Veron | de Havilland Tiger Moth | Rubber Power

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door ramses, 6 nov 2023.

1. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Dank je!
    Ik ga nog een blast tube van papier maken.
    Die aluminium versie welke ik nu heb is wellicht wat 'overkill' inderdaad.

Tot de 17e!
    Zin in :thumbsup:

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 6 feb 2024
    crins vindt dit leuk.
  2. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Gisteren was dan eindelijk de indoormiddag in Velp, ik had er naar uitgekeken!
    Nog snel op de valreep via marktplaats een campingtafeltje gescoord en de spullen ingeladen voor de rit naar Velp:

Ik moet bekennen dat ik best wat spanning voelde, dit indoor free flight vliegen is nieuw voor me en ik wist niet wat te verwachten.
    Ik was iets voor drieën in Velp en Erik was er ook al, gelijk m`n spulletjes uitgeladen en opgesteld.
    Geheel bleu en onwennig de motor van de Tiger Moth opgewonden (eerst met weinig windingen) en de Tiger Moth in het midden van de zaal gezet.
    Op hoop van zegen en de Moth losgelaten... van een van de eerste pogingen had ik een filmpje gemaakt:

Dat gaf me enigzins moed, de Tiger Moth wil vliegen en ook naar links draaien.
    Door de tips van Erik (@crins ) lukte het om de Tiger Moth een paar keer steeds wat hoger zijn rondjes te laten draaien, nogmaals bedankt Erik!!
    De Tiger Moth helde wel behoorlijk over in de bocht en heb dat geprobeerd op te lossen met een tiploodje.

Daarna gelijk hetzelfde gepoogd met de Hurricane, Chipmunk en Triplane.
    De Hurricane wilde vooral hard rondscheuren maar vliegen wilde die niet echt...
    De Hurricane is al niet de lichtste en ik heb er waarschijnlijk ook nog teveel lood in de neus geplaatst.
    Dat lood kan ik thuis met een dremel verwijderen, maar niet in de hal nu.
    De Chipmunk trok in een bocht naar rechts i.p.v. links,.. dat had ik niet verwacht!
    Aangezien de Chipmunk vele roeren heeft (incl. flaps) om te trimmen is dat een klus op zich.
    Voor de Triplane bleek dat ik een te korte en zwakke motor had gemaakt...
    Het leek me na deze testvluchten verstandiger om in plaats van alle vier de kisten een beetje proberen te trimmen in de beschikbare vier uur, ik beter die vier uur aan één kist kon besteden.

[edit]: Ik heb alle vluchten R.O.G. (rise off ground) gedaan.
    Niels gaf me het advies om eerst eens uit de hand te starten.
    De grondstart vergt immers behoorlijk veel energie van de rubber motor.
    Toch voelde dat nog niet goed voor me, sorry, beetje eigenwijs, en ben verder gegaan met alle vluchten R.O.G.
    Wellicht de volgende keer in Velp ook testen vanuit de hand.
    Bedankt ook jij voor de tips Niels!

Ik ben daarna behoorlijk intensief met het trimmen van de Tiger Moth verder gegaan.
    Ik heb daardoor ook verder geen foto`s of video`s meer gemaakt van het vervolg die middag helaas...
    Als een van de andere aanwezigen wel nog foto`s of filmpjes hebben gemaakt, zou ik die graag ontvangen.

In de tussentijd was Henk (@stunthenk ) ook gearriveerd met zijn mooie modellen én ruime kennis en ervaring.
    Die kennis en ervaring heeft hij de volgende vier uur met mij willen delen, ik heb veel geleerd en uitgeprobeerd.
    Ook kreeg ik verschillend rubber van hem om mee te experimenteren, nogmaals ontzettend bedankt voor alles Henk!!

Hoe en wat betreffende het trimmen van de roeren, het werken met lood (klei), de down- en sidethrust, de motorlengte, de motordikte, etc. etc, maar vooral ook het effect van het één weer op het ander.
    Ik heb geprobeerd per stapje te trimmen zodat het effect duidelijk bleef.
    Maar ook tips voor de bouw en constructie van deze modellen, de motoren, de neusblokken, de peg, de haak, etc.

Soms maakte de Tiger Moth een mooie ronde, de keer daarna klom en overtrok deze ineens, de vluchten waren niet consistent...
    Dat bleek te liggen aan wat mechanische aandachtspunten voor mijn kisten, er zaten wat fouten bij mijn motor(ophanging).
    De peg zat bijvoorbeeld te los en de gaten daarvoor waren te zacht, de peg moet meer klemmen in de romp, bij mij schoot hij er wel eens uit.
    Maar vooral de bevestiging (klemming) van het neusblok liet te wensen over...
    Ik dacht dat de trekkracht van het elastiek de boel strak op z`n plek zou houden, maar die trekkracht wordt uiteraard steeds minder.
    Gevolg is dat het neusblok kon bewegen, wat wisselende side- en downthrust opleverd waardoor je niet consistent kan trimmen.

Er leek meer dan een ruime ronde in te zitten voor de Moth, maar toch maakte hij die niet...
    Op een gegeven moment zagen we waarom niet.
    In de rompspanten zaten gaten (vogens de kit) maar die bleken niet groot genoeg.
    Ik had een langere motor gemaakt om te proberen, maar de vluchtduur werd niet langer?
    We zagen dat na de vlucht/motorloop ca. 1/3 van de motor nog opgedraaid en klem achter een rompspant zat!

Ik ga de peg bevestiging en motorophanging aanpassen en daarbij de tips van Henk gebruiken.
    Uiteraard ook de gaten in de rompspanten ruimer maken en wat opgelopen beschadigingen repareren.
    Tevens ga ik wat rubber motoren maken en testen zodat ik die kant en klaar mee kan nemen naar de volgende indoor dag in Velp.
    Ik heb er nu al weer ontzettend zin in :yes:

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 18 feb 2024
  3. jan brilman

jan brilman PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Mooi verhaal.

Waarschijnlijk komt het uiteindelijk goed.

Uiteindelijk komt het altijd goed. :thumbsup:

jan.

ramses vindt dit leuk.
  4. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Dank je Jan!

De Tiger Moth heeft wat mooie rondjes gevlogen (welke ik niet verwacht had) dus ben best tevreden voor deze 'eerste keer'.
    Het is inderdaad bij lange na niet wat het zijn moet, er valt nog heel veel te leren en oefenen.
    Maar dat is juist het leuke vind ik, de weg er naartoe en de ontwikkeling die daarbij hoort.

Heel fijn ook is de hulp die je van alle kanten krijgt, het is een leuke groep bouwers/vliegers!

Of het uitendelijk goed komt weet ik niet, maar ik geniet nu enorm van deze voor mij nieuwe tak van de hobby :thumbsup:
    Heb zojuist een nieuw bouwverslag gestart van een Veron Auster A.O.P. 9.

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 19 feb 2024
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina