Ver/herbouw Gloster Meteor Mk4 (Schaal 1:5 PHiB)

Verder met een tip van Dolf,
als de romp op de vleugel gemonteerd is is er een redelijke kier zichtbaar,
dus de vleugel afdekken met plastic:

GroteFoto-47INVWII.jpg


De randen op de romp goed schuren,

GroteFoto-FAXIEESA.jpg


op die randen flink ingedekte epoxy hars smeren en dan de romp op de vleugel drukken,

GroteFoto-XWPVLDHA.jpg


De kier is dicht, morgen maar eens kijken als het uitgehard is.....

GroteFoto-8LGGRD4Q.jpg


gr.

Frank
 
Afgelopen week de fairings gereed gekregen, is toch nog wel een behoorlijk werkje;
het boetseren met epoxy en vulmiddelen is zó gebeurd maar dan moet er nog geschuurd, geplamuurd en geschuurd worden,
dan spuitplamuur en weer (met water) schuren en dan is de romp in principe spuitklaar,

GroteFoto-Q3CASM7K.jpg


Het resultaat mag er zijn, een mooie strakke fairing,

GroteFoto-ZVFNZPSL.jpg


Die overal strak aanligt op de vleugel; geen kiertje meer te zien!:

Foto-ADUA3JYR.jpg
Foto-6R7X64VU.jpg


Als straks de romp gespoten moet worden lijkt het me verstandig om ook alle andere delen die gespoten moeten worden klaar te hebben,
dus eerst de beide hoogteroer delen eens nadere bekeken:

Vebazend genoeg zat er een flinke speling het hoogteroer, de M3 kwiklink in de servo arm kon je flink bewegen,
en zo ook de M3 ball link op het roer, de kogel zat er prima strak in maar het boutje erdoorheen was te klein,

GroteFoto-HR4V4EWQ.jpg


De servo zat gewoon los in twee sleuven en word op zijn plek gehouden door het afdekplaatje, dat lijkt me niet sterk genoeg voor een 8kg servo?
Dus ook de ophanging van de servo iets strakker uitvoeren,

GroteFoto-G8TMSZRI.jpg


Eén van de hoogteroeren is flink beschadigd, en net als één van de stabilohelften, repareren en spuiten dus!,

Foto-SMAWMP3Y.jpg
Foto-SFHNUO8Z.jpg


Voor de rest is één en ander best mooi vormgegeven, respect voor ontwerper! (Wilfried Wolterinck)

GroteFoto-KKKLSFV4.jpg


Toch eerst nog even de servo's getest, en ja hoor één van de 8411's zit muur vast, :?
komt op een gegeven ogenblik wel een beetje beweging in maar zéér schokkerig (n.b. nieuwe ongebruikte servo's!)
die komt dus niet in de Meteor! :nooo:

GroteFoto-H46JVOHU.jpg


gr.

Frank
 
Laatst bewerkt:
Het werk aan de Meteor gaat gewoon door natuurlijk, maar door het mooie weer en een uurtje erbij 's avonds is de vaart er een beetje uit; want dan gaan we vliegen natuurlijk ! :yes:

Het stabilo is nu geheel gerepareerd (zo foto vorige post) en spuit klaar, de servo's zijn gemonteerd in nieuwe houders en de aansturing is nu spelingvrij:

GroteFoto-LLEZPVMH.jpg


De romp is verder is gereed gemaakt om te spuiten; de boel is zover nodig afgeplakt, en ontvet,

Foto-LFZ6A3W8.jpg
Foto-XYFQRLWW.jpg


Van de week de vraag gekregen of de Meteor (statisch) aanwezig kan zijn op Soesterberg tijdens de overdracht aan de provincie Utrecht op 13 Juni; dat moet wel lukken!

Dus maar rap aan het spuiten as. weekend!

GroteFoto-TFHSU4GL.jpg


gr.

Frank
 
dat ziet er al een stuk beter uit :thumbsup:

vergeet je niet om de binnenkant van de ruitjes af te plakken? het zou wel zonde zijn als daar spuitnevel aan de binnenzijde komt.
 
zet je de panellines en klinknagels nog terug voordat je gaat spuiten of niet? zoals je nu bezig bent ziet het er naar uit van niet, zou toch zonde zijn...

verder hulde voor het vakmanschap wat je hier weer eens laat zien:worship:
 
vergeet je niet om de binnenkant van de ruitjes af te plakken? het zou wel zonde zijn als daar spuitnevel aan de binnenzijde komt.

