Ver/herbouw Gloster Meteor Mk4 (Schaal 1:5 PHiB)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frank Hartog, 8 feb 2009.

  1. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Verder met een tip van Dolf,
    als de romp op de vleugel gemonteerd is is er een redelijke kier zichtbaar,
    dus de vleugel afdekken met plastic:

    [​IMG]

    De randen op de romp goed schuren,

    [​IMG]

    op die randen flink ingedekte epoxy hars smeren en dan de romp op de vleugel drukken,

    [​IMG]

    De kier is dicht, morgen maar eens kijken als het uitgehard is.....

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
  2. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Afgelopen week de fairings gereed gekregen, is toch nog wel een behoorlijk werkje;
    het boetseren met epoxy en vulmiddelen is zó gebeurd maar dan moet er nog geschuurd, geplamuurd en geschuurd worden,
    dan spuitplamuur en weer (met water) schuren en dan is de romp in principe spuitklaar,

    [​IMG]

    Het resultaat mag er zijn, een mooie strakke fairing,

    [​IMG]

    Die overal strak aanligt op de vleugel; geen kiertje meer te zien!:

    [​IMG] [​IMG]

    Als straks de romp gespoten moet worden lijkt het me verstandig om ook alle andere delen die gespoten moeten worden klaar te hebben,
    dus eerst de beide hoogteroer delen eens nadere bekeken:

    Vebazend genoeg zat er een flinke speling het hoogteroer, de M3 kwiklink in de servo arm kon je flink bewegen,
    en zo ook de M3 ball link op het roer, de kogel zat er prima strak in maar het boutje erdoorheen was te klein,

    [​IMG]

    De servo zat gewoon los in twee sleuven en word op zijn plek gehouden door het afdekplaatje, dat lijkt me niet sterk genoeg voor een 8kg servo?
    Dus ook de ophanging van de servo iets strakker uitvoeren,

    [​IMG]

    Eén van de hoogteroeren is flink beschadigd, en net als één van de stabilohelften, repareren en spuiten dus!,

    [​IMG] [​IMG]

    Voor de rest is één en ander best mooi vormgegeven, respect voor ontwerper! (Wilfried Wolterinck)

    [​IMG]

    Toch eerst nog even de servo's getest, en ja hoor één van de 8411's zit muur vast, :?
    komt op een gegeven ogenblik wel een beetje beweging in maar zéér schokkerig (n.b. nieuwe ongebruikte servo's!)
    die komt dus niet in de Meteor! :nooo:

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2009
  3. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    hey frank

    das weer allemaal top he , mooi om je zo bezig te zien.

    veel succes nog

    gtjs
    wim
     
  4. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Het werk aan de Meteor gaat gewoon door natuurlijk, maar door het mooie weer en een uurtje erbij 's avonds is de vaart er een beetje uit; want dan gaan we vliegen natuurlijk ! :yes:

    Het stabilo is nu geheel gerepareerd (zo foto vorige post) en spuit klaar, de servo's zijn gemonteerd in nieuwe houders en de aansturing is nu spelingvrij:

    [​IMG]

    De romp is verder is gereed gemaakt om te spuiten; de boel is zover nodig afgeplakt, en ontvet,

    [​IMG][​IMG]

    Van de week de vraag gekregen of de Meteor (statisch) aanwezig kan zijn op Soesterberg tijdens de overdracht aan de provincie Utrecht op 13 Juni; dat moet wel lukken!

    Dus maar rap aan het spuiten as. weekend!

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
  5. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    dat ziet er al een stuk beter uit :thumbsup:

    vergeet je niet om de binnenkant van de ruitjes af te plakken? het zou wel zonde zijn als daar spuitnevel aan de binnenzijde komt.
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    zet je de panellines en klinknagels nog terug voordat je gaat spuiten of niet? zoals je nu bezig bent ziet het er naar uit van niet, zou toch zonde zijn...

    verder hulde voor het vakmanschap wat je hier weer eens laat zien:worship:
     
  7. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Is inderdaad op de foto niet goed zichtbaar maar uiteraard is de cockpit ook van binnen afgeplakt :D

    Uiteraard komen de panellines en rivets erop, echter pas ná het spuiten ! (komt nog uitgebreid aan de orde)

    gr.

    Frank
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ziet er goed uit dat van de donkere lak aanbrengen klopt
    zwarte nevel
    heb je nou nog een meteor liggen
     
  9. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Vanmiddag gelijk de boel maar even gespoten,
    ben ik mooi vóór het weekend klaar en kan ik met een gerust hart gaan vliegen.....:D

    [​IMG]

    D'r is zoals verwacht iets verschil in tint,

    [​IMG]

    Maar omdat ik de overgang oude/nieuwe verf heb laten samenvallen met plaatnaden valt het niet zo op,
    De nieuwe laag (rechts) ziet er iets lichter uit;

    [​IMG]

    evenals bij de neus het bovenste deel;

    [​IMG]

    Bij aluminiumkleurige vliegtuigen zie je meestal wel wat tintverschil tussen de verschillende platen dus
    het ziet er allemaal wel 'schaal' uit, nu de plaatnaden en rivets plaatsen en de kist is gereed om de besturing
    en motoren in te bouwen :banana: (gaat allemaal veel sneller als ik dacht!)

    gr.

    Frank
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Netjes hoor, ik heb zelf een bloedhekel aan het repareren van gfk, inclusief spuitwerk, maar je hebt een mooie "how to" gemaakt, super!:D
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig gedaan Frank! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::yes:

    Groeten, Ralf
     
  12. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Ziet er verschrikelijk mooi uit met die verschillen in kleur ....:-D

    Martin
     
  13. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Frank, zoals ik je ken. Super werk.

    Ray
     
  14. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Na een (paas) ochtendje jet vliegen nog wat tijd over om de panellines en klinknagels aan te brengen;
    de panellines zijn simpelweg met potlood getekend, met behulp van een foto van vóór het schuren kon ik nog precies zien waar ze zaten,

    [​IMG]

    En vervolgens met een soldeerbout de nagelkes geplaatst,
    de punt van de bout is afgedraaid tot er zo'n messing servo-afstandbusje overheenpast; die zijn precies de goede maat!

    [​IMG][​IMG]

    En vervolgens met behulp van een stukje tape netjes langs het randje cirkeltjes smelten,

    [​IMG]

    En na een halfuurtje werk ziet het er al weer heel aardig uit!

    [​IMG]

    Als alles klaar is nog een transparante 2k erover om de potloodlijn te fixeren en dan is de romp zover klaar!

    gr.

    Frank
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Jeetje, wat een vaste hand heb jij! :shock:

    ;)


    jan.
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ...én dat na een ochtendje jet vliegen ha ha ha. :D

    Grt,
    Gerald
     
  17. Teus

    Teus Guest

    Het wordt weer een plaatje Frank,

    :worship:

    Gr. Teus
     
  18. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Okay okay ik heb maar twee handen, maar om het verhaal over die lijnen compleet te maken:
    met mijn rechterhand hou ik dit vast;
    duidelijk Jan? :D

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    dammm dat heb je netjes gedaan man
    met potloos de panelen aftekenen daar had ik nog niet aan gedacht
    en dat met de soldeerbout al helemaal niet
    echt mooi werk
     
  20. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    De wieldeuren voor het neuswiel moeten ook nog teruggeplaatst worden,

    [​IMG]

    Hier heb je van die mooie 'offset' scharnieren voor, echter die kan je niet
    zomaar vastlijmen omdat de deuren, door de rompvorm, flink gebogen zijn.

    [​IMG]

    De scharnierpennen moeten hoe dan ook in één lijn staan om een soepel draaiende deur te waarborgen,
    een manier is dan om de scharnieren uitgelijnd op en latje te klemmen,

    [​IMG]

    en die combinatie vervolgens op de wieldeuren te lijmen,

    [​IMG]

    er ontstaat dan natuurlijk wel een flinke kier onder het scharnier,

    [​IMG]

    Maar die is makkelijk en snel opgevuld met epoxy en vulmiddel,

    [​IMG]

    De boel netjes laten uitharden,

    [​IMG]

    En vervolgens netjes uitlijnen in de romp en dan vastlijmen,

    [​IMG]

    Resultaat: twee keurig sluitende deuren,

    [​IMG][​IMG]

    Voor de bediening gebruik ik Robart luchtcilinders, die worden ongeveer zó geplaatst denk ik,

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     

Deel Deze Pagina