T
Theo Coenen
Guest
Waarschijnlijk is de staart van die Kingcat iets langer waardoor het stabilo langer in schone lucht blijft.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Alexzzz zei:Als die theorie klopt, dan hebben de Velox bezitters dus een..........miskoop :roll:
Grt.
Waar is hij nu dan van gemaakt? Denk eraan dat wat je hier omschrijft zwaarder is dan een houten ribben constructie! Mogelijk is het zelfs zwaarder dan een dun massief (balsa) houten stabilo.Alexzzz zei:Ja, een lichter stabilo bouwen zou ook zeker een (halve?)kilo kunnen schelen en is vrij eenvoudig te doen, gewoon uit piepschuim snijden en indekken...
Grt.
Ernst Grundmann zei:Waar is hij nu dan van gemaakt?
Theo Coenen zei:Eens effe vergelijken.
Velox
De staart is niet alleen langer, maar het stabilo zit ook iets gunstiger ten opzichte van de vleugel. Bij een zeer hoge instelhoek komt het stabilo snel onder de verstoorde lucht van de vleugel en blijft werken. Daarnaast zie ik dat bij de Kingcat het hoogteroer bijna de helft van het stabilo betrefd en bij de Velox is dat een vele malen kleiner flapje, dus ook gelijk een mindere werking als de aangestroomde lucht verstoord is.
Daarnaast is het zomaar vergelijken van modellen die schijnbaar op elkaar lijken niet goed. Er zijn zoveel verschillen te vinden die allemaal hun eigen specifieke problemen meebrengen.
Als je bij de Velox de staartbomen met 10 cm verlengt ben je waarschijnlijk ook van dat probleem af, maar ik geef er geen garantie op.
RUFTER zei:Een stabilo op een conventioneel vliegtuig geeft negatieve lift.
Groeten, Bart.
Ger Kovacs zei:RUFTER zei:Een stabilo op een conventioneel vliegtuig geeft negatieve lift.
Groeten, Bart.
Niet mee eens, ben geen airodinamikus :wink: , schriftgeleerde dus, maar heb inmiddels wel heeeeel veel praktijk ervaring met modelvliegtuigen.(bouwen en experimenteren dus en geen ARFjes monteren)
Bewijs in dit geval is dat de stabilo van de Velox wel degelijk lift genereert, kunst is dus om de stabilo nog te laten liften als de vleugel al begint te overtrekken, simpel toch :wink:
Ger.
Nou Ger, als je het moet weten, ik heb één ARF-je. Maar voor de rest kan je me ook wel een modelbouwer van de ouwe stempel noemen hoor, ik heb al redelijk wat van plan (soms scratch) gebouwd....en geen ARFjes monteren
RUFTER zei:En hieruit kan ik zeggen een stabilo ontwerpen met betere stall-eigenschappen dan de vleugel, gezien relatieve oppervlakte en dikte, is quasi onmogelijk. Luchtmoleculen krimpen niet...
Groeten, Bart.
Alexzzz zei:Klinkt goed Ger, wat vinden Michel en Maikel er zelf van?
Grt.
Die moeten nog effe wennen aan de gedachte dat er aan hun nieuwe speeltje gerotzooid zal worden