VENUS DLG FERTIGMODELL MODELL-EXPERT

Frans
Mijn Venus heeft een balsa rompje en volgens mij een koolstof staartboom (bedoelde je dit met 'pook'?).

TomB

Ja Frans bedoeld hiermee de staartboom deze is van slechte kwaliteit dus als je de kans heb vervangen en even de v-stelling van de vleugel vergrootten.

Vandaag weer 1,5uur geslingerd met de venus. Echt leuk! Ook even spoilers en flaps ingesteld. Beide ongeveer 2 a 3 mm, beetje ok? In welke vliegfasen gebruiken jullie beide? Ben ook op zoek naar wat werp tips... Moet je nou vooral stijl omhoog gooien of meer een plattere werphoek hebben. Wanneer gooien jullie de zwever plat, ben nu nog wel eens te laat waardoor hij stallt en dan 5 kostbare meters naar beneden donderd ;-).

Zal nog wel een paar uurtjes oefenen kosten ;-)

Even een kort berichtje over de eerste vluchten gisteren:
Kistje weegt vliegklaar bijna 250 gram 8O Da's wel veel. Zoals verwacht wil hij het liefst snel gevlogen worden. Het gooien gaat niet echt lekker. De staart breekt onzettend uit wat veel snelheid en dus hoogte kost. Gemiddeld kwamen de vluchtjes op ongeveer 45 sec.
Arnold heeft Video's genomen en ik heb de hoogtemeter aan boord gehad. Gisteravond een paar uur bezig geweest om de video's van de Canon Powershot op de PC te krijgen maar het is niet gelukt. Het is een soort gecomprimeerd AVI bestand. Wie hier de oplossing voor weet mag het zeggen. Ik heb alle converters en codecs al geprobeerd.

Snelle conclusie; een leuk kistje voor op de helling maar geen DLG. Daar gaan we wat aan doen. Plan is om V-stelling in de vleugel te brengen, ailerons vast zetten en die servo's er uit, aansturing middels single pull en kielvlak aanzienlijk vergroten. Tevens de vleugeltippen netjes schuren.

wordt vervolgd

Ik heb mijn venusje gistere ook gemaidend, hij weegt 243 gram...
men record staat op 36sec, wel aardig voor mij :P en idd die staart is wel flexibel :?

Maar toch heb ik er geen spijt van de aankoop... lekker voor te spelen :P

Airbus zei:
idd die staart is wel flexibel :?

Bij mij is de staart niet flexibel, maar het kielvlak is gewoon te klein. Het pookje is bij mij stijf genoeg.
Er blijken dus meerdere versies in omloop te zijn. Ik zal eens informeren bij BlueArrow wat de reden hiervan is.

Theo,

Ik denk dat je echt een andere versie hebt want op de site van bueArrow staan alleen afbeeldingen zoals hij aan mij is gelevert en van mijn Venus ken je de afloop, maar je aanpassingen kunnnen wel eens de uitkomst zijn de v-stelling zeker.
Ik lees het wel als je aan de veranderingen bent begonnen.

Heb gisteren even met de mini van Bart mogen spelen super daarmee is de Venus niet te vergelijken.

TomB,

Ik heb gewoon de schuurmachine genomen en de middenribben iets schuin gemaakt vervolgen de koolstof staaf vervangen voor 3MM staal met een aantal graden v-stelling erin en toen de helften weer aan elkaar gelijmt.
totale v-stelling een graad of 6 denk ik.

Peter

Ok tnx... wat voor een verandert vlieggedrag observeer je dan?? Meer zweefvermogen, stallt minder snel, minder kriebelig? Ondervind je ook nog negatieve effecten?

Het heeft even geduurd maar 03uxpbX5ayQ[/media]is dan het filmpje te zien van de eerste starts met de Venus. Er is niet echt sprake van zweven. Daar is ie gewoon veel te zwaar voor.
Flaps bij de start 2mm up en tijdens het vliegen neutraal.

Laatst bewerkt door een moderator:
MMmmm gek... :?
Hoewel ik het niet helemaal goed kan zien lijkt het wel of ik de romp van de Minerva van blue arrow zie....
lukt het om eens een closeupje te plaatsen???

overigens:
De romp lengte tussen die 2 scheelt slechts 1 cm
Venus = 93.5 cm
Minerva = 92.5

Ferdy

Ferdy,

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, dit is dus niet de Venus maar de romp van de minerva.
Best een aardig fimpje Theo wat is je gewicht geworden en is dit met aansturing zoals geleverd?

Groet Peter

Theo,

Tja 54 seconden lijk me ook niet echt slecht.
Maar ja, als de rest van de vluchtjes 30 seconden waren bij 30 meter wordt het twijfelachtig.
Waar verliest de Venus het, domweg op glijhoek of op hoogte verlies in de bochten.
Een ding is zeker het is geen Full-size Aspirin.
Misschien moet je de prestaties gaan vergelijken met een Mini.
Euh niet de OverKill van Jurgen als vergelijkmateriaal nemen, 100 seconden dooie lucht 8O
Mini's vliegen gemiddeld iets onder de 60 seconden bij een hoogte van 30 meter.
Mijn Gambler, spanwijdte 120 cm, haalt dit ook maar net aan. Hoogte 30 meter.

Het gewicht hoeft niet de belangrijkste boosdoener te zijn.
In mijn Gambler had ik net zoals bij de Venus stalen stuurstangen 0.8mm.
Nadat ik de stangen en de geleidebuis uit de romp had gehaald en vervangen door pull aansturing ging
er in één klap 30 gram uit. (van 230 naar 200)
Prestatie ging natuurlijk omhoog, een beetje dat wel.
Ik zag bij Peter zijn Venus dat de tippen nogal kubistisch bevormd waren.
Domweg te veel weerstand helpt ook niet echt.

Leuk video-tje.

Frans

Ben bezig om een kompleet bouwverslagje te schrijven met alle detailfoto's. Deze komt op de site en gaat zoals beloofd richting China vergezeld met voorgestelde en geteste verbeteringen. Zo krijgt een eventueel vervolg van dit model misschien een Nederlands tintje :wink:

Zoals ik al eerder vermelde is deze Venus rechtstreeks door BlueArrow aan mij geleverd. Misschien dat dit een "verbeterde" versie is op de balsa uitvoering met servo's. Dit moet ik nog navragen. Mijn versie had dus geen servo's ingebouwd. De romp die jullie zien is NIET van de Minerva. Dit model heb ik ook en ja die heeft dezelfde romp alleen 1 maatje groter.
Het gewicht van mijn Venus is vliegklaar bijna 250 gram. De Venus moet je snel vliegen. Een overtrek is zo gemaakt. Deze week gaat het mes er in en worden er dingen veranderd waarvan ik denk dat ze prestaties positief zullen beinvloeden. De logger gaat er dan weer in.

Zou best wel leuk zijn,...een nederlands tintje...... :D
Misschien meteen navraag doen mbt rompje en waneer we die kunnen verwachten.....

BTW:
Hebben jullie dit draadje op RC line forum al gelezen...( vast al wel natuurlijk)
door Werner Stark (bouwer van de KIS) zijn al een aantal aardige wijzigingen doorgevoerd.
Wie weet zit er wat bij ???

Ferdy

Back