.
Deze Veron Tiger Moth was mijn eerste rubber powered free flight oefenmodel voor de IIFI 2024.
Ik had de neusplug etc. volgens tekening van Veron gemaakt.
Achteraf gezien wil ik daar eenzelfde neusplug als ik voor de Veron Hurricane heb gemaakt inbouwen.
Dat betekend dat de neus eraf moet... dus met een fretzaag de neus losgezaagd.
De kist is behoorlijk teer, dus voorzichtig vasthouden en nog voorzichtiger zagen:
Nieuwe neusplug gemaakt:
Ik vind het erg leuk allemaal

Ik vlieg bijna 40 jaar rc, maar dit is allemaal nieuw voor me, heerlijk uitdagend werk!
De twee neuspluggen en twee aluminium pegs en ringen voor de rubber motor:
Ik had van
@jan brilman een winder overgenomen, zo`n standaard geel/wit plastic apparaatje.
Nou is de kleur ervan natuurlijk van geen enkel belang, maar ik vind het niet mooi...
Ik heb tevens recent een digitaal tellertje gekocht welke op deze winder zou moeten passen.
Eerst het apparaatje eens uit elkaar geschroefd.
Onverwachts vielen er 5 zeer kleine kogeltjes uit, natuurlijk
in de vloerbedekking....
Na een kwartier zoeken de vijf kogeltjes gelukkig teruggevonden:
Wat geel was zwart, en wat wit was aluminiumkleur geschilderd met Humbrol.
Klaar om weer in elkaar gezet te worden:
Heel voorzichtig de vijf kogeltjes weer teruggeplaatst, en tevens een heel klein beetje vet op de asjes gedaan.
De winder loopt nu heel erg soepel en de digitale teller werkt prima:
Van stukjes vliegtuigtriplex in verschillende diktes en twee lithoplaat banden een standaard gescratched:
Een "remove before flight" pennetje en een stuffer stick gemaakt.
Bij de Gamma een lijmklem gekocht en het zwarte handvat met Gamma logo kaal geschuurd.
Al het hout gelakt met 'licht eiken' beits, zo past het setje mooi bij elkaar:
De twee aluminium banden zijn voor de plaatsing van de lijmklem straks, blijft het hout mooi onbeschadigd:
Ik heb geen enkele pretentie voor de IIFI o.i.d., maar wil wel graag goed voorbereid zijn.
En ik vind het gewoon leuk om te maken, allemaal nieuwe tools, etc..
Groeten, Ramses
.