varende zeeschouw

• Topicstarter Topicstarter annehoog
  • Startdatum Startdatum
A

annehoog

Guest
Hoi,

Ik heb de plannen voor een zeeschouw liggen en ben vol enthousiasme om dit project te beginnen. Maar zoals altijd eerst denken en dan doen, dus voordat ik de eerste plankjes ga zagen een vraagje:

De zeeschouw is een platbodem en moet daarom om zonder hulpstukken te kunnen varen minimaal een meter groot zijn. Helaas biedt mijn huis niet de nodige ruimte om een dergelijk groot en zwaar ding (23 kilo!) te herbergen en ik heb geen auto om hem naar vaarwater te vervoere. Dus ik wil hem toch kleiner hebben, maar wel varend.
Nu heb ik op internet het begrip (in het duits) "Zusatzkiel" gevonden. Een extra kiel er onder hangen dus. Maar heeft iemand een hiervoor een mooie oplossing zodat mijn model er statisch ook mooi uit zien?
Ik denk zelf aan een verwijderbare of inklapbare kiel, maar ik heb geen idee hoe ik het moet aanpakken.

Bedankt,
Annemieke

Annemieke

Inklapbaar raad ik af. Teveel (technische) toestanden, en meer kans op lekkage.
Ik adviseer je kiel demontabel te houden, op de volgende manier:
Je 'vlak' (bodem) op de plaats waar je kiel komt, dik maken, bijvoorbeeld een enkele 2cm dikke plank. In die plank een holte uitfrezen. Het makkelijkste is rechthoekig. De holte is de helft diep van de dikte van je plank. Aan de binnenkant bekleden met epoxy, voor de nodige waterdichtheid. In die holte past een 'passtuk', en aan dat passtuk zit je kiel vast. Met bouten en moeren zet je je kiel vast aan de romp, waarbij het het fraaist is als je de bouten vastmaakt aan het passtuk, en de moeren in de romp vastdraait.
Op die manier kan je model ook thuis op de kast een pronkstuk worden, zonder dat die kiel het model optisch 'bederft'.

Even een schetsje gemaakt:
afb14328.jpg

Ik hoop dat je er wat mee kan... 8O

klinkt en oogt simpel en solide en bovendien kan je zo de romp als basis standaard bouwen.
Bedankt!

Op naar de volgende moeilijkheid die ik ga tegenkomen bij het bestuderen van de plannen... :-D

Anne

Bedankt,

Met die links en de links die ik weer van die pagina's af haal kom ik op een heleboel informatie.

Helaas betekent meer informatie alleen ook weer meer vragen... :-(
Ik zie steeds meer in dat dit echt nog wat voorbereidingswerk zal kosten.
Ondertussen krijgen ik woensdag de tekeningen op juiste (hopelijk) maat afgedrukt thuis, dus die wacht ik in spanning af...

Annemieke

anders is de kopieshop geduldig daar kan je hem naar eigen wens vergroten of verkleinen wel even de % uit rekenen van de vergroting

Hoi,

Ik ben weer wat verder en heb inmiddels de romp klaar behalve the boeisel en het berghout.
Ik wil namelijk nu eerst de romp van de bouwplank afhalen om het dek af te meten en er in te leggen en daarna pas het boeisel plaatsen.
Het boeisel valt namelijk sterk naar binnen en het lijkt me moeilijk om het dek er dan nog mooi passend in te krijgen.

De zeeschouw is standaard voorzien van een kielbalk (zie plaatje) die ik extra stevig/dik heb gelaten op de plaats waar -denk ik- de kiel moet komen.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_pic.php?pic_id=820
Mijn schatting is dat de kiel net achter de mast(voet) moet komen aangezien dit bij de meeste echte schepen ook zo is. Klopt deze redenatie?

Annemieke

Hoi,

Helaas geen reacties gehad op mijn vorige bericht, maar de bouw gaat toch stug door :D Nieuwe plaatjes:
normal_zeeschouw%20001.jpg

en
normal_zeeschouw%20003.jpg

en
normal_zeeschouw%20002.jpg

Uiteraard ging er een groot gevoel van trots, verbazing en ongeloof door me heen toen bleek dat het model na het doorzagen van de hulpspanten niet gelijk uit vorm vloog... :wink:

Nu komt -wat mij betreft- het allergrootste puzzelstuk; Waar komt welke techniek en hoe ga ik dat verbergen er van uitgaande dat ik de kajuit ook wil inrichten (kombuisje, tafeltje, bed etc)
Daarbij wil ik dat alles ook nog eens zodanig installeren dat het liefst ook nog uitneembaar is (zoals bij de micro-magic) en het model best goed schuin kan gaan en water scheppen geen probleem is (waterdicht dus)

Even ter herrinering, ik schijn minimaal nodig te hebben
roer-servo
sterke zeilarm voor het grootzeil
zeilwinch voor bediening fok en kluiver
twee servo's voor zwaarden
ontvanger
accu-pack

Alle handige tips en suggestief zijn welkom!

Annemieke

Wat betreft de positie van de kiel:

Je zal vast een zijaanzicht hebben onder zeil. Probeer daarvan het drukkingspunt van de zeilen (het "zwaartepunt") te bepalen. Dit kan door de zwaartepunten te vinden van de zeilen afzonderlijk, en dan deze "gewogen" middelen.

