Voor wie het interesseert:
Verstopte meerkamerdempers zijn vaak bijna niet schoon te krijgen, er is bijna niets wat koolafzetting oplost (tenminste, niet voor de gemiddelde hobbyist, ook als die niet Leon heet). De meesten van ons zullen niet een vaatje met carbonremover in huis hebben staan, en da's maar goed ook want dat is nogal heftig tuig.
Maar hier is hoe ik het opgelost heb: Ik heb de uitlaat eerst een paar keer laten weken in een geschikte ontvetter, uitgespoeld in water en daarna gedroogd in de oven op 125 graden (hele cyclus paar keer herhaald, inclusief drogen). Dit om het carbon zo poreus, hard en bros mogelijk te maken.
Daarna een handvol geschikte kleine boutjes en moertjes (M3 of zo, en KORTE boutjes) in die uitlaat gegooid, van beide kanten, en de openingen afgestopt. Flink schudden, in alle richtingen, in de hoop dat de metalen harde stukjes overal komen.
Regelmatig onder de kraan flink water door de uitlaat spoelen, dan kun je tenminste zien dat je resultaat boekt, en je ziet ook of de hoeveelheid vuil minder word of zelfs verdwijnt.
Bij mij kwamen de stukken en brokken en plakkaten kool er in verbazingwekkende hoeveelheden uit spoelen.
Nadat er geen vuil meer meekomt, net zo lang (en met beleid) schudden tot alle rammelende dingetjes de pijp weer uit zijn, en voila, mijn dure Zimmermann pijp is weer brandschoon van binnen. Tenminste, ik kijk in de stukken die ik zien kan weer tegen volledig blank metaal aan. Jammer dat ik geen endoscoop heb, anders had ik "voor" en "na" foto's gemaakt.
Al met al, inclusief experimenteren wat het beste werkt, twee dagen bezig geweest (maar het meeste daarvan was wachten op het inweken, of wachten op het drogen). Het uiteindelijke schudden en rammelen en uitspoelen zal ik hooguit 2~3 uurtjes mee bezig geweest zijn.
Naar mijn mening wel acceptabel om een toch wel prijzige uitlaat weer helemaal bruikbaar te krijgen.
Verstopte meerkamerdempers zijn vaak bijna niet schoon te krijgen, er is bijna niets wat koolafzetting oplost (tenminste, niet voor de gemiddelde hobbyist, ook als die niet Leon heet). De meesten van ons zullen niet een vaatje met carbonremover in huis hebben staan, en da's maar goed ook want dat is nogal heftig tuig.
Maar hier is hoe ik het opgelost heb: Ik heb de uitlaat eerst een paar keer laten weken in een geschikte ontvetter, uitgespoeld in water en daarna gedroogd in de oven op 125 graden (hele cyclus paar keer herhaald, inclusief drogen). Dit om het carbon zo poreus, hard en bros mogelijk te maken.
Daarna een handvol geschikte kleine boutjes en moertjes (M3 of zo, en KORTE boutjes) in die uitlaat gegooid, van beide kanten, en de openingen afgestopt. Flink schudden, in alle richtingen, in de hoop dat de metalen harde stukjes overal komen.
Regelmatig onder de kraan flink water door de uitlaat spoelen, dan kun je tenminste zien dat je resultaat boekt, en je ziet ook of de hoeveelheid vuil minder word of zelfs verdwijnt.
Bij mij kwamen de stukken en brokken en plakkaten kool er in verbazingwekkende hoeveelheden uit spoelen.
Nadat er geen vuil meer meekomt, net zo lang (en met beleid) schudden tot alle rammelende dingetjes de pijp weer uit zijn, en voila, mijn dure Zimmermann pijp is weer brandschoon van binnen. Tenminste, ik kijk in de stukken die ik zien kan weer tegen volledig blank metaal aan. Jammer dat ik geen endoscoop heb, anders had ik "voor" en "na" foto's gemaakt.
Al met al, inclusief experimenteren wat het beste werkt, twee dagen bezig geweest (maar het meeste daarvan was wachten op het inweken, of wachten op het drogen). Het uiteindelijke schudden en rammelen en uitspoelen zal ik hooguit 2~3 uurtjes mee bezig geweest zijn.
Naar mijn mening wel acceptabel om een toch wel prijzige uitlaat weer helemaal bruikbaar te krijgen.
Laatst bewerkt: