Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Ik hou geen uren bij dus ik weet het niet. Ik betaal rond de 18 euro voor een lipo voor de 500. Daar moet ik ruim 8 minuten op kunnen vliegen en misschien zelfs iets meer. In de manual van de Trex 500 staat ook een tabelletje voor welke lipo je wilt gebruiken en welke vertanding je dan moet hebben.
Nogmaals. De meesten gebruiken 6S. Dat kan ook logisch zijn als je ambitie hardcore 3D is. Maar het hoeft dus niet. Je kunt ook gaan voor een 5S setup waarbij je langere vliegtijden hebt en minder belasting op de mechaniek. En dan nog kun je trucjes doen. Alleen niet zo hard als Szabo..

Er is ergens een omslagpunt, waar het, alles mee gerekend (aanschaf heli, E-motor, electronica, laders auto-accu's etc etc etc versus heli, electronica, B-motor, brandstof, startspullen etc etc) gunstiger uitvalt voor de ene of de andere. Moet je natuurlijk wel gelijkwaardig spul kopen, geen Vario X-treme vergelijken met een 600 formaat HK kloon....

Bij klein spul zoals 450 size is het duidelijk: electro is véél goedkoper.
Zelf schat ik zo ongeveer in dat voor mijn manier van vliegen en hoeveelheid vlieguren, ergens tussen 500 en 600 size het omslagpunt ligt, beetje afhankelijk ook van of je een veelvlieger bent of een wat rustigere piloot.

Naarmate de afmetingen toenemen nemen de kosten van electro schrikbarend toe. Dat lijkt niet zo, maar is wel zo, met name veroorzaakt door de toename van mee te nemen randapparatuur (met brandstof heb je een startkist bij je, met grote electroheli's "zware" laadapparatuur, en dito voedingen).

Groet, Bert

Mijn lader DC Emperor II L712B Pro Twin, 2x500 Watt kostte me 180,-
Qua voeding 2x een servervoeding die ik nu zie voor 20,-/st
Dat is nog niet zo gek toch? hoewel, pakweg gelijk aan je benzinekosten :)

Je moet natuurlijk ook nog accu's hebben en die verslijten.
Voor m'n 6hv(600) 2x gens ace 6s3300 25c a 55,-/st.
Een set kan je genoeg aan hebben als je een vlucht maakt en vervolgens weer gaat laden. Dan moet je voor de voedingen wel ~1400W vermogen hebben dus netstroom, dc accu's of een redelijk aggregaat.
Zelf vlieg ik gewoonlijk alleen, liefst 2 a 3 vluchten dus 6 lipo's.. Een voordeel is dat ik daarmee ook 6 vluchten met de 500 kan doen.

Een 700 zit je zo op 200,- a 250,- voor een set lipo´s, maar methanol/nitro is ook niet goedkoop. Ik kan er naast zitten maar meen dat dat ook zo 2,50 per vlucht van een minuut of 8 is? 25,- voor een gallon en ~500ml tank?

Als je echter zoals Chow 18,- voor een lipo betaald en die ook lang meegaat dan is dat toch niet duur. Ik heb turnigy/zippy 3s2200 van 15,-/st voor een 450. Met mijn stuntvliegen kwamen die na 4 minuten ook warm van de heli.

Kijk je naar benzine:
"Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca. 35 MJ (= 9,7 kWh) energie vrij."
Dus zou je daarvan 30% overhouden bij de aandrijving dan is dat nog 2.91kWh/liter. Op mijn 6s3300 packs staat 73.3Wh dus daar heb je dan een stuk of 40 van nodig voor dezelfde hoeveelheid energie. Dus als dat ook maar enigszins klopt is het wel logisch dat benzine je veel vliegtijd voor weinig geld geeft, maar helaas enkel op grote modellen.

achja.........ik heb ook een vrouw en die is ook duur......;)

aan elke hobby hangt nu eenmaal een prijskaartje,als je maar plezier er in heb....:D (overigens is mijn vrouw geen hobby hoor;))

Mijn vriendin verdient iets meer dan ik, doet ze goed. Al neemt ze dan wel graag mijn lease auto mee naar dr werk.
M'n dochter daarentegen.., in het eerste jaar al die spullen, 2 dagen per week naar de gastouder, luiers, kleding pfff

Mijn lader DC Emperor II L712B Pro Twin, 2x500 Watt kostte me 180,-
Qua voeding 2x een servervoeding die ik nu zie voor 20,-/st
Dat is nog niet zo gek toch? hoewel, pakweg gelijk aan je benzinekosten :)

Je moet natuurlijk ook nog accu's hebben en die verslijten.
Voor m'n 6hv(600) 2x gens ace 6s3300 25c a 55,-/st.
Een set kan je genoeg aan hebben als je een vlucht maakt en vervolgens weer gaat laden. Dan moet je voor de voedingen wel ~1400W vermogen hebben dus netstroom, dc accu's of een redelijk aggregaat.
Zelf vlieg ik gewoonlijk alleen, liefst 2 a 3 vluchten dus 6 lipo's.. Een voordeel is dat ik daarmee ook 6 vluchten met de 500 kan doen.

