Verbouwing naar stoomsloep

Helaas Harm, helemaal juist.

Stoom heb ik wel vertrouwen in, dat heb ik vorige week al getest.

Het probleem spuikraan blijft wel bestaan zo. Geen olie inbrengen zorgt er bij mij voor dat de zaak vast gaat zitten met alle gevolgen van dien.

Wiiliam, ik pers met een injectie spuit aan het einde van de dag als de boot weer thuis in de wieg ligt per aftapkraan (een spuikraan zit aan de ketel) ca 1 mL olie naar binnen.
Ik heb dat een keer niet gedaan en dan voel je de andere dag al een tik wanneer je de machine tornt (vast geroest)
Je zou de stoomleiding kunnen volspuiten met olie en dan de machine een paar slagen op lucht kunnen laten draaien.
Of dat afdoende is, is een kwestie van proberen.

Ik gebruik daar gewoon 15W40 voor overigens.

pielklusjes

Ik weet niet wat het is met deze sloep.

Waar ik vorig jaar augustus er echt stellig van overtuigd was dat ik er met een maand of drie mee klaar zou zijn kom ik steeds meer tot de conclusie dat stoomwerk synoniem staat aan "handen uit de mouwen" en " creatief zijn".

Om de koppeling tussen de machineplaat en waterreservoir zo makkelijk mogelijk te maken heb ik twee knelkoppelingen toegepast. Simpelweg een koppeling toepassen is makkelijker gezegd dan gedaan want ten eerste koop je die niet bij de gemiddelde modelbouwshop om de hoek en om nu voor ieder onderdeel een bestelling te moeten plaatsen gaat me ook te ver. Bovendien heb ik constant te maken met het verschil tussen de engelse maten op de ketel en machine en de metrische maten op de rest.

Zelf maken dan maar weer, zucht.....:???:
Moedermateriaal is een messing bout uit een tuinstoel van een grijs verleden, eindproduct ligt eronder.

img2491k.jpg

Ook heb ik nagedacht over de smering. Als eerste idee wilde ik een systeem toepassen wat ze in het engels "wick feed" noemen.
Kortgezegd heb je een reservoir, gevuld met vrij dunne olie. Aan dit reservoir zitten koperen buisjes waarin dan weer een touwtje zit. Het touwtje werkt dan als lontje waardoor de olie vrij regelmatig afgegeven wordt.
Nadeel is dat dat ook gebeurt als de machine stilstaat met een plas olie onder de machine tot gevolg. Echt gelukkig was ik er dus niet mee.

Afgelopen weekeinde in Dordrecht goed de ogen de kost gegeven en daar zag ik dat ze in het groot vrijwel allemaal mechanische smering toepassen, gekoppeld aan de machine.
Ik ben daarom de uitdaging aangegaan om het in het klein te maken.
Op internet is niet heel veel info te vinden over de die dingen er van binnen uitzien maar toch voldoende om een poging te wagen.

De bedoeling is dat er een bakje komt waarin de olie zit, dikke stoomolie in mijn geval. Verder zitten er in het bakje een pompje dat wordt ingedrukt door een excenterschijfje. Het excenterschijfje is dan weer met een asje en een ratelsysteem gekoppeld aan de machine. Zodoende maakt de excenteras een volledige slag bij twintig slagen van de machine.
Als eerste ben ik begonnen met de pomp.
Als "kleppen" dienen kogels uit een oud kogellager. Als moedermateriaal is 5 mm messingstaf gebruikt.
De plunjer is 2 mm in doorsnede en kan maximaal een slag maken van 7 mm.
Daarmee verpomp ik theoretisch per slag 0,015 ml. Dat lijkt niks maar in de praktijk zal ik nog moeten gaan knijpen ook denk ik want het is toch best veel.

Als ik uitga van 200 tpm voor de machine dan maakt de pomp straks 10 tpm en dat komt neer op 0,15 ml.
De druk die het dingetje opbouwt is ook enorm! Het is niet met de vingers tegen te houden, ondanks dat het om een gaatje van 1 mm gaat!

