Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. heliboy1611

    heliboy1611

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Almelo
    Vandaag heerlijk gevlogen met de logo 600 en de futura
     
  2. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag ben ik naar Doetinchem geweest en heb daar heerlijk kunnen vliegen met Remco en medevliegers. Was enorm gezellig en het weer was buitengewoon. Het was weer een paar weken geleden maar ondanks dat ging het toch best aardig.

    Bedankt Remco!
     
  3. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Graag gedaan, jij ook bedankt voor je aanwezigheid. Het was inderdaad perfect weer, wind was te doen, zon in de rug en die voelde lekker warm aan.

    Hier een snelle compilatie van vandaag



    gr Remco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi filmpje en het was inderdaad een prachtige dag! Tot gauw :cool:
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Had de wederhelft me niet meegenomen toen ze weg moest, had ik inderdaad kunnen proefdraaien ;-)

    Wat een rampenplan.
    Ik heb dus werkelijk een bloedhekel aan "zooi" buiten het frame.
    De ontsteking zelf zit nu met 2 beugels vast, ingepakt in schuimrubber. Alleen zit de motor zelf 2 mm van de buitenkant af, en de achterkant van de unit zit al tegen de tank gedrukt..
    Dus 2 beugels gemaakt die de unit tegen de tank duwen.

    Boven en onder zit het redelijk opgesloten tussen de luchttunnel en de bodemplaat.

    De bougiekabel kan met wat kunst en vliegwerk een beetje onder de tank geleid worden, om daarna naar de voorkant geleid te worden.

    Heb een stuk van mn landingsgestel en bodemplaat weg moeten slijpen, aangezien de bougiekabel vanaf de bougie 90 graden om gaat. En dat paste niet.
    Als ik nu de bougie eruit wil halen, moet het landingsgestel eraf :D
    Andere orientatie is geen ruimte voor...

    De filter/optocoupler dinges zit onder de staart, net boven de tank met een nieuw beugeltje.

    En dan nog bijna een meter draad. En ik had gelukkig nog niet genoeg aan boord ;-)

    Maar het zit.
    Ik kan hem op afstand aan/uit schakelen. Ik heb een vonk. Nu nog een testmoment ;-)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je de vonk tussen 30 en 35 graden voor top hebt (waarbij 35 mooier is dan 30) zou de motor gewoon moeten lopen...

    Ik had zelf ook al problemen met de 90 graden bougiedop, en als ik dat eerder geweten had, had ik 4 stuks ontstekingen met 120 graden bougiekappen gekocht.

    Ben heel benieuwd....

    Groet, Bert
     
  7. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Een heli demonstreren die op water als brandstof vliegt??????
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar moest ik toch even over nadenken.... blijkbaar is mijn korte termijn geheugen niet meer optimaal....

    Groet, Bert
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ..leuk jongens, zag idd uit als heeeeerlijk vliegen.

    Groet
    Uwe
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    120 kan ik al helemaal niet kwijt..
    Voor die 90 graden heb ik al aan de achterkant moeten slijpen, voor een 120 zou ik het hele ding moeten slopen, en met een beugel weer moeten verbinden
    Of zoiets.

    Ik heb hem nu op 30 graden voor top staan.
    Je zou dan zeggen dat hij het moet doen.

    Nu even een avondje afwachten waarop het schema het me toestaat te testen ;-)
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met 30 graden voor top moet hij lopen willen.
    Vermoedelijk zal hij er wat minder optimaal mee op het gas reageren, en wat "vet" mee klinken, mogelijk moet je (tot hij beter is afgesteld) iets meer gas houden bij stationair.

    Dat is even afwachten.
    Je weet in elk geval 2 dingen: de carburateur staat rijk, en de ontsteking staat laat. Je weet dus welke kant je op moet schroeven....

