Ik hou geen uren bij dus ik weet het niet. Ik betaal rond de 18 euro voor een lipo voor de 500. Daar moet ik ruim 8 minuten op kunnen vliegen en misschien zelfs iets meer. In de manual van de Trex 500 staat ook een tabelletje voor welke lipo je wilt gebruiken en welke vertanding je dan moet hebben.
Nogmaals. De meesten gebruiken 6S. Dat kan ook logisch zijn als je ambitie hardcore 3D is. Maar het hoeft dus niet. Je kunt ook gaan voor een 5S setup waarbij je langere vliegtijden hebt en minder belasting op de mechaniek. En dan nog kun je trucjes doen. Alleen niet zo hard als Szabo..
Er is ergens een omslagpunt, waar het, alles mee gerekend (aanschaf heli, E-motor, electronica, laders auto-accu's etc etc etc versus heli, electronica, B-motor, brandstof, startspullen etc etc) gunstiger uitvalt voor de ene of de andere. Moet je natuurlijk wel gelijkwaardig spul kopen, geen Vario X-treme vergelijken met een 600 formaat HK kloon....
Bij klein spul zoals 450 size is het duidelijk: electro is véél goedkoper.
Zelf schat ik zo ongeveer in dat voor mijn manier van vliegen en hoeveelheid vlieguren, ergens tussen 500 en 600 size het omslagpunt ligt, beetje afhankelijk ook van of je een veelvlieger bent of een wat rustigere piloot.
Naarmate de afmetingen toenemen nemen de kosten van electro schrikbarend toe. Dat lijkt niet zo, maar is wel zo, met name veroorzaakt door de toename van mee te nemen randapparatuur (met brandstof heb je een startkist bij je, met grote electroheli's "zware" laadapparatuur, en dito voedingen).
Groet, Bert