Hieronder de pomp en een idee hoe het moet gaan worden.
img2562rq.jpg

mechanical lubricator van www.americanmodeleng.com

Al met al niet veel zichtbare vooruitgang maar wel lekker bezig hier.:D

P.S. Ik weet dat ik met de sloep door zou gaan maar om alles straks in een keer goed te doen wil ik toch eerst het mechanische helemaal klaar hebben.

Beste Wiggie,

goed gezien !!!

alleen kan het allemaal veel simpeler.
Ik heb een stoomoliepomp ZONDER kleppen op mijn machine zitten.

Ik heb een heel klein occilerend machientje gemaakt, het veertje i.c.m. de platte vlakjes zorgen voor voldoende afdichting.

op de "krukas" zit een 1 richting lager, ook wel vrijlooplager genoemd, hiermee vervalt het pal met palrad systeem, en kun je eindeloos de slag per omwenteling aanpassen.

voor de rest werkt het als een occilerende stoommachine, cilindertje schuift voor het zuig gat, olie wordt naar binnen gezogen, krukasje draait langzaam door, plunjer gaat naar beneden en het persgat komt vrij, olie wordt naar de machine geperst.

Mijn pompje perst met gemak 10 bar weg, zonder kogelkleppen.
Ik heb een plunjer van 3mm en een slag van 6mm, en dit geeft bij mij te veel olie, maar ik laat het zo, misschien de slag van het vrijlooplager nog wat kleiner maken dat kan nog helpen.

Maar, dit ziet er ook goed uit.

by the way, ik maak ook m`n wartelkoppelingen zelf, alleen veel simpeler, niks schuin, gewoon recht, dicht prima af, 6 bar geen probleem.

Het kan dus wel.
Ik heb er ook al over nagedacht.
Niet zozeer over cilindersmering, ik gebruik verdringerpotjes, maar voor de rest van de machine.
Zal er toch eens verder over gaan verzinnen.
Een olie bak met drup leidingen kan ik niet kwijt op genoeg hoogte.

Een olie bak met drup leidingen kan ik niet kwijt op genoeg hoogte.[/QUOTE]

Kan jij nog wel wat kwijt in die STOOMBOOT
mvg
Frederik :D

Dicht dat ook af zonder pakkingringetje

Ik heb hier een paar wartels (mogelijk niet glad genoeg gedraaid of met net niet de juiste hoek, doordat ze van verschillende sets zijn die niet met dezelfde instelling zijn gemaakt) en daar doe ik een ringetje teflontape tussen.

Met een "gaatjestang" in een stukje tape een gaatje knippen en daarna het tape min of meer rond knippen om dat gaatje heen.

De mannetjes conus een beetje nat maken, de ring erop plakken, koppelingen tegen elkaar plaatsen en daarna de wartelmoer erover schuiven en vastdraaien.

Werkt perfect (éénmalig gebruik uiteraard)

Ik heb hier een paar wartels (mogelijk niet glad genoeg gedraaid of met net niet de juiste hoek, doordat ze van verschillende sets zijn die niet met dezelfde instelling zijn gemaakt) en daar doe ik een ringetje teflontape tussen.

Met een "gaatjestang" in een stukje tape een gaatje knippen en daarna het tape min of meer rond knippen om dat gaatje heen.

De mannetjes conus een beetje nat maken, de ring erop plakken, koppelingen tegen elkaar plaatsen en daarna de wartelmoer erover schuiven en vastdraaien.

Werkt perfect (éénmalig gebruik uiteraard)

Ik bedoelde platte wartels
Geen Conisch
mvg
Frederik

@ baggeraar,

als je zoveel pompjes maakt als smeerpunten in een model zoals wiggie hierboven heeft aangegeven en die prak je in 1 reservoir met elk een eigen excenter op de as dan heb je een centrale smeer inrichting voor je machine.
uit elke uitlaat van de pompjes een dunne leiding naar het smeerpunt en klaar.
Aandrijving kun je vanaf de machine, of schroefas halen.

pal en palrad er op en heel gecontroleerd krijgt elk smeerpunt om de zoveel tijd een druk smeerolie.