    Aangezien je carburateur op " gloeiplug" is afgesteld, heb je op zeker een ontsteekbaar mengsel, en met vonkontsteking moet een motor wel heel erg nat zijn wil hij niet meer pakken.
    Dus bij moeilijkheden om hem aan de gang te krijgen, zou ik EERST die vonk naar 35 graden brengen, voor je aan de carburateur schroeft.
    Dan zou het allemaal moeten willen....

    EDIT: je hebt toch wel je bougiedop "op slot" gedraaid, he?

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2014
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    vertel.. Op slot?

    het einde van de bougiedop (wat dus tegen de motor aan zit) is gevormd naar de 6kant van de bougie, dus verder kan hij er niet op. Draaien kan ik hem wel, maar dan draai ik meteen de bougie los.

    Verder heb ik er niet aan gezeten.. Verder heb ik ook in de handleiding niets gezien..
    (ja, zowaar, ik heb hem een keer gelezen :D)
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Vandaag heerlijk 6 lipos leegegvlogen.

    Neus naar links en neus naar rechts begint steeds beter te gaan.
    Ik maak nu halve pirouettes van neus links naar neus rechts en weer terug.
    En ik moet zeggen die 450 pirouetteert veel stabieler dan een mcpx.
    Alleen die windvlagen zijn lastig. Ik heb nogal wat turbulentie in mijn tuintje en das opletten geblazen.
    Ik kan niet wachten om nog eens naar het grote veld te gaan.

    Ik heb zelfs al eens iets verder dan 90° gedraaid (heel kort en een heel klein beetje) maar ik merk dat ik er nog niet klaar voor ben. Eerst maar die side-in's goed oefenen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt, in de handleiding staat er ook niks over....

    Maar die zeskant, die moet je eens héél nauwkeurig bekijken, dan zie je dat daar wat raars mee is.... Er zitten heel vreemde uitsparinkjes en indrukkinkjes in die zeskant.
    Beetje "L"-vormig.

    Het komt er op neer, dat als je de bougiekap stevig aandrukt, kun je hem 30 graden rechtsom draaien, en dan vergrendelt hij op de 6-kant van de bougie....
    Om de kap weer los te maken, weer stevig aandrukken voor je hem ontgrendelt.

    Ik had dat ook nooit gezien, en bij ons heeft het een heli gekost omdat er een kap loskwam (niet vergrendeld, want dat wisten we toen nog niet) en de HV-puls gaat dan buiten de kooi van Faraday vonken. Dat drukt je ontvanger volkomen dicht, tenminste, de onze wel....

    Ik kwam er achter omdat ik op RC Groups vroeg of al eens eerder iemand last had van loskomende bougiedoppen....
    (kreeg toen ook z'n laconiek "had je dat niet gezien dan?" naar mijn hoofd....:rolleyes:).

    Groet, Bert
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Ah. inderdaad niet gezien.
    Ik heb vroegah regelmatig crossmotoren gehad, daar was het een kwestie van erop duwen en klaar.

    Dacht eigenlijk dat het hierbij hetzelfde was, maar blijkbaar niet dus ;-)
    was me wel opgevallen dat hij wat aan de losse kant zat naar mijn smaak, maar ik ben wel eens een te grote voorstander van "vast" zittende delen..

    Ik zal het landingsgestel er eens onder vandaan schroeven...
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij mij ging dat precies hetzelfde (geen crossmotoren, wel gewone wegmotoren, zelfde idee....) en ik vroeg mij ook al af hoe die veer er voor ging zorgen dat de bougiekap beter blijft zitten (want dat staat namelijk wél in de handleiding, alsmede dat je die veertjes als los onderdeel kunt kopen)....

    Nou ja.... zó dus....

    Wij hebben met die Rossi's het voordeel dat de koelkop en de verbrandingskamer twee losse onderdelen zijn, dus wij kunnen nadat de bougie vast zit en de bougiedop op zijn plek, de verbrandingskamer zodanig richten dat de bougiekap gunstig uitkomt. Bij OS kan dat geloof ik niet....

