Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Ik ben oeverloos aan het uitzoeken geweest, echt alles geprobeerd. main shaft vervangen, pinion vervangen, zelfs meerdere oneway bearings geprobeerd, en meerdere keren opnieuw gecentreerd. Het bleef gewoon aan een kant vaster tegen de pinion aandrukken als je de as langzaam draaide. :(

Ik had ook dit probleem met de gear wobble en het bleek een te hard aangespannen bout + moertje te zijn die onder de maingear gemoteerd is haaks op de main shaft. Mooi netjes tegen aan en daarna vervangen door een lock moertje (je weet wel die met van dat blauw nylon erin) druppeltje CA, weg wobble.:shock: Draait nu als een (vinnig) naaimachientje:D

Had voordien van alles geprobeerd, OWB opnieuw gemonteerd volgens de regels, main shaft van align, tandwielen van Align, het bleef tot ik het boutje minder strak aanspande..

Stevo

Inmiddels alles gebalanceerd en wat aanpassingen gedaan en de heli is klaar. Hij zoemt fijn nu zonder rare geluiden.. Klaar voor de maiden. De eerste heli die ik voor 100% zelf gebouwd heb :)

Yep, ben erg content :) Had even kort overlegje met Stefan nodig en toen ging het eigenlijk heel snel.. Hij is opgetoerd en lijkt rock solid. Nu wachten op een zachte dag en weinig wind.. Ik heb geduld. Ben jaloers op de mensen die af en toe gebruik kunnen maken van een sporthal ;)

Ik heb geduld. Ben jaloers op de mensen die af en toe gebruik kunnen maken van een sporthal ;)

Ik nie! Ik heb een hele hangar ter beschikking om te 450-tigen EN de echte slapen buiten (MIL 26 X 3 maar daar is dan ook in geen enkele hangar plaats voor :cool:)

Deze morgen om 09.30 uur een vluchtje gedaan in "de stukken" met mijn blade SR, mijn ballen vlogen eraf, en koud dat het was ook nog een keer:D

PS. Met mijn ballen doel ik niet op één of ander anatomisch gedeelte aan mijn lichaam maar dat van mijn trainingskruis voor de goeie orde;)

Lipos hadden er precies ook niet veel zin in met die koude....

Stevo

Tsja, is natuurlijk leuk als je na het sleutelen gelijk de maiden kunt doen om hem echt af te ronden verder. Maar tís niet anders. Ik wacht geduldig :)

Ik wacht geduldig :)

Check en double check, Ik kwam ook nog dingen tegen waarvan ik dacht, euh? dit heb ik toch al gemaakt?:D

daar ben ik jaloers op :cool:

Nu jaloers is zo'n vies woord hé, ik ben wel blij met die hangar, veel ruimte maar ik mis toch het "clubgevoel" een beetje, niets leuker dan om in een club er even over te kunnen praten.

Als het weer deze week nog meevalt ga ik ook eens een filmpje maken van mijn HK450 die hoovert voor de MIL 26, das belooft!

Stevo

Laatst bewerkt:
Check en double check, Ik kwam ook nog dingen tegen waarvan ik dacht, euh? dit heb ik toch al gemaakt?:D

Dat gaat ook gebeuren hoor. Ik heb hem nu even op de kast gezet en morgen of overmorgen loop ik alles nog een keer na. Ik heb er vandaag best wat tijd ingestoken en wellicht nog iets over het hoofd gezien.

En nee hoor. Ben niet jaloers hoor :) Maar een indoorruimte is natuurlijk geweldig om te hebben ;)

Ik had ook dit probleem met de gear wobble en het bleek een te hard aangespannen bout + moertje te zijn die onder de maingear gemoteerd is haaks op de main shaft. Mooi netjes tegen aan en daarna vervangen door een lock moertje (je weet wel die met van dat blauw nylon erin) druppeltje CA, weg wobble.:shock: Draait nu als een (vinnig) naaimachientje:D

Had voordien van alles geprobeerd, OWB opnieuw gemonteerd volgens de regels, main shaft van align, tandwielen van Align, het bleef tot ik het boutje minder strak aanspande..

Stevo

Het is met die grote HK tandwielen van de maingear echt een probleem dat ze niet helemaal rond zijn, het scheelt maar een haartje. Er is veel over te vinden in diverse fora. Je kan er mee vliegen, maar het geeft net die vervelende kleine trilling die je er niet in wil hebben. Een maingear van Align doet daarbij wonderen,.. :cool:

@Chow, heb je de servo's er goed in gekregen? Het past net niet hè, met die stickers.

