Veron | Auster A.O.P. 9

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Het Veron kwartet krijgt een nakomertje:

full


Zoals ik in m`n Veron Tiger Moth bouwverslag schreef heeft o.a. Henk (@stunthenk ) mij veel geholpen met zijn kennis en ervaring betreffende het trimmen van de FF kisten in Velp afgelopen zaterdag.
Ook promote hij het KISS principe: "Keep It Simple Stupid".
Gewoon een simpele hoogdekker zonder tierlantijnen en uiteraard zo licht mogelijk om te leren trimmen.
Daar zit natuurlijk wat in, als je gaat rc vliegen begin je ook niet met een warbird of driedekker....

Voor de komende indoormiddag in Velp in april ga ik deze Veron Auster bouwen voor erbij.
De bouwtekening plus de tekening van het printwood heb ik van Outerzone gedownload.
Ik ga deze Veron Auster dus op dezelfde wijze scratch builden als m`n Veron Chipmunk.
Bij deze Auster ga ik het kielvlak en richtingroer wel opbouwen i.p.v. massief als op tekening staat.
De tekening en printwood:

full


Een Auster A.O.P. 9:

full


Ik heb zojuist de bouwtekening geplot en de tekening van het printwood geprint (overzetten op hout met strijkbout)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Misschien leuk om bij zoiets te oefenen met tippen lamineren.

Vaak stuk mooier dan die massieve delen. Kan net wat smaller en en mooier in vorm geschuurd...
 
.
Inderdaad!
Goed idee Bernard, ga ik doen.

Groeten, Ramses
.
 
Elk oefen model roept voor nieuwe technieken en dingen te proberen.

Precies, en dat ga ik ook bij deze Veron Auster doen :thumbsup:
De andere vier Veron kistjes waren volgens kit, op wat beweegbare stuurvlakken na.
Deze Veron Auster ga ik anders opbouwen, met het accent op een laag totaal (vlieg)gewicht.

Dat begint met het uitzoeken van het balsa.
Eén voor één de 1.5mm blasa plankjes uit m`n voorraad gewogen:

upload_2024-2-26_9-42-41.jpeg


De lichtste plank 1.5mm balsa geselecteerd en een medium hard plankje voor de eventuele sterkere latjes.
Met een latjessnijder verschillende latjes gesneden voor de bouw van de Veron Auster:

upload_2024-2-26_9-42-49.jpeg


Van 3mm medium balsa vormstukken gesneden om de tippen omheen te lamineren:

upload_2024-2-26_9-42-55.jpeg


De gelamineerde vleugeltippen, stabilotippen en kielvlaktip:

upload_2024-2-26_9-43-2.jpeg


De eerste latjes verlijmd:

upload_2024-2-26_9-43-8.jpeg


De ribben voor de vleugel ga ik opbouwen, hier een malletje gesneden voor de ribben:

upload_2024-2-26_9-43-16.jpeg


De ribben uitgesneden en op maat gemaakt d.m.v. het malletje

upload_2024-2-26_9-43-24.jpeg


Er zit één ligger tussen de ribben:

upload_2024-2-26_9-43-32.jpeg


Het vleugel middenstuk heb ik een centrale verbinder gegeven:

upload_2024-2-26_9-43-38.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
.
De vleugel, het stabilo en het kielvlak zijn geheel opgebouwd uit de lichte plank balsa.
In de romp heb ik enkele latjes medium balsa gebruikt, anders werd het te zwak:

upload_2024-2-26_9-52-14.jpeg


De twee hoofd rompspanten heb ik opgebouwd uit latjes.
Tot nu toe heb ik nog geen enkele vormdelen uit de kit (printwood) gebruikt:

upload_2024-2-26_9-52-21.jpeg


Rompzijkanten samengevoegd:

upload_2024-2-26_9-52-27.jpeg


Alleen deze printwood onderdelen ga ik gebruiken voor de Veron Auster.
Deze onderdelen weer met de strijkbout op het balsa overgezet:

upload_2024-2-26_9-52-36.jpeg


Rompje afgemaakt en alles eens op de weegschaal gelegd.
Tot nu toe alles totaal nog net geen 7 gram:

upload_2024-2-26_9-52-44.jpeg


Huidige stand van de Veron Auster:

upload_2024-2-26_9-52-49.jpeg


upload_2024-2-26_9-52-57.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
.
Klopt!
Ik ben in tegenstelling tot m`n 'Veron kwartet' bij deze Veron Auster A.O.P. ook afgestapt van de bouwdoos bouwwijze.
Volgens mij krijg ik de Auster zo een stuk lichter maar voor kit schaal wijk ik nu wel veels te veel af.
Veel uit jouw voorbeelden in jouw verslag heb ik bij de Auster toegepast.
Gelamineerde tips/voorlijsten, lichter balsa, holle vleugelribben, etc, etc.
En dat werpt zijn vruchten af, de Auster is mijn lichtste Veron kist!

