Vapextech oplaadbare batterijen

He mensen,

Nu heb ik zelf problemen gekregen met de batterijen van Vapextech. Eerst met de 3000 (die zijn uit de productie genomen, heb ik mijn geld voor terug ontvangen), en nu met de VTE3300SC.
Tijdens dat ik voor de tweede keer mijn motor van mijn zwever aanzette viel alles uit, motor besturing, alles dus. Waardoor dus mijn vliegtuig kapot is. Vleugel door midden motor kapot enz. Dus ik naar mijn vliegtuig toe om te kijken hoe het er aan toe is. Kom ik aan bij mijn vliegtuig, sissen de cellen als een fluitketel, zo erg. Daarna roken, niet normaal. Ik denk snel weg hier direct ontploft de boel. Later de batterijen weer gaan halen want die kun je niet zomaar laten liggen natuurlijk.

Compilatie.jpg

Het plaatje linksonder laat zien dat alles zo heet is geworden dat de brug zelfs is losgesoldeerd.

motor: jeti 30/3
Prop: 10*7
cellen: 10*VTE3300SC
gemeten belasting op de grond (met 10*Gp3300): 27-30 ampere
in de lucht gaat daar dus nog 10% vanaf.

Ik ben dus van mening dat het aan de cellen ligt. Met de spullen die in het vliegtuig zitten heb ik nooit problemen en mijn zender en ontvanger zijn anderhalf jaar geleden nog naar maasland geweest, en de ontvanger is in de tussentijd niet gecrasht.
Denken jullie dat ik gelijk heb en dat het aan de cellen ligt of hebben julli een andere mening??

Groeten Maarten.

ik heb hetzelfde probleem gehad met de 3000 1tje was direct al dood gegaan heb ik nieuwe 3300 voor gekregen en 2 andere 3000's zijn weekje geleden na 10 keer gebruiken ook zo goed al dood, ik voeg je even toe op msn misschien kunnen we dan even consumer power gebruiken :P

Ik denk dat die cellen gewoon te zwaar belast zijn geweest. Het zullen best goede cellen zijn maar gewoon niet geschikt om die hoge stromen te leveren. Een andere mogelijkheid is dat er ergens kortsluiting is ontstaan maar dan zal ook de bedrading aangetast moeten zijn. Helaas is de bedrading op de foto's niet te zien.

ik kan geen foto maken van hoe de draden aan de accu zaten. Een draad was door de hitte al ervanaf gesoldeerd en de andere heb ik ervanaf geknipt om kortsluiting te voorkomen. Aan de draden zelf is niets te zien. Het is 4 kwadraads siliconen kabel voor hoge stromen.
De regelaar van de motor (ook van Jeti) die was niet warm toen ik bij het vliegtuig kwam.

Als de bedrading niet aangetast was is er dus hoogst waarschijnlijk geen kortsluiting geweest. Blijft alleen over dat deze cellen kennelijk niet in staat zijn om deze hoge stromen te leveren.
Dus alleen maar gebruiken voor de modellen met een motortje dat niet meer dan maximaal 15A nodig heeft.

Als de specs aangeven dat ze dit aan moeten kunnen zou ik toch even met mijnheer Vapex-tech gaan babbelen :?

Het kost jou tenslotte een model :mad:

Mmmh, Lijkt wel het algemene beeld te zijn ja.
Het zijn prima cellen. Alleen moet je ze niet maximaal belasten. Dan moet je toch naar sanyo's ofzo. Maar verder heb ik nog geen problemen gehad. Die 2500'tjes in mijn zender, 8.4v3300mah met een speed 600 op een vliegende vleugel van 1 meter 70 en dan nog mijn laatste creatie: Een vleugeltje van 80 cm met een dragonflymotortje+gunterpropje op 8 minipenlites (900mah). Allen vliegen prima!

Enige wat ik nog nodig heb is een goede lader die automatisch afslaat. Heb daarvoor ff een mailtje naar vapextech gestuurd en kreeg al snel antwoord terug. Ze zijn er mee bezig! Nou, ben benieuwd, want ik ben ook best tevreden over die goedkoopste penlite-lader!