Is inderdaad op de foto niet goed zichtbaar maar uiteraard is de cockpit ook van binnen afgeplakt :mrgreen:

zet je de panellines en klinknagels nog terug voordat je gaat spuiten of niet? zoals je nu bezig bent ziet het er naar uit van niet, zou toch zonde zijn...

Uiteraard komen de panellines en rivets erop, echter pas ná het spuiten ! (komt nog uitgebreid aan de orde)

gr.

Frank
 
Vanmiddag gelijk de boel maar even gespoten,
ben ik mooi vóór het weekend klaar en kan ik met een gerust hart gaan vliegen.....:mrgreen:

GroteFoto-MLFXET3V.jpg


D'r is zoals verwacht iets verschil in tint,

GroteFoto-EGB6DTAQ.jpg


Maar omdat ik de overgang oude/nieuwe verf heb laten samenvallen met plaatnaden valt het niet zo op,
De nieuwe laag (rechts) ziet er iets lichter uit;

GroteFoto-WSZ3QFPN.jpg


evenals bij de neus het bovenste deel;

GroteFoto-WCOH87BC.jpg


Bij aluminiumkleurige vliegtuigen zie je meestal wel wat tintverschil tussen de verschillende platen dus
het ziet er allemaal wel 'schaal' uit, nu de plaatnaden en rivets plaatsen en de kist is gereed om de besturing
en motoren in te bouwen :banana: (gaat allemaal veel sneller als ik dacht!)

gr.

Frank
 
Netjes hoor, ik heb zelf een bloedhekel aan het repareren van gfk, inclusief spuitwerk, maar je hebt een mooie "how to" gemaakt, super!:D
 
Na een (paas) ochtendje jet vliegen nog wat tijd over om de panellines en klinknagels aan te brengen;
de panellines zijn simpelweg met potlood getekend, met behulp van een foto van vóór het schuren kon ik nog precies zien waar ze zaten,

GroteFoto-7PSXYBCS.jpg


En vervolgens met een soldeerbout de nagelkes geplaatst,
de punt van de bout is afgedraaid tot er zo'n messing servo-afstandbusje overheenpast; die zijn precies de goede maat!

Foto-OU7KMK7G.jpg
Foto-4QJUPF4A.jpg


En vervolgens met behulp van een stukje tape netjes langs het randje cirkeltjes smelten,

GroteFoto-TPB3EPMX.jpg


En na een halfuurtje werk ziet het er al weer heel aardig uit!

GroteFoto-MARBING7.jpg


Als alles klaar is nog een transparante 2k erover om de potloodlijn te fixeren en dan is de romp zover klaar!

gr.

Frank
 
Okay okay ik heb maar twee handen, maar om het verhaal over die lijnen compleet te maken:
met mijn rechterhand hou ik dit vast;
duidelijk Jan? :mrgreen:

GroteFoto-T4G7BVCZ.jpg


gr.

Frank
 
dammm dat heb je netjes gedaan man
met potloos de panelen aftekenen daar had ik nog niet aan gedacht
en dat met de soldeerbout al helemaal niet
echt mooi werk
 
De wieldeuren voor het neuswiel moeten ook nog teruggeplaatst worden,

GroteFoto-JEWWRH7C.jpg


Hier heb je van die mooie 'offset' scharnieren voor, echter die kan je niet
zomaar vastlijmen omdat de deuren, door de rompvorm, flink gebogen zijn.

GroteFoto-OVMUEXU8.jpg


De scharnierpennen moeten hoe dan ook in één lijn staan om een soepel draaiende deur te waarborgen,
een manier is dan om de scharnieren uitgelijnd op en latje te klemmen,

GroteFoto-T846KU6E.jpg


en die combinatie vervolgens op de wieldeuren te lijmen,

GroteFoto-XL3TW6UV.jpg


er ontstaat dan natuurlijk wel een flinke kier onder het scharnier,

GroteFoto-ZHCHINBX.jpg


Maar die is makkelijk en snel opgevuld met epoxy en vulmiddel,

GroteFoto-JTXZAQ8L.jpg


De boel netjes laten uitharden,

GroteFoto-LWJXDOWL.jpg


En vervolgens netjes uitlijnen in de romp en dan vastlijmen,

GroteFoto-8WLZV4LO.jpg


Resultaat: twee keurig sluitende deuren,

Foto-XZ43SIFI.jpg
Foto-XFPNADVS.jpg


Voor de bediening gebruik ik Robart luchtcilinders, die worden ongeveer zó geplaatst denk ik,

GroteFoto-UQRUQUP7.jpg


gr.

Frank
 
Back
Top