Verlichting aan en uit schakelen via zender.

• Topicstarter Topicstarter het boemeltje van p'end
  • Startdatum Startdatum
H

het boemeltje van p'end

Guest
Hallo mede RC gebruikers,

ik heb even een vraag:confused: want ik weet het ff niet meer,
ik heb een electro heli een ECO8.
Nu wil ik er 4 ledjes op aan sluiten ......
maar deze moeten via de zender aan en uit gezet kunnen worden.....:rolleyes:

wie kan mij hier even mee helpen......:D

dit lukt me denk ik wel, ahum...

je plaatst de ledjes, en maakt aan elke plus een draadje vast en die laat je op een bepaald punt samenkomen , waar je ze allemaal aan elkaar vast soldeerd.
ditzelfde doe je bij de min,
dan doe je aan de + een rode draad en aan de - een zwarte.
dan neem je een servo stekker , en soldeer je de rode aan de rode en de zwarte aan de zwarte.
de witte draad blijft ongebruikt.
nu steek je de servostekker in de ontvanger op een kanaal waar de schakelaar opzit,
et vòila! :D

klaar is p`end! :D

De spanning van 4,8V is te hoog voor de gemiddelde LED. 2V voor een normale LED is een gemiddelde waarde. (beetje afhankelijk van kleur)
High-brightness LED's en power-leds moeten eigenlijk altijd op een hogere spanning branden.
Daarnaast moeten LED's eigenlijk altijd een stroom begrenzende weerstand hebben.

Bovendien vraagt de topicstarter om schakelbare leds.
Conrad heeft daar een module voor:
Mini-schakelaar Module - Conrad Electronic - technische modelbouw onderdelen, modelbouwkristallen, modelbouwschakeling, modelbouwschakelingen

leds kunnen meer hebben dan men denkt. mijn led die direct op de ontvanger zit is ook rechtstreeks aangesloten en werkt al meer dan een jaar zo. En als je het niet helemaal vertrouwt kan je er ook 2 in serie zetten. Maar schakelen lukt zo niet dan moet er iets tussen (want daar is die witte draad voor).

Edit, ik heb net even mijn specs erbij gezocht maar je zult net zien dat ik een 4,5V LED heb. Een weerstand is sowieso aan te raden.

Laatst bewerkt:
Leo jij hebt waarschijnlijk een LED met een ingebouwde stroombron. Die kan je op een spanning aansluiten ergens tussen de 5V en 15V. Op 4,8V werkt het meestal ook nog wel.
Gewone LED´s hebben absoluut een weerstand nodig want zonder is de LED binnen enkele seconden kapot!

led's

mikman93 : thanks, dat is wat ik ff wilde weten.

michiel b : michiel met de juiste weerstandjes moet het toch wel lukken.
Zoals ik ze nu heb ... knipperen ze als ik ze op een 9Vbatt

aansluit dit werkt toch wel..

leo-rcc : hoe kan ik ze dan schakelbaar krijgen via de zender....
dat wat mikman zegt werkt dus niet....

Je hebt een schakelingetje nodig, dat het signaal wat van het kanaal afkomt uitleest, en als je schakelaar op de zender staat de led in of uit schakelt.

mpm_2a3400_2d020.jpg

Zoiets als dit dus.

ledjes aanenuit

Of dit hier, light control modules, meerdere versies verkrijgbaar met verschillende mogelijkheden, 4 uitgangen (al dan niet knipperend enz..). Aan te sluiten op een vrij kanaal en je vliegaccu.
Ook wordt hier e.e.a. uitgelegd hoe LED's aan te sturen en diverse LEDs verkrijgbaar.
osCommerce ('t is Duits, evt via home ook Engels mogelijk)

Wat ook kan, low budget, zeg maar, is een servo (met gebroken tandjes bv) slopen en in plaats van het motortje 2 LEDs (met stroombegrenzing weerstand natuurlijk) antiparallel aansluiten. Je gebruikt dus het printje, de aanstuurelectronica, uit de servo. De kleine potmeter aan de print laten zitten en even experimenteren met de stand waarin je deze zet. De connector wederom op een vrij kanaal, spreekt voor zich.
Stuur je deze servo in de ene richting aan gaat het ene LEDje aan, stuur je hem in de andere richting aan gaat het andere LEDje aan en het is nog dimbaar ook. Nadeel is wel dat de LEDs in dit geval snel knipperen op het PWMsignaal wat normaal het motortje aanstuurt en dit is te zien bij beweging.