Wow een hangar :puppydogeyes:.

Het is met die grote HK tandwielen van de maingear echt een probleem dat ze niet helemaal rond zijn, het scheelt maar een haartje

Wow een hangar :puppydogeyes:.

Tijn,

Zijn vervangen geweest door Aligns op aanraden van enkele forummers (jezelf incluis dacht ik in een ander draadje:D). Loopt allemaal heel soepel nu, als een zonnetje. Het is verder ook het énige dat ik vervangen heb (heb nog align mainshafts liggen maar die spaar ik tot die uit chinastaal krom is). De rest is allemaal HK prut tot de servo's en gyro toe. Gaat goed voor het ogenblik (na 25 vluchten inmiddels). Geen speling meer of minder dan de eerste vlucht. Heli is ook niet bedoelt voor het betere werk, heb een heliartist schaalrompje overgenomen van fastplane op het forum.

Stevo

Laatst bewerkt:
@Chow, heb je de servo's er goed in gekregen? Het past net niet hè, met die stickers.

Waren niet de stickers. Op mijn servo's zitten geen stickers maar een soort opstaand randje.. Maar goed.. Hij is klaar dus and ready to rumble :cool:

6351205340_0cd39f97f7_z.jpg

Tijn,

Zijn vervangen geweest door Aligns op aanraden van enkele forummers (jezelf incluis dacht ik in een ander draadje:D). Loopt allemaal heel soepel nu, als een zonnetje. Het is verder ook het énige dat ik vervangen heb (heb nog align mainshafts liggen maar die spaar ik tot die uit chinastaal krom is). De rest is allemaal HK prut tot de servo's en gyro toe. Gaat goed voor het ogenblik (na 25 vluchten inmiddels). Geen speling meer of minder dan de eerste vlucht. Heli is ook niet bedoelt voor het betere werk, heb een heliartist schaalrompje overgenomen van fastplane op het forum.

Stevo

Ik bedoel niet de wobble, maar het ovaal zijn. De gear blijft op een bepaald punt binden met de pinion. Een wobble kan je ook in een merk gear hebben, en dat is niet zo'n heel probleem.

Waren niet de stickers. Op mijn servo's zitten geen stickers maar een soort opstaand randje.. Maar goed.. Hij is klaar dus and ready to rumble :cool:

Heb je ze van binnen of erbuiten gemonteerd. Binnen het frame is het mooist, het is wel een hoop gepruts, maar de links staan dan wel netjes recht naar de swash. Ik heb ze van buiten waardoor de linkjes een beetje scheef staan. :rolleyes:

Twee van binnen en de elevator van buiten.. Net zoals bij de andere 450 ;)

Over de maingear. Het komt inderdaad heel vaak voor dat hij "warped" is bij HK. Maar het is niet altijd zo. Mijn eerste HK heeft er geen last van. Deze ogenschijnlijk ook niet maar tís een feit dat er veel over geklaagd wordt. Dat wordt wel duidelijk als je op de website bij de reviews kijkt.

We zouden beter is ergens samen een zaal gaan huren of gaan vliegen. Moet leuk zijn de die-hard forum nerds eens samen te krijgen ;-)

Lipo'tjes, heli's en een frigobox met biertjes = gezellige dag :-)

Vanmorgen heb ik de atom 5.5 nobar staan hoveren :p best spannend want ik wist niet wat ik moest verwachten tot de heli goed in hover was want dat bleek goed te doen. De uitslagen heb ik behoorlijk beperkt tov flybar want de swashmix voor aileron en elevator heb ik bijna gehalveerd. De expo stond in eerste instantie nog op -18 maar dat was te ongevoelig zegmaar dus eens op 0 gezet en ik denk dat het ongeveer een middenweg moet worden.
De 0 graden pitch ligt net onder midstick(50%) dus die afstelling moet ik nog wat aan doen, net als mogelijk bladspoor wat ik niet goed kon zien maar veel zal dat niet zijn. Ik heb maar op 1 a 1,5m staan hoveren en met die mist hier zie ik die zwarte bladen toch niet echt goed.
Toen ik klaar was met het ombouwen had ik zoiets van en nu maar een beastx bestellen, maar nu denk dat dat nog wel even kan wachten :)

