Veiligheid zonder aarde aansluiting

De waterleiding wordt geaard. Is geen aarde. Met al die plastic leidingen werkt dat niet meer.

Houd er wel rekening mee dat de energiebedrijven standaard géén aarding meeleveren in de huisaansluiting ... dus moet er eerst een aarding "geslagen" worden door een deskundige installateur waarop je je aarding kunt aansluiten ... (een aarding in de meterkast wil niet zeggen dat dit een "echte" aarding is ... zeker bij oude huizen moet je deze eerst laten testen ...

Of de CV via een aardlek loopt weet ik niet maar het blijft aarde. Zolang je ergens een draad op de leidingen ziet uitkomen hangt hij aan aarde. Douchebak, wasbakleidingen, CD installatie.

Pin diepte is afhankelijk van het type ondergrond.
Hebben ze bij ons oude huis later geslagen.

Als ik het goed heb is de nul draad in je huis eigenlijk ook een soort van aarde alleen die zit pas in het trafo huisje.
Zeker weten doe ik het niet.

Wasmachine op RA en Droger niet is ook leuk als je ze beide beet pakt :D

Duidelijk, ik denk wel dat de aarding hier in orde is gemaakt in ieder geval voor de wasmachine..
Woon in een oud grachtenpand echt uit 1600 oid.
Ik ga morgen de installateur bellen om 3 wandcontacten te voorzien van aarde.

Het is dan hopen dat er al aarde kabels achter zitten maar ik betwijfel het bij sommige.
Gezien mijn kennis en dat de contacten op de 2e en 3e verdieping zitten kan ik dat zelf echt niet doen.
Hopelijk vallen de kosten voor zoeits mee, maar ik vind het wel een paar centen waard
Nogmaals allen bedankt voor de comments :D

Als ik het goed heb is de nul draad in je huis eigenlijk ook een soort van aarde alleen die zit pas in het trafo huisje.

De nul is geen aarde. De nul is de gemeenschappelijke geleider van de in ster geschakelde drie fasen. Tussen fase en de nul is de spanning 230 Volt, tussen twee fasen 400 Volt.

Tussen de nulgeleider en de aarde kan zelfs een behoorlijke spanning staan.

Of de CV nou via de aardlekschakelaar loopt of niet, een CV is geen aardpunt. Niet gebruiken dus.

Hoi,

Ik heb niet zo'n oud huis, maar uit de eerste helft 60-er jaren. De vorige bewoner had zelf het eea. gedaan en er een zooitje van gemaakt. Oude en nieuwe kleuren door elkaar (groen/rood/grijs en bruin/blauw/geelgroen), niet de correcte kleuren aangehouden (een keer kwam ik bij een stopcontact (randaarde) een geel/groene draad tegen waarop de fase stond plus nog een rode en groen draad. Lekker hè!? :(

'Grapje-2': Hij had ooit ook nog eens een afzuigkap gemonteerd. Toen ik onze keuken had verbouwd, had ik er een aparte groep van gemaakt, met een eigen gecombineerde aardlek/zekeringsautomaat (duur, maar dan heb je ook wat). Toen de boel aangesloten. Alles bleef heel. Een voor een de apparaten aanzetten. Ze doen het! Tot de afzuigkap. BENG stroom uit. Wat is er aan de hand? Na lang zoeken de ellende gevonden: mijn voorganger had in een tussenliggende lasdoos zitten klooien. Blauw (nul) op geel/groen aangesloten en andersom. In de groepenkast was geel/groen uiteraard met aarde verbonden, en blauw via de automaat met nul. Jarenlang heeft mijn afzuigkap dus via fase en aarde gefunctioneerd. Dat kon omdat ik toen nog geen aardlek had. Maar die nieuwe aardlek-automaat van mij vond een verschilstroom van 100% niet leuk ... :rolleyes: Gelukkig.

Toen was ik het zat en heb ik overal de boel eruit getrokken, nieuwe draden getrokken en meteen overal randaarde meegelegd.

Op één plek na ... de woonkamer. De draden die uit de groepenkast naar de woonkamer lopen gaan nog via een onbekende verdeeldoos of zitten ergens in een paar bochten klem. Ik kreeg ze er niet uit!

