Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    +1 , phhuuuhhh, gelukig

    verder suc6 @Student:

    Groet
    Uwe
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gefeliciteerd!

    Hartstikke tof, en inderdaad, het "metalige" geluid komt omdat de ontsteking de verbranding heel "plotseling" op gang laat komen.
    Bij een gloeiplug moet je (op microseconden-schaal) denken dat het eerst bij de plug wat begint te borrelen, sputteren, spetteren, en dan eens rustig begint te branden, terwijl vergeleken daarmee, wat die bougie doet meer lijkt op een hollywood-explosie: Het vuur is er, direct en overal.

    Dat veroorzaakt het wat meer metalige geluid.

    Als je eerdere berichten kloppen (30 graden voor top een vonk) dan staat je ontsteking nog wat laat.
    Traag accelereren of niet goed op toeren komen is een teken van late ontsteking, agressief optoeren van vroege ontsteking. Daar moet je een middenweg in zoeken, want te vroege ontsteking LIJKT uitstekend te draaien, maar stampt wel je big-end in elkaar.
    Ik heb horen beweren dat 34 graden voor top optimaal is, maar dat er tussen 32 en 36 eigenlijk geen meetbaar verschil is.
    Vandaar dat ik voor 35 graden gekozen heb, omdat dat toevallig voor mij makkelijk uit te meten is.

    Afslaan na een tijdje is te vet OF te langzaam stationair (iedere motor gaat uit als hij te langzaam draait).
    Met een wat latere ontsteking wil hij langzamer stationair, maar pakt hij slechter op (klinkt als te vet, maar is écht zuiver en alleen het tijdstip) en lever je topvermogen in.

    Ik verwacht, dat je nu mogelijk toptoeren kwijt gaat zijn de eerst volgende keer dat je werkelijk gaat vliegen.
    Probeer dan éérst maar eens de ontsteking op 32 of 34 graden te krijgen, als het goed is merk je dan een duidelijk verschil dat de motor "wil".
    En dan kun je daarna klikje voor klikje eerst eens de hoofdnaald wegdraaien, met die climbouts er tussendoor.
    De rest wijst zich dan vanzelf....

    Succes!

    Groet, Bert
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Of mn berichten kloppen is natuurlijk altijd de vraag :D
    Ik ben van mening van wel ;-)

    Of ik toptoeren kwijt ben, ga ik denk ik nooit achter komen.
    Ik heb nl nooit toptoeren gedraait. Ik zal het zien aan de governor, als die weer aan gaat.
    2000/1900 toeren op de kop draait hij met veel gemak. Op motortoeren kan hij best een groot stuk harder draaien.

    Qua lage toeren, op gloeiplug liep hij op deze instelling oneindig stationair, en pakte na een stevige tijd vlot op.
    Ik vermoed dat de timing me dus parten speelt, ik zal hem dus wat verzetten.

    Maar hoe meet jij graden als het ding in de heli zit?
    Dat kan toch vrij slecht geheel zuiver gedaan worden?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Met kloppen bedoelde ik meer duffe vergissingen zoals "te vroeg" en "te laat" verwisselen....

    Ik meet de boel met een graden-markering op de koeltunnel waaraan ik de hoek voor top kan aflezen.

    De grove afstelling doe ik dan met het LED-je in de stekker, dat gaat (als je de motor langzaam in de normale draairichting tornt) uit, en weer aan. Het moment waarop het weer aan gaat is de vonk, en dat lees ik af op de schaalverdeling.

    Bij lopende motor doe ik dan de fijnafstelling met stroboscoop, en dat werkt het zuiverst, omdat je een flits hebt op het moment van de werkelijke vonk. Daar valt dus niks verkeerd te meten of wat dan ook: je ziet een "stilstaand" beeld van de fan in de positie van de vonk.

