[Verslag] E-Sky Honey Bee CP

header.jpg

Ik heb mijn E-Sky Honey Bee CP maar eens grondig aangepakt en verzien van wat extra elektronica.

:arrow: Wat heb ik veranderd:
-Onbekende Brushless+regelaar van een bekende E-Sky webwinkel (doet het prima)
-Als Gyro de GY240
-Phoenix 10 voor de tail
-Feigao Brushless 1208436: 4100KV op de tail
-2 maal 1800 mah noname 3 cells lipo's

Wat is standaard gebleven:
-De standaard ontvanger en zender
-De servo's
-De kop is verder ook (nog) niks aan getuned

:arrow: De foto's

Grote afbeelding
IMG_1612_small.JPG

Tussen de motor en gyro zit de ontvanger, onderop zit de regelaar voor de mainmotor. De regelaar geeft geen storing daar, de bec blijft het prima doen en ook geen last van glitches.

Grote afbeelding
IMG_1613_small.JPG

De Feigao brushless op de staart.

Grote afbeelding
IMG_1614_small.JPG

De Phoenix 10 zit met een stukje dubbelzijdig tape achterop de servo's.

Grote afbeelding
IMG_1615_small.JPG

Grote afbeelding
IMG_1622_small.jpg

Het totaal plaatje.

:arrow: Hoe is het zo gekomen?
Ik ben net zoals iedereen begonnen met de standaard setup. Na het tweede staartmotortje te hebben doorgebrand ben ik al snel overgestapt op de dd hat motor voor de tail. Dit werkte prima ism de standaard electronica van de E-sky. Na ook de tweede hoofdmotor te hebben doorgebrand heb ik direct gekozen voor een brushless, bij een bekende webwinkel zag ik een mooie set inclusief regelaar en heb deze direct besteld. Nadat ik rook zag komen uit het standaard mixerboardje heb ik besloten de boel grondig aan te pakken en alleen maar goede componenten te gaan aanschaffen.

:arrow: De brushless hoofdmotor en regelaar
Omdat ik begonnen ben met de standaard electronica was deze in eerste instantie lastig aan te sluiten. Kanaal 3 en 4 zitten aan de achterzijde van de ontvanger waar het standaard mixerboard zit opgeklikt. Ik heb toen op de voorzijde van de ontvanger, waar een klein stukje van de pennetjes van kanaal 3 uitsteken 3 draden opgesoldeerd. Hier kon probleemloos de regelaar op aangesloten worden. Feit was omdat ik alles had aangesloten ik met een dubbele BEC zat, dit gaf totaal geen problemen. Naderhand is natuurlijk het standaard mixerboard verdwenen waarna ik de regelaars probleemloos aan de achterzijde van de ontvanger kon aansluiten.

Hier vind je een filmpje van 1 van de eerste testen met de brushless hoofdmotor, dit is nog met het standaard mixerboard en dd hat. In dit filmpje kan je zien hoe de E-Sky met dezelfde setup een digicam van 140 gram mee de lucht in scheurt.

:arrow: Feigao Brushless Tail
Na een week gewacht te hebben kwam eindelijk de motor en regelaar binnen. Na het openen van het pakketje viel me direct op dat ik de 22 mm geleverd had gekregen terwijl ik toch echt de 30 mm had besteld. Dat was onwijs balen want ergens in mijn achterhoofd zei mij al iets dat dit niet goed kon gaan.

Uiteindelijk ben ik er toch mee gaan testen. Na wat korte tests en vluchtjes kwam ik erachter dat de motor echt veel te warm werd. Ik heb dit proberen te compenseren door de motor om te draaien zodat de prop over het motortje heen blaast. Dit hielp wel iets maar uiteindelijk werd de boel toch veel warmer dan dat de bedoeling is. Hierna weer even contact opgezocht met de winkel en deze zou mij alsnog de 30 mm uitvoering leveren, de 22 mm maakte gewoon teveel toeren. De specificaties van beide motortjes kan je hier terug vinden. Op dit moment met de 30 mm uitvoering blaast de prop niet eens meer over de motor (zoals je op de laatste foto kan zien) en blijft handwarm, ik schat dat hij ongeveer niet warmer wordt dan 50 graden, een prima temperatuur dus.

:arrow: De Phoenix 10
Ik heb er voor gekozen om de BEC van de Phoenix 10 af te sluiten en de BEC van de regelaar van de mainmotor te gebruiken. Dit lijkt allemaal probleemloos te gaan. De Phoenix 10 is zeer gebruiksvriendelijk en zeer gemakkelijk in te stellen via de usb programming cable.