Als je het mij vraagt zou ik voor de ACL module gaan (zie link), bestel er meteen een paar super felle LEDs bij en/of wat UV-LEDs, die laatste zijn erg space als je daar in het donker mee vliegt!

Hoop dat je hier iets mee kunt, have fun!

Groet Bart

Was niemand DEZE link in het schaalforum opgevallen. Staat in DIT draadje.

Volgens mij ook in deze gewenste situatie zeer goed bruikbaar.

Gr. Teus

Laatst bewerkt door een moderator:
:n00b:

Hallo,

zo dat is een boel info, ik heb genoeg om te bekijken en te lezen.
ik wil iedereen ff bedanken voor de info....

ik ga ff rommelen hehehehehe....

ik zal de uitkomst wel ff plaatsen

:DHet Boemeltje:-D

Je hebt een schakelingetje nodig, dat het signaal wat van het kanaal afkomt uitleest, en als je schakelaar op de zender staat de led in of uit schakelt.

mpm_2a3400_2d020.jpg

Zoiets als dit dus.

Beste Leo-rcc

ik heb de switch gehaald een robbe-Mono switch, maar nu ..... hoe krijg ik deze werkende via mijn zender.... ik heb een robbe-Futaba FX-18.
dat ik deze kreeg zaten er al 4 extra switch's op deze hebben wel gewerkt op een andere heli, ik heb er nu 1 nodig voor het in en uit schakelen van de verlichting, hoe krijg ik dit nu werkende???

Het Boemeltje

Weet je op welk kanalen je de switches hebt zitten? Op mijn FX-18 heb ik een 2 standen schakelaar op kanaal 5 of 6 zitten, en op de ontvanger op kanaal 5 of 6 heb ik daar ook een robbe mono-switch gezet. Ik ben even niet meer zeker welk kanaal ik heb gebruikt, maar dat maakt voor het verhaal verder niet zoveel uit.

Er zit een potmetertje op de mono-switch waarmee je de gevoeligheid van de schakeling instelt. als je de zender aanzet, en de ontvanger, moet je aan de ledjes kunnen zien wanneer deze schakelt. Nu ga ik er voor het gemak even van uit dat je de zelfde mono switch gebruikt als ik, en die heeft kleine ledjes.

Dan is het een kwestie van lezen van het gamma-blaadje wat Robbe bij de switch levert welke aansluitingen je de draadjes moet steken, en dan heb je een werkend circuit (of je meet de aansluiting even door met een multimeter).

Er zit een potmetertje op de mono-switch waarmee je de gevoeligheid van de schakeling instelt. als je de zender aanzet, en de ontvanger, moet je aan de ledjes kunnen zien wanneer deze schakelt. Nu ga ik er voor het gemak even van uit dat je de zelfde mono switch gebruikt als ik, en die heeft kleine ledjes.

Dan is het een kwestie van lezen van het gamma-blaadje wat Robbe bij de switch levert welke aansluitingen je de draadjes moet steken, en dan heb je een werkend circuit (of je meet de aansluiting even door met een multimeter).

Leo,

Nu heb ik dit gedaan ik heb de mono aan gesloten op de ontvanger, heb het potmetertje gedraaid tot het ledje ging branden, nu wil ik dus het schakelaartje uit zetten maar de mono reageert niet....
nu staat er in de bijsluiter dat de mono op kanaal 4 van de ontvanger moet zitten..... moet ik me hier ook aan houden ..of is het zo dat mijn zender hem net als bij jou op een ander kanaal wil hebben ...om dat daar al wat heb gezeten??

Het Boemeltje

Kanaal 4 is bij mij een van de richtingen van de sticks (ik meen linkerstick links/rechts). Die heb je nodig om te vliegen dus ik zou die dus nooit op kanaal 4 zetten.

Ik heb snel even gekeken, bij mij zit hij op kanaal 6, omdat dat volgens de FX-18 handleiding het eerste vrije kanaal was. in de zender loopt de schakelaar dan ook naar de 2e pin lokatie op de print met 3 pinnen.

http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P2025_1-F4300.pdf blz 10.

Als ik het goed begrijp , zet ik de mono op kan 6 van de ontvanger en in de zender op kan2

ik kan het niet vinden ... ik heb een hele rij met 2poot intotaal 8 op een rij... maar het werkt nog steeds niet.
als ik mijn zender aan zet hoor ik wel dat de mono aan gaat en dat is zichtbaar ook door het ledje.
maar zodra ik de schakelaar om zet schakelt de mono niet uit....??????????

Laatst bewerkt door een moderator:
Back