Groeten, Ramses
.
 
.
Voor het bekleden van de Auster heb ik weer 'domestic tissue' van de VMC gebruikt.
Gek genoeg was deze 'domestic tissue'in het zilver/grijs veel kwetsbaarder dan de zwarte of gele welke ik voor mijn ander Veron kisten heb gebruikt.
De tissue weer aangebracht met lijmstick en alcohol:

full


Alle de balsa latjes en spanten in de cockit d.m.v. dry-brush aluminiumkleur gemaakt.
Dat ook gedaan bij de middenste vleugelribben welke allemaal in het zicht komen straks.
Er is in verhouding veel 'glas' in de romp straks:

full


Ik hou bij deze test Veron Auster weer één vakje open aan de onderzijde.
Dat had ik bij de Veron Tiger Moth ook en beviel me goed bij het testen met verschillende motoren:

full


Anti-glare van zwarte tissue op de neus en de staartvlakken en vleugel gestut op de bouwplank.
En hier maak ik een fout m.b.t. het stutten van deze vleugelconstructie...

full


Eerste laag van 50-50% spanlak en verdunner:

full


Die eerste laag vier uur bij de verwarming laten uitdampen en een tweede 50-50% laag erover.
Na een nacht laten uitdampen, een mist van spraycan aluminiumkleur erover:

full


Weer nat op de bouwplank gefixeerd en laten uitdampen:

full


Thuis decals gemaakt voor de Auster in Photoshop en op m`n werk met de laserprinter afgedrukt:

full


Groeten, Ramses
.
 
Er is in verhouding veel 'glas' in de romp straks:

... en dat 'glas' weegt meer dan een tissue afwerking...
Evergreen (ken ik nog uit de architectuur maquette tijd) heeft heel dun transparant styreen.
Hiervan ga ik de cockpit beglazing maken:

full


Eerst malletjes van papier over het model gemaakt en deze daarna overgezet op het styreen:

full


De ruitjes lijm ik vast met 50% verdunde UHU Hart:

full


Daarna komen er nog strookjes tissue (lijmstick) over de randen:

full


En hier maak ik een fout m.b.t. het stutten van deze vleugelconstructie...

De vleugel is door de gebruikte andere constructie dan op tekening staat minder stijf.
Dit resulteerde in een hoepel vleugel toen de spanlak zijn werk deed...
De struts gemaakt en de vleugel recht gespannen en licht verhit.
Het kan ermee door.. de tips lopen iets op maar wel aan beide zijden gelijk gelukkig.

De struts trekken aan de rompzijden en dat leek me wat kwetsbaar.
Een heel dun ijzerdraadje verbind de strutpunten onder de romp door:

full


De struts en tissue strookjes bij de cockpit bijgetipt met verf.
Daarna de decals erop, altijd erg leuk werk vind ik:

full


Zo staat de Veron Auster A.O.P. 9 er nu bij:

full


full


Veel 'glas' in dit model:

full


Het richtings- en hoogteroer en de ailerons moet ik nog aftekenen:

full


De Auster weegt nu totaal 19.7 gram:

full


Verder met de wielen, neusblok/prop, peg en rubbermotor.

Groeten, Ramses
.
 
Ziet er geweldig uit! Mooi licht! En met deze constructiewijzigingen valt dit model in de klasse F4D, Open Rubber. Geen probleem! Maar, zoals Bernard in zijn antwoord op mijn onderwerp op lichte constructies schrijft ( https://www.modelbouwforum.nl/threads/gewicht-versus-bouwdoos-constructies.288618/ ) is het een keuze waarvoor je je model in wilt schrijven. Voor rubber aangedreven modellen is de keuze tussen Kit Scale en F4D. De eerste keuze houdt in dat je een bouwdoosje uitzoekt met een 'gevorderde' constructie, niet eentje voor beginners. En dan helpt het als het een tamelijk groot model is, niet een kleintje van onder de 20 inch! In de praktijk heb je tijdens de IIFI tijd genoeg om mee te doen in meerdere klassen. Mits je model(len) al redelijk getrimd zijn! Vorig jaar kon ik meedoen met Kit Scale (een eenvoudig modelletje van een met gekleurd tissue beklede Comet Aeronca), F4D (een wat grotere Comet Piper Cruiser) en CO2 (een eenvoudige Curtiss Robin met een Telco) en werd niet eens laatste!
Maar als je wilt winnen, dan ga je bij Kit Scale voor een 25 inch of grotere hoogdekker uit een bouwdoosje met een lichte constructie, tissue bekleed. En bij F4D zou je Auster best hoge ogen kunnen gooien, mits goed getrimd. Schaalgetrouwheid is overigens WEL van belang! Die statische punten heb je ook nodig! En de jury heeft scherpe ogen.....
 
