Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    wel iemand gevlogen vandaag,

    mooi zo @Bartvd:

    Groet
    Uwe
     
  2. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Hier gaat het niet gebeuren voorlopig.. Heel misschien woensdag. Dan zie ik even een dip in de wind..
     
  3. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik hoop zondag eindelijk weer eens te vliegen. Wel weer even rustig aan doen omdat het alweer een hele tijd geleden is. Maar heb er wel heel veel zin in.

    @Bart: met hoveren begint en eindigd iedere vlucht en het is je "vlucht" positie als het fout gaat. Het is wel degelijk van belang om dat goed te oefenen. Niet saai maar gewoon een goede training. Sommige doen dat volgens mij net te weinig.
     
  4. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik vind het soms echt ontspanning om gewoon alleen maar te hoveren en dan ook zo precies mogelijk.
     
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik ook en dat is al een kunst op zich ;)
     
  6. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Bij gebrek aan vliegweer vandaag andere dingen gedaan. Vanmorgen eerst wezen hardlopen met de loopgroep. Vanmiddag naar de 3wekelijkse wijnproeverij geweest. Lekkere wijntjes meegenomen gelijk.. Ik overweeg ook een wijncursus te gaan volgen.
     
  7. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo

    Daarom is F3C mooi ook denk ik. Maar dat lijkt me enorm lastig.. Is dat nog steeds alleen met flybar trouwens?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Precies om die reden huren wij twee uur per week een sporthal af...
    Zolang je met voldoende mensen bent, is dat niet alleen uiterst betaalbaar, maar ook héél gezellig.

    Wij hebben 26 weken x 2 uur voor iets meer dan 50 euro per deelnemer.
    Da's ruwweg een euro per uur per persoon aan zaalhuur....

    En het hoovert zo heerlijk ontspannen in een zaal.....

    Groet, Bert
     
  9. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    In een zaal is dat denk ik heel relaxed. Maar hoveren met wat wind geeft ook uitdaging als je de heli op 1 hoogte wilt houden en op zijn plek.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zonder meer....

    De hoofdreden voor het huren van de zaal was om de winter door te kunnen komen qua lesgeven..... en dan hou je altijd in je achterhoofd het gevoel van "maar wat kun je nu allemaal in zo'n zaal?"

    En hoe je het dan wend of keert: gewoon lekker rustig en ontspannen hooveren, is dan écht voldoende om de winter op een prettige manier door te komen.... en op de momenten dat niet ieder vierkant bezet is, is onze zaal met zijn (als de schuifwand omhoog is) ruwweg 40 x 26 x 10 meter groot genoeg om een rondje te doen...

    Groet, Bert
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Lijkt mij ook leuk in een hal te vliegen,
    mooi, Bert ! :yes:

    Vandaag gewerkt voor Centjes o.a. voor ...

    Groet
    Uwe
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Mn beslommeringen voor vandaag:
    De 600 ligt uit elkaar...
    Ik wil er een vonkendoos in bouwen.
    Maarik ben zeer allergisch voor dingen buiten het frame, dus moet er een plek in het frame gevonden worden.

    Die is er, maar de vonkendoos past er werkelijk NET in. Nu nog vast zien te krijgen, zonder dat er op termijn onderdelen kapot schuren...
    Dan de veiligheid, de aan uit unit die op afstand schakelbaar is. Dat ding mag ook niet temdicht bij andere electronica liggen. Maar is ook 8x2x1cm. Ga daar maar weer eens een plek voor vinden..

    De locaties zijn gevonden. Nu beugels en ijzertjes maken om het spul vast te zetten.
    Dan de extra meters draad weer ergens tussen frommelen.

    Het gaat passen, en netjes ook. Maar vol wordt het wel :D
     
  13. Richard86

    Richard86

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    duiven
    Heb doosje bougie vonkjes tekoop :p 20,000 vonkjes voor 5 euro :D
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    20.000? en ik kan deze doos al niet kwijt ;-)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wordt wel duur vliegen dan.... ;)
    loopt ie nog geen twee minuten op....

    Groet, Bert
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoop niet dat ik nu je hele planning in de war schop, maar die aan/uit schakelaar, die mag juist WEL redelijk in de buurt van alles liggen, want hij schakelt alleen de voedingsspanning.

    De grootste boosdoener is de vonkendoos zelf, en in mindere mate de bougiekabel. Dat zijn de twee " HF" afstralende delen waar je voorzichtig mee moet zijn. Ik heb een geval gehad waarbij de bougiekabel instraalde op de servo kabels, en de electronica van de servo's zelf gek ging doen (servo's gingen beven, maar ontvanger was PCM en dus in failsafe).

    De voedingsdraad tussen ontsteking en voeding straalt niet af (tenminste, ik heb daar met de beste wil van de wereld niks van op kunnen pikken, geen HF interferentie), maar kan wel een rimpel op de spanning bevatten die, als ontvanger vanaf dezelfde accu gevoed word, vervelend kan doen.

    Voor die ontkoppeling dient (bij gescheiden accu's) de optocoupler, en bij gezamelijke accu moet er nog een filter tussen de voeding en de ontsteking.

    Groet, Bert

    EDIT: aangezien zo'n inbouw best wel heel vlot kan gaan, kan het maar zo zijn dat je vanmiddag aan proefdraaien toe bent.
    In dat geval: Ik heb het al vaker gezegd, maar draai de hoofd naald niet meer dan een a twee klikjes per keer dicht, en ga daar even mee hooveren (minuutje per "klikje" is goed genoeg) en daarna een climbout om het mengsel te checken. NIET " in een keer" naar het optimale mengsel to schroeven, want de kans bestaat dat je motor gaat protesteren.
    Want tweetaktmotoren hebben een behoorlijke hekel aan drastische blijvende veranderingen in hun werkomstandigheden: Ze kunnen een hekel hebben aan overgang van Castor naar synthetisch, ze kunnen een hekel hebben aan overgang van 20% naar 15% olie, en ze kunnen ook een hekel hebben aan de overgang van een baggervet mengsel naar een stoichiometrisch mengsel.

    Gewoon klikje voor klikje, kalm aan, dan komt alles goed.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2014
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nou suc6 @Student:

    ik ben benieuwd hoe dat "voelt"
    behalve wat wind doet het weer iig mee !

    Groet
    Uwe

    (ik ga weer werken ..)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... hier op de monding van de Elbe is het prachtig weer met weinig wind (maar ik zit helaas naar een schakelbord te kijken...). Gezien de rust hier op het forum is dat thuis in NL ook zo, dat mooie weer, en is iedereen lekker aan het vliegen?

    Hopelijk iedereen weer veel plezier en weinig breuk.

    Groet, Bert
     
  19. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Nou weinig te vliegen hier hoor.....sterker nog....
    Ben al een week thuis en heb de Phantom in me hobbykamer gesmeten toen ik thuis kwam en heb de hele week nog niet in me werkkamer gekeken of de deur maar open gehad.....tis niets voor mij maar boeit me totaal ff niet zeker omdat ik ziek uit het warme land kwam en nog steeds om de 2 uur op de pot moet zitten en dochter lief ook met griep thuis zit en ook verzorging nodig heeft (vrouw zit nu in Venezuela)
    Het zal allemaal wel terug komen het gevoel.....dus af en toe wat berichten hier lezen op MBF en hopen dat het gevoel er weer in komt binnenkort....


    Gr
    Jeroen
     
  20. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Misschien is er te vliegen wat verder het binnenland in maar hier waait het echt te hard nog.. T'is verder wel mooi weer.
     

Deel Deze Pagina