Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Mooi dat dat goed ging Chow. Dus nu vaker vliegen daarmee? of toch een voorkeur voor de kleinere?

Ik denk dat die vaker gevlogen gaat worden. Juist omdat het hier vaak wat winderig is..

Heb nieuwe accu's besteld. De 2200Mah's zijn nu echt op. Wist al dat ze op hun laatste benen liepen maar merkte (zonder crashen) bij de Mini Protos dat ze definitief naar de chemo bak kunnen..

De lipo's van de 500 zijn uiteraard nog nieuw..

Ik denk dat die vaker gevlogen gaat worden. Juist omdat het hier vaak wat winderig is..

Als je eenmaal een beetje door de "angst voor het geweld" heen bent, dan vliegt dat toch wel machtig lekker he? zo'n grotere machine....

Groet, Bert

Ik heb een 500 en 700 size. En in de meeste gevallen pak ik liever (en net zo makkelijk) de 700. Vliegt gewoon zoveel fijner. Maar ik denk dat het toch een persoonlijke keuze is en blijft.

@Uwe Ik vlieg hem op 5S 3700Mah (14T pinion). Past net onder de canopy..

@Bert Ik stond wel met een droge mond. Maar dat is meer omdat je bang bent voor bouwfouten en dus een crash omdat je iets over het hoofd hebt gezien. Het vliegen zelf is idioot fijn. Zoveel stabieler en rustiger. Net alsof je niks hoeft te doen.

Laatst bewerkt:
Ik heb een 500 en 700 size. En in de meeste gevallen pak ik liever (en net zo makkelijk) de 700. Vliegt gewoon zoveel fijner. Maar ik denk dat het toch een persoonlijke keuze is en blijft.

Ik heb geen 700 dus kan niet vergelijken ;)

@Bert Ik stond wel met een droge mond. Maar dat is meer omdat je bang bent voor bouwfouten en dus een crash omdat je iets over het hoofd hebt gezien. Het vliegen zelf is idioot fijn. Zoveel stabieler en rustiger. Net alsof je niks hoeft te doen.

Het is al weliswaar héél lang geleden, maar ik weet nog heel goed hoe het voelde toen ik na drie jaar .25 brandstofheli (fixed pitch, ridicuul slecht vliegend) voor het eerst een .60 heli optoerde.... Jonge jonge, wat was ik bang.... en wat was ik 8O toen het ding loskwam.... wat een respons, wat een strak reageren....

Vooruitspoelen naar 2005, toen ik voor het eerst de Cobra (1.82 m, 10 kilo, 23 cc) optoerde.... wat een angst, wat een geweld, maar ook direct na het loskomen: wat een rust en wat een stabiliteit....

Geloof me, met iedere stap groter moet je daar even door heen, maar als je daar door kan bijten, dan is het WOW!.
Dus bij ieder angstig moment bij het optoeren van de eerstvolgende grotere heli gewoon denken aan de "beloning" naderhand....

Groet, Bert

Ik moet altijd wat vertrouwen krijgen in mijn bouwsels. Meestal ben ik daar na 3-4 hoversessies en nalopen van de heli doorheen.
Ik moest vandaag ook wennen aan het opstijgen. Mijn kleinere spul lijkt wat geleidelijker de lucht in te gaan. De 500 gaat wat meer "opeens". Ik moet dus niet te lang rond midstick twijfelen anders gaat hij schaatsen. Na twee keer optoeren had ik voldoende moed verzameld om door te drukken. Inderdaad eenmaal in de lucht kon ik net zo goed even wat anders gaan doen.. Die hing waanzinnig stabiel.

Oh, maar dat heb ik ook, en ik ben er nog veel langer mee bezig....

Sowiso eerst meestal wel een aardig tijdje op de grond opgetoerd laten staan, kijken of er niks lostrilt ("aardig tijdje" bedoel ik gauw een kwartier mee) en daarna pas naar het veld, voorzichtig proberen....
En dan gaat er nog wel wat tijd overheen voor ik de boel omhoog stuur....

Dat schaatsen is normaal. Grotere heli's hebben daar relatief meer last van: er zit nu eenmaal vlak voor het loskomen bij een 500 bijna twee kilo lift in de rotor, bij een 450 maar 800 gram... dat scheelt nogal in het rondrommelen.

Groet, Bert

Ja dat schaatsen komt door het gewicht. Moet ik even aan wennen. Een FBL controller kan wat minder gecharmeerd zijn van schaatsen dus zodoende nam ik geen risico en bij de 3e optoersessie kon ik doordrukken om zonder schaatsen de lucht in te gaan.

Ik vlieg de eerste 3-4 keer niet veel. Is meer boven gras en niet te hoog hoveren en eventueel voorzichtig een circuitje vliegen. Daarna inderdaad weer alles nalopen of er niks is losgetrild. Ook gebruik ik de eerste vluchtjes om de lipo te timen. Met deze setup zou ik zeker 8 minuten moeten kunnen halen.
Ik hoef verder niks meer te finetunen. Deze 500 ging gelijk goed. Voelt fijn aan op cyclic. Piro rate was gelijk goed. Dus dat scheelt weer.

als je zo die E-vliegers ziet,
en je ook met zo' n 700er beest bezig bent,
denk ik als brandstofvlieger ook soms,

jonge jonge wat is dat hobby verandert in de afgelopen 3, 4, of 5 jaren

Groet
Uwe

als je zo die E-vliegers ziet,
en je ook met zo' n 700er beest bezig bent,
denk ik als brandstofvlieger ook soms,

jonge jonge wat is dat hobby verandert in de afgelopen 3, 4, of 5 jaren

Groet
Uwe

Ja.... :( niks meer aan he? dat rookloze gezoem.... :rolleyes:

Groet, Bert

Ik ga daar niet meer aan beginnen. Moet je weer helemaal opnieuw beginnen en binnen de randstad is er nauwelijks plek om brandstof te vliegen.

