Verboden woorden

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door bdoets, 3 sep 2011.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja... in die beroemde film over Charles Linbergh met James Stewart in de hoofdrol, "The spirit of st. Louis" geeft Lindbergh vliegles aan een pastoor (die er niks van terecht brengt). Nadat het weer eens nét goed is gegaan vraagt Lindbergh hem waarom hij toch zo nodig vliegen wil leren. Het antwoord is: "Daarboven voel ik me dichter bij God." Lindbergh reageert daarop met iets van "dat zou wel eens kunnen kloppen" of zo...
    Zeker in een Amerikaanse film zou dit vandaag niet meer kunnen vrees ik.
     
  2. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    waarom staan er torens bij een kerk? Die wijzen naar de hemel! Ik ben ook Christen, en vind ook best dat je op een spreekwoordelijke wijze mag zeggen dat je jouw zwever naar God toe zweeft, maar alsjeblieft denk niet in hokjes!
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Laten we het maar niet over geloof gaan hebben, want dan gaat deze draad snel op slot denk ik.

    Nog even over het K.... woord, ik zag laatst een meisje met de gevreesde ziekte die een campagne oprichtte met de naam : kanker verziekt je taal.
    Zij is inmiddels overleden maar heeft mij overtuigt dat het zo is.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Gezond gevoel voor humor. Kan ik breed om grijnzen.
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mijn vader heeft K gehad en heeft het overwonnen met onze steun

    Mijn grootvader is overleden aan K

    Als iemand dit woord wenst te gebruiken om erop te wijzen dat een ander aan het zeuren is dan doet hij maar. Daar heeft hij mijn zegen over om nog een woordspeling te gebruiken.....Voor de rest moei ik me er niet meer mee.

    Stevo
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik zie het maar zo...
    De gevolgen en gevoelens die er bij komen kijken wegen totaal niet op tegen de importantie van het gebruik van de benaming van deze ziekte.
    Men doet maar...maar volksmond of niet, als je er gevoelsmatig bewust van bent, dan zal het niet meer zo vanzelfsprekend over je lippen rollen.
    Zit toch een natuurlijke rem op vanaf dan.
    Als geloof een geldige reden is om bepaalde uitspraken beter niet in het openbaar te doen...
    Dan is het gebruik van benamingen van ernstige ziekten zeker een geldige reden om je even in te houden.
    Beide kan mij niet zo boeien (persoonlijk), als je het maar op de juiste plaats, in de juiste sfeer en context houd.
    Vrijheid van spraak is voor mij persoonlijk ook een belangrijke vorm van vrijheid, moet je niet teveel aan gaan trekken.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik begrijp een paar zaken helemaal niet in jouw post:
    Dat is ongeveer iedereen in dit draadje al met je eens (dus waarom post je het).
    Dat betekent waarschijnlijk dat ik, ondanks hier al beschreven uitgebreide ziektegeschiedenissen en overlijdensgevallen in mijn familie, een harteloos of anderszins emotioneel gehandicapt persoon ben. Die uitspraak is dus geheel voor jouw rekening.
    Dat is precies de aanleiding van dit draadje, maar deze zin lijkt dan ook in opmerkelijke tegenspraak met alles wat je verder in je post schrijft....
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Er zijn ook ongelovigen die in elke zin gvd. roepen, waarom doen zij dat ?

    Ik heb schoonmaakpersoneel dat ook werkt tijdens kantoorbezetting, en moet er niet aan denken dat er eentje praat met het K. accent. Die mag dan meteen vertrekken.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Huh... dit lijkt mij volledig off topic.
    Je zou natuurlijk wel aan het arbeidsbureau moeten uitleggen wat de reden van ontslag is. Als je dan zegt dat iemand met het verkeerde accent praat... succes... :cool:
    Tja je moet je kantoorpersoneel natuurlijk wel in bescherming nemen tegen onfatsoenlijke invloeden. :rolleyes:
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Zo zie je maar weer hoe snel je spraakverwarringen krijgt op een forum.
    Ik heb een schoonmaakbedrijf, en ons personeel moet zich netjes gedragen ;)
     
  11. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dat was de inleidingszin van wat er volgde, als je dit los quote dan ben ik het met je eens dat dat al door iedereen bevestigd was.
    Ben het er dus mee eens, en dan volgt de rest van mijn post...
    Vind het een goede gewoonte om logische zaken even te benadrukken of beknopt te omschrijven om mijn gedachtengang wat duidelijker te maken.
    Dat is jou persoonlijke (en negatief gestemde) aanname, was dus niet wat ik bedoelde.
    En daar trek je een conclusie die voor veel mensen klopt, maar die ik wat kortzichtig vind..
    Ik heb er geen problemen mee dat mensen bepaalde woorden gebruiken die in de volksmond gebruikt worden, doe het zelf ook.
    En ben een groot voorstander van vrijheid van spraak.
    Maar K..... krijg ik niet meer zo makkelijk over mijn lippen, niet meer vanzelfsprekend en als stopwoordje.
    Ik heb zeer recent veel meegemaakt en dan gaat dat gewoon even niet, er zit een blokkade.
    Ligt meer aan mijn psyche dan aan mijn mening.
    En dat is wat ik wilde uitleggen, je kan er vanuit die ervaring wel of niet rekening mee houden, omdat je het schakelmoment tijdens het spreken of schrijven toch al hebt (dat noemen ze emotie, en is moeilijk te regelen).
    Dat wil niet zeggen dat ik jou gevoelloos vind of dat ik een waardeoordeel vel.
    integendeel,
    Ik vind dat een ieder dat ten alle tijden voor zichzelf moet bepalen.
    Maar wel rekening houdend met tijd, plaats, en omstandigheden.

    Grt,
    Eric
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Grappig. Een kantoorbedrijf dat zijn eigen schoonmaakpersoneel in dienst heeft, zou waarschijnlijk geen schoonmaker op zulke gronden mogen ontslaan, maar jij dus wel... eigenlijk een merkwaardige kronkel in de wetgeving ;)
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Accoord. :)
     

Deel Deze Pagina