    Uiteraard, je kunt niet zuiverder afstellen dan je schaalverdeling. Hoe beter die is, hoe beter het resultaat. Ik kan alleen met de beste wil van de wereld niet zeggen of dat gedoe met een strobo bij een T-rex ook practisch uitvoerbaar is.
    Bij een SkyFox werkt dat echt voorbeeldig....

    De ontsteking "verloopt" niet noemenswaard vanaf de werkbank naar in de heli (ik neem aan dat jij de sensor afgesteld hebt met de motor buiten de heli), maar het is natuurlijk wel altijd mogelijk dat je tegen het beugeltje gestoten hebt of zo. Dat is en blijft een beetje een instinkertje.

    Qua toptoeren, als de ontsteking te laat staat, toert de motor domweg niet op (als je de boel op 10 graden voor top zet, komt hij met veel moeite aan een verhoogd stationair....) maar ik doelde eigenlijk op topvermogen.

    Eerst maar eens zonder governor vliegen tot je zeker bent dat de carburateur goed staat. Dan kom je er daarna vlot genoeg achter....

    Ik ben heel benieuwd naar je verdere ervaringen... (ik weet al hoe de mijne zijn.... wil weten of de jouwe overeenkomen :D )

    EDIT: het mag logisch heten, dat iedere graad verdraaiing van de sensorbeugel, rechtsstreeks een graad vervroeging/verlating van het ontstekingstijdstip betekent.
    Je zou dus eventueel een schabloontje of schaalverdeling achterop je carterdeksel maken. Wordt wel heel inimienie allemaal, maar een aflezing op 5 graden moet moeiteloos mogelijk zijn. WWeet je in elk geval "ongeveer" wat je doet, als je op het veld "een tikkie" verstelt....
    Aanraden doe ik het niet (i.v.m. dat jij weinig ervaring met motoren met ontsteking etc hebt) maar zo deed ik het aanvankelijk wel....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2014
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb idd buiten de heli tijdstip afgesteld. En er goed op gelet de beugel niet aan te tikken ;-)

    En verhoogd stationair heb ik al gehad in die 2 tellen, en hij wilde best hoger.
    Wel met een "rijk" geluid, en een haartje terughoudend, maar ik denk dat hij best hard genoeg wil om te vliegen..

    Zaterdag eens echt testen.
    En later eens kijken of hij ook zo lekker op 5% loopt..
    Ik heb nu voor de vergelijking dezelfde 15% erin gedaan als voor de ombouw.

    Straks eerst s kijken of ik die bougie dop in zijn slot krijg..
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met die 5% gaat hij afschuwelijk baggervet draaien....

    Verder ga je qua loopgedrag geen enkel verschil merken tussen die twee (wel de overgang i.v.m. de afstelling), hooguit dat je van die 5% véél minder verbruikt, en een heel klein tikkeltje minder vermogen hebt als met die 15%.

    En uiteraard gaat de temperatuur oplopen....

    Persoonlijk zou ik zo snel mogelijk overgaan naar die 5%, maar ik zou wél, zoals ik al vaker gezegd heb, flink de tijd nemen om héél rustig naar de optimale carb afstelling toe te draaien....

    Groet, Bert
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi,

    ben ik de enige, waar onder aan staat:

    "jou computer presenteert niet goed, download ..."

    of is dat bij iedereen ??

    Dank voor snelle antwoord,
    Uwe
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. trouwens Bert en @Student:

    feli met jullie project, spannend,
    maar jullie (en ik ook ) wisten al, dat het lukt !

    Groet
    Uwe
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    vervelend die reclame dingen onder aan,
    sommige knopen kan je niet eens meer bereiken...

    iemand anders ook dat probleem ?
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Uwe: bij mij staat er niets. Maar dat maakt niet uit: download het niet!
    Je krijgt dan een baggerdingetje binnen die verteld dat er wat mis is, en ondertussen weet iemand anders precies wat je gedaan hebt.
    Of je virusscanner is om zeep.
    Of zoiets.