Een 700 zit je zo op 200,- a 250,- voor een set lipo´s, maar methanol/nitro is ook niet goedkoop. Ik kan er naast zitten maar meen dat dat ook zo 2,50 per vlucht van een minuut of 8 is? 25,- voor een gallon en ~500ml tank?

Als je echter zoals Chow 18,- voor een lipo betaald en die ook lang meegaat dan is dat toch niet duur. Ik heb turnigy/zippy 3s2200 van 15,-/st voor een 450. Met mijn stuntvliegen kwamen die na 4 minuten ook warm van de heli.

Kijk je naar benzine:
"Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca. 35 MJ (= 9,7 kWh) energie vrij."
Dus zou je daarvan 30% overhouden bij de aandrijving dan is dat nog 2.91kWh/liter. Op mijn 6s3300 packs staat 73.3Wh dus daar heb je dan een stuk of 40 van nodig voor dezelfde hoeveelheid energie. Dus als dat ook maar enigszins klopt is het wel logisch dat benzine je veel vliegtijd voor weinig geld geeft, maar helaas enkel op grote modellen.

Je zit er niet naast als je gloeiplugbrandstof "ook duur" noemt, en je bent zomaar een euro of 3~4 kwijt voor één vluchtje met een T-rex 700 o.i.d.
(en nee, ik ga nu niet mijn vonkendoos-idee promoten, al zou dat wel het juiste moment zijn....)

Maar zelfs als we van Nitro en 3 euro per vluchtje (let wel, met een T-rex 700) uitgaan, dan praat je nog over 60~80 vluchten T-rex 700 tegenover alleen jouw lader en voeding voor een 500 size.... en dan hebben we het nog niet gehad over de accu's het feit dat je OF moet wachten op het laden, OF een dikke accu/generator mee moet zeulen, we hebben het ook nog niet gehad over wat die accu of generator moet kosten (goedkope generator is ook 400 euro)....

70 vluchten van 8 minuten ruig rondrossen (kwartier als je kalm aan doet) tegenover "nog helemaal niets" maar het vliegt mischien 5 minuten hard of 8 minuten kalm.

En dan is 70 vluchten voor de een twee weken, maar voor een ander een jaar....
(25 vliegmiddagen per jaar met 3 vluchtjes per middag is voor 90% van de modelvliegers in NL een realistisch getal....)

Ga je de brandstofkosten terugrekenen naar een .30 size, wat een 500 eigenlijk is, dan kom je opeens op 1 a 1.5 euro per vlucht uit, en ben je dus evenredig langer bezig. Al geef ik zonder meer toe, dat je enorm veel vermogen inlevert met brandstof.

Kostenvergelijkingen zijn moeilijk te maken als je de heli's niet gelijkwaardig maakt, maar lukt je dat (gelijkwaardige heli's vinden) dan is electrovliegen, zeker in de grotere klassen, véél duurder.
Kans bestaat echter, dat het niet lukt, omdat simpelweg de vermogens zoals met electro haalbaar, bij brandstofheli's domweg ondenkbaar zijn.

En dat is wel iets om over na te denken....

Groet, Bert

M'n dochter daarentegen.., in het eerste jaar al die spullen, 2 dagen per week naar de gastouder, luiers, kleding pfff

Ik heb er drie. Twee in de dure tienerleeftijd en een nakomer. Verder bezuinigen wij niet op de kwaliteit van leven. Dus we eten gezond en lekker. Ook gaan we regelmatig naar het theater bijvoorbeeld. En we komen graag 1-2 keer per jaar in Suriname. Mijn hobby is dus maar een klein onderdeel van het totaal. Dat zal bij iedereen anders zijn. Ik kan me ook voorstellen dat je vrijgezel bent of geen kinderen hebt en dat de hobby juist een groot en belangrijk onderdeel is van het totaal (clublid, sociale contacten). Dan sta je er anders in. Het zijn keuzes.

Kostenvergelijkingen zijn moeilijk te maken als je de heli's niet gelijkwaardig maakt, maar lukt je dat (gelijkwaardige heli's vinden) dan is electrovliegen, zeker in de grotere klassen, véél duurder.

