Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    eLogger V4

    Je moet maar s een beetje rondkijken daar..
    Ik heb er zelf een osd bij, kun je ook zonder computer eraan een beetje vogelen.
    En dus een g meter. Best grappig..

    Heb hem bij een paar dingen nu eens tussen de ontvangeraccu gezet. Weet je eindelijk wat de besturing nu werkelijk doet.l
    Kost wel wat.. Maar dan heb je ook wat ;-)

    Die g meter en andere losse spullen kunnen ook stand alone trouwens.
     
  2. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik ga zeker even kijken. Zat zelf te denken om in april te upgraden naar de nieuwe DX6 en dan TM1000 modules op de 2 belangrijkste heli's te zetten.
     
  3. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Enige filmpje wat er is van de DX6 voor diegene die hem hadden gemist..

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Zo ik ben deze week uit mijn heli winterslaap gekomen :)

    Zondag 5 lipos met mijn 450 pro en ik stond de eerste 2 weer met knikkende knietjes haha
    Was wel weer een lekker gevoel.

    Ik kom net terug van big spotters hill,
    Daar nog 6 lipos gevlogen en dat is echt lekker vliegen omdat ik zelf al op 15 m hoogte sta.
    De zon kwam ook door dat was heerlijk.
    Ik had voor de winter radix bladen erop gezet en die vliegen erg strak.
    Cyclic reageert heel direct en scherp.

    En prisca dat is mijn hond had nog een muis gevangen haha nou mooi dagje!
    Gr wax
     
  5. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Waar is dat big spotters hill? Ik was zelf vanmorgen nog even bij de President met de Mini Protos. Althans aan de overkant waar dat circuitje is.
     
  6. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dat is in de groene weelde het oude floriade terrein.
     
  7. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Oh daar helemaal. Kun je daar dan met de auto komen? Heb meestal wel e.e.a. bij me.
     
  8. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik parkeer bij vork en mes en dan inderdaad nog 5 min lopen..
    Niet het meest ideaal als je veel spullen hebt.
    450 en 130x gaat prima in een sporttas :)
     
  9. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik blijf voorlopig wel op het circuit vliegen. Lekker weids. Enige nadeel is dat het er snel te hard waait. Er is natuurlijk totaal geen beschutting.
     
  10. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb gisteren de lagers van de hoofdas van mijn trex 450 vervangen.
    Ik gebruik hiervoor een soldeerbout op gas.
    Soldeerbout laten opwarmen en dan in het gat van de lager steken eventjes wachten en dan met een tang zachtjes tikken op het lagerblok en het lager komt eruit.
    1 lagerblok was wel lastiger omdat daar het lager compleet verbrijzeld was - lang geleden is mijn kop eens ontploft (van de helie wel te verstaan;)) en er bleef enkel een ring in het lagerblok achter. Maar het is gelukt en nu heb ik kant en klare reserves.
    Bij het monteren een beetje groene threadlock aan het lager en dan met een losse hoofdas het lager er terug in.

    Bij het terug samen steken merkte ik nog een behoorlijke onbalans als ik de kop met de hand liet draaien. Na alles grondig nagekeken te hebben ontdekte ik dat het head blok los zat op de as. Dit was gescheurd. Gelukkig had ik er nog een liggen.

    Vandaag tussen de windvlagen door eens gehooverd en ik moet zeggen dat hij stukken beter vliegt. Ik heb ook geen last meer van schudden tijdens het optoeren. De lagers en vermoedelijk ook het headblok waren dus duidelijk al eerder aan vervanging toe. Ik moet maar eens aan een onderhoudsschema beginnen werken.

    Het enigste dat ik heb is dat de hoofdas precies toch iets stroever loopt met de nieuwe lagers.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Headblock gescheurd?
    Hoe doe je dat?
    En hoe kun je daar netjes mee vliegen, zonder dat alles uit elkaar rammelt?

    Ik heb ooit eens een trilling in de 600 gehad, was zichtbaar op het landingsgestel.
    Laagfrequent, maar bladen, kop zelf en hoofdas waren goed in balans.
    Na veel gerommel en gezoek van ellende de druklagers vervangen. Bleken deze finaal doormidden te zijn..
    Na het vervangen, deed hij het weer zoals het hoort ;-)


    Maar, als je regelmatig een headblok scheurt, zou ik toch s kijken wat je er nu precies mee doet ;-)
     
  12. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Student,

    Het is waarschijnlijk bij mijn laatste crash gebeurd. En misschien was hij nog niet gescheurd, maar toen ik gisteren alles in elkaar zette merkte ik onbalans op.
    Toen ik aan de kop trok, dan scharnierde de headblok rond de jesus bout.
    Op dat punt bestaat die headblok uit 2 benen (waar ook die stiftjes inzitten voor de meenemer)
    Die beentjes waren uit elkaar gegaan, vandaar de speling. Toen ik daar een klein beetje aan trok, brak zo'n beentje af, dus ik denk dat hij al gescheurd was, maar ik ben het niet zeker.

