Niet helemaal....
vergeten te meten merk je pas als je vliegt.... Meten is meerdere handelingen: meter aansluiten, meting bekijken, waarde interpreteren (klinkt onbenullig, maar ergnomisch gezien maakt dit behoorlijk wat uit: wie heeft er nooit voor een tweede keer gemeten want "wat was de spanning ook al weer?"). Meten is ook éénmalig vlak voor het vliegen kritiek. Alles wat je van te voren meet doet niet ter zaken en kun je dus feitelijk achterwege laten. je moet iedere accu ook apart meten. Je hebt met "alleen meten" dus maar één kritiek punt waarop meten doorslaggevend is, en dat is onmiddelijk voor de vlucht.
Vergeten dat elastiekje er om te doen kan inderdaad net zo makkelijk, maar het verschil is: bij het inpakken voor het vliegen is de waarneming "wel of geen elastiekje" één oogopslag gedaan, ongeacht hoeveel accu's je hebt weet je in één seconde of al je accu's met zekerheid geladen zijn, of dat je wellicht beter kunt controleren (want je kunt het elastiekje vergeten zijn, maar het is behoorlijk onwaarschijnlijk dat je WEL een elastekje geplaatst hebt, ZONDER te laden, nietwaar?) en dan is het simpel om even te checken.... Op het veld is het alweer, één oogopslag om te zien welke accu's je reeds gebruikt hebt en welke niet (want alweer, het is héél onwaarschijnlijk dat je het elastiekje laat zitten als dat het aansluiten belemmert, en het is ook tamelijk onwaarschijnlijk dat je na het vliegen dat elastiekje weer terug om die accu bind). Ofwel, je hebt méér dan één "ingebouwd controle moment", en de controle is automatisch in plaats van een handeling die je mogelijkerwijs onbedoeld kunt vergeten. Het elastiekje kun je vergeten, de controle "wel/geen elastiekje" minder makkelijk....
Verschil is groter dan je denkt, en zit een beetje in de menselijke natuur van bewust of onbewust handelen.
Moet je niet te licht over denken, er word tegenwoordig voor veel procedures gezocht naar methoden waarbij de controle's "zo automatisch mogelijk" ingebakken worden. Dit is mogelijk zo'n methode, en in elk geval voor mij werkt het: Vorige week waren mijn elastiekjes op, en ik heb me afgelopen Donderdag helemaal suf gemeten tijdens de les-avond. Met elastiekjes is het op 100% zeker gedachtenloos een accu pakken en vliegen, de hele avond lang. Als je in twee uur tijd 7 LiPo's leegvliegt, terwijl je tussendoor afgeleid word door leerlingen die vragen stellen, is dat een erg prettige bijkomstigheid....
Groet, Bert