Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

tussen de utrechtste introductie dagen voor studenten door pak ik af en toe wat vluchtjes mee met de 250 hier, lekker in een parkje in utrecht staan met een kater hahah. zeker vandaag, nu ik lekker mag doen waar ik zin in heb omdat de teller hier links bij leeftijd met +1 gestegen is :D echt leuk gevlogen vandaag, alleen ging de one way opeens kapot dus die moet ik ff vervangen

Sbus vind ik wel interessant omdat je dan 3-kanaals ontvangers in je heli kan steken. Alles gaat digitaal dus je hebt veel minder kabels. Mss dat hier ook nog wel is een futaba komt maar nog altijd heel tevreden met de DX8 en de telemetrie werkt geweldig.

DX6 vind ik persoonlijk maar een rotzender. Heb er eentje gekocht voor men pa. De zender op zich werkt uitstekend maar het scherm en het programmeren erop vind ik echt zo lastig en onduidelijk. Ben mss te verwend door een DX8 gewoon te zijn :)

Denk dat dat inderdaad wennen is. Ik kan alles blindelings vinden op de DX6i. De DX8 stond ook op mijn lijstje. Maar dan zou ik 8 kanalen hebben. Mijn Futaba heeft ook 8 kanalen maar ik kan dus desgewenst naar 14. Dat is voor heli's niet interessant maar wel voor multicopters en FPV.
Verder zijn er geen echt slechte zenders. Tís ook een persoonlijke keuze. De DX8 is best fors. De Futaba juist weer heel compact. Vind dat zelf best heel prettig. Maar dat kan voor andere heel anders zijn.

Heb gekeken naar zo'n 10CG maar men DX8 voelde beter aan in de hand. Als er een Futaba komt een 14MZ maar eerst nog maar wat onze vliegkunsten aanscherpen :)

Als je een forse zender fijn vind is Futaba wat aan de kleine kant wellicht. Ik vond hem na het uitpakken best compact en begon te twijfelen. Totdat ik ermee ging vliegen. Twijfel weg ;) Zeker als duimvlieger is een compacte zender fijn.

Onder heli vliegers is die futaba vast wel een populaire zender, bij 3dmasters ook veel gasten in beeld hun (wellicht gesponsorde) futaba te showen :)
Het mag nog zo goed werken maar enkel hard plastic zonder rubber grips doet toch wat goedkoop aan zoals de dx6i, of dat was in ieder geval mijn indruk toen ik er een van een ander in handen had. Op sommige momenten met zweterige handen vind ik een wat stroef profiel wel prettiger. Gelukkig is er keuze wat dat betreft :)

Daar heb je wellicht een punt. Voordeel bij duimvliegen is dat je met een compactere zender minder snel last krijgt van spanning in je onderarm omdat je minder kracht gebruikt om de zender vast te houden. Heeft uiteraard ook te maken met hoe groot je handen zijn. En de afstand naar je switches is kleiner..

Ik was eerder teleurgesteld over de 10CG toen ik deze vasthield. Ik vond voor die prijs het best plastiekerig overkomen. DX8 ligt me heel goed in de hand dus ik blijf er voorlopig nog even bij :) Elke zender heeft zen voor- en nadelen. Gewoon die kopen die je het best in de hand ligt. Futaba en spektrum zijn beide goeie zenders

Dat zeg ik. Er zijn geen slechte zenders. Op het multicopter deel van dit forum is ook Graupner erg populair.. Ook vrij compact trouwens.

Nee de MX16 en MX20 zijn populair bij multicopters. Zijn normale zenders. Bij multicopters kun je niet genoeg knoppen en draaiknoppen hebben. Dan kom je al snel uit bij Futaba of Graupner. Bij heli vliegen is dat irrelevant en is een DX8 een uitstekende keuze.

In het geval van de Naza die ik dan gebruik met GPS kunt je je gains remote regelen. Dat is handig omdat je multicopter zonder load anders reageert dan met load. Ook weersomstandigheden spelen een rol. Dat zijn al 2 draaiknoppen. Dan je camera. Dat zijn al 2 schuifknoppen in mijn geval. Dan een 3standen schakelaar om te wisselen tussen manual, atti mode en GPS mode. En nog een switch om IOC aan of uit te zetten.

Anders vliegt zo'n multiding niet :p

Zonder gein. Absoluut vet dat je zoveel functies tot je beschikking hebt!

@ Uwe: De henseleit rookt zeker. Op de grond zelfs overmatig veel. Genoeg voor lokale mistbanken en gekuch achter je van de electro vliegers ghehe. Vermoed dat het extreme roken vooral komt door de in verhouding hoge hoeveelheid methanol, en de rijke afstelling natuurlijk.

Zonder gein. Absoluut vet dat je zoveel functies tot je beschikking hebt!

Heli is rauw vliegplezier met de nadruk op mechaniek. Heerlijk. Multi is electronica met allerlei "gadgets". Ik vind beiden heel leuk. Wat vind ik mooier en spannender om te vliegen? Dat is voor 100% zeker heli's.

En een simpele quad zonder toeters en bellen ook.. Maar wie houd er nou van simpel. Dat doe je de eerste keer en dan wil je meer :mrgreen:

Ik val in herhaling maar hier nog maar een keer het filmpje van m'n hexacopter met GPS hold in flinke wind. Die heb je denk ik gemist Tim.

Laatst bewerkt door een moderator:
Knap zeg :) En zag dat je ook een vliegtuigje gekocht hebt? En maar zeggen vroeger dat dit je totaal niet interesseerde ;)

Geloof me, ik ben ook geen vliegtuig man maar als je hele dagen met heli's vliegt waarbij je toch wel eigenlijk constant je gedachten moet bijhouden, is het wel heel erg ontspannend om dan met een Parkzone Warbird ofzo eens rustig wat rondjes te vliegen. Werkt heel relaxend :) Benieuwd hoe het je bevalt!

Back