Op de wiskundige manier: Het is een integraal van oppervlakte over langsscheepse positie. (als je weet waar ik het over heb, dan heb je hieraan genoeg. Heb je geen idee, laat dan maar)

het zwaartepunt van onderwaterschip moet nu een % of 3 van de waterlijn voor het zeilpunt liggen. Of bij de bovenstaande berekeningsmethoden, gewoon op dezelfde lengtepositie. (het zwaartepunt van de zeilen heeft de neiging wat verder naar voren te zitten, door de bolling in het zeil)

Zoek op Internet eens op Lateraalpunt, dan vind je denk ik ook een heleboel info.

skiff zei:
Op de wiskundige manier: Het is een integraal van oppervlakte over langsscheepse positie. (als je weet waar ik het over heb, dan heb je hieraan genoeg. Heb je geen idee, laat dan maar)

Zegt mij niks (heb me net door Wiskunde A heen kunnen ploegen), maar ik heb hier wat wiskundig goed onderlegde collega's dus ik zal het hen eens voor leggen. :wink:

Bedankt voor je antwoord!

Annemieke

Hoi,

Ik ben weer iets verder:
normal_img_3006.jpg

Daan de kat, die mijn tekeningen op vreemde manier altijd heel aantrekkelijk vind om er op te liggen (volgens mij gewoon om mij dwars te zitten):
normal_img_3007.jpg

Het technische gedeelte besteld en gekregen:
normal_img_3004.jpg

Het berghout:
normal_img_3005.jpg

Een beetje experimenteren hoe ik alles er in ga zetten:
normal_img_2977.jpg

Sjablonen van karton gemaakt, om te kijken hoe het er uit zal gaan zien en om er mee te kijken hoe ik de techniek kan gaan wegwerken:
normal_img_2978.jpg

normal_img_2976.jpg

normal_img_2975.jpg

De plaats van de hulpkiel heb ik nog niet bepaald. Ik heb besloten dat ik eerst ga bekijken waar al het gewicht qua techniek komt, de romp in de G4 of Epoxy zetten (ben ik nog niet over uit) en dan in de badkuip -hopelijk- bepalen waar de kiel moet komen.

Dat was het weer...
Annemieke

Dat ziet er leuk uit Annemieke, knap werk.
Ben benieuwd naar het eind resultaat... :lol:

Mooi werk Anne, ziet er strak uit. Even een vraagje is de Zeeschouw een echt skutsje? Misschien voor de kenners een domme vraag, maar ik zou mettertijd graag een skutsje bouwen.

Bedankt voor de complimenten!

@zinnia:
Nee, het is geen skutsje. Een skutsje is een soort subcategorie onder de tjalken.
Wel behoren de zeeschouw en de skutsjes allebei tot de familia (stamboek) der ronde en platbodemjachten waarbij de zeeschouw een platbodem en het skutsje een rondbodem is. De zeeschouw heeft verder een platte boeg en kont terwijl het skutsje ronde vormen heeft en skutsjes zijn een stuk groter (voor vrachtvervoer gebouwd terwijl de zeeschouw een vissersschip is).
Als je er alles over weten raad ik je wat boeken aan, in het bijzonder: Ronde en Platbodemjachten - T. Huitema.
Een complete literatuurlijst vind je hier: http://www.ssrp.nl/publicaties.asp[...s project van de HMBC vinden [url]www.hmbc.nl (skutsjes) en er is nog een pagina met bouwverslagen daarvan http://www.members.lycos.nl/hmbv/bouwimpressieskutsje.htm

Groetjes
Annemieke

Dat ziet er mooi uit. Ik ben zelf ook bezig met de bouw van een varende zeeschouw van ongeveer hetzelfde formaat als jij, maar ik ben nog niet zo ver als jij.

Helaas, even geen voortgang ivm verhuizing.
Van de zomer hebben we een huis gekocht (beetje onverwachts eigenlijk, maar ja als je een perfect huisje vind in de stad, moet je niet te lang twijfelen) en ik heb het dus erg druk gehad met makelaars, banken aannemers en het plaatsen van een nieuwe keuken :-D
Het begint echter nu te kalmeren en ik ben er eindelijk aan toe mijn nieuwe hobby kamer (niet supergroot 2,50 bij 2, maar wel lekker helemaal voor mij alleen) in te richten en dan weer verder te bouwen. Hopelijk in januari dus weer wat voortgang en foto's.

Groetjes,
Annemieke

Hoi,

De hobbykamer is nog niet helemaal perfect, maar genoeg ingericht nu om weer te beginnen.
fotos:
IMG_4047.JPG

IMG_4048.JPG

IMG_4049.JPG

De klompjes staan er al :D
Nu is het helaas weer wachten op mijn bestelling hout, want eikenhout (voor in de kuip) kon ik in Nederland natuurlijk weer nergens vinden...

Groetjes,
Annemieke

@ Annemieke: Op de Bataviawerf in Lelystad gebruiken ze eikenhout bij de kubieke meter...
Het lijkt me stug als je daar geen stukje eikenhout (Noord-europees eiken) zou kunnen kopen. Volgens mij verkopen ze de kleine, niet te gebruiken stukken als brandhout.
Neem eens contact met ze op:
http://www.bataviawerf.nl/
Telefoonnumer staat op de site.
Elke dag open van 10.00 tot 17.00, behalve 1e kerstdag en nieuwjaarsdag.
Overigens best de moeite waard om een dagje te kijken, zeker voor jou!
Niet alleen vanuit cultuurhistorisch oogpunt, maar ooks scheepsbouw- en zeiltechnisch kan je er ontzettend veel leren.
Enne... (maar nu ga ik natuurlijk weer allerlei vooroordelen debiteren :wink:):
Naast de werf is Outlet Centre Batavia-stad: 'deskundigen' kunnen daar lange tijd rondlopen op zoek naar koopjes op kleding-gebied....

Wel gaan als het een beetje warm weer is, want met deze temperaturen is het op de werf ijzig koud! (en zo te zien is het dat bij jullie ook: SNEEUW??)
Wil je meer bijzonderheden, stuur dan maar een PB.

Back