.
Dank je Henk!

Ik verwacht (en hoop) dat deze Auster wat eenvoudiger te trimmen zal zijn in Velp.
Het is wel echt louter een test model, deze neem ik sowieso niet mee naar Nijmegen.
De 'opstaande vleugeltips' o.a. storen bijvoorbeeld, al zal dat voor het vliegen niet uitmaken.

Ik heb zojuist volgens mij een heel mooi bouwdoosje gevonden voor de kit schaal klasse!!
Voldoet aan al jouw tips hierboven, ik heb het bouwverslag daarvan net opgestart.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Afgelopen weken niet veel tijd gehad voor de hobby...
Voordat ik verder ging met de Veron Auster wilde ik eerst het Veron Kwartet updaten voor de volgende test sessie in Velp:

full


Alle vier de kisten hebben inmiddels een nieuwe neusplug en nieuwe pegs in de romp.
De neuspluggen passen nu strak in het gat in de neus een een magneetje houdt de neusplug strak tegen de romp.

Tevens hadden de Tiger Moth en Triplane gaten in de bekleding door het losschieten van de peg en het rubber in de romp.
De Hurricane bleek een gebroken vleugelligger te hebben, dus alles gerepareerd en opnieuw bekleedt.
Hier staan de kisten klaar voor het bijwerken van de reparaties met verf:

full


De Auster heeft inmiddels ook een vergelijkbare neusplug en peg systeem, in de volgende update meer daarover:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
De neusplug valt strak in het motorschot van nu 6mm dik balsa, het magneetje klemt de neusplug strak tegen de romp.
Een vergelijkbare oplossing heb ik nu op al m`n Veron kisten zitten:

full


Wat foto`s van de Veron Auster welke vliegklaar is:

full


De 'opstaande vleugeltips' o.a. storen bijvoorbeeld, al zal dat voor het vliegen niet uitmaken.

Ik vind de Auster niet mooi geworden, onder andere door de hoepel vleugels en de niet zo strakke tissue bekleding...
Maar ik denk wel dat dit een goede vlieger gaat zijn, ik ben benieuwd:

full


full


full


full


full


Het aangepaste en vliegklare Veron kwartet in de dozen, de vliegklare Auster en de Peanut Moth, klaar voor test sessie nummer twee in Velp:

full


Groeten, Ramses
.
 
hierna hopelijk foto`s of een video van een vliegende Auster:

Vandaag voor de tweede keer naar een indoor vlieg (test)dag in Velp.
Het was gezellig en ik heb van de heren aanwezig weer heel veel tips en info gekregen.
Genoten van de andere vliegtuigen, schaal en duratie, prachtig om te zien weer!
De Auster heeft me met een glimlag op m`n gezicht weer naar huis laten rijden,.. ze vloog haar rondjes in de zaal!

Hierbij een korte video van drie vluchten van de Auster:
Dank Larissa voor het filmen!


In de eerste vlucht op de video zie je op een gegeven moment m`n armen sprijden, wat gaat ie doen?
In de vluchten daarvoor ging de Auster na een paar cirkels namelijk ineens rechtdoor,..
In dit geval lande de Auster net voor Erik en niet in de muur, maar het was geen mooie landing.

Bij de tweede vlucht op de video was dat inmiddels opgelost, alleen werd de cirkel nog wel steeds wijder.
Gelukkig net langs de muur en een nette landing.

Een enkele streng leek net te weinig, een anderhalve streng nog net teveel.
Voor de derde vlucht in de video een anderhalve streng met de helft aan windingen om te kijken of ze in de cirkel bleef.

Weer een hoop geleerd vandaag, nogmaals dank heren voor alle advies, informatie en de gezellige middag :thumbsup:
Op naar volgende week zaterdag, nu alweer zin in!

Groeten, Ramses
.
 
Ziet er prachtig uit, Ramses! Hier doe je het voor. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar ik had al lang iets anders gepland, ook leuk. Maar in ieder geval tot volgende week!
 
Goed om te zien dat je weer veel geleerd hebt.

Ik zal ff zoeken morgen naar mijn zogenaamde vluchtschriften. Een a4 met alle info van de vluchten zoals toeren, start toeren, vliegtijd opmerkingen etc. Die gaan bijhouden als soort logboek...
 
.
Bedankt Henk en tot zaterdag!
Bernard bedankt en ik ontvang graag het A4 voor m`n te maken vluchtschriften!
Bedankt André! Toch nog flink wat stappen te maken tot November, maar heb er veel plezier in.

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top