Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

@Uwe: MP4 is leuk maar zeker niet noodzakelijk. Zelf compileer in de gemonteerde filt naar een .WMV formaat en zet ik deze op YouTube. Kwaliteit is hetzelfde als met MP4. Enige verschil is de omvang van de film, dit scheelt iets. In mijn bescheiden mening is het dus niet nodig om MP4 aan te schaffen.

@Student: Heb je al een toerenmeting gedaan met beide props? Dan kan je ook zien of je in het goede bereik zit met je toeren.
 
Teunis, het glimmende tussenstukje is een simpele aanpassing om de uitlaat wat stiller te krijgen, meer niet, en zu eigenlijk geen invloed moeten (of mogen) hebben.

Die staalwol, die kan inderdaad wel voor problemen zorgen, en die zou ik er zo rap mogelijk uit halen: onder invloed van de verbrandingsproducten van Nitro kan dat verbrokkelen en je motor verwoesten. Daarnaast kan het verzadigen met olie, en door het extreem grote blootgestelde oppervlak kan dit héél snel leiden tot aankoeken en verkolen van de olieresten.

Weg met die rommel dus.

Mogelijk lost dit je problemen reeds op.

Verder is je verhaal qua prestaties klassiek het verhaal van een prop met te grote diameter voor het koppel van de motor: de motor komt niet op toeren door die diameter (vandaar de geringe toerenwinst met 15% minder spoed), en je kist vliegt dan inderdaad met een 14 x 7 beter, simpel omdat je een grotere pitch snelheid hebt, ondanks dat je met 14 x 6 meer toeren draait (je haalt plm 5% meer toeren, maar de prop heeft ongeveer 15% minder pitch, dus je pitch snelheid daalt ruwweg 10%). In getallen: met 14 x 7 bij 9000 RPM zit je aan 94.5 km/u spoedsnelheid, 14 x 6 bij 9500 RPM geeft 85.5 km/u. Bij die snelheden levert je prop domweg geen enkele trekkracht meer omdat de hoek van de aanstromende lucht gelijk is geworden aan de hoek van het propellerblad. Reken ongeveer 60~70% van die snelheden als realistische vliegsnelheid, en je ziet dat je kist inderdaad op het randje gaat zitten....

Ik denk dat je flink verbetering haalt met een 13 x 7, maar mogelijk is het al opgelost als je die staalwol verwijderd hebt, omdat de motor dan vermoedelijk fors meer koppel gaat leveren, en dus hogere toerentallen bereikt.

Groet, Bert
 
Heren, dank..

Staalwol gaat eruit.
Alleen ff wat pakkingzooi zien te vinden om die uitlaat goed dicht te krijgen. Kreng heeft een gewoonte om los te lopen..
Ben al een keer de tweede trap bijna kwijt geweest. Met 3 (!!!!) contraboutjes blijft het eindelijk zitten

Eens kijken wat hij gaat doen..
en eens kijken of iemand een 13x7 te leen heeft..

@joop: Ik had inderdaad al met een toerenmeter erbij gestaan.
de 14x7 draait 8500 rpm op de grond, de 14x6 9000 rpm

Op dezelfde manier had ik mn fourstar met een os .46 betrapt op een redelijk laag toerental, deze draaide net 10.000 rpm met een 11x7. Was aangeraden, motortje is nu 1 seizoen oud..
heb er een 11x6 op gezet, en het ding draait nu ong 12.000 rpm.
Vliegtuig is van een lammetje in een stier veranderd, wat een verschil :mrgreen:
Misschien dan een 10x7 nog leukere resultaten geeft.. Maar voorlopig vind ik hem leuk op deze manier

Eigenlijk gek..
als je hem narekent, zit er maar een paar km verschil in de spoedsnelheid..
dus toename toeren met afname spoed
Toch schiet dat ding flink sneller door de lucht
 
Op dezelfde manier had ik mn fourstar met een os .46 betrapt op een redelijk laag toerental, deze draaide net 10.000 rpm met een 11x7. Was aangeraden, motortje is nu 1 seizoen oud..
heb er een 11x6 op gezet, en het ding draait nu ong 12.000 rpm.
Vliegtuig is van een lammetje in een stier veranderd, wat een verschil :mrgreen:
Misschien dan een 10x7 nog leukere resultaten geeft.. Maar voorlopig vind ik hem leuk op deze manier

Eigenlijk gek..
als je hem narekent, zit er maar een paar km verschil in de spoedsnelheid..
dus toename toeren met afname spoed
Toch schiet dat ding flink sneller door de lucht

Dat kan goed hoor: als die motor nog in het vlakke gedeelte van de koppelkromme zit op de grond, betekent dat, dat het vermogen nog héél fors toeneemt in de lucht. Afhankelijk van de weerstandskarakteristiek van je kist kan dat inderdaad spectaculaire verschillen geven.

Zo'n tweedekker is een vliegende luchtrem, en zal met een heel klein beetje snelheidsverschil al heel veel vermogenswinst teniet doen.
Een wat vlottere kist, zal dan toch een hoop extra snelheid genereren.

Daarnaast, vermoedelijk is die tweedekker een forse kist en die fourstar wat kleiner, en dan "oogt" het ook al vlot wat sneller natuurlijk.

Voor de pakking in de uitlaat heb ik in het verleden altijd "gunGum" van Holts (bij de Automat of Halfords) gebruikt, maar je moet oppassen dat je niet een dikke klont IN de uitlaat krijgt, want dan krijg je hele rare effecten. Dus héél dun en uitsluitend op de pasrand aanbrengen.
Maar in vliegtuigen (meer koeling) werkt een gewone vloeibare pakking zoals Permatex #2 ook prima.

