Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Nou niet in mijn tuin hoor, is niet van mij, hekje over ja, maar mijn tuin is te klein voor een 700 en er staan wat perenboompjes in de weg (wel spannend als je niet in de buurt staat) vlieg zelfs nog geeneens met mijn 500 omdat ik het te gevaarlijk vind.

Dan heb ik wat te doen als er nog een mooie nazomer komt ;)

Tot die tijd vlieg ik wel met ander spul maar gek genoeg wil je altijd het liefst vliegen met spul wat onderweg is :mrgreen:

@ Hoogvlieger: Kop op kerel. Even 2 dagen laten bezinken, afkoelen met een paar koude biertjes en voila. Ik kan het weten ;)

Vanavond echt geweldig met de Henseleit gevlogen. Naja,wat rondjes en 8jes maar ohw wat vliegt dat ding mooi zeg :D Het vertrouwen in de heli groeit gestaag.

In idle up vliegt ie super, in normal tijdens start en landing word ie erg giftig en nerveus op pitch. Ook de overgang van hover naar landing is door de gekantelde rotorkop en kleine skids nog steeds onwennig en beetje tricky.

Geweldig hoeveel snelheid de heli al opbouwd met zo weinig nick input. Je ziet de heli amper voorover komen. Motor loopt nog steeds rijk ( inlopen) en de throttlecurve staat in in de rondvlucht op 70%.

En nog leuker: In rondvlucht is ie absoluut stiller dan een Trex 700E haha. En dat met windstil weer. Op 40m afstand nose in vliegend hoor je em nagenoeg niet. :rolleyes: Al lijkt het op het filmpje wel anders..

Laatst bewerkt door een moderator:
@jonkje:
mooi ook het geluid,
maar ik ruik het nitro toch wat hier,
of vlieg je zonder nitro?
in ieder geval mooi filmpje,
Ben vandaag helemaal elektro gevlogen met de 450,
hij is bijna aan een loop, maar omdat hij eerst gecrasht was, vlieg ik nog wat voorzichtig,
trouwens lagers vervangen, en ik heb dat gevoel, dat RPM iets hoger is,
misschien ook alleen gevoel,
Was een mooie vliegdag !!:p

@ Uwe: De Henseleit vliegt op 0% nitro met 12% olie. Toch nog iets goedkoop aan dit ding :mrgreen:

Je moet altijd na een (re)build altijd even het vertrouwen terug krijgen in de heli. Blijft alles wel vast etc etc. Begin met de Henseleit aan het einde van die fase te komen :D

Niet alleen na een rebuild hoor :) Ook na een build heb ik even de tijd nodig om vertrouwen te krijgen in m'n vliegend apparaat. Mijn hexacopter vliegt nu al een aantal keren prima maar ik ben altijd bang dat ik zaken niet goed heb gesoldeerd en dat ie dus opeens naar beneden komt. Denk nog een paar vluchten en dan gaat hij steeds fijner vliegen voor mijn gevoel. Hoort bij bouwen denk ik ;)

En als je dan weer vertrouwen gevonden hebt,
is het ook weer fun.
Is ook goed zo, anders zou je snel overdrijven en da gaat het mis,
ik zie het in een ander draatje, war ze alle snel snel verder willen komen,
en liefst naar 10 lipos invert kunnen vliegen.

Ik ben nu ook bezig, de crash presentatie iets te verlagen,
maar als het naar toe is, wel weer iets nieuws probeeren.

@Jonkje Lekker aan het cruisen met die henseleit, mooie heli :thumbsup: Die 90'ers draaien toch al wat minder toeren dan de kleinere motoren en dat scheelt toch qua ook wel denk ik.

Zelf vanavond nog even twee vluchten gemaakt met de 6hv. Ik had nog twee packs voor een derde vlucht maar toch wat hinder van een laagstaande zon en m'n adrenaline fix wel weer gehad dus mooi met een paar volle packs en een vliegwaardige heli richting huis :)
De phasing-ring lijkt nu ook goed te staan, ik was daar nog niet bekend mee.. Dat er wat interacties zijn oke, maar dat die heli bij een halve flip ook gaat kantelen en draaien was wel vreemd..

FBL is wat dat betreft toch wel gemakkelijk want bij de heli's met beastx merk ik niets van interacties ofzo, doet wat je stuurt en gewoonlijk niet meer of minder. Met de flybar 6hv moet ik toch wel actief wat sturen bij bijvoorbeeld een inverted climbout waar het met de beastx meer iets is van goed in hover zetten en pitch geven :) Met de zender is dan wel van alles mogelijk om dat er uit te mixen aan de hand van endpoints en swash-calibration maar dat lijkt een studie op zich ;)

Misschien domme keuze maar om die reden ga ik ook mijn 450 FBL maken. Niet omdat ik niet wil sturen maar mij trekt het wel dat ik minder te maken heb met externe factoren.. Merk dat al bij de kleinere FBL heli's namelijk..

je begint erg snel aan zon gestabiliseerde heli te wennen. Denk dat ik hem voorlopig maar opberg totdat ik gewoon kan vliegen anders denk ik straks bij de andere sticks los en recht en dan oeps......:(

@chow heb weer een nieuwe test gedaan kijken hoe hoog hij kan voordat FS in werking treedt, en dan kijken hoe snel hij het signaal weer oppakt. Nou niks mis mee was ongeveer 1 a 2 sec:D

Ik geloof niet dat je van gestabiliseerd vliegen echt lui wordt. Is meer dat je met een flybar dan wat harder moet werken en wat meer moet anticiperen.

Vergis je niet: een goed werkende en goed afgestelde flybar heli hoort ook gewoon te doen wat je zegt, zonder allemaal gekke en grote inputs...

En een flybarless machine met een stabilisatie is geweldig, als deze met de standaart preset meteen goed werkt.
Is dat niet zo, mag jij gaan bepalen welke gain, of welke combinatie van gain het probleem veroorzaakt.
En dan nog proefvliegen om te testen of het eruit is.

Dan heb je nog trilling, waardoor ze soms op een erg rare manier opeens een andere kant op willen (paar keer gehad nu)

Bij flybar is dat gewoon "tastbaar", bij een estab fbl machine niet.
Daar vind ik het altijd een beetje vaag om nou een probleem aan te wijzen..

Ik geloof niet dat je van gestabiliseerd vliegen echt lui wordt. Is meer dat je met een flybar dan wat harder moet werken en wat meer moet anticiperen.

trouwens, harder werken valt ook echt wel mee..
het is gewoon anders.

een fbl is op sommige punten wat makkelijker, op andere punten wat lastiger
ik heb laatst weel een keer met een flybar machine gevlogen, en er zit natuurlijk verschil in. maar met wat wind etc is het nou ook weer niet een complete wereld van verschil

Als je automatismes maar goed zitten, en je een beetje fijngevoelig kan sturen, is de overstap gewoon met gemak te doen. Als je maar even oplet met het instellen van de estab, dit kan nl alles verzieken..

Als ik aan de swash Aileron en Elevator naar 80 % doe
en nog wat positief Expo erbij vliegt die paddelheli zo als een fbl,
je mis wel die kracht, die je verliest door de paddelkop

@Jonkje:
als je zonder nitro vliegt, heb je dan permanent power op de glow-plug staan, en als het zo is, wat gebuurt, als tijdens het vliegen die plug kapot zou gaan (doet ze niet, maar).

Back