[Verslag] E-Sky Honey Bee CP

jep duidelijk te zien wat er fout ging. De harskern is verbrandt en er zit waarschijnlijk kortsluiting in een paar polen. Kan je weggooien helaas....

Na weer heel wat leesvoer te hebben doorgespit kom ik toch uit op de razor 350, dat lijkt me absoluut de beste keus. Ik hoorde daarnet dat deze alleen bij razor motors zelf besteld kunnen worden. Alleen lijkt dat me sterk aangezien ik ze ook zag staan op helihobby.com.

Weet iemand of er ook een winkel in Nederland is die deze motor levert? Of anders in ieder geval binnen Europa waarbij ik gewoon via een overschrijving kan betalen.

Waarom niet die hyperion? Goedkoop, snelle levering, goede service, goedkoop.... Plaatst eens de specs van die razor, kunnen we eens vergelijken :)

27 gram... dat is ook niet veel! Dan kan hij ook veel minder vermogen aan ;) dus als je wat meer toeren draait zou ik toch minimaal een zwaarder motor (qua gewicht) erin zetten omdat die gewoon minder heet wordt.

Als ik zo de verslagen lees hier op het forum en diverse andere fora dan schijnt deze motor juist helemaal niet heet te worden...

Vandaar dat ook mijn keuze op deze viel, de hoge prestaties en lage temps.

Ik weet het ook niet hoor. Draai dik 3000 toeren op de kop van mijn Hummingbird CP met razor 350 en dan is die gewoon amper warm. (zonder koellichaam)
Hoe meer toeren op de kop, hoe lekkerder dit motortje zich voelt. Dezelfde motor in een FP heli wordt een stuk warmer.

Top motor :thumbsup: gewoon kopen.
Heb hem zelfs in een Zoom 400 gevlogen. En dan presteert de zoom nog veel beter dan met de standaard motor. (en dat voor een motortje dat zeker 2 keer zo klein is)
Razor in de Zoom in vergelijking met de orginele motor:
afb3910.jpg

Haha zelfs de zoom ermee gevlogen :)

Ik ga hem denk ik ook kopen, niet om de adviezen van Tadango in de wind te slaan hoor ;) maar omdat ik aan de hand van alle gebruikerservaringen ik ervan overtuigt ben dat dit de beste keus is.

Ik heb nog even zitten zoeken maar is die motor nu alleen in USA verkrijgbaar? Dan ben ik namelijk weer afhankelijk van betaling met een creditcard die ik niet voorhanden heb ;)

Afgelopen donderdag een bestelling gedaan van de Razor 350 in Amerika. Vanmorgen kwam de postbode al met een pakketje aanzetten, en jahoor de razor was nu al binnen.

razor.jpg

De eerste testvlucht was vooral genieten, wat een power. De gyro stond nog niet helemaal goed en de staart draaide nog wat weg maar deze heb ik pas de volgende vlucht wat bijgesteld zo'n kick was het.

Ik vind de motor nog wel te heet worden maar dat ligt denk ik aan de goedkope regelaar die er nog onder hangt. Ik heb het toerental even gemeten en deze was 2400 rpm onbelast en 2100 rpm vol belast. Dit met een 8 tands tandwiel op de motor. Dit is de regelaar die ik nu gebruik, volgens de specs geeft hij 7 Amp en de motor heeft 9 Amp nodig. Veel meer dan dat daar staat weet ik ook niet van de regelaar, ik kocht hem als set samen met de vorige motor. Is dit de reden dat de motor iets te warm wordt?

Ik denk dat ik binnenkort toch maar voor de Phoenix 25 ga.

Vanavond heerlijk gevlogen op de ijsbaan, een hoop ruimte en daar kon ik de nieuwe motor echt eens aan de tand voelen. Alleen na 5 minuten vliegen durf ik toch niet verder te vliegen omdat voor mijn gevoel de motor te heet wordt. Ik ben erg voorzichtig omdat ik natuurlijk mijn vorige motor al gesloopt heb en de razor is een motor die je liever niet om zeep helpt.

Ik heb al behoorlijk lopen denken wat het nu kan zijn, en elke keer kom ik weer op de regelaar uit. Ook speelt de tandwiel verhouding natuurlijk een rol maar als ik op diverse fora ga kijken ben ik niet de enigste met deze verhouding.

Klopt het dat als de regelaar te weinig Amps levert dat dan de motor te heet wordt?

Nee. Een motor word te heet door te veel stroom. Een regelaar kan niet meer stroom erdoorheenproppen dan er door wil. Wat wel kan is dat de regelaar de vervroeging niet goed doet, en dat de motor dus niet efficient werkt. Gebrek aan efficientie betekend meer omzetten in warmte. Kan je je regelaar een andere timing geven? Ik vlieg een 2-polige motor op een Hornet met 10 graden vervroeging ('normal advance') en die word niet warm, zet ik um op 15 graden ('high advance') dan word ie warm. Hoe minder vervroeging, hoe minder vermogen maar ook hoe minder warmteverlies

Succes,

Ton.

De regelaar is echt zo'n goedkoop ding waar verder niets bij zit. Ik kan hier dus helemaal niets aan veranderen behalve de motorrem uitzetten. Dit heb ik bij toeval uitgevonden, als je zender vol gas laat staan en dan de regelaar start dan schakel je de motorrem aan of uit.

Maar van het warmte probleem snap ik nu helemaal niks meer van, er zijn zoveel mensen met dezelfde setup waarbij de motor niet warm wordt. Ik denk dat ik binnenkort toch maar voor een phoenix ga zodat de regelaar fatsoenlijk is in te stellen.

Ik heb ook nog een 9 tands tandwiel liggen ipv de 8 tands die er nu op zit. Wat voor resultaat zou dat geven qua temperatuur als ik deze zou gaan gebruiken?

Ik heb mezelf maar een phoenix 10 cadeau gedaan.

Nu komt het vreemde, de oude regelaar is 7 Amp en de phoenix is 10 Amp. Ik heb dus vol goede verwachting de phoenix 10 geïnstalleerd met de gedachte dat ik nu alles zelf in de hand zou hebben. Dit was dus niet het geval, met de oude regelaar draai ik 2200 rpm en nadat ik de phoenix erop had gezet zakte de headspeed in naar 1600 rpm. Ook als ik vol pitch gaf klapte de regelaar eruit.

Ik heb allerlei settings in de phoenix geprobeerd maar dat bracht totaal geen verandering. Ik heb deze setup al zo vaak gezien op diverse fora en het moet geen probleem zijn. Wat gaat hier mis?

PS
Ik heb de motor timing van de tailmotor op Low Advance gezet, dit werkt echt geniaal, zelfs na een vlucht van 10 min of meer wordt de motor niet eens warm. Zelfs met behoorlijk hard rondjes vliegen waarbij er echt wel vermogen nodig is doet hij dit met gemak.

Ik heb nu de oude regelaar er weer opzitten omdat ik gister op de club toch even wou vliegen ;)

Ik vlieg met 3s 1500 mah kokam/graupner. Dit zijn de settings die volgens mij goed zijn:
cutoff Voltage: 9V
cutoff Type: soft cut off
brake Type: no disabled
throttle type: fixed
soft start: soft
motor timing: standard advance
current limiting: normal
pwm Freq: 13 kHz

Waar kan je dan aangeven dat je 3s gebruikt? Ook heb ik oudere software versies geprobeerd. Verder heb ik natuurlijk lopen spelen met de instellingen van de regelaar om te zien of er verschil was.

Oke voor mijn gevoel ben ik nu redelijk klaar met deze setup. Ik zal hieronder aangeven wat ik allemaal gedaan heb.

Temperatuur probleem
Het probleem van de te warme razor 350 heb ik eigenlijk heel simpel opgelost. Ik heb de razor voorzien van een 9 tands tandwiel waarna de headspeed onbelast op 2700 rpm uit kwam. Na 15 minuten vliegen is de motor gewoon nog lauw en de vliegtijden zijn zelfs toegenomen. Ik heb zelfs even getest met een 10 tands tandwiel waarbij de headspeed naar schatting rond de 3000 rpm lag (ik had op dat moment geen toerentalmeter bij de hand). Dit ging wel heel erg hard en was erg indrukwekkend alleen werd de motor wel iets warmer voor mijn gevoel, vandaar de keuze voor het 9 tands tandwiel. Voor degene die het interesseren, het tandwiel heb ik met groene loctite vastgezet.

De regelaar
De prestaties van de oude onbekende regelaar liggen veel hoger dan de PX 10. Met de PX 10 is er met geen mogelijkheid dezelfde prestaties te halen dus ik kan iedereen die een zelfde combo wil gaan aanschaffen toch een PX 25 aanraden. De PX 10 heb ik hier nog liggen en die zal uiteindelijk wel een nieuw baasje of doel gaan krijgen.

De conclusie
Eigenlijk is er maar 1 constatering, het gaat hard.....heel erg hard! Met een setup als deze ga je heel veel plezier beleven, gisteravond nog gevlogen in de harde wind en dat merk je eigenlijk niet eens, behalve dan dat hij voor de wind nog veel harder gaat dan tegen de wind in :) Een nadeel is alleen dat binnenvliegen in de huiskamer er niet meer bij is. Dit ligt voornamelijk aan omdat ik nog met de standaard zender vlieg, ik heb dus geen expo en andere instellingen waardoor hij bij een beetje pitch er als een kogel ervandoor gaat. Ik schakel altijd al over op 3d voordat ik op stijg, de headspeed ligt dan veel hoger en alles is dus veel stabieler en bij een beetje wind heb je absoluut negatieve pitch nodig om weer beneden te komen.

De volgende stap gaat dus ook worden, als mijn duimen het toelaten, kijken of het beestje ook inverted wil gaan vliegen.....
Voor de fun ook nog even het toerental gemeten van de feigao tail motor, deze lag vol belast met oranje 0320 prop op ruim 28000 rpm :o

Yeah....gisteren heb ik mijn eerste looping gemaakt.

De looping zelf ging wel aardig alleen op het hoogste punt en ik dus wat negatieve pitch gaf draaide de staart iets weg. Later nog een looping gemaakt zonder negatieve pitch te geven en dat resulteerde in een hele mooie strakke cirkel op snelheid gemaakt. Dat de staart wat wegdraaide is wel eng aangezien je net zal ziet dat je de verkeerde kant op corrigeert en dat is lullig als je op zijn kop hangt.

Helaas hadden we natuurlijk geen camera bij ons en dan lijk je meestal wel je beste vluchten te hebben. Volgende keer nemen we de camera mee en proberen we een looping te filmen.

Ook was de folie van mijn bladen wat beschadigd, ik heb besloten dit eraf te halen en de bladen te lakken. Dat gaat op zich prima alleen moest er behoorlijk wat tape omheen om ze weer in balans te krijgen.

ik was er bij en wat een topper.
eerst een aanloopje en om hoog en daar na doet i het nog een keer en trekt i hem rond wat een topper om te zien .
ga zo door pee.

Back