Alleen stinkt electro niet en kun je ze vrijwel overal vliegen :p

Alleen stinkt electro niet en kun je ze vrijwel overal vliegen :p

:D :D :D.... Gaan we zo beginnen?.... :D :D :D

Electro stinkt ook als je het kortsluit....:p :p :p

Electro kun je lang niet overal vliegen, ik heb serieus gelazer gehad omdat mensen het er niet mee eens waren dat ik mijn 450 op het lokale voetbalveldje vloog.... (geen gekheid: de gedachte was "dit is een voetbalveld, en MIJN kinderen gaan niet 5 minuten wachten tot JOUW accu leeg is, en als je het daar niet mee eens bent kun je een ros voor je kop krijgen.....")
Nu is dat laatste een beetje een extreempje, maar met een 500 of groter kun je echt lang niet meer overal vliegen, en niet alleen qua gevaarzetting: een club met 3D vliegende 700 size electroheli's binnen 300 meter van je achtertuin gaat iedereen vlot op de zenuwen werken....

Groet, Bert

ach. electro en brandstof, is beide wel iets zinnigs over te zeggen.

Kosten, is eigenlijk wel grappig dat daar over begonnen wordt..
de heli en alle apparatuur kost ook een hoop.. het goedkoopst is om niet te beginnen :mrgreen:

Maar kostentechnisch, is het maar net wat voor vlieger je bent.
als we het ALLEEN hebben over wat mee de lucht in moet, is voor een veelvlieger electro goedkoper.
laden kost iets, accu's hebben ook het eeuwige leven niet, dus je hebt een x bedrag aan afschrijving per vlucht.

een nitro model heeft dus geen dure accu's nodig. motortje kost een keer wat, maar dat kost een regelaar en e-motor ook.
die afschrijving van de accu's, dat kan de nitro heli gewoon in brandstof erdoor jagen.

Ga je randapparatuur meetellen, wordt het natuurlijk een iets ander plaatje, maar dat beeld is wat vertekend.
die dure lader gebruik je ook voor andere dingen. die generator / laadaccu's ook.

Komt er gewoon op neer dat ieder zijn voorkeur heeft, kosten kun je eigenlijk een beetje wegstrepen in mijn optiek.
of je moet een 1x per jaar vlieger zijn. financieel wint de brandstofheli dan met vlag en wimpel, omdat de accu's niet kapot gaan in de opslag..

Je kiest ook denk ik niet of je brandstof of electro vliegt op basis van kosten. Meer op basis wat je aanspreekt. En na die keuze ga je pas kijken hoe je het qua kosten gaat doen. Een 450 is een stuk betaalbaarder vliegen dan een 700. Maar die keuze kan iedereen alleen voor zichzelf maken. Soms kan de indruk ontstaan dat de ene meer geld kan uitgeven dan de ander op basis van zijn vloot. Maar het zal vaker zo zijn dat de meesten voor zichzelf bepalen hoeveel men sowieso wil uitgeven. Ik denk dat iedereen wel een 700 kan bouwen. De vraag is of je dat wilt. Je kunt centen altijd maar 1 keer uitgeven.

Nou.... dat is dus het gekke: Mensen denken daar juist wél over na, en ik hoor heel vak het kosten-argument, waarbij met een schuin oog gekeken wordt naar de prijs van een kan brandstof en als alternatief (in de gedachtenwereld van de meeste beginners dan toch) het "gratis" laden van een LiPo....

Diezelfde redenatie zie je bij mensen die moeten kiezen voor diesel of benzine, en dan diesel kiezen ondanks dat ze te weinig rijden: die prijs aan de pomp doet blijkbaar meer pijn dan die "pijnloze acceptgiro" van de wegenbelasting....

Toch is het echt wel iets om over na te denken, en ik heb dat noodgedwongen moeten doen toen ik de vliegschool opzette, en moet dat nog regelmatig her-overwegen. Tot nog toe vliegt brandstof verreweg het goedkoopst (zoals wij het doen, tenminste, met 0% Nitro en vonkendozen) met ongeveer 4 euro per uur aan aandrijf-kosten voor een .60 heli.

En weet je: ik kon tot een paar jaar geleden behoorlijk veel uitgeven aan heli's, nu niet meer.

Omdat ik toen voor brandstof gekozen heb, kan ik die heli's nu nog steeds vliegen.

Als ik 5 jaar geleden besloten had de heli's electrisch aan te drijven, had ik ze nu al moeten verkopen, en een ENORM verlies op de koop toe moeten nemen.
Dat verlies, dat is een vast gegeven, dat zou ik nu bij verkoop om welke reden dan ook, óók leiden, brandstof of niet....