Groet, Bert
 
ik zal eens gaan zoeken..

die dubbeldekker is inderdaad een stevig ding
het is een carl goldberg ultimate van +/- 5 kilo vliegklaar.. vleugel van 1,40m
Hij vliegt geweldig.. Maar ik heb het idee dat hij een stuk vlotter zou moeten zijn.


Tuurlijk, het is een dubbeldekker..
Maar dan nog heb ik het idee dat ik wat vermogen mis. moet er een beetje teveel rekening mee houden met rondvliegen, volgens mij zou dat met een 15 cc op de neus niet in zo'n mate aanwezig moeten zijn.

en om er nou meteen een dle 30 (tweetakt benzine) in te gooien is ook zo iets :mrgreen:

Op zich is er goed mee te vliegen hoor, het is niet zo dat hij op dit moment underpowered is..
Maar als de motor het een stuk beter naar zijn zin heeft, wordt het voor mij ook leuker :mrgreen:
 
Een Ultimate van 1.40 en 5 kilo, moet gewoon domweg HARD willen met een 15 cc.... da's geen Fokker D7 he?

Beetje raar....

Nou ja, ben benieuwd wat die staalwol verwijderen doet, en anders een iets kleinere prop met dezelfde (of grotere) spoed....

Groet, Bert
 
Locktite heeft ook vloeibare pakking welke secuur aan te brengen is, gaat tot 250 graden.

Edit: ook een ultimate is geen snelheidmonster, vliegt wel vlot maar moet het vooral ook van trekkracht hebben voor de aerobaticfiguren.
 
Nou, dat was dus ook mijn gevoel
Alleen de werkelijkheid blijft wat achter.. Hij is echt niet onderbemeten te noemen, maar het moet beter kunnen

Dit is hem trouwens :mrgreen:

147B52A6-D640-42E1-9BC3-F17F924B129D-17288-000008DA2490A5B6_zps46ed5f08.jpg


@jonkje
Heb ik idd gezien
Alleen ik vind nog niet echt een adres waar ze een velletje pakkingmateriaal en die locktite verkopen..
Iig niet online, moet s een keer gewoon een automaterialen zaak binnen stappen
 
Locktite heeft ook vloeibare pakking welke secuur aan te brengen is, gaat tot 250 graden.

Permatex #2 IS een loktite product.... ;)

Ik snap dat een Ultimate geen pylonracer is, maar hij gaat over het algemeen een stuk harder dan een Pitts Special of een Cristen Eagle...

Groet, Bert
 
Zo, na een weekje knutselen ben ik toch wel blij met het resultaat van m'n zenderkoffertje.

Inhoud:

8x lipo master cp
4x lipo super cp
1x devo10
1x oliepen
1x digitale pitch gauge

Foto-CSPJYRKZ.jpg


Foto-UHTFNC4G.jpg



Nu verder met het afronden van de opbergkoker voor de Super cp.
 
Ah even heerlijk 3,5 uur wezen simmen :)

En gelijk ook paar mensen leren kennen die in de buurt wonen in omgeving arnhem :) dus dit weekend ff zoeken na hun vliegplaatsen!

En het vliegen gaat me steeds beter af met nose-in vliegen en rudder gebruik!
 
Alleen ik vind nog niet echt een adres waar ze een velletje pakkingmateriaal en die locktite verkopen..
Iig niet online, moet s een keer gewoon een automaterialen zaak binnen stappen


Vaak kun je ook wel bij de Pro gereedschapzaken deze spullen krijgen.
Dus niet de bouwmarkten, maar de betere zaken die vaak op de industrieterreinen zitten.
 
Ik was wel wat buiten bij veeel wind
met de Blade 500 X,

die fbl-unit corrigeert heel goed,
alleen gaat deze lichte heli snel hoog en laag bij deze wind.

Maar was 'n mooie ervaring vandaag.

...................................
bedankt Joop voor de info met WMV en MP4,
ik moet toch maar wachten tot die kouden winterdagen komen
en de duimen niet meer willen simmen, ha ha

Groetjes, Uwe
 
Ah ik zie het probleem van de ultimate, er zit geen strakke spinner op ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nou, mijn beslommeringen er dan ook maar bij...:rolleyes:

damage report van de crash van 450-pro-DFC:
canopy, skids, voor-frame houder (met battery tray), main rotor-as, mainblades, feathering shaft en maingear zijn naar de haaien :(
sindsdien ligt de heli in bouwdoos vorm in een doosje, ergens opgeborgen...

goede nieuws:
al de servo's zijn intact gebleven, en vandaag kamen de spares binnen:
full


de skids en canopy had ik nog liggen, dus binnenkort weer lekker sleutelen :D

groet,
Hoogvlieger
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de afgelopen 3 dagen lekker met de MCP binnen in 't theater gevlogen.
Ideaal om lekker kleine dingen te oefenen :)

verder nog steeds wachtend op m'n super cp staartje van de Hobbyking.... Hallooooo... dat hoeft toch geen 3 weken te wachten voor een enveloppie.
 
Het duurt altijd wat met ... ,
als je snel wat nodig hebt, moet je toch kijken, wie snel kan leveren,
soms wat duurder, maar voor mij is snel vaak belangrijker

............................................................................................

..en .. ik zelf : stick-time met mijn Blade 500 X,
gaat steeds beter,
nog wat met de Sim uitzoeken,
en dan verder met nieuwe uitdagingen

groetjes van Uwe

pphhhhhh, morgen werken,
nu het mooi weer woord,
maar beter dan geen werk
 
tja maar als ze me 2 weken geleden een mail sturen dat het verzonden is, en ik kijk vandaag op de tracking... is ie gister pas verzonden uit china...beetje jammer.
 
Back
Top