    Groet, Bert
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    vandaag eindelijk weer vliegen,
    ik heb alle 6 lipos van de 500er leeg gevlogen,
    na de winterpauze alle oriëntaties geoefend,
    gaat nog zo als altijd: perfect !

    woensdag weer wat brandstof vliegen,
    daar zou ook goed vliegweer zijn,

    en dan alle oriëntaties met mijn kleine trainer inverted oefenen,
    dat is dan mijn volgend doel

    ...leuk weer vandaag, 14 graden , zon en wind BFT 3, dus wel te vliegen.

    Groet
    Uwe
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, die koelkop is mijn probleem niet.
    probleem is wel, dat mijn bodemplaat net na de koelkop zit, dus net niet onder de kop doorloopt.
    het frame is ook zodanig smal, dat ik de bougiekap niet naar de zijkant kan steken. En als ik hem omhoog richt, prik ik in de dradenzooi van de ontvanger vbar en andere troep.
    Dus omlaag gericht is de enigste manier, en dan de kabel onder het frame naar de unit.

    de bougiekabel en kap raken de kop verder niet.
    Is meer de rest van de constructie van de heli die in de weg zit.

    Ik zal s kijken of ik er een paar foto's van kan schieten. Zegt meer dan veel praten.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je vanwege die 30 graden verdraaiing (vergrendeling) van de bougiedop in de problemen komt met de richting van de kabel, moet je even een extra koperen ring onder de bougie leggen, dan komt het 6-kantje nét een tikkeltje anders te staan. Zo heb ik dat bij de viertakt opgelost, want daar kwam bij mij in elk geval die bougiekap heel vervelend uit bij het kleppendeksel....

    Bij mij paste het aanvankelijk ook niet geweldig....

    [​IMG]



    [​IMG]



    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Ok.

    17:30 thuis.
    17:35 spullen van zolder getrokken en ik sta in de tuin.
    17:36 getankt, accu erop, bladen eraf.
    17:37 starter erop...
    Primen met de ontsteking nog uit..
    Kom erachter dt de luchttunnel een halve mm te laag in zijn boutgaten hangt, en aanloopt op mn ventilatorwiel (hoe heette dat ding ook alweer).
    Boutjes los, even een gepaste ruk, boutjes vast, en ik kan nu met de starter erop zonder bijjgeluiden.

    Alles weer normaal.
    Geprimed.
    Ontsteking aan.
    En: starten als vanouds!
    Paar keer rond en lopen ;-)
    Het werkt!

    En aangezien ik in mn achtertuin niet kan vliegen, moest ie weer uit. Niet onbelangrijk: het eten was 17:45 klaar :D

    Wat me voornamelijk opviel: het geluid is echt anders. Veel "metaliger", wat meer hoge tonen. Ik weet dat de motor gewoon goed is, en geen gekke dingen in zijn binnenste heeft zitten, dus ik ga er van uit dat dit door de ontsteking komt.

    Met mn beperkte (dit is de eerste) ervaring in het afstellen van motoren met ontseking: hij lijkt inderdaad baggervet te lopen.
    Stationair is wat grof, hij wil na een tijdje graag afslaan. Dit zal met wat stelwerk wel goedkomen.

    Als ik me goed heb ingelezen, staat de ontsteking dus inderdaad nog te vroeg.
    Oppakken deed ie ook met een lichte vertraging, wat dit volgens mij bevestigd.

    Voorlopig blijf ik nog ff een paar tellen van de naalden af.
    Zaterdag heb ik een open dag in de club, dan kan ik een beetje aan de timing gaan stellen.
    Misschien een klein tikkie aan de naalden prutsen, mar volgens mij kan hij op deze manier gewoon vliegen..

    We shall see!
    Stap 1 is iig met goed gevolg afgesloten.. Hij loopt!
     

Deel Deze Pagina