Vanmorgen heb ik de atom 5.5 nobar staan hoveren :p best spannend want ik wist niet wat ik moest verwachten tot de heli goed in hover was want dat bleek goed te doen. De uitslagen heb ik behoorlijk beperkt tov flybar want de swashmix voor aileron en elevator heb ik bijna gehalveerd. De expo stond in eerste instantie nog op -18 maar dat was te ongevoelig zegmaar dus eens op 0 gezet en ik denk dat het ongeveer een middenweg moet worden.
De 0 graden pitch ligt net onder midstick(50%) dus die afstelling moet ik nog wat aan doen, net als mogelijk bladspoor wat ik niet goed kon zien maar veel zal dat niet zijn. Ik heb maar op 1 a 1,5m staan hoveren en met die mist hier zie ik die zwarte bladen toch niet echt goed.
Toen ik klaar was met het ombouwen had ik zoiets van en nu maar een beastx bestellen, maar nu denk dat dat nog wel even kan wachten :)

Reduceer de ailleron en elevator niet te veel: dat is de fout die ik ook gemaakt heb in het begin. Toen heb ik tegen alle adviezen in, de uitslag gereduceerd totdat de heli comfortabel hooverde, en dacht ik ook: "Goh, dat rigid vliegen valt reuze mee....". Bij de allereerste voorzichtige poging een gewone liggende acht te vliegen had ik de stick in de hoek en nog niet genoeg uitslag. Kostte bijna een heli (die nog niet eens van mij was ook....)

Je word gefopt door dat de tijdsvertraging tussen commando en reactie, die er is met een Flybar, bij rigid volledig ontbreekt. Daardoor lijkt de heli feller en agressiever te reageren, maar in werkelijkheid reageert hij alleen maar éérder, niet feller. (vergelijk het met rijden in een Ferrari: Die reageert ook erg vinnig op het gas, maar als je een baksteen onder het gaspedaal legt, zodat je die niet zo diep in kunt trappen, wordt stadsverkeer een stuk makkelijker, maar op de snelweg kom je er achter dat je niet harder dan 70 km/u kunt . In die Ferrari niet echt een probleem, maar rondvliegen met 100 km/u en dan erachter komen dat je te weinig stuuruitslag hebt, is dat wél....)

Hou maar eens voorzichtig een stuuruitslag wat langer vast: na een aanvankelijk zeer directe respons zal het je opvallen dat de werkelijke rollrate veel lager is dan je eigenlijk had verwacht.

Is gewoon een kwestie van "je hersens opnieuw calibreren" en je went er vlot aan.

Met Expo zou ik heel voorzichtig zijn. In hoover is er niks aan de hand, bij rondvliegen kan het je gemeen verrassen.

Leuk te horen dat het tot nog toe meevalt. Maar pas op, je bent er nog lang niet....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik heb net eindelijk de laatste onderdelen voor m'n trex 450 binnen gehad.(servotandwielen)

Nu weer druk in 'de koude' schuur met de straal verwarmingen aan de heli in elkaar zetten;) De voorkant ligt nu vrijwel helemaal uit elkaar. Als de servo's dan weer in elkaar zitten alles weer monteren inclusief de electronica en de nieuwe bladen en dan de laatste testvlucht uitvoeren.

Daarna gaat die op de plank wachten tot z'n nieuwe baas hem komt ophalen:D

[..]
Leuk te horen dat het tot nog toe meevalt. Maar pas op, je bent er nog lang niet....

Groet, Bert
Daar was ik al bang voor ;) na wat ik heb gelezen heb ik de indruk dat gewoon fff en bochtenwerk al een uitdaging zal zijn en denk dat het ook niet iets is wat ik kan oefenen in phoenixrc.
Dus als ik het goed begrijp moet ik eigenlijk terug naar de flybar instellingen om de zelfde roll-rate te halen als ik met flybar had? dan ga ik die langzaam weer wat opschroeven en van daaruit verder. edit: ik ben dat maar eens gaan proberen en gaan hoveren met praktisch de zelfde instellingen als voor flybar en nog steeds goed te doen.
M'n idee is om eigenlijk weer te beginnen bij het begin met langzaam heen en weer vliegen, voorzichtige bochten maken, dan eens wat sneller en banken, etc.. zo hoop ik 'm dan wel heel te houden.
Wel gaaf als het op die manier wel te doen zal zijn, een estab kan altijd nog.

Laatst bewerkt:
Back