Variabel toerental MVVS

Motor wordt te warm . mvvs 26cc dienen goed gekoeld te worden mbv geleidingskappen aangezien de koelribben te klein zijn . bij te warme motor verlies je vermogen door gebrek aan compressie en brandstof zuurstof verhouding wat niet meer klopt . zet je gas dicht zal er even een teveel aan brandstof door de motor gaan en deze dus wat verkoeling zorgen .een mvvs 26 cc draait het beste op een 16x8 tweeblads prop . de drieblads is een overkill .
 
mvvs 26cc is een omgebouwde methanol motor .je moet het echt in je koeling zoeken .cylinder in de open lucht levert niet genoeg warmte afvoer .
 
Zuigerveer zou een slotspeling moeten hebben van 0.10mm. Het kan ook zijn dat je veel te veel olie gebruikt. Meer olie = hogere compressie en dus meer hitte.
Plaats eens een foto van je zuiger...

Barry
 
bouwverslag-biglift-met-26-cc-mvvs-filmpjes-vanaf-pag-33-a

het is jammer dat pe reivers je dit niet meer kan vertellen en dat zijn site met nuttige info verwijderd is ,maar in dit topic kun je een voorbeeld zien hoe een mvvs 26cc toch goed betrouwbaar als werkpaard kan dienen met de juiste maatregelen .


Gelukkig is de site nog via een omweg te bereiken, via zoekfuncties kun je er nog opkomen, PRME is voor mij nog steeds een waardevolle nalatenschap van Pe. En hoop dat deze info nog lange tijd bereikbaar zal zijn.

Zal bij deze het wat makkelijker maken: PRME Engines User Community :: View Forum - MVVS Petrol 26, 30, 35 and 40cc

Misschien staat het antwoord wel tussen een van deze topics

Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Adrie, haal van dit motortje even het achter (Carter) dekseltje eraf. Is de binnen zijde van dit dekseltje nog glad, of staan er slijtsporen in? Als er slijtsporen in staan is de kruktap en drijfstang versleten. Is bekend probleem bij deze motoren. Vanaf bepaald bouwjaar voorzag mvvs deze motoren met een kruktap van grotere diameter om dit tegen te gaan.

Groet. Hans
 
full
Carterdeksel weer even losgehaald voor een foto,je voelt verschil tussen wat ruwere midden en meer gladde buitenkant.
Maar geen richels of krassen.Ik heb inmiddels een andere ontsteking om te proberen, binnenkort weer testen.

Gr Adrie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die strepen aan de linkerzijde van de meer gladde buitenrand, zijn dit geen krassen van een drijfstang die langzaamaan van een beginnend versleten kruktap aan het afglijden is?
Verder doe voorzichtig met de ezm1ti ontsteking van je vliegcollega, zijn nogal gevoelige kastjes. Deze Ontsteking met 4 cellen Nicd/NiMH gebruiken zoniet dan is hij snel stuk.
Ook zou je de motor ook eens op benzine (1:30 met goede kwaliteits tweetakt olie) kunnen proberen ipv Aspen mix.

Groet. Hans
 
Hallo Ardie

Leider kann ich kein niederländisch aber eventuell kann das ja einer übersetzen.
Vom 26er MVVS gab es drei Versionen die erst war mit der großen Kerze und der V-Lach Zündung hier reichen 4 Zellen.

Danach kam der Motor mit der kleine CM6 Kerze und der ICU Zündung. Diese Zündung benötigt 5 Zellen. Es gab auch Serie mit verstärktem Pleuel.

Die letzte Serie hat den größeren Pleuelzapfen zu erkennen an einem umlaufenden Bund am Kurbelgehäuse wieder mit ICU

Auch bitte mal prüfen ob der Unterdruckschlauch von Kurbelgehäuse zum Vergaser dicht ist.

Eventuell ist der O-Ring unter der Adapterplatte eingerissen und der Motor zieht Falschluft. Ist die Adapterplatte fest, die Klemmschrauben lösen sich gerne.

Kraftstoff sollte 1:30 - 1:35 sein mit Mobiloil 2T

Gruß Bernd
 
Bernd,
Adrie heeft een vlach ezm1ti ontsteking, dus max. 4 cellen.
Grote kruktap (pleuelzapfen) vanaf 2008 jaarcode J of hoger.

O-ring en onderdrukslang nazien kan nooit geen kwaad, was ook mijn eerste gedachte.
Echter na gas terugnemen en weer gas geven klimt de motor weer naar max toerental, in dit eventjes lijkt mij de motor nog niet ver genoeg afgekoeld om O-ring en vacuumslang weer uit te laten harden en vacuum weer af te dichten.

Adrie al vorderingen?

Groet Hans
 
Hallo Hans

Ok also die alte Vlach Zündung mit 4 Zellen das ist dann ok. Wenn Pumpenleitung dicht ist und auch der O-Ring unter der Vergaserplatte dicht ist könnte es noch sein das der Auspuff zu klein ist.
Der Motor bekommt seine Abgase nicht los und wird heiß.
Eventuell mal ohne Schalldämpfer probieren ob der Motor dann noch einbricht.
Vergaser mal probehalber die H Nadel etwas weiter aufgedreht?

