Veiligheidsklep

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door R Groen, 8 apr 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ja in een model stoomschip heb je niet veel aan visuele aanwijsinstrumenten, of je moet er achteraan zwemmen.
    Ik heb natuurlijk het zelfde probleem. Gelukkig hebben sommige 2,4GHz zenders de mogelijkheid van telemetrie.
    Vanuit mijn Dockyard V ontvang ik op de handzender, de keteldruk, ketelwater stand, ketelwater laagwater alarm en de bewaking van de voorraad voedingswater.

    Vraag: hoe stuur je de elektromotor aan?
    Elektronische ketelniveau meting?
    Henk.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2020
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Wijlen Jos Verouden heeft dit ook gedaan bij zijn kolengestookte spoor 1 modellen.
    Hij heeft dit beschreven in het blad "Onder Stoom" enkele jaren geleden.
    Dus volgens mij moet het binnen de geldende regels wel kunnen.
     
  3. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Na al het lezen van jullie aanbevelingen e.d. pruts ik lekker verder.
    Ik heb vandaag een Sievert brandersetje aangeschaft zodat ik als ik straks zover ben de handel in elkaar kan gaan hardsolderen.
    Ik zal best wel wat foutjes gemaakt hebben maar ik heb plezier in wat ik doe en dat vindt ik belangrijk.
    Want ik denk maar zo van foutjes leer je.
    Zo heb ik vandaag de boiler saddles gefreesd (voordat de discussie losbarst er komen nog pertinax plaatjes tussen als ik die kan vinden) :) :)
    Het was de bedoeling deze locomotief komend winter te gaan bouwen maar nu ik veel thuis ben i.v.m. de coronacrisis zal hij al wel veel eerder klaar zijn.
    Ruud.

    IMG_4585.JPG IMG_4584.JPG
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gelet op de rest van je bericht is "prutsen" volgens mij niet van toepassing.
    Het is vaak moeilijk, om de technische vaardigheden van een vragensteller in te schatten.
    In het begin bij het voorstellen, laat je een foto zien van een aantal losse onderdelen, maar je geeft geen informatie over je bewerkingsmogelijkheden.
    Indien ik het verkeerd inschat, zijn deze op gebied van metaalbewerking meer dan van menig modelbouwer.

    Indien je dit als isolatie materiaal wilt hebben, dan kan ik je geen pertinax is hardpapier , maar wel printplaat epoxy, dubbelzijdig koper, dikte 1,5mm leveren, stuur maar een PB met opgave van wat je nodig hebt.

    Hierop een aanvulling:
    Mijn vraag is, welke branderpit zit hierop?
    Ik vraag dit, daar er op de door mij gebruikte Soudogaz diverse branderpitten, met ieder hun vlamtemperatuur, gebruikt kunnen worden.

    Mijn advies, daar je geen acetyleen- of propaanzuurstof brander gaat gebruiken, maak gebruik van een eenpits Camping gastoestel voor het leveren van de onderwarmte benodigd voor het goed vloeien van het zilversoldeer.
    Over zilversoldeer, aandeel zilver 55%.
    Op de onderstaande foto het solderen van een deel van mijn stoomketel met aan de onderkant de eenpitsbrander voor de onderwarmte.

    SAM_2666.JPG

    Ik weet, dat dit een geheel andere ketel is, maar het gaat om de warmte inbreng in de te solderen kopermassa.
    Voor meer info volg de link: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-27#post-3982185

    Op de onderstaande link is de brander van de Cracker onder volle vlam te zien, zoals ik deze heb aangepast voor mijn stoomsleepboot Dockyard V:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-29#post-4009498.

    Opmerking over de prikpatronen.
    Gebruik i.p.v. de butaangas patronen de menggas propaan/butaan patronen.
    Door de hogere calorische inhoud van propaan is de vlamtemperatuur ca. 150°C hoger, ca. 1750°C.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2020
  5. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Hallo Stoompomp,
    Met "prutsen" bedoel ik dat niet negatief maar meer in de vorm van lekker met mijn hobby's bezig zijn.
    Als ik mij ergens op stort wil ik het in mijn ogen goed doen en schaf (indien de portemonnee het toe laat) ook van alles aan.
    Draaibank, freesbank, zaagmachine, plaatschaar noem maar op (mijn vrouw word soms ook helemaal gek van mij):eek::eek:.
    Toen ik een paar jaar geleden begon had ik een klein draaibankje van 30 tussen de centers en een boor/freescombinatie, inmiddels heb ik die vorig jaar vervangen door iets groters (het moet nog wel in de garage passen).
    Werkruimte is ongeveer 12 ²m de overige ruimte ook zo'n 12 ²m staat vol met 7 oldtimer bromfietsen (een andere hobby van mij).
    Isolatiemateriaal kan ik misschien wel op mijn werk krijgen maar vanwege de coronacrisis zit ik thuis, mocht ik nog wel wat van u over willen nemen laat ik u dat weten.
    Ik heb een foto van de Sievert branderset die ik besteld heb bijgevoegd, volgens mij zit daar een brander 22 op, maar misschien moet ik daar nog een andere bij kopen maar ik wacht daar even mee tot ik hem binnen heb.
    Mijn werkplaatsje waar ik op dit moment veel verblijf en lekker bezig ben.
    Ruud.
    _DSC0324 small.JPG
    Branderset.
    Sievert brander.jpg
     
    Potter en Zeiler vinden dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Ruud,

    Heel mooie werkplaats.
    En zo te zien en te lezen echt compleet.
    Mooie branderset, Sievert.
    Sievert heeft verder een hele reeks branders in alle groten voor dit handgreep.
    Ga je het karweiflesje zelf vullen of ga je daarvoor naar Luinseel?
    Ik heb vandaag nog een oude sievert geënterd.
    Ga hem slopen en mooi werkend herbouwen.
    Denk er aan als je gaat solderen,
    liever buiten dan binnen
    vanwege de dampen van vloeimiddel en smeltend soldeerdraad.
    Denk aan je gezondheid.

    De complimenten aan je vrouw, dat ze aan zoiets bijgedragen heeft.
    Veel plezier in deze mooie werkplaats.
    Willum
     
    norwin en Zeiler vinden dit leuk.
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Goed bezig Ruud goed bezig !!
    Mooie werkplaats , daar zullen er veel van watertanden.:thumbsup:
    Zulke ketelsteuntjes heb ik ooit van hardhout gemaakt , beuken hout b.v.b. werkt prima.
    Buiten solderen is aan te bevelen , maar niet in volle zon . Anders kan je niet goed zien wanneer je werkstuk begint te gloeien.
    Dirk
     
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Buiten solderen is aan te bevelen ,
    maar niet in volle zon .
    Anders kan je niet goed zien
    wanneer je werkstuk begint te gloeien.


    Pas maar op met mooi weer, veel zonneschijn.
    ik heb inderdaad in de volle zon wel eens werkstukken zien gaan vloeien.

    Dus pas op!

    Willum
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2020
    kaapstander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina