Verboden woorden

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door bdoets, 3 sep 2011.

  1. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Ik kan me erg goed vinden in U post meneer Burp ,
    maar dan hoop ik van harte dat elke moderator dit op deze manier behandeld en dat is denk ik een klein beetje moeilijk ...

    als ik er naast zit BAN me maar :p
     
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    haha, eigenlijk is bannen hetgeen ik (en volgens mij alle mods) het minst graag doe. Bannen is altijd jammer maar soms onoverkomelijk.

    Dat blijft altijd lastig om een precieze grens te trekken. Ik denk dat elke mod dit met de beste bedoelingen doet. Nu ben ik mod en handel ik zoals ik denk dat het goed is. Volgende keer ben jij mod en handel je ook zo. We moeten hier niet te moeilijk over doen, ik denk dat we allemaal het beste voor hebben met het forum, over het algemeen is het er erg gezellig en wordt er veel geholpen of lekker gekletst. Ik kan Bart een beetje begrijpen maar kan dat ook voor de actie van Emil in deze.

    Het komt wel goed, er is geen ruzie volgens mij.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee hoor... dat schreef ik al in mijn beginpost... :cool:
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Je zit hier in het gezelschap van zo'n 20.000 mensen.
    Allemaal met eigen opvattingen/gevoeligheden enz.
    Je kan nooit met ieders gevoeligheden rekening houden, maar...

    je weet dat een aantal mensen gevoelig zijn voor bepaalde kreten en woorden. Hou daar dan rekening mee.
    Wat niet inhoudt dat je nu elk woord op een goudschaaltje hoeft te wegen.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Eerlijk waar: het kwam voor mij als een volslagen verrassing dat er zo gereageerd werd op dit specifieke woord (het werkwoord dus). Ik dacht dat het volledig ingeburgerd was, maar kennelijk is dat alleen zo in mijn omgeving.
    Ik vind het jammer, maar er zijn wel meer dingen die ik jammer vind; dus houd ik er rekening mee.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als iedereen zo zou reageren, hadden we een stuk betere wereld, Bart...;)
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ******** is ingeburgerd, mensen staan niet stil bij oorspronkelijke betekenis. Mij verbaasde het ook dat Bart's bericht aangepast werd, temeer omdat het een positief bedoelde opmerking was. Nu antibiotica steeds minder effectief worden, kunnen we straks ons assortiment scheldwoorden weer flink uitbreiden. Ik ga weer verder met het *&#! hiv belastingdienstbezwaarschrift :( genoeg geäidst.
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    geen woorden voor .gewoon niet doen.
    als je 1 woord toe laat is het hek van de dam.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, toch heb je zelf ook alweer 18 woorden gebruikt. Weet je wel zeker dat er geeneen bij zat waar iemand aanstoot aan kan nemen? :cool:
    Je lijkt te suggereren dat ik bewust "dat woord" heb gebruikt om te choqueren of zo. Lees het draadje even, of mijn laatste post (no.45).
     
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    het doel van dit forum is elkaar te helpen in een+ form niet in een - form.
    ik ben woordt blind en tik soms de domste dingen maaar als een persoom me snapt en daar mee geholpen is is het doel berijkt.
    als iets je niet aan staat kan je ook niets doen en lekker laten gaan had ik hier ook kunnen doen maar vind dat op een plek waar je elkaar helpt toch een streep getrokken moet worden en niet elkaar afkraken gek maken of wat dan ook.

    help elkaar en maak lol.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Michel, ik heb begrepen dat je woordblind bent want dat staat duidelijk onder iedere post van je.
    Ik zal het je gemakkelijk maken, dit is wat ik schreef in post no. 45:
    Ik wil maar zeggen: waarom houd je vol dat ik iemand zou hebben willen afkraken? Ook in het draadje waar dit over gaat was er geen sprake van dat ik iemand afkraakte.
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Lijkt me dan weer een schoolvoorbeeld, waarom je er dus gepast mee om dient te gaan..
    Mensen begrijpen het dus wel eens anders dan jij bedoeld had....

    Ook al is he tin sommige regionen/streken/plaatsen, een heel normaal , woord..
    Heb gisteren even X-cherso gezien, nou dan weet je het wel....Om de haverklap kwam het woord, en helaas moet ik toegeven, hoe vaker je het hoord hoe normaler het word.

