Veiligheidsklep

Wat een hoop raadgevingen allemaal.
Ik bouw mijn Cracker eigenlijk voor de lol maar met achterliggende gedachte dat hij wel moest kunnen werken.
Ik denk dat ik hem verder afbouw en dat hij een mooi plaatsje krijgt bij de rest van mijn bouwsels, maar dat hij echt op stoom zal gaan werken laat ik maar even achterwege.
Allemaal bedankt voor de goede raadgevingen.
 
Dag meneer Groen, wat jammer dat deze discussie over regels en de interpretatie ervan heeft geleidt tot het voornemen het werkstuk niet onder stoom te brengen. Ik kan me voorstellen dat door de toon en stelligheid er een flinke drempel ontstaat. Zeker nu regelgeving wordt verhaspeld met persoonlijke voorkeur. Dat is onnodig en neemt plezier bij bouwers weg. Helaas is dat niet de eerste keer op het forum, hopelijk kan je het besluit heroverwegen.

Ik denk wel dat het goed is dat je weet welke mogelijkheden er zijn en hoe het wordt gezien. Het handboek van de Stoomgroep Holland helpt hierbij en dat hoef je echt niet helemaal door de spitten. Pak de delen er uit die voor deze bouw van toepassing zijn.
Daarna kan je altijd nog kijken wat daarbovenop je persoonlijke voorkeuren zijn en hoe jíj het beste stoomt. Precies wat Roel eerder gezegd heeft.

Trouwens Henk, bedoel je met de PID de PED, de Pressure Equipment Directive?
 
Ruud ,
Dit is een foto van mijn crackertje ,
Dirk
uZMH1Ay.jpg
 
Gea,
Dit is een foto van mijn crackertje,

Die mag wel onder een glazen stolp.

Als ik mag?
Mooi gemaakt,
mooie solderingen,
mooi afgewerkt,
strak in de lak,
mooi decor.


En de foto is ook al een plaatje.
Nette onder-en achtergrond.

Hier staat iets.
Super Dirk.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Bedankt voor het compliment Willum maar ik had hem wel mogen afstoffen voor ik de foto maakte.
De lak ziet er nu korzelig uit , maar dit is door de olie en het stof dat er in plakt. :oops:
 
Graag gedaan Dirk.
Ze ziet er gewoon mooi uit.

De lak vind ik zeker realistisch.
Lijkt met een roller geverfd, maar hoe maakt gedaan maakt verder niets uit.
Zo heb ik ze in een ver verleden gezien.

Durf je nog andere treinen te laten zien.
Nu ben ik zeer benieuwd.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Dirk,
Heel mooi, zoiets heb ik ook voor ogen.
Mag ik vragen hoe u de aansluitingen voor de leidingen gemaakt hebt.
Want hierover had ik nog geen idee.
Groet,

Ruud.
 
Ik bouw mijn Cracker eigenlijk voor de lol maar met achterliggende gedachte dat hij wel moest kunnen werken.

Ik bouw ook stoom voor het plezier, met de zelfde achterliggende gedachte.
Het onderstaande citaat van @Zeiler geldt ook voor mij:

Dag meneer Groen, wat jammer dat deze discussie over regels en de interpretatie ervan heeft geleidt tot het voornemen het werkstuk niet onder stoom te brengen.

Ik heb getracht om op veiligheid te wijzen.
Stoom is in feite een dodelijk medium. Je moet bedenken, dat 1cm3 water bij 100°, bij plotseling vrijkomen, een stoomhoeveelheid geeft van ca.1500 cm3 bij atmosferische omstandigheid.
Dit is bijna vergelijkbaar met een explosie.

Even terug naar je beslissing.
Het belangrijkste is hoe heb je de koperen ketel gesoldeerd?
Indien met zilver, dan kan je deze voorzien van een draadstomp M6x0,75 voor de veiligheid, zie mijn eerder opgestuurde .pdf bestand van Regner-Dampftechnik.
Dat dan de rookkast losgenomen moet worden is een nadeel.
Indien de ketel zacht gesoldeerd is, geldt ook voor solderen met Resist 2, zilvertin, dan kan ik alleen instemmen met je beslissing.

Het laatste hoop ik niet, want de ketel en de fronten zijn uit koper van een goede dikte( uitgegaan van de pijpdiameter)
Helaas is mij al eerder verweten, dat ik op veiligheid nogal compromisloos ben, maar als je opgeleid bent bij de grootste raffinaderij van Nederland, dan kijk je anders tegen veiligheid.
Destijds was het gezegde:
- Veiligheid kost geen tijd, een ongeluk wel.

Ik ben benieuwd naar je antwoord.
 
Graag gedaan Dirk.
Ze ziet er gewoon mooi uit.

De lak vind ik zeker realistisch.
Lijkt met een roller geverfd, maar hoe maakt gedaan maakt verder niets uit.
Zo heb ik ze in een ver verleden gezien.