Ik ben de test aan het doen, 6 vte3300 cellen naast elkaar in mijn TRF415 op een 12turns elektromotor (=veel stroom gevraagd) heb er nu 2 runs mee gedaan, sta versteld over wat een vermogen ze weten te leveren en dat ze toch niet warmer worden dan mijn GP cellen.

Ben benieuwd hoe het verder gaat als ik er wat meer mee rijdt. Vooral als ik de hierboven staande foto's zie...
Ik heb overigens de standaard puntlasverbinding wel even nagesoldeer met een sterke soldeerbout, heb ik wat meer vertrouwen met het vermogen wat normaal op die puntjes komt.

Het gekke is dat ik twee dagen van te voren de cellen heb getest met de configuratie waarmee ik gevlogen heb. Motor in de bankschroef en een aantal keren 30-60 seconden aangezet. Daarbij werden de cellen ook niet warm.
Wat er dan is fout gegaan tijdens de vlucht is ook mij een raadsel. Het enige wat ik niet gedaan heb is de puntlasverbindingen nagesoldeerd.

Ik heb natuurlijk met Vapextech gebeld, en foto's gemailt. Hij weet het ook niet, hij heeft de foto's doorgestuurd naar de fabriek. Hij zou mij mailen als hij een antwoord heeft.

Groeten Maarten.

ik krijg binnenkort 2 nieuwe 7.2V 3300 pakketjes van hun, ze zijn kostenloos omgeruild omdat mijn 3000 slecht waren, ik kan niks anders zeggen dan, meer dan perfecte service, het feit dat de 3000 cellen slecht waren kan www.vapextech.nl niks aan doen, misschien de vapextech fabriek wel maarja....

Ik gebruik ook de batterijen van me vader voor de x-twin je kan er veel langer mee vliegen dan de andere batterijen en als er iets kapot gaat of het werkt slecht kan je het normaal gewoon omruilen want daar doet me vader niet moeilijk om.

Ik heb je vader al gebeld en hij doet er inderdaad ook niet moeilijk over. Goede service dus.

Groeten Maarten

@Maarten,

Balen dat je model gecrashed is door het uitfikken van cellen, hopelijk doet VapexTech wederom goede 'aftersales'.

Nog wel even een kleine opmerking, persoonlijk had ik het idee dat het aantal Amps die jij opgeeft voor jouw combi niet correct is. Via berekeningen van 2 electro motor programma's kom ik rond de 45A voor een Jeti 30/3 met een 10x7 op 10 cellen. Indien je in het bezit bent van 10 'oer NiCd' (bijvoorbeeld sanyo cellen) zou ik adviseren nog eens een meeting te doen.

Neemt niet weg dat een pakket 3300 cellen (die verkocht worden als hoogbelastbare cellen) niet zomaar mag uitfikken bij +/-13C.
Zoals als eerder genoemd zit mischien het probleem niet in de cellen, maar ziet er een 'brakke' verbinding tussen de cellen...

neoblader zei:
ik krijg binnenkort 2 nieuwe 7.2V 3300 pakketjes van hun, ze zijn kostenloos omgeruild omdat mijn 3000 slecht waren, ik kan niks anders zeggen dan, meer dan perfecte service, het feit dat de 3000 cellen slecht waren kan www.vapextech.nl niks aan doen, misschien de vapextech fabriek wel maarja....

Ik heb zo`n handig ladertje ook van Vapex wat niet goed werkt, ik mailde hem daarover en hij stuurt meteen een nieuwe :D dus inderdaad perfecte service !

hebben jullie wel eens gehoord van piekstromen en continustromen?

waarom denk je dat een LRP regelaar 270A heeft staan als specificatie.... 30A is een lachertje voor onze toepassingen... niet zo vreemd dat het allemaal kapot gaat....

Erikderaaf zei:
Ben benieuwd hoe het verder gaat als ik er wat meer mee rijdt.

We zijn inmiddels 1,5 maand verder. Hoe zijn je ervaringen? Ik overweeg ook een paar packs aan te schaffen. Ze zijn erg aantrekkelijk geprijsd. En als ze ook goed zijn.......

Back