Het zijn gewoon twee verschillen manieren van vliegen:

met brandstof vlieg je rustig 15 minuten
b. v. met een schaal of een trainer,
relaxed en een mooi vliegbeeld,

en met een elektro donder je 4 minuten over het vliegveld,
chaotisch - hectisch - sportief ?

wat ik vind is, dat ik veel geld voor lipos over moet hebben
voor deze 4 minuten,
en met een jerry sprit voor 20 € vlieg ik heel lang,
Bert zelfs nog langer ! (grapje, sorry Bert)

Groet
Uwe

Nou dat klopt niet helemaal hoor. Als je een 500 op 6S vliegt zoals de meesten die 3D ambiëren dan zit je inderdaad maar aan een paar minuten vliegtijd. Echter heb ik gekozen voor een 5S setup en dan haal je al snel veel meer vliegtijd. En dan kun je ook gewoon wat soft 3D doen eventueel. Maar mensen zijn kuddedieren. Als hun idool 6S vliegt lopen ze er achteraan. Doe je wat research en kijk je in de Align manual dan zie je dat er nog meer mogelijk is.
Normaal zou ik zeker 8 minuten moeten kunnen halen. Maar ik heb een 3700Mah onder de canopy weten te proppen dus wellicht zelfs meer. Ik ga timen..

Laatst bewerkt:
Zeker @Chow:,

je kan een schaal heli elektro
met lipos vol stoppen en 15 minuten vliegen, geen probleem,

maar wat mij stoort,
is dat een goede 12s lipo rond 200 € kost (voor de T Rex 700e van mij)
en na 2 jaren is het over en uit (bij weinig gebruik)
en met 1 lipo vlieg je maar 5 minuten ...

koop ik een 2 jerry sprit voor 35 €,
da vlieg ik met mijn trainer de hele zomer mee.

Groet
Uwe

Wat Chow zegt, klopt ook wel ongeveer... Ik weet niet helemaal hoe je een en ander exact opzet, maar ik haal met een 450 size schaalheli-tje al 8 minuten ruim, en met een ge-electrificeerde .60 schaalheli moet het zonder veel moeite mogelijk zijn om 10+ minuten vliegtijd te bereiken....

Maar toch: Kijk alleen niet wat voor Accu's, motoren en regelaars je er voor nodig hebt: Als ik mijn Cobra of BO105 zou willen electrificeren voor een vliegtijd van 10-15 minuten, ik heb het wel eens uitgerekend en dan kwam ik ergens rond de 1500 euro uit voor E-motor, regelaar en een (1....) accupakket....
Daar zou dan nog een lader van een gruwelijke hoop geld, eventueel een tweede pakket om toch een beetje door te vliegen en een dikke extra accu achterin de kofferbak (of een generator) bij moeten....

Voor plm 750~800 euro had ik de duurste benzinemotor (die van Vario) en de duurste uitlaat (ook van Vario) en de rest mag ik aan benzine opstoken....
Beide heli's hebben in totaal mischien al voor wel 200 Euro (en dat is heeeeel ruim geschat....) aan benzine verstookt in 8 jaar en ongeveer 80 vlieguren (wat voor zulke heli's erg veel is) tijd.
Dat was destijds, en mischien is het ondertussen stukken goedkoper om electrisch te vliegen, maar volgens mij niet....

Groet, Bert

Ik hou geen uren bij dus ik weet het niet. Ik betaal rond de 18 euro voor een lipo voor de 500. Daar moet ik ruim 8 minuten op kunnen vliegen en misschien zelfs iets meer. In de manual van de Trex 500 staat ook een tabelletje voor welke lipo je wilt gebruiken en welke vertanding je dan moet hebben.
Nogmaals. De meesten gebruiken 6S. Dat kan ook logisch zijn als je ambitie hardcore 3D is. Maar het hoeft dus niet. Je kunt ook gaan voor een 5S setup waarbij je langere vliegtijden hebt en minder belasting op de mechaniek. En dan nog kun je trucjes doen. Alleen niet zo hard als Szabo..

Nou dat klopt niet helemaal hoor. Als je een 500 op 6S vliegt zoals de meesten die 3D ambiëren dan zit je inderdaad maar aan een paar minuten vliegtijd.
De hogere accu-spanning maakt niet dat je kortere vliegtijden hebt, in tegendeel, namelijk omdat bij een X vermogen de stroom lager is bij een hogere spanning.

Je vliegtijd is vooral toch afhankelijk van het vermogen dat je model gebruikt, denk aan: gewicht, toerental en vliegstijl en daarnaast hoe efficiënt die is. Een 500 formaat op 3s lipo zal veel stroom gebruiken, wat wellicht meer warmte geeft en dat is zonde van je energie aangezien je die toch wilt gebruiken om het model in de lucht te houden en niet om die lucht te verwarmen.

Hoe je het bereikt is irrelevant. Wil je langere vliegtijden dan kom je er echt alleen als je gaat stoeien met het soort lipo en andere pinion. Dan is voor vliegtijden een 5S setup efficienter. Daar is zo vreselijk veel over geschreven op rcgroups dat ik dat hier niet over ga doen. En ook met 5S haal je gewoon een headspeed waarop de 500 goed vliegt. Zoek je efficientie niet zozeer in vliegtijden maar meer in vermogen voor hard 3D dan kom je al vlot op 6S uit..
Ik heb het ook niet verzonnen. Dat vind je terug in diverse topics...

Back