Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Mijn Moviemaker maakt er toch echt een WMV. (Windows Media Audio/Video file) file van,.. :cool:

Wat betreft het ontladen van een lipo, gebruik dan een Lipo low voltage pieper,.. zo kan je nooit fout gaan. Je merkt het direct als je toevallig een lege lipo aansluit,..

LINKJE

Sommige mov files pakt moviemaker niet. Met de sofware die ik heb gelinked kun je eenvoudig de mov omzetten naar bijvoorbeeld avi. Problem solved..

moviemaker maakt van mijn mov files ook gewoon een filmpje hoor. Zonder te converteren werkt het gewoon.

Hangt van de codec in de mov af. De mov is alleen maar een container. Het gaat om de codec erin. Meestal los je dat op met een codecpack zoals k-lite of converteren met mpeg stream..

Tjah.. Maar als je je aandacht erbij houdt zou je zo'n vergissingen als gisteren niet mogen maken :mrgreen: maar ik steek de schuld op de kou ;)

Lipo's in je binnenzak, heb je nergens last van...

wel opletten dat je stekkers netjes zijn, anders krijg je vuurwerk :mrgreen:

Er zijn meerdere methodes natuurlijk, maar aangezien je ook het meten voor het vliegen kunt vergeten, zeker als het koud is en je "haast hebt", beschouw ik de volgende (supersimpele) methode als het meest foolproof: Maak er een gewoonte van om je accu's na het laden even op te binden met een elastiekje erom (snoertjes tegen de accu aan binden dus) ten teken dat het een volle accu is.

Klinkt mischien super onbenullig, maar je MOET het elastiekje weghalen om te kunnen vliegen (of in elk geval, het is logisch dat te doen i.v.m. aansluiten).
Op het veld zie je in een oogopslag welke accu's je die middag al gebruikt ("aangebroken") hebt, en welke niet, en bij het controleren voor je naar het veld gaat zie je óók in een oogopslag of je die elastiekjes er om gedaan hebt. 100% zeker dat je dan even er om denkt de spanning te checken voor je het elastiekje er om doet.

Simpel, kost vrijwel niks, en vergt ook geen lastig "aanleren van gewoontes"....

Groet, Bert

Vergeten te meten is net zo makkelijk als vergeten een elastiekje eromheen te doen, dus dat verschil zie ik niet zo. Maar het is ook een manier.

Niet helemaal....

vergeten te meten merk je pas als je vliegt.... Meten is meerdere handelingen: meter aansluiten, meting bekijken, waarde interpreteren (klinkt onbenullig, maar ergnomisch gezien maakt dit behoorlijk wat uit: wie heeft er nooit voor een tweede keer gemeten want "wat was de spanning ook al weer?"). Meten is ook éénmalig vlak voor het vliegen kritiek. Alles wat je van te voren meet doet niet ter zaken en kun je dus feitelijk achterwege laten. je moet iedere accu ook apart meten. Je hebt met "alleen meten" dus maar één kritiek punt waarop meten doorslaggevend is, en dat is onmiddelijk voor de vlucht.

Vergeten dat elastiekje er om te doen kan inderdaad net zo makkelijk, maar het verschil is: bij het inpakken voor het vliegen is de waarneming "wel of geen elastiekje" één oogopslag gedaan, ongeacht hoeveel accu's je hebt weet je in één seconde of al je accu's met zekerheid geladen zijn, of dat je wellicht beter kunt controleren (want je kunt het elastiekje vergeten zijn, maar het is behoorlijk onwaarschijnlijk dat je WEL een elastekje geplaatst hebt, ZONDER te laden, nietwaar?) en dan is het simpel om even te checken.... Op het veld is het alweer, één oogopslag om te zien welke accu's je reeds gebruikt hebt en welke niet (want alweer, het is héél onwaarschijnlijk dat je het elastiekje laat zitten als dat het aansluiten belemmert, en het is ook tamelijk onwaarschijnlijk dat je na het vliegen dat elastiekje weer terug om die accu bind). Ofwel, je hebt méér dan één "ingebouwd controle moment", en de controle is automatisch in plaats van een handeling die je mogelijkerwijs onbedoeld kunt vergeten. Het elastiekje kun je vergeten, de controle "wel/geen elastiekje" minder makkelijk....

Verschil is groter dan je denkt, en zit een beetje in de menselijke natuur van bewust of onbewust handelen.

Moet je niet te licht over denken, er word tegenwoordig voor veel procedures gezocht naar methoden waarbij de controle's "zo automatisch mogelijk" ingebakken worden. Dit is mogelijk zo'n methode, en in elk geval voor mij werkt het: Vorige week waren mijn elastiekjes op, en ik heb me afgelopen Donderdag helemaal suf gemeten tijdens de les-avond. Met elastiekjes is het op 100% zeker gedachtenloos een accu pakken en vliegen, de hele avond lang. Als je in twee uur tijd 7 LiPo's leegvliegt, terwijl je tussendoor afgeleid word door leerlingen die vragen stellen, is dat een erg prettige bijkomstigheid....

Groet, Bert

Back