Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Nou, ik kan je rustig vertellen dat het vliegtuig gebeuren me nog steeds niet echt boeit. Maar ik sta overal open voor dus proberen kan geen kwaad. Als ik relaxed en zorgeloos wil vliegen is de hexacopter eigenlijk heel chill.

Ik ben momenteel ook met vliegtuigen bezig..

En ik moet zeggen dat ook dit me best aardig boeit :mrgreen:
Vooral landing is gewoon een lastige manouvre met die krengen...

Dus oefen ik bijna coninu low fly by's, leuk om te zien en ik wordt er steeds beter in

En stom genoeg, vind ik momenteel de heli dan ontspannend om te vliegen
Daar ken ik tenminste de eigenschappen van, en ze gaan niet door een beetje zijwind op hun zij liggen..

Vliegtuigen is dolle stress. Landen zuigt en ding wil niet even hoveren :) Vind heli's ook nog wat relaxter. Is de comfortzone denk ik. Multi's zijn zo saai dat het ook wel weer leuk is..

Ik heb niet zoveel ervaring met vliegtuigen maar ik land en stijg redelijk goed op op een heel fijn veldbaantje waar we altijd wildvliegen. Ik leer wel enorm snel heb ik al gemerkt maar ik vind het echt een eitje. Snap echt niet hoe een onervaren piloot zoals ik best vlot kan landen met zijwind en dan zie je filmpjes van de 'grote jongens' met hun balsakisten op 3-baansvakken nog naast de runway knallen en erg stuntelig landen. (Misschien bots ik gewoon vaak op filmpjes van mannen met veel geld en weinig skills)

Heb zelf leren vliegen met Hacker Skyfighter. Is een deltawing met duwprop. Indien je van heli's naar vliegtuigen overstapt is er niet veel uitdaging aan bij gewoon rondjes vliegen en de occasionele looping vind ik. Spreek dan wel over normale vliegkisten hé zoals een parkzone P51 mustang, geen supersnelle funjets die 250km/u+ gaan, dat is vast andere koek.

Landingen met vliegtuigen zijn zoveel boeiender en uitdagender dan met een heli. Veel meer factoren die je juist moet inschatten en uitvoeren! Althans dat vind ik :)

Ik vind met name die grote schaalvliegtuigen mooi om te zien. Maar denk niet dat ik ooit die kant op ga..

Als je een forse zender fijn vind is Futaba wat aan de kleine kant wellicht. Ik vond hem na het uitpakken best compact en begon te twijfelen. Totdat ik ermee ging vliegen. Twijfel weg ;) Zeker als duimvlieger is een compacte zender fijn.

Dat is maar welke je hebt. Ik ben een tijdje terug geswitched van een T8FG naar een T10CG omdat die laatste véél forser en zwaarder is. De T8FG kreeg ik kramp van in mijn handen. Te smal aan de zijkant en te licht qua gewicht. Met mijn T10CG vlieg ik nu al honderden vluchten zonder verkrampen, de gimballs zijn super soepel gelagerd enz., dat zijn allemaal aspecten die voor mij zwaar wogen. Ik denk dat Spektrum aanloop problemen had, maar dat die allang verleden tijd zijn. De DX8 lijkt mij heel veel waar voor je geld ook, maar ik ben bij Futaba blijven hangen. Zonder spijt ;)

Als hier ooit een schaalkist komt is het wel een Junkers 87 'Stuka' ... Manman :)

Hyperion heeft een hele mooie balsa met 1400MM span en echt niet duur. Geloof rond de 300 euro! Hyperion Catalog

Hyperion%20Ju-87%20G2%20Stuka%2035e%20pic%201.jpg

Dat is maar welke je hebt. Ik ben een tijdje terug geswitched van een T8FG naar een T10CG omdat die laatste véél forser en zwaarder is. De T8FG kreeg ik kramp van in mijn handen.

Ik heb dat precies andersom dus. Maar ik heb ook vrij kleine handen.. Ik heb even gevlogen met de DX8 van Stef Stuntpiloot en had echt het gevoel dat ik een koelkast in m'n handen had. Wel erg fraaie zender verder..

:p Het is allemaal heel subjectief. Maar ergonomie is vaak iets waar niet naar gekeken wordt bij de keuze voor een zender. Geldt ook voor mij, ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat de T8FG het wat de ligging in mijn handen betreft gewoon niet is. Het programmeren van de T8FG daarentegen vind ik echt het einde. Was dat maar ook op de T10FG maar helaas. Da's nog de oude stijl interface die ze al tientallen (?) jaren gebruiken bij Futaba. Je kan niet alles hebben...

Landingen met vliegtuigen zijn zoveel boeiender en uitdagender dan met een heli. Veel meer factoren die je juist moet inschatten en uitvoeren! Althans dat vind ik :smile:
Net wat Chow zegt, even hoveren is er niet bij he :) mooi aan komen vliegen en een nette landing maken is vaak wel een kunst en iets wat ik met een funcub ook al wel een uitdaging vond. Qua vliegen heb ik meer meer met heli's. Dat ze gemakkelijk te transporteren zijn tov een 1m of meer vliegtuig, snel vliegklaar zijn en weinig vereisen om op te stijgen en te landen is mooi meegenomen ;)

:p Het is allemaal heel subjectief. Maar ergonomie is vaak iets waar niet naar gekeken wordt bij de keuze voor een zender. Geldt ook voor mij, ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat de T8FG het wat de ligging in mijn handen betreft gewoon niet is.

Tsja toen ik de T8FG uit de doos haalde schrok ik wel even. Had echt zoiets dit wordt hem niet. Maar goed je gaat vliegen met dat ding. Menu is inderdaad een feest en nu is het inmiddels m'n favoriete zender. Is dus inderdaad per persoon verschillend.

Qua vliegen heb ik meer meer met heli's. Dat ze gemakkelijk te transporteren zijn tov een 1m of meer vliegtuig, snel vliegklaar zijn en weinig vereisen om op te stijgen en te landen is mooi meegenomen ;)

Je vergeet dat ze ook heel mooi zijn om te zien in vlucht. En vergeet ook het geluid van het klapperen van de bladen niet ;)

En bovendien crashen ze ook veel mooier :p

Het vanuit een stabiele hover "Banken" en dan full speed wegscheuren is iets dat mij nooit verveelt, net zo min als de aanblik van de prachtige rotordisc als je hem op zijn kant in de bocht zet...

:p Het is allemaal heel subjectief. Maar ergonomie is vaak iets waar niet naar gekeken wordt bij de keuze voor een zender. Geldt ook voor mij, ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat de T8FG het wat de ligging in mijn handen betreft gewoon niet is. Het programmeren van de T8FG daarentegen vind ik echt het einde. Was dat maar ook op de T10FG maar helaas. Da's nog de oude stijl interface die ze al tientallen (?) jaren gebruiken bij Futaba. Je kan niet alles hebben...

Nou ik heb toen ik voor een zender ging kijken bewust gekeken wat wil ik er op hebben wat wil ik er eventueel later meedoen, toen een selectie gemaakt welke in aanmerking kwamen (binnen budget dan wel) en toen gaan vast houden welke het lekkerste vast houd. Zo ben ik aan mijn super gebruikersvriendelijke zender gekomen die later dan nog eens een hele hoop andere handige zaken bevat die makkelijk zijn. En vind het elke keer weer een feest als ik hem uit zijn koffertje haal. Beter als dat ding dat chow mij heeft aangepraat:) ;)

Back