[Verslag] E-Sky Honey Bee CP

Ik wou dat het probleem zo simpel was, dan had ik het allang opgelost ;)

Morgenavond wil ik even met een vriend van mij gaan testen. Mijn spanningsmeter kan geen amps meten en die van hem wel. De bedoeling is dan om te alle componenten afzonderlijk te gaan meten om te zien hoeveel amps ze trekken. Op dat moment zou ik dus moeten weten waar het probleem ligt en kunnen we hopelijk een oplossing bedenken.

Opzich begrijp ik er al helemaal niks van aangezien ik nooit zo snel zoveel stroom uit een lipo zou moeten kunnen trekken met deze setup.

Te weinig headspeed kan betekenen dat je motor onder zijn ideale toerental blijft en dus teveel stroom trekt. Meer gas of minder pitch in de curve's moet dan de truuk doen. Maareuh... Volgens de Schluter-berekening heb je 1 watt per 10 gram nodig om te liften, dus 350 gram = +/- 35 watt. Ervanuitgaande dat je 3s vliegt, zou je een stroom moeten hebben van +/- 3,2 + tail +/- 1 = 4,2 Amp, vliegtijd word dan +/- 17 minuten. 2 minuten 700mA = 21 Ampere, dus 14c... En dat trekt je regelaar toch niet? Ik zou de setup nogeens goed doorlopen...

Groetjes,

Ton.

Ik heb vanmiddag even een goede ampere meter geregeld.

Ben net thuis en meteen aan het meten gegaan. Tot mijn verbazing trekt alles bij elkaar in hoover stand maar 4 ampere, vol gas trekt hij maximaal 6 ampere. Dit heb ik gedaan met de heli in mijn hand.

Oke verder testen dus:
-Vol gas alleen staart is 6 ampere
-Vol gas hoofdmotor ook 6 ampere
-Vol gas hoofd- en staartmotor 9.5 ampere

Vol gas hoofd- en staartmotor
IMG_1645_small.jpg

Ik snap er werkelijk niets meer van.

/edit

Volgens de specificaties van de tailmotor mag deze maar max 4 ampere gebruiken.
Specifications
Size: 12mmX30mm
Shaft size:1.5mm
Weight:17g(0.60oz)
RPM/V:
1208436: 4100KV
Maximum current: 4A
Internal Resistance:0.59ohm
Without load:0.3A

Zou hier iets mis zijn?

Klinkt alsof je je staartmotor te veel belast. Kleinere prop erop, of de bestaande inkorten. Mijn DD trekt 0,5-1 ampere, maar dat is dan wel de GWS-variant met 3020 prop.

Ow ja! ff snel berekenen hoe hard ie volgas zou moeten draaien: 4100kv * 70% efficientie * 11 v = 31570 RPM. Als hij dat niet haalt, word hij te zwaar belast.

Groetjes,

Ton.

Ik gebruik ook de oranje 3020 prop. Ik gebruik de feigao dus gewoon als DD motor, dat doen trouwens de meesten die deze motoren gebruiken. Ik kan natuurlijk altijd eens kijken of een propje inkorten helpt.

Zoals je eerder in dit topic heb kunnen lezen heb ik ook wat settings in mijn regelaar veranderd, zou daar nog een probleem kunnen zitten?
De regelaar voor de hoofdmotor kan ik totaal niets mee, dat is dat goedkope ding. Wel heb ik uitgevonden dat wanneer ik hem vol gas inschakel de motorrem in werking wordt gezet, doe ik dit nogmaals dan schakelt hij hem weer uit. Er moeten dus wel wat mogelijkheden mee zijn maar veel verder als dit kom ik niet.

Gisteravond heb ik ook nog even gekeken hoeveel power de hele setup trekt in hoover stand, dit kwam niet hoger uit dan 4 ampere. Dat lijkt mij een prima waarde. Over de hoofdmotor heb ik nog kunnen vinden dat dit een b-20 31s is, lijkt me dus een goedkope clone van een hackermotor. Deze wordt trouwens wel vrij warm ook nu er een koellichaam op zit.

Maar toch kom ik in gedachte weer op de tail uit. Dit vooral omdat ik combinatie de hoofdmotor en regelaar die ik nu gebruik en een gws dd hat motor ik wel vliegtijden haalde van 20 min of meer met de goedkope 1800 mah lipo's. Verder heb ik gisteravond nog geprobeerd de draden van de regelaar naar de staartmotor te vervangen voor wat dikkere exemplaren. Dit gaf qua stroomverbruik geen verschil.

Er is al zoveel door mijn gedachten geschoten alleen lijkt niets tot een oplossing te leiden.

/edit
Ow ja! even snel berekenen hoe hard ie volgas zou moeten draaien: 4100kv * 70% efficientie * 11 v = 31570 RPM. Als hij dat niet haalt, word hij te zwaar belast.
Ik heb helaas geen toerentalmeter dus kan ik dat niet checken :(

/edit 2
Hier zie ik dat ik voor de hoofdmotor een 10 tands tandwiel moet gebruiken. Maar dit geld natuurlijk voor een hacker motor dus ik weet niet in hoeverre dit van toepassing is op mijn motor. Op dit moment gebruik ik de standaard 8 tands.Dat zou volgens deze site uitkomen op een headspeed van 2148 RPM.

Amstel76 zei:
Dat zou volgens deze site uitkomen op een headspeed van 2148 RPM.