De instellingen:
phoenix1.JPG

phoenix2.JPG

:arrow: De Futaba GY240
Deze gyro is in principe erg makkelijk in te stellen. De avcs switch zet je op off, dan heb je een normale gyro zonder HH. Als je dan je trim goed zet en vervolgens de stroom eraf, avcs on, trim precies op 0, dan vlieg je al met HH. Daarna is het een kwestie van de gain goed afstellen.

Het enigste probleem waar ik eigenlijk tegenaan loop is dat als ik bijvoorbeeld vanaf 75% pitch in 1 keer naar 0% ga de staart een behoorlijke uitslag maakt. Dit gebeurt ook als ik bijvoorbeeld van 30% pitch ineens naar 90% pitch ga. De staart kan dan soms wel 90 graden omslaan. Ik heb zelf het vermoeden dat dit komt omdat ik met de standaard zender vlieg, misschien dat hier nog iemand suggesties over heeft?

:arrow: Wat gaan we nog meer veranderen?
De planning is nog om de gyro achter op de tailboom te monteren, direct achter de servo's. De phoenix 10 zal dan voorop komen samen met de ontvanger en de andere regelaar. Ook wil ik de damping van de kop wat strakker maken, hier moet ik nog een goede manier voor vinden. Ik heb al eens een extra o-ring ertussen gedaan maar dat werd weer net iets te straks en resulteerde in een ontzettende traag sturende heli.

:arrow: De conclusie
Eigenlijk is het gekkenwerk om zoveel dure electronica op een heli als deze te proppen. Maar geloof me dat je dat al snel weer bent vergeten als hij eenmaal in de lucht hangt. Gister was ik nog even aan het vliegen in een aardig windje, zeg maar ongeveer windkracht 4. Als je hem dan gewoon recht tegen deze wind in smijt en de staart blijft ook nog een gewoon strak staan dan hou je er wel een enorme kick aan over, dat kan ik jullie wel vertellen. Ook is het erg indrukwekkend om die staart te horen blazen en hij gewoon strak blijft staan ondanks de hevige wind.

Ik hoop dat degene die zijn E-Sky ook wil gaan upgraden iets aan dit verslag hebben.

Hoi Amstel76,

Prachtig verslag! :D Waar heb je deze brushless motor + regelaar gekocht? Ik heb er ook wel interesse in.

Groetjes,

Remco

Tail-Rotor zei:
Prachtig verslag! :D Waar heb je deze brushless motor + regelaar gekocht? Ik heb er ook wel interesse in.

Deze heb ik gekocht bij eheli.nl, let wel op als je wil gaan upgraden dat je ook een gyro nodig hebt.

net verslag :thumbsup:

Je staartprobleem klinkt als een te lage gain op de gyro. Al een hogere gain geprobeerd of gaat die dan hunten?

Satoer zei:
net verslag :thumbsup:

Je staartprobleem klinkt als een te lage gain op de gyro. Al een hogere gain geprobeerd of gaat die dan hunten?

Klopt, ik zit nu op het randje van hunten. De gain kan dus niet hoger.

hmmm misschien kan je de motor wat sneller laten accelereren door de timing te veranderen ervan (high-advance). Experimenteer ook anders even zonder rem op de motor, misschien wordt het hunten dan wat minder zodat je de gain weer iets kan opschroeven.

Satoer zei:
hmmm misschien kan je de motor wat sneller laten accelereren door de timing te veranderen ervan (high-advance). Experimenteer ook anders even zonder rem op de motor, misschien wordt het hunten dan wat minder zodat je de gain weer iets kan opschroeven.

Ik heb zelf geen PHX link cable dus vraag ik wel of vanavond een vriend van me langskomt met de cable. Het resultaat laat ik natuurlijk weten ;)

Ik weet dat je hem ook kan instellen met de sticks op je zender maar dat is zo'n gedoe, even aan de pc hangen en 3 muisklikken verder en je bent alweer klaar.

Tadango zei:
Een te strakke kop vliegt te traag? Daar wordt hij toch juist feller van?
De dag dat ik dit getest heb was het erg slecht weer. Ik heb dus alleen wat kleine hopjes in de keuken kunnen maken en voor mijn gevoel was hij onbestuurbaar. De o-ringen heb ik er toen dus weer tussenuit gehaald en verder heb ik er nog niet mee getest.

raymon zei:
maar je hoeft niet het vorige bericht te quote
Achja iedereen heeft zo zijn (slechte) gewoontes :lol:

Oke zonder te quoten :P

@dutchhelipilot

Het draadje van jou kon ik wel hoor maar om zo'n uitgebreid verslag te schrijven binnen een ander draadje vind ik ook zo zonde. Ik heb trouwens jou draadje nog eens doorgelezen en moet inderdaad zeggen dat onze bevindingen nagenoeg gelijk zijn....