Durf je nog andere treinen te laten zien.
Nu ben ik zeer benieuwd.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Andere treinen horen eigenlijk niet thuis in dit draadje , maar nog een spoor 0 zal Ruud wel niet erg vinden ( hoop ik )
Dit is er eentje met dubbelwerkende binnenliggende cilinders en gas gestookt . Met en regelaar en dus natuurlijk ook een veiligheid , oef! :D
Alles is piepklein , ketel is 32 mm wielen 20 mm
Tekeningen : https://www.16mm.org.uk/resources/drawings/locomotives/
QTDiCAc.jpg
 
Dirk,
Heel mooi, zoiets heb ik ook voor ogen.
Mag ik vragen hoe u de aansluitingen voor de leidingen gemaakt hebt.
Want hierover had ik nog geen idee.
Groet,

Ruud.
De aansluitingen zijn met bajonetboutjes van M4 X0.5 mm
De leidingen zijn 3 mm , als je wil maak ik er wel een schetsje van.
Groeten
Dirk
 
"Gea,
Andere treinen horen eigenlijk niet thuis in dit draadje ,
zal Ruud wel niet erg vinden ( hoop ik )

Is nog steeds vergelijkbaar met het treintje van Ruud, toch?
Maar ook deze mooi,
Weer goede foto,
Zelfde uitstraling.

Geweldig.

Veel modelbouwplezier
Willum

Ruud,
Zo gaat de jouwe ook worden.
 
De aansluitingen zijn met bajonetboutjes van M4 X0.5 mm

Volgens mij op de foto te zien, zilver gesoldeerd.
Werkelijk prachtig, een banjo boutje M4x0,5mm met een hartdoorboring en twee zijboringen voor het doorlaten van de stoom.
Complimenten.
 
Hier heb ik raad nodig van specialisten om alles veilig te laten verlopen, de ketel valt onder categorie 0 met een inhoud van 7 cc.;)
De schroefdraad van het "veiligheid toestel" en de "waterpeil inrichting" op de voorgrond is MF 6.
De ketel is afgeperst op 9 bar en ik heb mijn leven geriskeerd door dat te doen met lucht i.p.v. met water ,diameter is 18 mm.:rofl:
Spoorbreedte is 16 mm. Gewicht als hij klaar zal zijn ? Denk wel dat ik hem nog kan tillen.
Dirk
tE9yWaD.jpg
 
Hallo Dirk,
Als je een schetsje voor mij hebt red ik mij wel wel.
Bij voorbaat dank.

De foto die je als laatst plaatste is volgens mij de Brick als ik het wel heb.
Ik heb hiervan ook de tekeningen en wil deze ook een keer bouwen.
Maar zie de Cracker als leer project en daarna maar eens iets moeilijkers.
Als je maar lekker bezig bent en elke keer iets leert is mijn motto.

Groet,
Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Stoompomp,
Ik heb de ketel nog niet gesoldeerd, en was idd van plan om dit te gaan zilversolderen.
Maar ik ben nog niet zover.
Ik heb tappen e.d. M fijn besteld maar zijn nog niet binnen zodat ik de ketelaansluitingen nog niet van koper kan maken.
Maar ik vorder gestaag.
Ik vind het maken leuk werk en daar gaat het mij om, en als ik iets fout doe leer ik er van, dan doen we het de volgende keer anders.
Groet,
Ruud.
 
Ik heb de ketel nog niet gesoldeerd, en was idd van plan om dit te gaan zilversolderen.

Dit is voor mij het beste bericht van deze week op modelbouwgebied.
Indien je de ketel met koper gaat solderen, dan kan je het lokje echt onder stoom te laten werken.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met zilver solderen, maar ik weet nu al zeker, dat je bij @willum veel informatie kunt krijgen.
Hij heeft het topic "Hardsolderen".
Wel een zeer belangrijke mededeling!!
Zorg ervoor, dat er bij het hardsolderen er en opening in de ketelromp is, bijvoorbeeld de doorgeboorde draadstomp voor de vulopening of voor de veiligheid.
Door deze openingen kan de verhitte lucht ontsnappen.
Tijdens mijn werkzame leven heb ik een dodelijk ongeluk moeten meemaken van iemand, die een gesloten cilinder ging vlamopspuiten.
Vergeet niet om in het achterste ketelfront twee draadstompen aan te brengen, zo hoog en laag mogelijk voor het peilglas.
Alles hardsolderen.
Hierbij ga ik nog steeds uit van de eerder genoemde keuringseisen voor modelstoomketels.
Ik weet, dat het afpersen/druktesten moet gebeuren met alle appendages aangesloten. Maar indien je direct na het samensolderen en alle openingen afgeplugd, dan kan je deze snel een eenvoudig afpersen.
Lang verhaal voor de eerste stappen, maken en afpersen van de ketel.
Op naar de volgende uitdaging.
Henk

Wel een aanvullende vraag: zit de vuurgang in de ketel, zo ja, dan zal de gaten moeten maken in de fronten

Ketel met vuurgang.jpg
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top