"Gea, Hier heb ik raad nodig van specialisten om alles veilig te laten verlopen, Hier sta ik van te kijken. Maar: Van wie wil je, wanneer welke goede raad? Willum
"Stoompomp, maar ik weet nu al zeker, dat je bij @willum[ veel informatie kunt krijgen. Ruud, Als je vragen hebt laat het maar horen. Er is altijd wel iemand die kan helpen. En ga je hardsolderen, pas dan op, vuur is heet, je kunt je zelf verbranden. Deze ketel wordt niet gesoldeerd. Deze staat klaar om gelast te worden. Alles komt goed Veel modelbouwplezier, Willum
Ha ha , grapje hoor Willum !! Op zo een piepklein keteltje kan je geen werkend peilglas plaatsen. Ik wil maar aantonen dat het ketel reglement niet altijd te volgen is . De flensje hebben een binnendiameter van misschien 15 mm. Hier kan je moeilijk een peilglas monteren. Toch bedankt voor je bezorgdheid. Dirk
Gea, Ha ha , grapje hoor Willum !! Op zo een piepklein keteltje kan je geen werkend peilglas plaatsen. Ik wil maar aantonen dat het ketel reglement niet altijd te volgen is . De flensje hebben een binnendiameter van misschien 15 mm. Hier kan je moeilijk een peilglas monteren. Toch bedankt voor je bezorgdheid. Dirk Peilglas: Maak je een peilglas dat qua formaat in verhouding staat tot de trein, dan kun je dat wel vergeten. De binnenmaat van het glas is zo klein dat je verkleving van je water krijgt. Dat is hier al uitgebreid gewikt en gewogen. Er zijn oplossingen voor aangedragen. Maar helaas het zal niet werken. Al zou je kiezen voor een elektrische uitvoering, dan heb je het zelfde probleem. Je zou het elektrisch in de ketel kunnen in of aanbouwen. Groet, Veel plezier Willum
Typisch: Gaat het over stoom, dan is er vaak heftige discussie. Frappant: Aan de zijlijn gebeuren dan toch nog leuke dingen. Jammer: Ik heb afgelopen jaren veel mensen weg zien blijven. Mooi: Een enkeling schuift als forumdeelnemer aan. Laat je niet bang maken. Doe zoals het gedaan moet worden. Doe het goed. Maak mooie dingen. Heb er veel plezier aan. Laat andere er van mee genieten. Veel modelbouwplezier, Willum O ja, Fijne paasdagen. Niet te veel eieren, ondanks de ophokplicht.
Heb jij de Cracker gebouwd op 33%? Volgens de tekening heeft de Cracker een ketel van ø45mm, zie bijgaande .pdf De brander, die op deze tekening staat heb ik als dubbelbrander in mijn modelstoomsleepboot Dockyard V gebruikt.
Willum, inderdaad is er in het verleden op het draadje van @stomertje een discussie geweest. Bij sommige mensen stijgt de eigenwijsheid met de jaren en bij sommigen niet. Ondertussen heb ik al vele malen staan kijken naar kleine stoomlocomotiefjes van Regner. Deze hebben een peilglaasje uitwendig ø5mm. Daarom ben ik toch anders gaan kijken tegen deze peilglaasjes. Indien een wereld leverancier hieraan vast houdt, dan moeten de voordelen groter zijn dan de nadelen. Overigens deze heeft Stomertje ondanks veel commentaar toch toegepast. Regner verkoopt deze peilglaasjes ook als los onderdeel, Deze staat op het eerder opgestuurde bestand met bestelnummer 30210 Zie : https://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheidsklep.270841/#post-4034578
Bij het treintje van GEA, Wat ik al eerder schreef zou het peilglas in schaal verhouding zijn, zal het te klein zijn en niet werken. (Het is immers een miniatuur trein.) Ik zou eens een keer een proef kunnen maken met glazen buizen die ik hier heb liggen. Wanneer begint het verkleven van het ketelwater aan het glas. Tot welke binnen diameter blijft het werken bij welke temperatuur en bij welk type water. Kijk nou eens op de foto van dat miniatuurtreintje hoe grof het peilglas daar staat. Totaal uit verhouding. Dirk, Kun je een wagen achter de trein hangen om het enorme peilglas mee te zeulen? Veel modelbouwplezier, Willum
Indien correct, een keteldiameter van ø45mm. Deze keteldoorsnede wordt ook door Regner gebruikt. Op de onderstaande foto een lokje met ketel ø45mm en de dovenkant van het peilglas: Voordat de opmerking komt. maar deze staat op een ketelverhoging, de onderstaande oplossing: Deze eenvoudige verdeelaansluiting heb ik, wel aangepast, gebruikt. Beter goed gejat, dan slecht bedacht.