Oke mijn maatje (michel pet) is even langsgekomen met de PHX link en de gyro is nu in orde. Ik heb de Brake type disabled en de motor timing op high advance gezet, dit gaf me net voldoende ruimte om de gain te kunnen verhogen.

Bedankt Satoer :D

En omdat het zo'n rotweer was vanavond van ellende even getest in de huiskamer. Zo stabiel als hij was durfde ik weliswaar rondjes om het meubilair te vliegen.
Hier zijn wat leuke foto's ter illustratie :)

Klik voor een high res pic
IMG_1626_small.jpg

IMG_1624_small.jpg

IMG_1623_small.jpg

Daarnaast ook nog even de gang in gevlogen door de deuropening, en wat latex van het plafon geschraapt met mijn paddles. Ik moet toch maar wat groter gaan wonen :P

Van het weekend mijn gyro verplaatst naar achter op de tailboom. Ik wist niet wat ik mee maakte, zo strak als hij nu is.
Ik vermoed dat de regelaar toch iets gestoord heeft op de gyro dus dit is echt een hele verbetering.

Wel is helaas mijn borstelloze staartmotor overleden. Met hoge toeren sloeg hij vast, ik vermoed dat er een productiefoutje in heeft gezeten of iets dergelijks. Van het een op het andere moment sloeg de heli in een pyro en ik heb hem gelukkig zonder schade kunnen landen. Hans van eheli heeft me gelukkig al een nieuwe motor toegezegd.

Nu de gyro is verplaatst kan ik binnenkort eens gaan kijken of de kop wat strakker is te krijgen.

De gyro achterop de tailboom met een hoeklijntje
IMG_1638_small.jpg

Even wat hoogte maken
IMG_1636_small.jpg

Mijn zoontje is op het moment natuurlijk ook helemaal gek van heli's. Hij liep constant met zijn speelgoedheli te smijten door de lucht want hij wil het graag nadoen natuurlijk. Ach toen kon ik het niet laten zijn heli eens echt te laten vliegen, hij vond het geweldig (en ik stiekem ook).
IMG_1628_small.jpg

//EDIT
Met dank aan michel pet voor de foto's :wink:

Vandaag eindelijk de nieuwe motor binnengekregen en blijkt het weer de 22 mm te zijn. Dat is onwijs balen natuurlijk, ik sta dus voorlopig nog wel even aan de grond :(

Gelukkig had ik de nieuwe motor vandaag binnen en we konden dus weer vliegen.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Ik heb vandaag 2 nieuwe lipo's gekocht Graupner/Kokam van 1500 mah. Ik kom daarmee niet verder dan 2 min vliegtijd en dan is er al bijna 700 mah eruit. Dat ik na mijn laatste upgrades een kortere vliegtijd had schreef ik af op deze goedkope lipo's. Deze leveren 8C en de kokams 10C. Ik snap er niets meer van, op 1 of andere manier wordt er veel en veel teveel stroom gevraagt van de lipo's.

Ik heb de cellen afzonderlijk gemeten en die waren keurig in balans.

Ik zal voor de duidelijkheid nog eens de complete setup neerzetten.

Hoofdmoter met regelaar:
brushless.jpg

Specificaties:

Brushless motor: 2900 Kv (rpm/v), 18 Amp. Dus onbelast 32000 toeren per minuut (rpm)!!!

speed.jpg

Specificaties:

Voor brushless motor: 2900 Kv (rpm/v), 18 Amp

Speed controller: 7Amp
De Feigao Brushless 4100KV op de tail samen met de Phoenix 10, en dan nog de GY240. Verder de standaard servo's en ontvanger.

Hoe kan deze setup zo onwijs veel stroom trekken?

/edit
Met de brushless hoofdmotor en regelaar haalde ik een tijdje geleden een vliegtijd van 20 min of soms zelfs wat meer, toen vloog ik met een dd hat motor. Dus het lijkt hem niet te zitten in deze regelaar en motor. In feite zou hij met de feigao nu zuiniger moeten zijn waar deze nu maar 4 amp trekt.

draait de rotor wel soepel rond ???

Als je de motor te strak tegen het hooft tandwiel zet kost dat heeeeel veel stroom.

Kan je oplossen door de motor los te halen, een stukje papier tussen de twee tandwielen, dan de motor weer vastzetten, en het papiertje verweideren.

verder moet alles in de kop ook soepel kunnen bewegen

Back