangeeft dat de accu bijna leeg is ... :cool:
 
Vanmiddag vroeg thuis dus nog maar even een rondje gevaren. Nu op 2S. En de 35mm Raboesch vierbladschroeven vervangen door 36mm Graupner K-props. Een wereld van verschil! De messing schroeven zijn leuk voor schaal, maar hebben veel weerstand, lage efficiëntie en geven heel veel werveling aan het water. Daardoor breekt de waterstroom ook af bij de roerbladen en krijg je onvoorspelbare bochten. In deze run staan die op een kleinere uitslag van ongeveer 30-35 graden elke kant op afgesteld, en dat stuurt nu als een scheermes. Volgas abrupt de bocht om, geen probleem! Kijk zelf maar:


Het blijft dus 2S, alleen moet ik er dan een kleine 3S lipo van 1,2 of 1,5 Ah in leggen voor de boeg- en heck schroef. Die 12 volt motortjes hebben te weinig puf op 7,4 volt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd Lex, vaarbeeld ziet er mooi schaal uit! Gelukkig stuurt het model wat directer dan zn grote voorbeeld :-)
 
Hallo Lex,

Gefeliciteerd met de maiden!

De vierblad Raboesch zijn niet erg geschikt voor de hoge toeren die je inzet, zoals je gemerkt hebt.
Het wordt beter als je de bladen gaat bewerken, zodat de botte randen scherp zijn, dat scheelt enorm in de wervelingen.

Die wervelingen in combinatie met de snelheid zorgen ervoor dat er veel lucht in de tunnels komt, waardoor de roeren (die 'ECO dicht' op de props staan) in een lucht-water mengsel staan en weinig tot geen werking meer hebben en zorgen voor voon onvoorspelbaar vaargedrag.

Mijn MAS heeft vanwege de gestepte romp last van hetzelfde euvel, daar is de oplossing een grote prop, zodat die altijd voldoende water krijgt, gecombineerd met een vergroot roer, dat opzettelijk ver van de prop is geplaatst, om een weker stuurgedrag te krijgen.

Heb je met de Graupner props nog op 3S gevaren?

Eigenlijk zou de boot wel een hogere topsnelheid kunnen hebben, vind ik...

Groeten, Jan.
 
Allemaal dank voor de lovende woorden!

Hoi Jan,

Botte kanten inderdaad, en wat naar mijn idee erger is, de bladtip heeft een bijna net zo hoge spoed als de wortel. Maar goed, leuk voor de foto's en het schaalbeeld, maar varen wordt het op de K-prop's. 3S heb ik nog niet geprobeerd, maar daarmee zal ze weer veeeel te hard lopen. Dit is eigenlijk al ver boven schaalsnelheid, dat is rond de 20 km/h. Ik vind het goed zo, het is een snellopend schaalmodel, geen Mono II !
 
Laatst bewerkt:
Back
Top