Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Puttingwant grote mast, zelfde als van de fokkemast maar dan met 3 touwen,
JPG_1841_6480_bewerkt-1.jpg

Vandaag het grootstengenwant gezet, een zwichting en de beide pardoens van de grote mast.

Stengenwant en de zwichting tussen de spreeworsten (de zwichting(en) zijn niet echt nodig en is ook een eigen initiatief wat niet in de beschrijving is opgenomen)

JPG_1850_6483_bewerkt-1.jpg

Het vaste part van de talie voor de pardoens word vast gezet met een soort haak, gemaakt van ijzerdraad wat dan achter de balken van de overkapping haakt. Daar de langs balken te dicht op elkaar zitten (het zijn er een paar meer dan de beschrijving laat zien) kon ik de haak niet van boven af door de overkapping steken. Daar heb ik rekening mee gehouden en heb daarom de deurtjes niet vast gelijmd zodat ik deze procedure via de deur openingen kon doen, te zien op het plaatje hieronder,

JPG_1853_6484_bewerkt-1.jpg

Na afwerking ziet het er dan zo uit, het ijzerdraad (haak) is niet te zien ook niet als je van boven kijkt :), het moet de suggestie wekken dat de pardoen aan dek is bevestigd.
JPG_1855_6485_bewerkt-1.jpg

Op de grootstengenstag na is het staand want van dit model gereed, de stag hoop ik morgen te zetten en dan uiteraard alle weeflijntjes nog...
JPG_1857_6486_bewerkt-1.jpg

Het garen wat vanaf de hommer naar voren loopt is niet de stag, maar een tijdelijk draadje zodat ik de pardoens kon afspannen.

Laatst bewerkt:
Het ziet er allemaal weer gelikt uit Piet, :thumbsup::thumbsup: maar ben je ook dagelijks aan het googelen of zo naar spreuken voor in je handtekening?? Zie dat deze zowat dagelijks veranderd ;);)
Ook weer een extra dimensie om dit verslag te lezen :worship::worship::worship:

Het ziet er allemaal weer gelikt uit Piet, :thumbsup::thumbsup: maar ben je ook dagelijks aan het googelen of zo naar spreuken voor in je handtekening?? Zie dat deze zowat dagelijks veranderd ;);)
Ook weer een extra dimensie om dit verslag te lezen :worship::worship::worship:
Dank voor het compliment Koos:) en wat de spreuken betreft, die komen uit een boekje en geeft wat stof tot nadenken ;)

Met het zetten van het grootstengenstag is het staand want op de weeflijntjes na compleet,
JPG_1861_6487_bewerkt-1.jpg

detail van het geleide blok met een strop om de masttop van de fokkemast,
JPG_1863_6488_bewerkt-1.jpg

en de talie aan de voet van de fokkemast waarvan het halende part is belegd op de buitenste knecht van de spil,
JPG_1864_6489_bewerkt-1.jpg

Het hele plaatje met het staand want gezien van stuur- en bakboord,
JPG_1867_6492_bewerkt-1.jpg

JPG_1868_6493_bewerkt-1.jpg

Begonnen met de weeflijntjes, de onderlinge tussenruimte van de lijntjes is op mijn model is ong. 6 mm, wat neer komt op zo'n 30 cm in werkelijkheid.
Ik heb deze keer de weeflijntjes tot het soldaten gat in het want geknoopt en het putting want (nog) niet, daar denk ik nog even over na, kan misschien net even te druk worden....?
JPG_1870_6494_bewerkt-1.jpg

Ik snap het van het puttingwant wel Piet, omdat deze hier maar over twee hoofdtouwen gaat nietwaar, das iets van ik wil wel maar.....
Voor de rest ziet het er allemaal weer heel strak uit :worship::worship:

En wat lezen we nu weer:
De geduldige ezel die langzaam voortstapt, komt uiteindelijk verder dan de Arabische volbloed....
Waar haalt ie het allemaal weer vandaan hee... :rofl::rofl: (och ja uit het boekje)..

Wel heren,@Jaques en @Hans Groenenberg , ik had niet geschreven dat de weeflijnen voor het putting want niet gezet werden, maar dat ik er even over na moest denken. Evengoed bedankt voor het meedenken en commentaar wat het zetje gaf om ze toch maar aan te brengen. En ze horen er in principe gewoon op, aan het stukje hoofdwant achter het puttingwant worden ze wel eens weggelaten, dus heb ik de weeflijnen toch maar aan het puttingwant geknoopt,
JPG_1875_6497_bewerkt-1.jpg

De weeflijntjes zijn gemaakt van Amati garen (naturel) van 0,1 mm dik (dun dus) en behandeld met beits om het garen donkerder te maken, niet zo donker als de hoofdtouwen (die zijn overigens 0,5 mm dik) omdat ik dat niet mooi vind, maar toch een stuk donkerder zoals te zien op onderstaand plaatje van het originele garen,
JPG_1877_6498_bewerkt-1.jpg

Back