Aangezien ik geen zin had om op de gok wat muren en een plafond open te frezen/leggen op zoek naar ????, heb ik toen de verwarmingsbuizen maar ingezet. In de meterkast de aarddraad afgetakt en aangesloten op de verwarmingsleidingen (allemaal metaal, zelf ooit aangelegd), en op de plekken waar ik behoefte aan een randaarde had die afgepakt van een radiatorbuis. Wel even goed meten of er weinig ohms over staan met een multimeter. Dat is wat geklooi met lange draadjes en met z'n tweeën meten ... maar dan is het toch beter dan het was.

Gr. Dirk.

... Als door een fout de netspanning op de (metalen) behuizing komt te staan, wordt deze afgevoerd naar aarde. ....
En daarmee is dan de netspanning grondig kortgesloten, de zekering vliegt eruit en het gemankeerde apparataat is spanningsloos, samen met alle andere wandcontactdozen in die groep.

... Wat doet mijn vereffenings leiding dan in de badkamer??? :wink:
Dat ken ik niet, wat doet zo'n vereffeningsleiding? Wat wordt er vereffend, waartoe?

... Gewoon de walcontact doos van de muur aftrekken, en even kijken of er wel een RA draad loopt? Bij ons in huis zit dat er gewoon achter, dubbelgevouwen en afgetaped, maar lang niet alle dozen zijn RA;) ...
Voor alle zekerheid testen of daar echte aarde (grondpen) achter zit. Ik vermoed van niet, anders zouden ze wel wandcontactdozen met aarde geplaatst hebben.

Bij mijn opa en oma (a.k.a. moeke) zaten nog draden met isolatie van linnen of katoen in de metalen pijpen. Dat huis is pas een paar jaar geleden tegen de vlakte gegaan. Uiteraard nergens aarde.

... Je zou al met een horrorbeeld door het leven gaan dat je angst moet hebben om smorgens een klap op je wekkerradio te geven ...
Je zou wel meteen met één fikse klap errug wakker zijn :mrgreen:

NPS: De nul is geen aarde. De nul is de gemeenschappelijke geleider van de in ster geschakelde drie fasen. Tussen fase en de nul is de spanning 230 Volt, tussen twee fasen 400 Volt.
Bij mij in huis is het wel zo aangesloten. De nul is tevens de aarde. Blauwe draad wordt in de meterkast verbonden met de geel-groene draad. Blijkbaar gaat de nul ergens "in het dorp" de grond in.
Ik heb begrepen dat deze manier van aansluiting "klassieke nulling" heet en tegenwoordig niet meer wordt gebruikt. Bouwjaar van mijn huis is 1974 (Oostenrijk).

Cor

Zo'n gecombineerde nul en aarde heet een PEN leiding. waarin de PE voor aarde en N voor nul staat. Deze heb je alleen als het sterpunt van de trafo direct geaard is. Deze PEN leiding moet minimaal doorsnede hebben van ik dacht 25mm2 zodat deze mechanisch sterk genoeg is en niet gemakkelijk onderbreekt, want dan komt op alle metalen behuizingen 230V te staan via de Nul die n.l. die door de weerstand van een belasting naar fase potentiaal wordt getrokken.

Hmm niets op de waterleiding aansluiten??
Wat doet mijn vereffenings leiding dan in de badkamer??? ;)

Nou die doet wat de naam al zegt: vereffenen. Dus dat alles wat van metaal is (even zonder op details in te gaan) op hetzelfde potentiaal zetten. En geen potentiaalverschil is geen stroom en is dus geen gevaar. Dus is niet bedoeld als veiligheids-aarde voor elektrische installaties maar om het potentiaal te vereffenen. Het is ook zo dat de waterleiding dan ook niet de aardafvoer is, maar dat de waterleiding vereffend is naar de centrale aard-aansluiting, die dan natuurlijk weer geaard is.

Maar ik ben het met de andere eens dat andersom geknoei is. De aarding moet voldoende capaciteit hebben om een sluiting naar aarde te kunnen opvangen. En als dat niet zo is, dan staat inderdaad spanning op de CV door heel het huis.

Zit er in het huis van de originele vraagsteller dan wel een aardlek neem ik aan? Als je en geen aarde hebt en geen aardlek is het levensgevaarlijk!

Toch nog een kickje voor dit topic:P
Nou het is er toch niet van gekomen de installateur is geweest maar
Volgens de man was het de moeite eigenlijk niet en het zou een best duur en ingrijpend verhaal worden om de kabels te trekken.
Te ouderwets hier.
Maar ik gebruik nu over op overspannigsbeveiligde stekker dozen.
Ik snap nu in ieder geval beter hoe het zit.

Back