Alleen, omdat ze brandstof zijn, en dus crashes daargelaten vrijwel niets kosten om in de lucht te houden, HOEF ik ze niet te verkopen, en kan ik voorlopig nog behoorlijk wat jaren van het vliegen genieten.

En zou ik een "nieuwe" heli willen? Dan zag ik hier al een pracht van een Star Ranger staan, voor 100 Euro slechts, die allereerst een hoop afbouw-plezier bied, en daarna voor een paar centen aan brandstof nog jaaaaaaren plezier kan geven.
Evenzo een mooie Heim Agusta 109, voor iets meer.... idem dito!

Nee, brandstof mag dan geen toekomst meer hebben, voor mij is het, zolang het nog te koop is, DÉ toekomst....

Groet, Bert

Het leuke is, die starranger kun je rustig een jaar op de plank zetten, de enige zorg is dan de ontvanger accu. Zet je een T rex 700 een jaartje weg, en je kunt aan een nieuwe aandrijf accu. De 450 e heli is geweldig, accu kost zeer weinig en het vliegplezier is er niet minder om.

Ik hou het bij electro. En een 500 als grootste formaat denk ik. Heel misschien nog een keer een 550. Pas als alle kids de deur uit zijn en ik in Suriname woon zal ik kijken naar een 700. Ik heb er dan ook meer de ruimte voor.

dat is een keuze die je gelukkig nog MAG maken :mrgreen:

en over geld..
soms is uiterlijke schijn niet alles.
kun jij aan iemands vloot zien hoe oud het is?
Of voor hoeveel hij het heeft gekocht?
of wat er aan is versleuteld..

iemand kan aan die 2 heli's vele malen meer uitgeven dan een ander met 15 heli's (er van uit gaande dat ze allebei even vaak vliegen)
de ene koopt om de haverklap wat nieuws, verkoopt etc.
de ander houdt gewoon in stand wat hij heeft.

Mijn spul is ook niet het nieuwste meer. bij lange na niet.
maar ik vind ook dat een nieuwe heli wel iets toe moet voegen aan de rest.
nieuwe heli's zitten er voorlopig niet in bij mij. Ik zou iig niet weten wat ik kan halen, en wat dan ook nog werkelijk iets anders is dan de rest..

mn 600 is op dit moment dus weer even stevig anders dan de rest, met zn vonkendoosje ;-)

eentje afdanken doe ik absoluut niet zomaar. dan moet ik eerst een vervanger hebben die dus duidelijk stukken beter is dan de "oude"
gewoon kopen om het kopen heb ik weinig mee..

Schaalheli met een dikke turbine lijkt mij ook leuk.. een bell 412..
geloof een pht3 jetcat erin..

of een gaui, dat kleine 500 size brandstofdingetje..

Wie weet, ooit..

Het leuke is, die starranger kun je rustig een jaar op de plank zetten,

Zit er ook heel sterk over te denken om dat te doen.... Vroeger zo'n ding gehad en vond hem verukkelijk vliegen....

Deze is in onderdelen, moet nog overnieuw gespoten worden, kortom een leuk knutselprojectje

En dat voor 100 Eurootjes....

Ben alleen bang dat moeders de vrouw een 9e (of was het nu 10e?) heli niet zo ziet zitten.... en ze heeft ook gelijk, hoe je het wendt of keert....

Maar het lokt wel.... het waren zulke fijne kisten....

Groet, Bert

Als iemand het geeft: kom maar op!!

zo lijkt de nieuwe trex 450 dominator me wel grappig..
of de protos mini..
of een nitro henseleit.. Maar die hebben ze niet meer zomaar..
Die kleine nitro gaui
bell 412 vario op een pht 3 jetcat..

Keuze zat :mrgreen:
maar voorlopig zie ik de noodzaak van een nieuwe niet zo
komt vanzelf weer een keer..

Ook de discussie electro / brandstof kom je niet uit. Het is en blijft een persoonlijke keuze. Voor sommige gestuurd door gevoel, voor anderen door hun budget of welke reden dan ook. Zelf vlieg ik elektro met maar 1 reden: plug en play.

Plug&Play is het nooit....

Je refereert dan uitsluitend aan het inpluggen van de batterij.

Maar een goed startende heli ben je ongeveer evenveel handelingen en tijd aan kwijt als aan het wisselen van je accu, het laden van de lege accu en het met het afgeschakelde model naar de startplaats lopen en daar inpluggen, wachten op de initialisatie en plaatsen van de canopy (voor zover dat laatste van toepassing).

Groet, Bert

Back