Verbouwing naar stoomsloep

Ik heb het genot een digitale uitlezing op de freesbank te hebben waarmee ik theoretisch op 5 duizendste mm nauwkeurig kan boren en frezen.
Bovendien ontwerp ik vooraf in AutoCad het pompje zodat ik met de maten kan spelen totdat het me bevalt.

Weer een stukje verder.
Bakje uitgefreesd en in elkaar gezet.
Het werkt perfect!
Zelfs dit geeft nog te veel olie denk ik, maar veel kleiner dan dit kan ik niet.

gefreesde onderdelen
img2591gm.jpg

Halverwege
img2592x.jpg

Gevuld met olie
img2594nu.jpg

24 mm in het vierkant
img2598g.jpg

En met moer om de olieleiding mee aan te sluiten.
img2599l.jpg

Volgende stap is het palrad(je)
Op de as is nu 8BA draad getapt waardoor ik alles vast kan zetten.

Dat beschouw ik dan als een compliment Frederik.
Want dan is het werkje op die schaal gelijkend aan een groter exemplaar.

Klaar

Zo, de oliepomp is klaar.

Het rateltje zit er op en werkt wonderwel goed.
In veertig stapjes gaat de oliepomp een slag rond.
Ik heb het pallenwiel (heet dit zo?) voor de zekerheid toch maar gehard om slijtage daaraan te voorkomen. De pallen zijn van messing, dit slijt misschien te hard maar dat is voordeel van een cnc frees. Dan maak ik daar gewoon weer nieuwe voor. Een druk op de knop en het is geregeld.

Nu nog een manier vinden om de pomp aan te sturen, daar ga ik over nadenken.

Hieronder de foto's.

oliepomp3klein.jpg

oliepomp1klein.jpg

oliepomp2klein.jpg

Wordt vervolgd.

Nu nog een manier vinden om de pomp aan te sturen
Ik zou de aandrijfstang aan een excentriek zien vast te maken.
Dan heb je niet zoveel slag.
Als je dan het pomp excentriek neemt heb je bovendien niet zoveel slagen als bij de machine.
Zeker omdat je al zegt dat de pomp al teveel olie zal leveren.

Het wordt inderdaad een koppeling met een excentriek van de machine Harm.

Aan het excentriek van de pomp zou nog mooier zijn maar dan zit de oliepomp niet vast aan de machine en dan komt er alleen nog maar meer leidingwerk bij.

Heb ondertussen al een proefopstelling staan die goed werkt. In veertig slagen van de machine gaat de pomp een slag rond.
Als het klaar is laat ik weer wat zien.

P.S. Gisteren een handboek voor modelstoommachines binnengekregen van Rob van Dort via MP
Blijkt het een door de schrijver gesigneerd exemplaar te zijn. Wist ik ook niet toen ik het kocht.

Toch leuk..

Hoi dat ziet er bijzonder goed uit.
Word nu echt tijd om met mijn D10 bij je langs te komen!:D
Van het weekend krijg je een pb van me.
Groeten Norwin

Netjes hoor !!!

toch leuk dan mijn idee in korte tijd naar iets werkends is gemaakt.

Het originele ontwerp wat ik heb uit de model engineer had 2 pompjes in 1 reservoir, 1 voor elke cilinder.

Is dit nu voor interne cilinder smering of voor externe smering van krukas etc ?

Netjes hoor !!!

toch leuk dan mijn idee in korte tijd naar iets werkends is gemaakt.

Het originele ontwerp wat ik heb uit de model engineer had 2 pompjes in 1 reservoir, 1 voor elke cilinder.

Is dit nu voor interne cilinder smering of voor externe smering van krukas etc ?

Ik meende voor het laatste John
En geloof de scharen
mvg
Frederik:D :D

Aftapkranen gereed

Zo... die zitten er ook op.

Zelf vier aftapkranen gedraaid en voila! Dat is weer een taak minder op de lijst.
Het blijft me verbazen dat Stuart zo achterlijk veel geld durft te vragen voor die kraantjes. 25 GBP per stuk !.

Twee avonden werk en een beetje koperpoets (tip van Frederik) doet precies hetzelfde. Materiaalkosten 2 hele euro's.

Verder nog een testje gedaan in de trand van hoe langzaam kan je gaan met draaien.

Langzamer dan op het flmpje gaat het echt niet. Ik ben er blij mee.

Smeerpunten vanhet smeertoestel worden inderdaad de excentrieken en de scharen. In totaal vier punten dus.

Onderdelen en de aftapkraan zelf
img2634x.jpg

Gemonteerd op de machine zelf
img2645mx.jpg

img2646fe.jpg

en het filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben zo lekker bezig met alles zelf maken dat ik toch wil proberen om een waterpomp te maken die niet aangedreven wordt door de machine maar met een eigen stoomcilinder zijn werk kan doen.

Ik heb alvast wat onderdeeltjes gemaakt.

Boring wordt 12 mm, slag ongeveer 20 mm.

photo250612232125.jpg

Back