    En foto's:

    Kun je leuk zien hoe krap het is om alles in het frame te houden :D

    Ene zijkant
    [​IMG]

    Blik van de voorkant, recht op de bougiekap:
    [​IMG]

    Het filter/opto coupler in zijn kont
    [​IMG]

    Andere zijkant
    [​IMG]

    De onderkant
    De servodraad die je ziet lopen, is de sensorkabel. Weet niet of deze goed ligt zo naast de bougiekabel, maar kon even geen andere plek verzinnen..
    [​IMG]

    Een bik op de motor, kun je goed zien hoe krap de ontstekingsunit ertussen past.
    Aan de kant van de motor zit er een heel dun dingetje schuim tussen, dat steekt een beetje omhoog onder de ty wraps vandaan.
    Hopen dat het een beetje tegen de temp van de motor kan.. Maar daar kom je maar op 1 manier achter..
    [​IMG]

    Je ziet op deze foto's mn aanpassingen ook goed.
    Die 30 graden draaien voor de vergrendeling van de bougiekap?
    Ik moest dus ook ee nringetje extra onder de bougie doen, om de zeskant wat beter uit te laten komen.
    Met het wegsnijden van nog een stuk luchttunnel, heb ik nu de ruimte om de kap los te maken.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2014
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bedankt @Student:

    ...en ik hoop dat het lukt met jou heli, allemaal

    Groet
    Uwe
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ooit komt het goed, zei een wijs man ooit :D

    En werkt het niet, het spul is er een stuk sneller uit dan dat het er in is gegaan..
    Maar dan moet er toch wel iets erg misgaan..
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zit er prima in.... maar ik had toch echt de ontstekingsunit achter de tank geplaatst, niet tussen tank en motor....

    Of het kwaad kan met die temperatuur weet ik echt niet, maar ik had het niet zo gedaan, want met name het carter word nu veel warmer dan voorheen (nog steeds hooguit een graad of 70).

    Maar goed, dat is afwachten....
    De sensorkabel en de bougiekabel kunnen elkaar volgens mij niet bijten: de storing KAN uitsluitend gebeuren op het moment dat de sensor reeds getriggerd is en de vonk reeds loopt....
    Daarna KAN er verder weinig gebeuren want de condensator is leeg en moet toch eerst weer opladen. En sowiso: hij loopt toch? dat had dan ook niet gekund....

    Verder zit het er wel héél netjes in. Je heli is ook maar marginaal zwaarder geworden met deze set-up, schat hooguit 150 gram...
    Is dit al met de bougie op slot?

    Groet, Bert
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Jup..

    Ik heb idd ff gekeken om de unit in de kont op de tank te zetten.
    Alleen moet ik dan de struts ombouwen, nu zit dit met een lang boutachtig ding onderling vast in het frame.
    Daar zou ik een bak in moeten fabriceren, wat dan naar een ander gat in het frame door moet lopen voor stevigheid.
    En mijzelf kennende, word dat bakje zwaarder dan de hele unit.

    Dan moet ik nog gaan proberen die struts weer goed vast te krijgen, wat ook nog een uitdaging wordt.

    Waar hij nu zit, zit hij met dat foam al redelijk geklemt tussen de linker en rechter framehelft.
    De unit raakt de motor niet.. Alleen het foam een beetje..
    Links en rechts zit er een stukje alu, wat de unit tegen de tank aan duwt. Kon hem niet door laten lopen als 1 beugel, daar was het alu te dik voor.
    Motor is nog steeds vrij (al lijkt het anders), alleen is de vrije airflow langs die kant nu een beetje verziekt..

    Enigste gevaar is dat een kabel of foam in de ventilator komt.
    Daarom heb ik de hele unit nog eens met een ty wrap aan de bodemplaat vastgezet.
    Die gaat nergens heen..
    Belangrijk..
    Zeker aangezien ik ook wel eens op zn kop vlieg :D

    Zoals vermeld, ik haat onnodige dingen aan de buitenkant :D
    Blijkt de motor of de unit echt moeite met dat plekje te hebben, moet hij wel ergens anders heen.
    Maar als het niet hoeft..
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zit er nog eens naar te kijken, en die hekrotor-aansturing, die heb ik bij de T-rexen altijd al vreemd en onnodig gevonden....

