Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Nee niks in de handleiding. Begreep dat bij de recente Naza's dit opgelost zou zijn maar blijkbaar dus niet. Gelukkig liep het goed af. Was wel even gedoe zeg maar :p

Jep, de luchtdruksensor is helaas gevoelig voor licht. Altijd vervelend dat je er zo achter moet komen. Maar staat daar inmiddels niets over in de handleiding?

???? een druksensor die gevoelig is voor licht?????

Dat ken ik niet.... ik weet wel dat sommige rate of change meetprincipes zowel voor luchtdruk (en dus verandering van hoogte) als voor temperatuur gebruikt kunnen worden, maar ik had niet verwacht dat die last van zonlicht-instraling zouden hebben....

Had sowiso geen luchtdruk-gebonden meting verwacht in die dingen....

Groet, Bert

De druksensor zit links. Als je daar zon op krijgt dan gaat de Naza gek doen. Echter leek het alsof ze bij de nieuwere versies er een shielding omheen hadden gedaan. Blijkbaar dus niet of niet altijd. Zwart tape erop is dan de remedie. Dat zit er nu dus op en heb inmiddels al getimed in de tuin. Geen problemen meer en de zon stond nog een hele tijd laag en direkt op de linkerkant van de Naza.

**Edit**

En Chows Law zegt plak dan ook maar tape rechts :p

En Chows Law zegt plak dan ook maar tape rechts :razz:
:rolling:

Had sowiso geen luchtdruk-gebonden meting verwacht in die dingen....
De huidige luchtdruksensoren zijn in staat om een hoogteverschil van 20cm te registreren. Moet je ze wel even 20ms de tijd geven. Daar kan je dus prima op regelen. De onderstaande sensor (hier op een breakout board) zit ook in de Naza. En op het breakout board (en in de datasheet) staat dat de sensor lichtgevoelig is.

Altimeter-MS5607-250_3.jpg

Zelf gebruik ik deze sensor ook in mijn multicopter project. Prima sensor..... alleen lichtgevoelig :cool:

Dat maakt het des te slordiger van DJI dat ze de behuizing niet aangepast hebben natuurlijk. Of desnoods vermelden ze het in de manual en leveren een rol tape mee :mrgreen:

Pfff... Het enige wat voor mij morgen klaarstaat is het 2e motorblok met IPS pod die een plekje in de machinekamer moet krijgen...misschien maar goed dat ik zo weinig mogelijk meekrijg van dit geweldige vliegweer, uiteraard word het in het weekend weer minder mooi :-(

Pfff... Het enige wat voor mij morgen klaarstaat is het 2e motorblok met IPS pod die een plekje in de machinekamer moet krijgen...misschien maar goed dat ik zo weinig mogelijk meekrijg van dit geweldige vliegweer, uiteraard word het in het weekend weer minder mooi :-(

Troost je Merlijn.... ik zit er ook bij en kijk er ook naar, en kan er ook niks mee...

Groet, Bert

:rolling:

De huidige luchtdruksensoren zijn in staat om een hoogteverschil van 20cm te registreren. Moet je ze wel even 20ms de tijd geven. Daar kan je dus prima op regelen. De onderstaande sensor (hier op een breakout board) zit ook in de Naza. En op het breakout board (en in de datasheet) staat dat de sensor lichtgevoelig is.

Altimeter-MS5607-250_3.jpg

Zelf gebruik ik deze sensor ook in mijn multicopter project. Prima sensor..... alleen lichtgevoelig :cool:

Dat is niet dat ik denk dat je niet d.m.v. luchtdruk de hoogte kunt meten, want met de mechanische barograaf van al minstens 100 jaar onveranderd meetprincipe, mechanisch en wel, kun je de hoogteverschillen (8 meter per sluis) van de Panama-sluizen al haarscherp zien met een oplossend vermogen van een meter of 2 a 3....

Waar ik mij over verbaasde, was dat ik verwachtte dat bijvoorbeeld onder invloed van turbulentie en dergelijke de meting nogal moeite zou hebben accuraat te blijven bij verschillende snelheden.

Dat deze meetcel lichtgevoelig is.... tsja, het zij zo, maar ik zit wel te piekeren waarom... (mag dat soort dingen altijd graag kunnen beredeneren i.p.v. op internet een "het is zo-feit" opzoeken....).

Groet, Bert

Waar ik mij over verbaasde, was dat ik verwachtte dat bijvoorbeeld onder invloed van turbulentie en dergelijke de meting nogal moeite zou hebben accuraat te blijven bij verschillende snelheden.

Dat deze meetcel lichtgevoelig is.... tsja, het zij zo, maar ik zit wel te piekeren waarom... (mag dat soort dingen altijd graag kunnen beredeneren i.p.v. op internet een "het is zo-feit" opzoeken....).
Als er tijdens de vlucht een vacuüm of overdruk ontstaat rondom de sensor zal je dit zeker merken. Kan niet anders dan dat het toestel dan zal dalen of stijgen. Turbulentie rondom de behuizing wordt gefilterd door de software en beïnvloed het gedrag niet. Dan ga ik er van uit dat het "lange"termijngemiddelde gelijk blijft.

Licht is energie. Door de hoge gevoeligheid van de sensor kan licht door de twee gaten in de behuizing een klein deel van het meetelement opwarmen en mechanisch vervormen. Voor de totale opwarming van de gehele sensor is een temperatuursensor aanwezig. Maar puntopwarming is niet te meten.

Klinkt heel logisch en aannemelijk :D

Voor mij logisch genoeg en voldoende aannemelijk in ieder geval ;)

Groet, Bert

Wat een topweer zeg. Ben net thuis :) De 500 verder gevlogen en ik had voldoende vertrouwen om circuit te vliegen. Ging geweldig. De heli is super stabiel.
De Mini Protos leek ook goed te gaan maar opeens kwam hij autoroterend naar beneden in het gras. Geen schade. Ik vertrouw de low voltage protection niet dus die ga ik eerst uitsluiten. Ben nu thuis en heb met de programmingcard dit uitgezet en ga het zo wederom boven gras weer proberen. Maar een beetje rustig vliegen zodat als het toch misgaat hij wederom op zijn pootjes land. Mechanisch heb ik e.e.a. ook bekeken maar daar zie ik geen gekke dingen.

ja prachtig weer ... volgens mij ook de laatste dag, daarna word 't weer minder begreep ik.
althans voor micro's vliegen.

had je ineens vermogen verlies dan met de protos? of kapte hij gewoon de hele motor uit ?

Alsof de low voltage protection erin haakt. Hij verliest opeens vermogen en komt relatief langzaam naar beneden. De lipo's zijn 100% goed. Dus als ik dit kan oplossen is de vloot klaar voor het seizoen..

Back