    Wat ik wel merk is dat er nu geen merkbare trillingen meer zijn tijdens het optoeren. Dus dat is of van de lagers, of van het headblok of van beide.
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Het is weer fantastisch vliegweer. ik heb dan ook weer 3 lipos leeggevlogen.
    Ik merkte deze ochtend wel behoorlijk wat speling op de elevator servo (ds410m).
    Ik heb hem eens uit elkaar gehaald en het grootste tandwiel was wel wat gehavend.
    Ik heb de tandwieltjes wat opgekuist en een beetje titan fett erop gedaan.
    Maar de speling blijft. Ik heb het eventjes nagemeten met een liniaal en de balllink aan de swash gaat +/- 1.5mm op en neer tgv de speling. Misschien valt dit toch nog mee, maar op de andere servo's heb ik het niet (of toch veel minder).
    Ik heb er toch mee gevlogen en ik merkte er weinig van in het vlieggedrag.
    Ik heb een flybar, dus geen e-stab.

    Nu heb ik wat zitten zoeken op het internet naar tandwielsetjes, maar ik heb het gevoel dat die ds410m er zo stillaan uit gaat. Ik zie de ds430m als recenter alternatief.

    Heeft er iemand misschien nog een beter alternatief? kwalitatief beter of goedkoper maar goed genoeg?
    Ik doe geen 3D, enkel wat hooveren en binnenkort cirquitjes vliegen (als ik nose-in beheers:cool:)
     
  14. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
  15. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Savöx SH-0257MG

    Nadat de DS410's op mijn 450 één voor één de geest gaven, heb ik dik 2j geleden alle 410's vervangen door Savöx SH-0257MG. Sindsdien nog geen enkele moeten vervangen op meer dan 800 vluchten!

    Prachtig vliegweer, inderdaad. Zometeen richting clubveld!
     
  16. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hmm,
    die was ik helemaal uit het oog verloren.

    Misschien moet ik dan toch maar eens eerst de gears vervangen en als ik wat meer kan, dan nieuwe servo's erop.
     
  17. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Gears vervangen kan altijd eerst. Bij RC711 hebben ze ze op voorraad.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb zo alstijd goede ervaringen mat de 65mg's gehad...
    De 65 is de analoge versie. Je hebt ook nog een digitale versie, voor als je ooit naar een estab toe gaat.

    De align's stopten er bj mij doorgaans ook vrij vlot mee. Nu schijn ik gewoon constant pech te hebben met die dingen.. De hitecs hebben het voor mij opgelost

    Maar 1,5 mm op zo'n klein servo'tje is wel een hoop hoor..
    Moet toch nodig wat mee gebeuren ;-)

    Wees blij dat je een flybar hebt, met een estab had je het waarschijnlijk wel gemerkt
     
  19. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    @wouterd: Ik heb net even de specs gelezen op de site van helitempel.
    Ziet er goed uit en qua prijs ook.
    Daar spreken ze over zowel ccpm als rudder.
    Ik heb voorlopig nog geen problemen met de ds420 op mijn staart, maarja ik hoover dan ook alleen maar voorlopig.
    Ik heb nu gearsetjes besteld omdat ik nog wat kosten in het verschiet heb.
    Maar ze zijn zeker het overwegen waard als ik iets meer kan. Waarschijnlijk bestel ik er dan meteen 4 en vervang ik ze allemaal.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Zou ik niet doen.
    Een fabrikant kan alles wel op zijn site zetten, wil niet zeggen dat het ook werkelijk werkt.

    Een staartservo moet gewoon snel zijn.
    Op een 450, wil je iets wat lang meegaat, moet je dan richting een ds520 of futaba 9257 denken.
    Iig, deze heb ik ervaring mee, werkt perfect.
    De ds420 laat redelijk vlot steken vallen, waardoor de staart in hoover gaat kwispelen.

    Zet je er een swash servo op, krijg je een stevige kans dat de heading hold van de gyro en de servo wat moeite krijgen elkaar te begrijpen.
    Die twee moeten matchen.

    Of je moet in normal gyro modus vliegen, dun kun je vrijwel alles erop zetten wat past.
     

Deel Deze Pagina