    Als je die hekrotorservo op de gebruikelijke manier aan de tailboom zou hangen, heb je achter/boven de tank ruimte gecreëerd.
    Daar kun je volgens mij OF de ontstekingsunit, OF de ontvanger kwijt (als de ontvanger voor weg is, kun je de ontsteking voor onder de neus hangen, net als ik met de SkyFox gedaan heb...).

    Dat zou een optie zijn....

    Want ik had nog niet eens aan de (nu best wel gehinderde) luchtstroom rond de motor gedacht....

    Groet, Bert
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Aan de andere kant van de ontvanger, zit de vbar. Die heeft ook last van de ontsteking, en kan ik zonder erg veel dingen te gaan verlengen niet naar achteren brengen.
    Dan hebben we het nog niet eens over het ruimtegebrek gehad, waardoor je die pokkedraadjes niet in de ontvanger krijgt ;-)

    De staartservo zit voor in het frame. Die zit dus niet in de weg.
    Het is meer de gehele tt aandrijving die boven de tank in de weg zit.
    De servo die in de weg kan zitten, is voor de swash, en die wil ik graag daar houden ;-)

    Ik heb boven de tank echt maar een 2 cm oid, en dan kom ik bovenin al de tt aandrijving tegen.
    Daar kan de unit nooit zitten zonder zeer vergaande wijzigingen.

    Het is de kont, onderkant, of tussen tank en motor. Meer heb je niet.
    Onderkant wil ik zowieso niet, ik vlieg nog wel eens van nat gras af.
    De kont had ik net al iets over gezegt.

    Persoonlijk verwacht ik weinig problemen.
    Hij zit kort tegen de motor. Maar ik verwacht niet dat de motor zijn koeling voor zijn huis volledig heeft gebaseert op de ruimte waar nu de unit zit.
    Enigste manier waarop lucht daarin kan, is vanaf de zijkant.
    Bovenkant wordt al afgesloten door de luchttunnel. Dus van bovenaf komt er niets..

    In een schaalheli hebben ze nog veel minder koeling..

    En ik ben geen keihard 3d stickbanger.
    Scheelt ook, denk ik ;-)
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah.... stik jah! Die was ik vergeten, dat die er ook nog zat....
    Dan word het inderdaad rap minder met de mogelijkheden, TENZIJ je de hele heli vanaf kaal weer opnieuw opbouwt....
    Maar dat is een klus die ik ook niet snel zou doen....

    (en nee, ik ga voor de verandering eens een keer NIET zeggen dat je die V-bar er af moet smijten.... zou ik soft worden van dat stoppen met roken???? 8O)

    Groet, Bert
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien wordt je ouder, en dus wijzer :D

    En een trex is echt ingericht om alle zooi voorin te hebben.
    Ga je dit naar achter brengen, heb je echt een uitdaging qua draadlengtes etc.

    Niet dat het niet kan.. Alles kan..
    Maar mn bouwvirus is niet zo ernstig op dit moment;-)
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kleine opmerking:

    Het sensorbeugeltje heeft een inkeping waar het snoer in geklemd zit.
    Leg daar voor de zekerheid even een drupje siliconenkit o.i.d. op. In elk geval iets wat soepel blijft, zodat het snoertje niet doorschuurt of brekt op de harde overgang.
    Als het snoertje niet gelijmd word, en het komt los uit die inkeping, dan hangt het aan de (dunne) pinnen van het Hall-IC. vandaar dat ik dat stukje daar gemaakt had....

    Groet, Bert
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo ongeveer rond dezelfde tijd op de Rivier de Elbe:

    eRj8qbn8fLA[/media] lucht en starten - YouTube

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina