[Verslag] Mijn eerste Quadcopter

Ja, soort van haha, ik heb hier de foto even vanuit een andere hoek genomen:
IMG_20120614_195241.jpg

Misschien een domme opmerking, maar heb je al gecontroleerd (met een multimeter) of je de goede aansluitingen op de programmer op de juiste pads hebt gesoldeerd?

Op het moment dat ik ze doormeet doet hij het bij allemaal. Dus al pak ik het soldeerpunt van de Mosi en ik leg de andere kant op de miso van de USB dan slaat hij nog uit.

Hallo,

Ik heb nog wat gelezen over 'early style', hoe kan ik precies zien of mijn board 'early style' is of niet:
Code:
Note:  There are two versions of the main PCB in the 9x.  The later ones (aka Turnigy V2) have a pad
where the Purple wire will be connected. The vast majority of the 9x's out there are the late style.
The early ones do not have the pad; instead they have a pad on the wrong trace.  If you have an early
style board, you can still do the mod, you just have to be very careful with your soldering, as you will
be soldering to the end of the surface mount resistor shown.  The early style is shown in the picture
below with the purple (violet) wire soldered to the end of the resistor.  Note the red circle.  On the early
style, you cannot use that pad.  The CORRECT connection is to the 7
th
 resistor from the left on the
early style boards:
bron: http://www.kulda.mysteria.cz/rc_souprava_turnigy_9x/turnigy_9x_flashing.pdf

Dus al pak ik het soldeerpunt van de Mosi en ik leg de andere kant op de miso van de USB...
Nou is het al weer even geleden dat ik de mijne heb geflasht, maar volgens mij moet je toch echt gewoon MOSI op MOSI en MISO op MISO solderen hoor.

En wat die "early style boards" betreft, dan zit er dus geen soldeerpad in de sck-trace (zie het cirkeltje met v2 ernaast op de foto met de gekleurde draden)

Micropuller, volgens mij zit hij gewoon goed dan toch. De miso op de miso en de mosi op de mosi. De miso zit onder de mosi. Het laatste plaatje bied meer duidelijkheid volgens mij. Daar zie je dat ik hem goed gesoldeerd heb.

Maar je zegt dat, als je met de multimeter meet, je de Mosi van de zender op de Miso van de programmer hebt zitten.
Ik denk dat de Mosi-pad in de zender niet echt de Mosi aansluiting is, maar dat ze gewoon bedoelen dat je daar de Mosi van de programmer aan moet sluiten.

Nee, ik bedoel meer van als ik de op het pad de mosi aantik, en dan op de usb de miso aantik, slaat hij alsnog uit. ;)

Maar ik denk dat ik de v1 heb, dus ik ga vanavond even het draadje verplaatsen naar het transistortje. Ik denk dat dat de oplossing is.

Ah, dat is dan inderdaad niet goed.
Ik zou het nog wel even dubbelchecken, want als ik het goed begrijp hadden de "early style boards" wel een soldeerpad, maar dan in de trace naast de SCK. Dus even goed naar het plaatje kijken en pootjes tellen :D

Inderdaad, daar ben ik dus ook achtergekomen. Net even naar huis gebeld om te vragen of ze even kunnen kijken welke ik had, en tot zover kwam daaruit dat die van mij dus verkeerd zat.
turnigy9x_pcb.png

En volgens mij zit het rondje bij mij precies op dezelfde plek als op deze foto, en dus niet op de plek van de v2.

Kijk het vanavond nog even voor de zekerheid na.

jep je hebt tover foto's. die tweede foto is een stuk duidelijker.

alle 9Xen van HK zijn versie 2, haal je hem ergens anders is het maar een gok.

en als ik jouw laatste foto bekijk is het net of de RST op een transistor zit..
weer die toverfoto?

Dames, het is gelukt hoor! Bedankt voor jullie hulp. Ik had dus blijkbaar de v1.. ;) Maar hij is geflashed met de er9x!

Kleine edit;
Zijn er nog bepaalde dingen die ik moet wijzigen binnen het systeem? Het valt me ook op dat ik op de helft van de throttle op de transmitter al op 100% van de motor kracht zit, en dat hij dus na 50% niet meer harder gaat draaien. Ik heb de ESC's ook al gekalibreerd.

Laatst bewerkt:
welkom in de wereld van de Er9x.. al het gedonder om hier te komen was het waard!

ik weet alleen zo snel ff niet hoe het kan dat de motor zo raar doet..
op zich kan het niet aan de er9x liggen. maar je weet maar nooit..

Ik ben benieuwd wat het is. Misschien komt het omdat ik er nog geen props op heb zitten, wie weet. Ga het morgen even verder uit zoeken. En hoop dan ook mijn voorgeboorde kokers binnen te hebben.

Kleine update, ik heb inmiddels weer aluminium kokers! Alles in elkaar gezet, blijkbaar had de ESC kortsluiting gemaakt, waardoor de ESC al warm wordt op het moment dat ik hem aansluit, en als ik dan gas geef, geeft de motor alleen maar 'tikjes'. Heb dus maar even 2 nieuwe esc's besteld..

Sander

Bij het flashen van de esc's moet je opletten dat je niet met je vingers op de chips komt.
De FET transistoren zijn erg gevoelig en kunnen kapot gaan.
Hierna is de esc stuk...

Back