Willum, Ik ga nu iets gemeens schrijven. Volgens mij worden wij "gepiepeld". Waarom? In een stoommachine zijn er punten/afmetingen, waarbij je bij een werkende machine niet onder uitkomt. Een van deze is de pen in de zuigerstang, gaffelkop. Deze dient minimaal ø2mm te zijn. Dit is volgens mij correct, daar de as van de krukas ca. 2 maal dikker is, geeft een as van ø4m( op de tekening3mm). Uitgaande van de foto op https://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheidsklep.270841/page-2#post-4034940 is de afstand tot het hart van de krukas ca. 3 x de pendiameter. Dit houdt naar mijn idee een slag in van 2 x 3 x 2 = 12mm. Dit zou volgens redelijk overeenkomen met de zuigerstang en ook de lengte van het cilinderhuis. De lengte van een cilinderhuis is de slag vermeerdert met de dikte/hoogte van de zuiger en de eventuele groeven voor de pakking. De getoonde stoomleiding klopt met de diameter van de krukas, 3mm. Deze afmeting exponeren naar de aansluiting van het peilglas heeft deze een aansluiting van M10 x 1mm. Foto's geven meer informatie dan verwacht. Ik hoop, dat ik dit verkeerd zie. Kijk ook naar de tekening, die ik geplaatst heb bij : https://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheidsklep.270841/page-3#post-4035206 Henk
Henk Even rechtzetten , de krukas is 2 mm , de krukpen 1 mm. Zuigerstang diameter en cilinderdiameter zijn dezelfde 3mm. Enkel onderaan is er een verdunning omdat de krukas anders zou raken. Dichtingen onderaan de cilinder zijn er niet , ook niet op de zuiger . Dirk
Dirk, Even rechtzetten: de krukas is 2 mm , de krukpen 1 mm. Zuigerstang diameter en cilinderdiameter zijn dezelfde 3mm. Enkel onderaan is er een verdunning omdat de krukas anders zou raken. Dichtingen onderaan de cilinder zijn er niet , ook niet op de zuiger . Precisiewerk dus. En ut loopt. Willum
De originele cracker uit 1996 is van Ernest Glaser en is op spoor 0 . http://www.john-tom.com/MyPlans/SteamPlans2/Cracker/CrackerSteamEngine.pdf Van die tekeningen heb ik jaren geleden een spoor 1 getekend als clubproject voor mijn club (kmyca) Dat was de "mono" Daar zijn er tientallen van gemaakt. In "onder stoom" is er later een beschrijving van verschenen. Van die tekeningen heeft Julius De Waal tekeningen gemaakt en hem opnieuw cracker genoemd. Die Julius heeft trouwens nog verschillende ontwerpen van onder stoom gebruikt en hertekend. Deze "caesar" is trouwens ook een ontwerp van mij dat hij vergroot heeft naar 2.5 duim. Vind ik heel goed , maar ergens mocht hij mijn naam toch vermeld hebben. http://www.vapeuretmodelesavapeur.com/telechargements5/caesar-complet.pdf De cracker spoor 0 is een heel stuk kleiner dan de mono op spoor 1 .En ketel diameter is 32 mm Dirk
Omdat iedereen gerust zou slapen heb ik daarstraks een veiligheidsklep gemaakt voor mijn cracker. Ik wou niet te veel aan het uitzicht veranderen en daarom een klep gemaakt met de veer IN de ketel. Hoogte boven de ketel blijft daarom beperkt tot enkele mm. Dirk
A neen Henk, dat kan niet dubbelwerkend , de zuigerstang en cilinder is gewoon een rvs staafje van 3 mm.
Bedankt voor je antwoord. Door navragen, irritant zijn heb ik weer meer kennis gekregen in het bouwen van deze lokjes. De komende dagen heb ik genoeg leesplezier. Bedankt. Henk