Veron Cosmic Wind

Hoeveel lagen Eze dope? Twee of drie? Bij twee ziet het er al goed uit en ik durf niet heel veel meer te doen aangezien de latjes al op een paar plaatsen te krommen-vermijdbaar, vermoed ik...

Zelf gebruik ik max 2 lagen verdunde ezedope (50/50) , als het er goed uitziet zou ik het daar bij laten .
Bij deze Speedster heb ik slecht 1 laag verdund gebruikt , wel gebruik ik een haardroger om het droog te blazen en druppels te vermijden
23.JPG


Groeten Jef
 
Ik wil de neus en wiel(kappen) eerst afwerken met iets dat het wat gladder maakt, zodat de gleuven in het hout niet zo opvallen. Ik dacht dit met sanding sealer te doen. Is dit een goed idee? Moet dat verdund worden?
 
Dat hangt af van het merk poriënvuller dat je gebruikt. Als het goed is, staat dat op de verpakking. Zelf bekleed ik dit soort onderdelen toch met dun tissue, spanlak dat een paar keer en schuur het zo glad mogelijk. En dan als laatste, voor de verf, een laagje extra dunne spanlak. Het gewicht is voor deze modellen niet van het grootste belang, omdat er vaak toch iets van ballast in de neus moet, en iets zwaardere sloffen brengen het zwaartepunt naar beneden.
 
Dat hangt af van het merk poriënvuller dat je gebruikt. Als het goed is, staat dat op de verpakking. Zelf bekleed ik dit soort onderdelen toch met dun tissue, spanlak dat een paar keer en schuur het zo glad mogelijk. En dan als laatste, voor de verf, een laagje extra dunne spanlak. Het gewicht is voor deze modellen niet van het grootste belang, omdat er vaak toch iets van ballast in de neus moet, en iets zwaardere sloffen brengen het zwaartepunt naar beneden.
Mijn wielkappen en neus zijn zeer moeilijk om netjes te bekleden. Bijna volledig rond. Dat ga ik niet riskeren. Ik ga mijn wielkappen wel zo licht mogelijk proberen houden omdat het zwaartepunt volgens mij zo goed als op de hoofdligger gaat liggen, dus ik ben bang dat het met iets te veel gewicht neuslastig wordt.
 
wielkappen en neus zijn zeer moeilijk om netjes te bekleden
Nee hoor.... voorbeeld hieronder werkt alleen in combinatie met cellulose spanlak maar in stap 9 is een EZdope variant
Verder is het bekleden van bijv. wielkappen met tissue vaak mooier dan het schilderen hiervan want de kleur komt dan overeen met de rest van het model.

1. Pak wat tissue afvalsnippers of begin met een klein restant van de hoofdklus
2. Knip een strookje dat 2x breder is dan wielkap (vanaf boven gezien)
3. Knip aan weerszijde van het strookje, om de paar millimeter, een klein beetje in
4. Maak bovenkant wielkap iets vochtig met een in water gedoopt penseel
5. Leg het strookje tissue in de lengterichting over de bovenkant van de wielkap - het plakt al een beetje vast
6. Met het in water gedoopte penseel het tissuestrookje netjes over de wielkap draperen
7. Met een 2e penseel, dat in thinner of sterk verdunde spanlak is gedoopt, de tissue definitief fixeren op de wielkap
8. Zijkanten van de wielkap worden op dezelfde manier bekleed, met een kleine overlapping van de 1e handeling.

Sorry, maar stap 1-8 lukt alleen met cellulose spanlak en dus niet met EZdope want in stap 7 los je de spanlak onder de tissue op.
9. OK, dan nu met EZdope: in stap 6 gebruik je geen water maar verdunde EZdope, stap 7 vervalt.

Grotere, ronde delen zijn ook goed te bekleden met vochtige tissue maar weersta de verleiding om te grote stukken in één keer te doen.
 
Ik had mijn vleugelwortels al op eenzelfde manier gedaan-met witte houtlijm. Werkt ook, veronderstel ik? Had er niet aan gedacht om de wielkappen ook zo te doen. Maar moet je in je stappenplan de spanlak niet opnemen? Je hebt nu niet echt veel om met je thinner op te lossen...
 
Porievuller is goed zelf te maken.

Talkpoeder en spanlak of eze dope mixen dat aanbrengen en dan lopen de poriën lekker vol. Goed schuren en eventueel herhalen. Superlicht en super eenvoudig.

Werkt alleen niet bij grote gaten, gleuven e.d alleen om het hout zo glad als een babybilletje te maken..
 
Kwestie van proberen. Ik ben nooit van de verhoudingen. Het moet smeerbaar zijn, je wil de porien vullen, schuren nog.

Mooi voorbeeld is een lijm die ik moest verdunnen tot melkdikte maar net geen waterdikte. Dat is ook een kwestie van proberen
 
Oké, ga ik doen dan.
Ik ga ook nog een spinner maken. Best van plastic moulden of in balsa en uithollen?
Weet je al iets van de Farman Sport "Carte Postale" Bernard?
 
Heb je al wat meer informatie over de Carte Postale Bernard? Ik dacht deze als peanut te bouwen... En als er niet genoeg documentatie is misschien die waar hij van afgeleid is, de Farman Sport. Voor Open Rubber (ik weet niet welke ik eerst ga doen) dacht ik aan de Martin K. III Kitten.
 
Heb je al wat meer informatie over de Carte Postale Bernard? Ik dacht deze als peanut te bouwen... En als er niet genoeg documentatie is misschien die waar hij van afgeleid is, de Farman Sport. Voor Open Rubber (ik weet niet welke ik eerst ga doen) dacht ik aan de Martin K. III Kitten.
Nee nog geen info.
 
En wat denk je van de Kitten?

Grote uitdaging. Korte neus en 2 dekker. Voor rubber niet geschikt als beginner.

Een hoogdekker zou een beter idee zijn. Als je echt iets van een 2 dekker wil zou ik voor een toestel kiezen met lange neus. Een Hawker Fury o.i.d.

Als hoogdekker zijn er ook genoeg ww2 voorbeelde. Westland Lysander, Fieseler Fi 156, Desoutter I.

Je moet zoeken naar toestellen met een lange neus. Veel ww1 en pioneers toestellen vallen dan af. Ik zie nog zoveel mensen worstelen met die korte neusjes op rubber. Elektro is een ander verhaal dan wil t opeens veel beter.

Wil je toch een laagdekker is een Bebe Jodel goed te vliegen of een Dart Kitten.
 
zo'n enorm korte neus heeft ie toch niet?
20200418_141055.jpg

Inderdaad een beetje een korte neus maar het is gewoon een klein vliegtuig. Heeft voor de rest uitstekende proporties denk ik. Misschien de neus wat verlengen?
 
Die korte neus valt echt wel mee (denk ik). Vele van de vliegtuigen die je voorstelde hebben dezefde neus/staart verhouding als de kitten. Wat is trouwens het probleem met dubbeldekkers?
 
Het gaat niet om die verhouding, hoe korter de neus hoe meer lood erin moet hoe zwaarder je model. Das zonde wat betreft snelheid e.d.

Dubbeldekkers zijn erg lastig aan het vliegen te krijgen.
 
Het gaat toch wel om de verhouding? Als de neus langer is heb je minder lood nodig om hem op zijn zwaartepunt te krijgen. Als je staart langer/zwaarder is heb je meer gewicht nodig in de neus.
Jammer dat dubbeldekkers zo moeilijk zijn. Ik zie er nochtans best veel vliegen... Zolang je genoeg V-stelling hebt moet het toch lukken of ben ik mis?
 
Back
Top