@ baggeraar,

als je zoveel pompjes maakt als smeerpunten in een model zoals wiggie hierboven heeft aangegeven en die prak je in 1 reservoir met elk een eigen excenter op de as dan heb je een centrale smeer inrichting voor je machine.
uit elke uitlaat van de pompjes een dunne leiding naar het smeerpunt en klaar.
Aandrijving kun je vanaf de machine, of schroefas halen.

pal en palrad er op en heel gecontroleerd krijgt elk smeerpunt om de zoveel tijd een druk smeerolie.

@John
Als je een rond reservoir neem
Kan je met* een exentriek * net zoveel pompje bedienen als dat er in de ronde van de tank op kunnen
Net zo als een smeer apparaat voor schroefassen mvg
Frederik:D

Heerlijk, die inspiratie van anderen.

Ik ga de uitdaging aan om hetzelfde systeem van John33 in het ieniemienie te maken.
Vond mijn eerste pompje toch al iets te groot eigenlijk. Zeker als er nog een excenter en een voorraadbakje omheen moeten. Ook geeft het pompje erg veel olie per slag.

De nieuwe uitdaging wordt:

Oscillerend
diameter plunjer: 2 mm
slag: 4 mm

Dit geeft per slag 0,004 ml, dat is 17 keer minder dan de huidige versie.

Overigens wil ik er alleen de excenters mee smeren. De schuifkasten, zuigers en bijbehorende stangen worden via de oliesmering in de stoomleiding meegenomen en dat werkt prima.
Als het systeem werkt dan kan er eventueel nog een smeerleiding naar de scharen.

Binnenkort meer als mijn leesbril binnen is, hahaha

OOOOO het is puur voor excentrieken en zo te smeren, dus niet tegen de stoomdruk in.

Dan moet occilerend al helemaal lukken.

@Frederik:
ik bedoelde een rechthoekig reservoir waar al die pomp units mooi naast elkaar zitten.
met 1 as er boven waar de excentrieken op zitten.

zoals hier in het midden boven het handwiel:
IMG_4232.JPG

met de kruk kan handmatig extra olie verpompt worden.

Mooie foto John!

Bij mij schiet de uitdaging al op.

Hieronder al wat onderdeeltjes
Het moertje is M3 en wordt niet gebruikt maar is voor het vergelijk van grootte.
img2565p.jpg

pompgedeelte in elkaar nog zonder koppeling naar de olieleiding.
img2572ms.jpg

En als laatst ter vergelijking met een aansteker ernaast.
img2574cd.jpg

Het is wel echt gepriegel zo maar het werkt goed!

Wiggie,

ik heb in mijn pompje de aandrukveer zoveel mogelijk in het huis laten steken.
Ik had het probleem dat het tuimelasje in de weg zat.
Ik wilde het pomphuis binnen in het reservoir tegen de zijkant aan monteren, maar dan zat de tuimelas met veer in de weg.
Ik heb dus een kamertje in het pomphuis geboord en daar de veer in laten vallen.
De veer heeft maar 3 windingen of zo.

Hopelijk kun je hier wat mee.

Dat zou bij mij ook eventueel nog kunnen als het nodig is.
De bedoeling is om een bakje van 20x20mm inwendig te maken waar de pomp in staat .
Hier kan dan genoeg olie in voor ongeveer 40 minuten smering .
Tot nu toe heeft de pomp de buitenmaten van 6 mm breed, 14 mm diep ( en dat kan dus nog minder) en 17,5 mm hoog.
Ik ben ook helaas nog geen vrijlooplager tegengekomen met een binnenmaat van 2 mm.
3 mm is het minimum.
Iemand ideeën?
Anders wordt het toch een heeeeeel klein palradsysteempje :)

Back