Gruß Bernd
 
Een update,
Na lang wachten op een nieuwe zuigerveer, eindelijk binnen.
De veer gemonteerd, en......hij loopt perfect,kakt niet meer in.
Maar gelijk het volgende probleem, als de motor warm is wilde hij slecht starten, dit leek toch op een ontstekings probleem.
Na het monteren van een hobbyking ontsteking, perfect zowel warm als koud zeer snel met de hand te starten.
er waren dus 2 problemen zuigerveer en ontsteking.
In het verleden al eens problemen gehad met de orginele ontsteking, slecht starten maar dit was opgelost met een nieuwe bougie.
Deze nieuwe bougie heeft een looptijd van +/- 45 minuten en geeft eigenlijk weer dezelfde problemen, wat natuurlijk erg raar is.

Gr Adrie.
 
Heb ik nog een vraag: je hebt het over monteren hobbyking ontsteking, ik neem aan dat dit niet in combinatie met de prophub van de Vlach ontsteking is, deze heeft namelijk een afwijkende timing (magneetpositie).
Welke hub gebruik je hier dan voor?
Zelf gebruik ik hiervoor een hub met verstelbare magneetring.

Groet Hans
 
Hoi Adrie
knip/plak: Deze nieuwe bougie heeft een looptijd van +/- 45 minuten en geeft eigenlijk weer dezelfde problemen, wat natuurlijk erg raar is.

Bedoel je hiermee dat je nu deze problemen hebt of was dit met de vorige ontsteking?

Je oplossing voor het timingverschil vind ik geniaal van eenvoud.

Groet Hans
 
@Hans,

Ik bedoelde hiermee, oude MVVS ontsteking met oude bougie gaf een probleem.
Oude ontsteking met nieuwe bougie probleem opgelost, totdat na 45 minuten looptijd
hetzelfde probleem optrad.
Ik gebruik nu bij de hobbyking ontsteking een 10mm bougie met verloopring i.p.v. de orginele 14mm bougie en een extra ring onder de kop.

Gr adrie
 
Had afgelopen seizoen ook wat problemen met een Vlach EZM 1 MC (zwart kastje, EZM 1 TI is blauw).
Hierbij mijn conversie:

Ontsteking Hobbyking RCEXL voor $33,95

full


Deze ontsteking is geschikt voor de BMR6F bougie (BPMR6F heeft te lange tip), hierdoor geen verloopring nodig. Links oude bougie, rechts lange bougie met boutje als zuigerstopper (om bdp te zoeken).

full


Volgende is reeds gemonteerde prophub met verstelbare magneetring (twee worm inbusjes om ring vast te zetten), rechts oude prophub.

full


Hal sensor past op bestaande bevestigingspunten, oortjes wat lang deze nog wat inkorten.

full


Hal sensor in het midden gezet.
Zuigerstopper in bougie gat, as links/ rechts om gedraaid tot as niet verder kan, gradenboog zo gezet dat hij zowel bij max. links als rechtsom dezelfde aantal graden aangeeft. 0 graden geeft hierdoor dan BDP aan.
Zuiger op 28 graden voor bdp gezet.
Magneetring versteld tot bougie vonkt op deze 28 graden.(afgaande flank magneet).
Met worm inbusjes de magneetring geborgd.
Prophub eraf gehaald, met mesje een paar schrapjes gezet op hub/verstelbare ring.
Ring van hub gehaald, met loxeal ertussen weer gemonteerd (met behulp van schrapjes ring op juiste positie terug gezet)
Timing check, graadje ernaast, hall sensor versteld, klaar.

Groet Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even een oud draadje ophalen...
Ik heb een mvvs 45cc (rode kop) die draait al jaren op mn piper goed... wel soms wat startproblemen, maar eenmaal hij draait was dit perfect. tot onlangs... hij niet meer wilt starten. even pruttelen en dan stil...
de carbu is volledig vernieuwd en is onde rdruk getest is dus goed. de motor open gedaan, geen schade, binnenin.
vonken doet hij, maar volgens clubgenoten niet genoeg... dus denk ik dat de ontsteking defect is ( een clubgenoot zit met dezelfde motor wel de 35cc variant, ook met een defecte ontsteking)

het is de vlach EZM1 TI (blauw bakje) ik lees hier nu ook wat problemen hiermee?? een slechte unit? valt deze te vervangen, heeft iemand tips? of eventueel nog ergens een werkende liggen... ik had er altijd een 2cell lipo 1700mah op en een powerbox digiswitch op.

Is het gebruik van gewoon aspen 2takt goed voor deze motor?
 
Ik heb nog een werkende Pegasus CDI over. Check ook de hallsensor, want dat bleek bij mij het probleem te zijn bij soortgelijke verschijnselen als wat jij omschrijft.
 
Back
Top