VanDutch 40 speedjacht, scratchbuild

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 19 mrt 2010.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    je hebt gelijk sorry daarvoor :roll: OnTopic! :)
     
  2. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    sorry klopt! en ik maak toch eerst de springer tug. hahaha ik begin ook altijd overal over haha
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Zo .. schik niet ... even een update ... Het onderwaterschip is gespoten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog een spiegel, de verf is nat, wordt zijdeglans.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Volgende keer eerst even waarschuwen, Lex, ik zit nog te trillen op de bank van deze update. :D

    Maar ziet er strak uit, chique.
     
  5. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Wauw Lex, strak man. Wordt de romp zeker goudkleurig
     
  6. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    zeker errrugh strak!
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Je durft trouwens wel. Eerst zwart en dan de romp kleuren. Ben je niet bang dat de romp straks slecht dekt door de zwarte ondergrond?
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik denk dat dat wel zal lukken, wordt namelijk grijs. Waarom ik dit zo gedaan heb is dit: dan kon de techniek er in gebouwd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En daarna de eerste proefvaart !!



    Daarbij blijkt ze echter veel te zwaar geballast te zijn. Dan gaat ze protesteren en net als een 'normale' speedboot met de boeg omhoog op het water klimmen, ziet er niet uit! Met minder ballast vaart ze wel schaalgetrouw.



    Daar zijn we meteen wijzer geworden. Hierboven vaart ze met een 3S 5400 mAh accu en zo'n 200 gram lood in de boeg zo goed als op het uiteindelijke gewicht als ze helemaal klaar is schat ik. Deze eerste run was 3S. Jeroen geeft alleen niet meer dan halfgas gevaren, anders loopt ze veeeeel te hard en gaat gekke dingen doen. (vandaar ook dat "Ho ho !!" in het eerste filmpje ;) ) Ziet er dan ook niet uit. Het besluit is dus genomen om haar op 2S te gaan laten varen voortaan. Verder ga ik denk ik kleinere roeren proberen. Dit stuurt heel zenuwachtig, en de tunnels worden bij volle uitslag zeg maar afgesloten door de roeren, krijg je een onvoorspelbaar stuurgedrag van.

    Nu maar eerst weer verder bouwen, nog genoeg te doen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    wauw erg mooi! idd met vooring wat meer gewicht vaart ze echt prachtig! ook leuke snelheid man. gefeliciteerd met de Maiden!

    Gr. Sam
     
  10. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Ziet er goed uit, ik zie wel bekende vormen hier en daar, ik ben momenteel mallen aan het bouwen voor een grotere vandutch ;)
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Gefeliciteerd met de eerste proefvaart. Ziet er veelbelovend uit. Wel irritant dat gepiep van die motoren/regelaars, nu natuurlijk extra goed hoorbaar zonder dek erop.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Het gepiep in het filmpje is erger dan in je aan de waterkant ervaart. Eigenlijk is het maar bij een bepaald toerental echt goed hoorbaar. Zal denk ik op 2S ook nog iets minder worden, dan gaan de regelaars eerder 'open' staan, dat geeft ook minder gepiep. Vanaf halverwege het filmpje is er nog een andere piep te horen, het piep ... piep ... piep van de zender die aangeeft dat de accu bijna leeg is ... :cool:
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Vanmiddag vroeg thuis dus nog maar even een rondje gevaren. Nu op 2S. En de 35mm Raboesch vierbladschroeven vervangen door 36mm Graupner K-props. Een wereld van verschil! De messing schroeven zijn leuk voor schaal, maar hebben veel weerstand, lage efficiƫntie en geven heel veel werveling aan het water. Daardoor breekt de waterstroom ook af bij de roerbladen en krijg je onvoorspelbare bochten. In deze run staan die op een kleinere uitslag van ongeveer 30-35 graden elke kant op afgesteld, en dat stuurt nu als een scheermes. Volgas abrupt de bocht om, geen probleem! Kijk zelf maar:



    Het blijft dus 2S, alleen moet ik er dan een kleine 3S lipo van 1,2 of 1,5 Ah in leggen voor de boeg- en heck schroef. Die 12 volt motortjes hebben te weinig puf op 7,4 volt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Gefeliciteerd Lex, vaarbeeld ziet er mooi schaal uit! Gelukkig stuurt het model wat directer dan zn grote voorbeeld :)
     
  15. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    wauw ze vaart nu echt prachtig! en de bochten gaan idd ook erg goed :thumbsup:

    Gr. sam
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Veel beter zo. De nieuwe schroef kan de kracht van de motor inderdaad veel beter kwijt.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Vaart zeer fraai zo, duidelijke verbetering met die Graupner schroeven.
     
  18. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as Belgiƫ
    vaart mooi!! succes er mee!
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Lex,

    Gefeliciteerd met de maiden!

    De vierblad Raboesch zijn niet erg geschikt voor de hoge toeren die je inzet, zoals je gemerkt hebt.
    Het wordt beter als je de bladen gaat bewerken, zodat de botte randen scherp zijn, dat scheelt enorm in de wervelingen.

    Die wervelingen in combinatie met de snelheid zorgen ervoor dat er veel lucht in de tunnels komt, waardoor de roeren (die 'ECO dicht' op de props staan) in een lucht-water mengsel staan en weinig tot geen werking meer hebben en zorgen voor voon onvoorspelbaar vaargedrag.

    Mijn MAS heeft vanwege de gestepte romp last van hetzelfde euvel, daar is de oplossing een grote prop, zodat die altijd voldoende water krijgt, gecombineerd met een vergroot roer, dat opzettelijk ver van de prop is geplaatst, om een weker stuurgedrag te krijgen.

    Heb je met de Graupner props nog op 3S gevaren?

    Eigenlijk zou de boot wel een hogere topsnelheid kunnen hebben, vind ik...

    Groeten, Jan.
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Allemaal dank voor de lovende woorden!

    Hoi Jan,

    Botte kanten inderdaad, en wat naar mijn idee erger is, de bladtip heeft een bijna net zo hoge spoed als de wortel. Maar goed, leuk voor de foto's en het schaalbeeld, maar varen wordt het op de K-prop's. 3S heb ik nog niet geprobeerd, maar daarmee zal ze weer veeeel te hard lopen. Dit is eigenlijk al ver boven schaalsnelheid, dat is rond de 20 km/h. Ik vind het goed zo, het is een snellopend schaalmodel, geen Mono II !
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2014

Deel Deze Pagina