Volgas ja, maar ik vlieg niet met volgas op de kop. Dan heb je geen reserve als je ff de pitch in moet...
Ik denk dat je voor DD-gebruik de verkeerde Feigao hebt. Je hebt ze ook met lagere Kv's, en die zijn mijns inziens meer geschikt voor DD-gebruik. Mijn tail doet in hoover 9000-11000 toeren, meer is dus niet nodig dan. Ik zal hem vanavond eens vol belast meten.

Vol gas zou hij op die site uitkomen op 1846.

Ik weet eigenlijk zeker dat deze feigao goed is. Hier heb ik ook gezien dat Satoer hem op precies dezelfde manier gebruikt(e), dezelfde motor ook DD. Volgens de site van feigao is er geen 12 mm motor met een lager aantal kv's.

Ik zat er ook nog aan te denken om de standaard vertraging te gebruiken samen met de standaard prop. Alleen heb ik helaas geen tandwiel wat op de feigao past.

Is de accu wel goed gaat daar de opgegeven hoeveelheid in. :?:

De goedkope nonames gaven mij voorheen ook lange vliegtijden, deze zijn dus zeker weten goed. De kokams heb ik pas aangeschaft en weet ik dus niet zeker.

Wel zijn alle lipo's keurig in balans en gaat er in allemaal keurig 12.6 volt. Laden doe ik met niet meer dan 1C al schijnen de kokams volgens de verpakking met 2C geladen te kunnen worden.

Het mooiste zou dus eigenlijk zijn wanneer ik de lipo's onder een andere heli kon hangen net ongeveer dezelfde setup, alleen zijn er erg weinig micro heli vliegers hier in de buurt (Grootebroek NH).

Heb net een propje 2 cm ingekort, van elke kant dus 10 mm af. Nu trekt de staart nog steeds 4 ampere vol gas waar het eerst 6 ampere was. Heb ook even onbelast getest en dan trok hij 1.5 ampere. De kokam lipo staat nu op 12.10 volt, op dit moment kan ik net aan hooveren veel meer vermogen heb ik niet. Die 500 mah was eruit na 2 keer testen met de meter en een minuutje vliegen.

Zou het probleem hem dan toch in de hoofdmotor of iets dergelijks liggen?

Dat is altijd al een heethoofd geweest, voorheen na een minuut of 10 vliegen kon ik hem net niet meer vasthouden. Dus dat moet wel meer dan 70 á 80 graden zijn.

Ik heb zomaar het vermoeden dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is geweest, dat precies op het moment dat de ik de nieuwe lipo's heb aangeschaft de hoofdmotor ook kaduuk is gegaan. Al moet ik zeggen dat hij niet veel ampere trok bij de metingen, dus dan rest nog de vraag hoe ik in zo'n korte tijd 500 mah uit de lipo's kan trekken.

motor moet toch stroom vreten ;) Als hij heet wordt trekt hij vast meer dan wat jij meet. Er kan een wikkeling beschadigd zijn wat ene hele hoge stroom kan opleveren.

Dan kan ik er dus bijna wel vanuit gaan dat de hoofdmotor overleden is. Dan wordt het nog 3 weekjes wachten voordat er weer een nieuwe besteld kan worden.

Dit lijkt me wel een mooie vervanging samen met de phoenix 25. Al wordt dat wel een erg dure set.

eeh ja, hacker is wel heeel erg duur ;) er zijn vere goedkopere motoren die bijna even goed presteren maar dan voor veeel minder geld ;)

Wat zijn nog meer goede alternatieven? Ik heb al in diverse verslagen gelezen over de razor 350 maar die heb ik alleen nog maar bij helihoby.com gezien. Ik bestel hem liever ergens in Nederland of in ieder geval in Europa.

De hacker heb ik toch ook wel heel veel goede dingen over gelezen, hij schijnt vooral erg degelijk te zijn. Maarja daar is de prijs ook naar.

De phoenix 25 wil ik erbij zodat ik deze later eventueel in een andere heli kan gebruiken.

Ik zou eens gaan kijken naar de Hyperion X-22.

http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2809

In een aantal k/v's te krijgen en erg betaalbaar. Verzendkosten vanuit aircraft-world zijn ook maar $2.50. Ik heb altijd mijn spullen binnen 7 dagen thuis gehad (5 meestal) en de service is super.

Motor heb ik net besteld in de 5000 k/v uitvoering. Die mag 18A aan en weegt maar 45 gram ;)

Tadango zei:
Motor heb ik net besteld in de 5000 k/v uitvoering. Die mag 18A aan en weegt maar 45 gram ;)
Als jij er toch net 1 besteld hebt kan ik net zo goed even wachten op jou ervaringen. Ik weet dat jij niet dezelfde besteld hebt maar het gaat dan in deze meer om de prijs/prestatie verhouding.

Ik heb net maar even de hoofdmotor open gehaald. De magneet ziet er prima uit maar op de wikkeling zit een soort van witte aanslag (verbrand mischien). Ik kan het zelf ook niet goed zien, het is te klein om er goed in te kijken en als je het goed wil kunnen zien zou je recht op de wikkeling moeten kunnen kijken. Een foto maken was dan dus ook bijna onmogelijk maar van de 20 foto's heb ik er 1 waarop het een klein beetje is te zien.

IMG_1648_small.jpg

IMG_1651_small.jpg

Het ziet er in iedergeval niet super goed uit :( De hars lijkt licht verbrandt en de spoelen ook iets.

Ik ga de motor in een ornithopter gebruiken. Ik dacht ook al aan een df setje voor mijn F16. Bevindingen hoor je vanzelf ;)

Back