    Dat verschijnsel kenden ze in de WWII ook al, indoctrinatie werd dat genoemd.
    Je had er zelfs een hele afdeling voor,al dan niet gecombineerd met de afdeling propaganda.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Herman den Blijker gebruikte het woord ook nog weleens in zijn programma, nu niet meer dus ! kreeg een stortvloed van boze mensen over zich heen.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja Emil... ik denk alleen dat een aantal van de mensen die in dit draadje hebben gereageerd, alleen maar "dat woord" oppikken en concluderen dat ik iemand heb willen afkraken. Dat heeft dus niet zozeer met "dat woord" te maken, als wel met zorgvuldig lezen.
    "Dat woord" heeft kennelijk als bij-effect dat men stopt informatie te verwerken, en alleen nog maar woorden ziet... en dát vind ík nou weer indoctrinatie, van het soort dat beperkingen oplegt aan de taal.
    Pech gehad... als ik moet kiezen of ik dat woord wil gebruiken, óf Modelbouwforum, tja dan kies ik voor het laatste. Maar dat had ik al eens uitgelegd.
    Maar als ik iets schrijf dan staat het er omdat ik dat bedoelde, en niet omdat ik iets anders bedoelde. Voor ik op "plaatsen" klik heb ik de tekst doorgaans één à twee keer herlezen.
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    ...en dat vind ik dus een inperking van taal. Doen ze in China ook, en vroeger in de USSSR.
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ik vind deze voorbeelden nogal misplaatst. Er is een groot verschil tussen indoctrinatie/inperking door een staatsapparaat en beïnvloeding/inperking door een hype in de media of individuen die hun mening kenbaar maken.

    X-Cherso is gewoon deel van een lange reeks uitingen van jeugdcultuur, waarbij men met taal en gedrag een eigen identiteit zoekt. Walgelijk of onfatsoenlijk misschien, maar niet kwalijk.

    Heel fatsoenlijk daarentegen is hoe in stalinistische landen onderwijs werd/wordt gegeven met methodes als:
    1 raket + 1 raket = 2 raketten
    1 tank + 2 tanks = 3 tanks
    waarmee kinderen naast rekenen, ook leren dat wapentuig iets heel normaals is.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Oh er is zeker verschil. Het is niet de hype (Cherso & co) die de indoctrinatie pleegt, het is de burger die zich afzet tegen Cherso & co, die vindt dat dat taalgebruik dus kwalijk is. Het verzet tegen de hype veroorzaakt de indoctrinatie. De overeenkomst is het resultaat: er wordt gedicteerd wat "goed" en "fout" is.

    Zoals iemand al opmerkte, "het woord" was jaren terug gewoon ingeburgerd (mijn uiterst fatsoenlijke Gooische ouders gebruikten het!), en kennelijk is het nu toch weer onfatsoenlijk geworden... doordat het populair is in de Cherso & co cultuur

    Overigens, ik wil me toch echt even distantiëren van het Cherso-taalgebruik, waar het nu vooral over lijkt te gaan... daar, net als langs de voetbalvelden, gaat het om termen als K*hoer, K*lijer, etc.; ik heb alleen het werkwoord k@nkeren gebruikt om onwelvoeglijk taalgebruik aan te duiden. Ik heb dus niemand uitgescholden of onheus bejegend, ik heb een veelal als storend geziene uitingswijze vergeleken met een woekerende ziekte. Of je het met het taalgebruik eens bent of niet, het is wel iets heel anders.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dus vind jij dat je hier alles er maar mag uitfloepen ? Wat mij betreft wel :p

    Een tijd geleden maakte ik een post waarin ik omschreef dat ik mijn zwever naar god stuurde, m.a.w. erg hoog.
    Ik schrok toen van de pb tjes die ik kreeg, welliswaar niet van een moderator maar wel van de kerkgemeenschap.
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    En als je em diep de grond in had geprakt richting de hel, zou er dan ook commentaar zijn geweest? :p

    Als je daar al reacties op krijgt dan is het triest gesteld hoor...
     
  20. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Rehlie

    Heb ik in het verleden ook meegemaakt met een woordspeling. Ook puriteinen over me heen gehad op een modelbouwforum....Van Belgische kant kwam echter geen repliek wat op zich raar was (want er zijn ook wat Belgen actief).

    Pff ik heb geen probleem met gelijk welk woord in de juiste context en eigelijk is deze discussie overbodig.

    Zoals Rehlie al zei zal altijd wel iemand aanstoot nemen tegen iets. Als we daar allemaal rekening moet beginnen mee houden kom je aan gewoon praten niet meer toe...elke spontaniteit verdwijnt ermee.

    Stevo
     

Deel Deze Pagina